c* CORONATIJD CREAHEF CAMPAGNEVOEREN Uienteelt in Zeeland Kun je als politieke partij in coronatijd op straat campagne voeren? Veel meer dan posters plakken zit er niet in. Tenzij je probeert via 'guerilla- marketing' toch een menigte op de been te brengen, zoals Forum voor Democratie. Het is de hoogste tijd om het over een andere boeg te gooien zeeland 6 Earner sterkei verder. sociale media missen hun uitwer king niet. Voor het stadhuis staan zaterdag zeker 300 mensen die Baudet en diens tweede man Wybren van Haga met luid ap plaus begroeten. Ze zijn met een grote trailer naar Zeeland gereisd, die kan worden uitgeklapt als po dium, compleet met een in de hoogte uitschuifbaar video scherm, waarop onder meer een ronkend filmpje wordt vertoond over Michiel de Ruyter. ,,Dit is American style'', glun dert Van Haga. ,,Door die corona maatregelen kunnen we nauwe lijks campagne voeren. Behalve Mark Rutte. De democratie is bui tenspel gezet. Het is een oneerlijke strijd. Maar dat is niet erg. We vechten wel vaker tegen de bier kaai.'' Online is Forum voor Democra tie acht keer zo groot als andere partijen, beweert hij. ,,Wij trekken jongeren aan die nog nooit hebben gestemd. We hebben influencers in de partij. Al die peilingen zijn onzin, let straks maar op.'' 's Middags zet de 'vrijheidskara vaan' van Forum koers naar Roo sendaal. Op de A58 passeren ze de grote elektronische reclamezuil bij Heinkenszand. Een paar weken te vroeg om daar een gigantisch por tret van Segers te zien. ,,Die komt daar in maart een week te han gen'', onthult De Heer trots. ZEELAND 2: Commentaar Dick de Heer zet een emmer met lijm op het aluminium trap petje dat hij uit de achterbak van zijn auto heeft gehaald. Hij klimt op de eerste trede en neemt de roller ter hand. Achter hem staat Kees Hegi klaar met een poster van hun voor man Gert-Jan Segers, de lijsttrek ker van de ChristenUnie. Als het affiche bijna kreukloos op het Middelburgse verkiezingsbord is bevestigd, doet De Heer een stapje naar achteren en knikt tevreden. Hij wijst op een knalrode poster van de SP. ,,Die zie je geregeld op half zeven hangen. Als ik dat zie, lijm ik die ook even vast. Zo hoop ik dat iemand anders dat ook doet als Segers er slecht bijhangt. Dat we een beetje collegiaal met elkaar omgaan.'' Op straat is nog weinig te merken van een verkiezingsstrijd. ,,Flyeren in de open lucht kan niet'', legt De Heer uit. ,,Er zijn geen plekken waar veel mensen bij elkaar komen. Anders is er altijd een verkiezingsmarkt, met stands van alle politieke partijen. Jammer genoeg kan m dat nu niet. Dat maakt het wel een stuk minder gezellig." De ChristenUnie gaat nog wel zeker duizend folders huis aan huis ver spreiden, in wijken waar ze ver moeden dat er potentiële kiezers wonen. Volt heeft whizzkids Op elk bord dat De Heer en Hegi beplakken, hangt al een poster van de Europese partij Volt. Terwijl de meeste partijen hebben gewacht op mooi weer, trotseerde Rob van Olmen vorige week de winterkou om zijn partij onder de aandacht te brengen. ,,Behalve in Goes ben ik bijna overal al geweest. Het viel wel mee hoor met het weer. Ik heb niet in een regenbui staan plak ken.'' Ook Volt houdt her en der brievenbusacties. Voor de rest gaat de campagne vooral online. ,,De gemiddelde leeftijd van onze le den is 34,7 jaar'', vertelt Van Ol men. ,,Daar zitten heel wat whizz kids tussen. Dat gaat vlekkeloos, al zouden we mensen liever per soonlijk ontmoeten. Het enige wat ons echt moeite kost is de pers voor Volt te interesseren.'' Facebook, Twitter, Instagram, dat zijn ook de domeinen waar de ChristenUnie kiezers hoopt aan de spreken. De Heer: ,,We verzinnen acties, zoals het bakken van taar- ten voor mensen die een steuntje in de rug kunnen gebruiken, of rommel opruimen met onze CU- sweatshirts aan. Daar maken we dan foto- of videomomenten van die we publiceren. Partijen moe ten in deze tijd andere manieren zoeken om hun achterban te berei ken, net als winkeliers." Trailer met videoscherm Forum voor Democratie doet aan guerilla-marketing zegt voorman Thierry Baudet tegen zijn aanhang op het Vlissingse stadhuisplein. ,,We mogen niet iedereen oproe pen voor een bijeenkomst. Wat doe je dan? Dan zeg je: Ik denk dat we maar eens een kopje koffie gaan drinken in Vlissingen, puntje, puntje..." De oproepen via 1% I maandag 22 februari 2021 I pzc.nl e-mail: walcheren@pzc.nl K:EIEN VOOS WAT ÉCHT TELT gaan drinken in Vlissingen...' Ernst Jan Rozendaal Middelburg Thierry Baudet spreekt de mensen zaterdag toe op het Stad huisplein in Vlissingen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 21