douchen O ECONOMIE 13 AAN HET WERK FREEPORTS HERSTEL 1^ inder vaak ziek zijn, je fitter voelen en meer energie in je werkdag - de voor delen van koud douchen zijn niet van de lucht. Elke zichzelf respecterende coach, influencer en zelfhulpgoeroe raadt volgers momenteel aan de warme straal uit te draaien - of het nu is voor een minder gestrest hoofd, een mooiere huid of om simpelweg je karakter te trainen. De beginners wordt vaak een halve of een hele minuut bibberen onder het koude water aangeraden. Diehards zweren warm water helemaal af of springen voor de lol in een halfbevroren sloot. Zo'n diehard ben ik niet. Sterker nog, mijn cv-ketel is een van mijn favoriete apparaten in huis. Elke keer dat ik me voorneem het toch maar te proberen, zinkt de moed me al bij het horen van de wekker in de schoenen. De wetenschap dat ik de laatste minuut van mijn comfortabele douchebeurt zal staan te vernik kelen, maakt van mijn favoriete moment van de dag een stressvolle bedoening. Noem het een gebrek aan karakter, maar een koude plens vind ik eigenlijk alleen acceptabel na een snoeihete sauna, en zelfs dan slechts als de buitentempe ratuur het toelaat. Begrijp me niet verkeerd, ik heb een ongelofelijke bewondering voor al die stoere koukleumen met hun ijsbaden en nieuwjaarsduiken. Ik vind het bereknap en kijk er graag naar. Op video. Bij voorkeur onder een warme deken met een kop thee. Ik haal mijn roes van overwinning wel uit een ander moment Koud douchen is vol gens de kenners een training voor je doorzet tingsvermogen. Het biedt een overwinnings moment waar je de ver dere dag op kan teren. Zo'n overwinningsroes kun je gelukkig ook krij gen van een andere moeilijke taak: bijvoorbeeld een meditatie, waar je óók gelijk je discipline mee oefent. 'En al die voordelen dan voor je bloedcirculatie, stofwisseling en immuun systeem?' zullen de koudeliefhebbers ongetwij feld tegenwerpen. Die voordelen krijg je ook door het systeem op een andere manier een schok te geven - bijvoorbeeld door een stukje voluit te sprinten of een paar rondes te planken (en dan heb je het tenminste wél warm). Ik ben best bereid wat te proberen voor mijn gezondheid en productiviteit, maar er zijn grenzen. Blijkbaar ligt bij mij zo'n grens bij de stand van mijn thermostaat. Werkt het koud douchen voor je, vooral blijven doen, maar mijn portie mag naar Fikkie. Ik haal mijn overwin ningsmomentje wel uit een ander moment van de dag, bij voorkeur nadat ik - nog dampend van de hitte en met een grote grijns op mijn gezicht - uit de douche ben gestapt. Tekort aan autoaccu's 'Winkelier redt het niet' Honderden miljoenen aan extra in komsten, duizenden banen en nieuw leven voor chronisch wor stelende industrietakken. Conser vatieve parlementsleden van ach tergestelde gebieden in het noor den van Engeland buitelen over el kaar heen om de regering ertoe te bewegen hun voorstel om een vrij haven in hun kiesdistrict op te zet ten goed te keuren. Minister Rishi Sunak van Finan ciën heeft een speerpunt gemaakt van het oprichten van deze belas tingparadijzen. Volgens de politi cus creëren die 'nationale centra handel, innovatie en commercie'. De zones, waarvan er tien in het Verenigd Koninkrijk zullen komen, moeten de financiële ongelijkheid in het land laten verdwijnen, werk verschaffen en de economie na de brexit en de pandemie in record tempo herstellen. 33 inzendingen De interesse van conservatieve po litici komt niet uit de lucht vallen. Premier Boris Johnson won de ver kiezingen in 2019 door tientallen zetels in traditionele Labour-gebie- den in het noorden van de sociaal democraten af te snoepen. Hij be loofde te zullen investeren in de re gio's. Met het toekennen van een vrijhaven biedt Johnson deze men sen iets tastbaars. Het idee achter de freeports, en claves binnen de landsgrenzen, is simpel. Ze vallen niet onder het ge wone douaneregime. Grondstoffen en onderdelen kunnen vaak belas- ting- en accijnsvrij worden geïm porteerd en ter plekke worden ver werkt tot eindproducten. Pas als de goederen de interne markt op gaan, wordt invoerbelasting in rekening gebracht. Aangevuld met een soe peler regulering en andere voorde len moet dit