Thoolse ondernemer is te weinig bekend BEVELANDEN EN THOLEN 5 VV YERSEKE ONLINE LOTERIJ HELPT VOETBALCLUB DOOR DE CRISIS HEEN En opnieuw geeft Richard de Jager een ferme zwaai aan het 'rad van avontuur'. Het is inmiddels een ongekend succes. Misschien wel het populairste online evenement van Yerseke; de loterij van de plaatselijke voetbalvereniging. Tientallen Yersekenaren kopen lootjes in de hoop op een kilo garnalen of een dozijn oesters. De tafels in de kantine van vv Yerseke liggen vol prijzen. Van een volle boodschappentas ge sponsord door de plaatselijke su permarkt, tot worsten van de sla ger, flessen wijn maar bovenal veel vis. Zoals gerookte zalm, garnalen en roodbaarsfilet. Maar ook diner bonnen. Dat alles gesponsord door lokale ondernemers. Of tegen in koopprijs ingekocht. Het is de zesde keer dat bestuurslid Richard de Jager aan het rad draait. In no vember is de voetbalclub gestart met de loterij, die ze online strea- men via Facebook. Met als doel een beetje inkomsten genereren voor de club, nu de kantine nog al tijd gesloten is en wedstrijden niet doorgaan. ,,Het is hard nodig", zegt De Jager. ,,De kosten lopen door. Afgelopen jaar hebben we met verlies moeten afsluiten." Als het eerste van Yerseke thuis speelde, draaide de kantine toch al snel een omzet van een duizendje of vijf a zes. ,,Dat maken we met deze loterij niet goed", zegt De Ja ger. ,,Toch komen we op een dag als vandaag, met elf rondes, toch wel aan een 1800 euro. Geld dat we goed kunnen gebruiken. Want je merkt, nu de crisis langer aan houdt, dat de middenstand het moeilijk heeft. Ze besparen het eerste op reclame langs de lijn." Garnalen als prijzengeld Ondertussen zet penningmeester Sjaak Jouwsma de prijzen klaar. ,,We moeten opschieten", zegt hij. ,,Om drie uur gaan we live." Een man of zeventig heeft een week eerder lootjes gekocht. Het meren- Dat moment aan de deur, even contact met de leden, is net zo belangrijk deel Yersekenaren. Zoals Ronnie Duinkerke, die eerder die middag namens zijn werkgever Roem van Yerseke, garnalen is komen bren gen als 'prijzengeld'. Negentig prijzen Dan is het moment daar dat De Ja ger een flinke zwieper aan het rad mag geven. „Nummer 96", roept hij enthousiast. „Lekkere wijn voor Marcel Lobbezoo." Een paar tellen later gaat de zure haring naar Theo Elzinga. En zo gaat het drie kwartier door. Totdat alle ne gentig prijzen zijn verdeeld. Het publiek volgt het via Facebook, waar Rob Pekaar zelfs vanuit Aus tralië meekijkt. Dat rad van avontuur is niets nieuws voor de voetbalclub. ,,Dit deden we al jaren", zegt De Jager. ,,Alleen niet eerder online. Het slaat echt aan. De eerste keer hiel den we nog drie rondes. Toen vijf, acht en nu elf. Mensen blijven er echt voor thuis." Dat moet ook wel, want zodra de loterij is afgelo pen, stapt het bestuur in de auto om de prijzen thuis hoogst per- soonlijk af te leveren. 'Even contact' ,,Natuurlijk is het fijn dat het in komsten genereert", zegt De Jager. ,,Maar dat moment aan de deur, even weer contact met de leden, is minstens zo belangrijk." Als Ron nie Duinkerke even later zijn prij zen komt ophalen, gaat hij met een volle boodschappentas naar huis. ,,Hoef ik niet meer langs de supermarkt. Tot nu toe heb ik ie dere keer prijs. Het is een mooi initiatief dat de vereniging echt helpt." Inmiddels heeft de loterij ook navolging bij de clubs in Rilland en Kruiningen. De volgende ronde is 13 maart. Winkeliers hebben het door de co ronacrisis zwaar, dat weet iedereen. Toch is dat niet de directe aanlei ding waarom Tholen Beter Bekend nu de samenwerking aangaat met de drie Thoolse ondernemersver- enigingen. ,,Bij de oprichting, vijf jaar geleden, lag de focus op het ver sterken van het toerisme, de recrea tie- en horecasector én wonen", zegt marketingman Jack Westdorp. ,,Nu gaan we de Thoolse onderne mers op de kaart zetten." En dat is hard nodig, zegt West dorp. ,,Nog altijd zijn er bedrijven die online niet of nauwelijks vind baar zijn. Dat is jammer." Als voor beeld neemt hij telers van appels, peren en aardappelen. ,,Die zijn on line niet of nauwelijks vindbaar. Ook liggen er volop kansen voor boerderijwinkels. Helemaal nu in deze tijd. Mensen willen lokale pro ducten kopen." Het nog beter op de kaart zetten van bedrijven is een van de speer punten. Net als het bundelen van het aantal Thoolse vacatures. ,,Werk genoeg op Tholen. Alleen mensen weten de banen niet te Nog altijd zijn er bedrijven die online niet of nauwelijks vindbaar zijn vinden. Reden dat wij onderne mers wijzen om vacatures te plaat sen op Zeeuwsevacaturebank.nl. Waar je op regio kunt zoeken." Westdorp weet dat het werkt. ,,Afgelopen jaren hebben we cam- pagnes gevoerd voor wonen op Tholen. Wie in bijvoorbeeld Baren- drecht zocht naar bouwkavels, kwam automatisch op Tholen uit. Dat is een kwestie van jezelf online beter vindbaar maken. Dat werkt. Een flink deel van de nieuwkomers op Tholen komt uit de regio Rotter dam-Dordrecht." Hetzelfde deed Tholen Beter Be kend met de recreatiesector. Die staat inmiddels als een huis. „Men sen weten de campings en hotels op Tholen goed te vinden. Nu is het zaak dat we laten zien wat er hier op het eiland te doen is. Dat het meer is dan rust en ruimte alleen. J e kunt hier als toerist prima een week ver maak vinden." Het doel om in 2027 vijf procent meer toeristen, meer inwoners en werkgelegenheid te creëren wordt zonder twijfel gehaald. ,,Komende jaren gaan we, door het wegvallen Je kunt hier als toerist prima een week vermaak vinden van VVV Zeeland, nog meer inzet ten op wat er te doen is langs de fiets- en wandelroutes. En blijven we inzetten op wonen, werken en recreëren. Nu alleen nog meer bouwkavels, want Tholen is haast uitverkocht. Maar dat is aan de po litiek." maandag 22 februari 2021 BE Een zwieper aan het rad: 'nummer 96!' Timo van de Kasteele Yerseke -Richard de Jager, bestuurslid Na het toerisme en de recreatie sector gaat Stichting Tholen Beter Bekend nu haar pijlen richten op de Thoolse onderne mers. Met als doel ze beter op de kaart te zetten. De digitale kaart welteverstaan. Zodat ze beter vindbaar zijn. Want wie op Tholen woont of bezoekt, moet weten wat de Thoolse onderne mers te bieden hebben. Timo van de Kasteele Tholen -Jack Westdorp, marketingman -Jack Westdorp Kijk op de site bij /video Richard de Jager van vv Yerseke draait aan het rad van avontuur. foto johan van der heijden

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 46