10 NIEUWS
'Al zou ik maar een deel van het onderwijs
fysiek kunnen krijgen, dat zou al helpen'
'Ik ben heel erg vermoeid en ik heb
moeite om me te concentreren'
LOCKDOWN HOGER ONDERWIJS A
Terwijl basisschoolleerlingen weer in de klas
zitten en middelbare scholen volgende week weer
mogen, hebben duizenden studenten sinds maart
geen stap meer in hogeschool of universiteit gezet.
Ze hebben daar intussen veelal de balen van.
tudenten moeten
al sinds het voor
jaar 1,5 meter af
stand houden. Ook
Jna de heropening
afgelopen juni kon
slechts een deel
van de studenten naar de campus
sen komen voor fysiek onderwijs.
Eerstejaars en studenten met
praktijkonderwijs kregen voor
rang. Met als gevolg dat veel stu
denten nooit meer een stap in een
onderwijsgebouw zetten. Uit on
derzoek van Researchned in op
dracht van het Interstedelijk Stu
denten Overleg (ISO) blijkt dat 17
procent van de hbo'ers en 35 pro
cent van de universitair studenten
volledig online-onderwijs krijgt.
En daar balen de studentenorgani
saties van. ,,Veel studenten kam
pen met concentratieproblemen,
een slecht mentaal welzijn. Uit
onderzoek blijkt hoe meer online-
onderwijs, hoe meer problemen.
Een werkgroep op de campus kan
een boost geven om het vol te
houden'', reageert Dahran ^oban,
voorzitter van het ISO.
Tijdens deze tweede lockdown
zijn livewerkgroepen geen optie,
maar de studenten hopen dat ze
snel aan de beurt zijn als er versoe
pelingen komen. ,,Studenten mis
sen de interactie en discussie on
derling. Ik denk dat de instellingen
in het najaar niet alle ruimte heb
ben benut om meer studenten
naar de faculteiten te halen'', zegt
Lyle Muns, voorzitter van de Lan
delijke Studentenvakbond (LSvb).
De studenten vinden dat er
ruimte moet zijn om iedereen één
keer per week fysiek les te geven.
Al langer pleiten studentenorgani
saties voor de huur van externe
ruimtes, zoals theaterzalen. Dat
gebeurt slechts mondjesmaat.
Proeven met sneltesten
Het hoger onderwijs zegt door de
maatregelen niet anders te kun
nen. Gemiddeld kunnen hoge
scholen en universiteiten maxi
maal twintig tot dertig procent
van de studenten in de gebouwen
kwijt, laten de instellingen weten.
Omdat studenten ook in bijvoor
beeld het trappenhuis en bij de in
gang afstand moeten houden,
kunnen er geen grote groepen stu
denten tegelijkertijd naar binnen.
Wel doen roc's, hogescholen en
universiteiten proeven met snel-
testen om meer fysiek onderwijs
te kunnen geven. In Delft probe
ren ze bijvoorbeeld met bubbels
meer ruimte te creëren en in Nij
megen wordt onderzocht of de 1,5
meter afstand verkleind kan wor
den.
HERKANSINGEN
LAGER PITJE
dinsdag 23 februari 2021
'Laat me
alsjeblieft
naar de
faculteit
komen'
Ellen van Gaaien
Uit onderzoek blijkt dat 35 pro
cent van de universitair studen
ten volledig online-onderwijs
krijgt.
Suzanne Kaklewska (21)
is derdejaars rechtenstu
dent aan de Rijksuniver
siteit Groningen.
Vorige maand moest de 21-
jarige rechtenstudent Su
zanne Kaklewska maar
liefst zeven tentamens
maken. Vier waren herkan
singen, want in het vorige
blok haalde ze slechts één
van de vijf toetsen. ,,Ik heb
echt motivatieproblemen.
Ik moet leren voor tenta
mens, maar heb het gevoel
dat ik net zo goed op de
bank kan gaan liggen'', legt
ze uit. Want na elf maan
den thuis is de binding met
de universiteit wel een
beetje verdwenen. „Nor
maal heb je het gevoel dat
je het met zijn allen doet.
Je stelt makkelijker vragen
aan docenten en weet
beter wat ze van je ver
wachten'', zegt Suzanne.
Ze hoopt dat er snel ver
soepelingen van de maat
regelen komen en dat stu
denten ook eens vooraan
staan. ,,Ik heb niet het idee
dat ze in het hoger onder-
wijs naar heropening kij
ken. Al zou de universi
teitsbibliotheek maar weer
opengaan en zou ik een
deel van het onderwijs fy
siek kunnen krijgen. Dat
zou al helpen.'' En ja, snel-
testen voor elk bezoek aan
de faculteit zijn wat haar
betreft ook een prima op
lossing. ,,Dan is er, denk ik,
meer fysiek mogelijk. En ik
vind het wel fijn om te
weten dat ik negatief ben.''
Suzanne Kaklewska.
FOTO CORNÉ SPARIDAENS
Christy-Anne Wortman
(24), master Health
Medical Psychology aan
de Universiteit Leiden.
Ze rolt uit bed, eet wat en
kruipt achter haar compu
ter om onlinecolleges te
volgen. En dat dag in, dag
uit, al sinds maart. Nee,
student Christy-Anne
Wortman wordt er niet vro
lijk van. Sterker, ze heeft
haar studie op een lager
pitje gezet, omdat ze het
thuisstuderen niet meer
goed volhield. ,,Die online-
meetings kosten me veel
meer energie. Ik vind het
pittig. Ik ben heel erg ver
moeid, heb moeite met
concentreren. In de kerst-
vakantie heb ik besloten
dat het zo niet langer
gaat.''
Temeer omdat ze dit jaar
aan een master is begon
nen waar ze vrijwel nie
mand kent. ,,Ik had wel ver
wacht dat we naar de uni
versiteit zouden mogen.
We hebben kleine werk
groepen en grote lokalen'',
zegt Christy-Anne. Maar
omdat veel studiegenoten
uit het buitenland komen,
is een hybridevariant van
live- en online-onderwijs er
niet gekomen. ,,Dit is in
principe mijn laatste stu
diejaar. Ik wil dat dat het
waard is, maar het voelt
gek als je je medestuden
ten niet eens kent.''
Deze student hoopt
dat universiteiten
oog houden voor
masterstudenten.
„Ik heb al bij de op
leiding aangege
ven: laat me alsje
blieft naar de fa
culteit komen
zodra het kan. Ik
begrijp het alle
maal qua veilig
heid, maar het
voelt krom dat
mijn huisgenoten
wél mogen en ik
sinds maart niet
ben geweest."
Christy-Anne
Wortman.
FOTO PIM RAS