welvaart genereren. De deadline verstreek twee we ken geleden. Met 33 uitgewerkte in zendingen was de animo groot. Het plan voor het opzetten van een Thames Freeport in Londen sprong het meest in het oog. Het project in een gebied ter grootte van 2500 voetbalvelden moet 25.000 banen opleveren. Het Amerikaanse Ford is een van de deelnemende partijen. Ford, gevestigd in de arme deelge meente Dagenham, produceert in dieselmotoren, waarvan het ge bruik door de overheid wordt ont moedigd. Met de voordelen van een vrijhaven wil bestuursvoorzitter Graham Hoare investeren in hoog waardige elektrische motoren. Thames Freeport, mits uitverko zen, wordt volgens critici de uit zondering op de regel. De focus op achtergestelde gebieden in het noorden gaat volgens hen geen technologische vooruitgang be werkstelligen. Topbedrijven vesti gen zich liever op dure locaties om zo het meest getalenteerde perso neel aan te trekken. Alleen fabrie ken, leunend op ongeschoolde ar beiders, hebben daarom baat bij de ontwikkeling van freeports. Nissan, onderdeel van een pitch in het noordoosten van Engeland, beves tigt dit beeld. De Japanse automa ker wil de voordelen van een vrij haven benutten om de nadelen van de brexit te ondervangen. De fa briek in Sunderland zal niet plots klaps veranderen in een samenbal ling van divisies. Plannen om de de signers en de ontwerpers uit de kantoren in Londen weg te halen zijn er niet. Minder frisse kanten Deze nuance is niet het enige punt van zorg. De EU verscherpte on langs de regels voor de (82) vrijha vens binnen de unie, nadat de min der frisse kanten van de zones aan het licht waren gekomen. Ze trek ken criminele activiteiten aan, wer ken witwaspraktijken in de hand en dienen vaak als opslagplaats van onder meer kunst voor de superrij ken. In het Verenigd Koninkrijk vre zen academici voor een 'race to the bottom' van lonen en een verplaat sing van activiteiten vanuit andere gebieden. De EU zal vooral nauw keurig in de gaten houden of pre mier Johnson geen ongebreidelde staatssubsidie gaat verlenen, wat tegen de afspraken van de brexit- deal zou ingaan. Dr. Peter Holmes van de University of Sussex, die het nut van de freeports onderzocht, spreekt van een 'voornamelijk sym bolische' geste. Vrijhavens gedijen volgens hem en andere experts hoofdzakelijk in sterk gereguleerde en gesloten eco nomieën als China en Dubai. Cy nici verwachten dat Johnson de zo nes vooral als 'proeftuin van expe rimenten' wil gebruiken, alvorens ze landelijk uit te rollen. Voor Sunak zijn de voordelen het meest duidelijk. Als zijn project van de grond komt, stijgen de kansen van de populaire minister om Johnson als leider op te volgen navenant. maandag 22 februari 2021 GO Thijs Launspach is psycholoog en stressexpert. Hij schreef hierover de boeken Fokking druk (2018), Werken met millennials (2019) en Werk kan ook uit (2020). VOLKSWAGEN Behalve te wei nig chips heeft Volkswagen ook niet genoeg ac cu's. De produc tie van de hybri deversie van de nieuwe Golf zou daaronder lij den. Het hybri demodel van de Golf 8 is in Eu ropa goed voor 40 procent van de Golf-verko- pen. Volkswa gen heeft aan gekondigd extra toeleveranciers van accu's aan zich te binden. LOCKDOWN Als de winkels niet open mogen, zal on geveer 20 pro cent van de win kels de ko mende twee maanden sluiten en komen er rond de 60.000 banen op de tocht te staan. Dat zegt de Raad Neder landse Detail handel (RND). Winkels zouden nu samen 680 miljoen euro aan omzet per week mislopen. E o Sunderland in het noordoosten van het Verenigd Koninkrijk, wil een van de tien vrijhavens worden. foto afp Britse vrijhavens vormen de trots van de brexiteers Tien vrijhavens moeten de pronkstukken van het Verenigd Koninkrijk na de brexit worden. Deze belastingparadijzen funge ren als vliegwiel van de econo mie in verarmde regio's. Geert Langendorff Londen De Thames Freeport in Londen moet volgens de prognose 25.000 banen opleveren. Psycholoog Thijs Launspach bindt de strijd aan met beroepsziekte nr. 1: burn-out. Elke maandag geeft hij hier zijn kijk op stress op het werk. Vandaag: leren doorzetten.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 13