douchen
O
ECONOMIE 13
AAN HET WERK
FREEPORTS HERSTEL
1^
inder vaak ziek zijn, je fitter voelen en
meer energie in je werkdag - de voor
delen van koud douchen zijn niet van
de lucht. Elke zichzelf respecterende coach,
influencer en zelfhulpgoeroe raadt volgers
momenteel aan de warme straal uit te draaien -
of het nu is voor een minder gestrest hoofd, een
mooiere huid of om simpelweg je karakter te
trainen. De beginners wordt vaak een halve of
een hele minuut bibberen onder het koude
water aangeraden. Diehards zweren warm
water helemaal af of springen voor de lol in een
halfbevroren sloot.
Zo'n diehard ben ik niet. Sterker nog, mijn
cv-ketel is een van mijn favoriete apparaten in
huis. Elke keer dat ik me voorneem het toch
maar te proberen, zinkt de moed me al bij het
horen van de wekker in de schoenen. De
wetenschap dat ik de laatste minuut van mijn
comfortabele douchebeurt zal staan te vernik
kelen, maakt van mijn favoriete moment van de
dag een stressvolle bedoening. Noem het een
gebrek aan karakter, maar een koude plens vind
ik eigenlijk alleen acceptabel na een snoeihete
sauna, en zelfs dan slechts als de buitentempe
ratuur het toelaat. Begrijp me niet verkeerd, ik
heb een ongelofelijke bewondering voor al die
stoere koukleumen met hun ijsbaden en
nieuwjaarsduiken. Ik vind het bereknap en kijk
er graag naar. Op video.
Bij voorkeur onder een
warme deken met een
kop thee.
Ik haal mijn
roes van
overwinning
wel uit een
ander
moment
Koud douchen is vol
gens de kenners een
training voor je doorzet
tingsvermogen. Het
biedt een overwinnings
moment waar je de ver
dere dag op kan teren.
Zo'n overwinningsroes
kun je gelukkig ook krij
gen van een andere moeilijke taak: bijvoorbeeld
een meditatie, waar je óók gelijk je discipline
mee oefent. 'En al die voordelen dan voor je
bloedcirculatie, stofwisseling en immuun
systeem?' zullen de koudeliefhebbers ongetwij
feld tegenwerpen. Die voordelen krijg je ook
door het systeem op een andere manier een
schok te geven - bijvoorbeeld door een stukje
voluit te sprinten of een paar rondes te planken
(en dan heb je het tenminste wél warm).
Ik ben best bereid wat te proberen voor mijn
gezondheid en productiviteit, maar er zijn
grenzen. Blijkbaar ligt bij mij zo'n grens bij de
stand van mijn thermostaat. Werkt het koud
douchen voor je, vooral blijven doen, maar mijn
portie mag naar Fikkie. Ik haal mijn overwin
ningsmomentje wel uit een ander moment van
de dag, bij voorkeur nadat ik - nog dampend
van de hitte en met een grote grijns op mijn
gezicht - uit de douche ben gestapt.
Tekort aan
autoaccu's
'Winkelier
redt het niet'
Honderden miljoenen aan extra in
komsten, duizenden banen en
nieuw leven voor chronisch wor
stelende industrietakken. Conser
vatieve parlementsleden van ach
tergestelde gebieden in het noor
den van Engeland buitelen over el
kaar heen om de regering ertoe te
bewegen hun voorstel om een vrij
haven in hun kiesdistrict op te zet
ten goed te keuren.
Minister Rishi Sunak van Finan
ciën heeft een speerpunt gemaakt
van het oprichten van deze belas
tingparadijzen. Volgens de politi
cus creëren die 'nationale centra
handel, innovatie en commercie'.
De zones, waarvan er tien in het
Verenigd Koninkrijk zullen komen,
moeten de financiële ongelijkheid
in het land laten verdwijnen, werk
verschaffen en de economie na de
brexit en de pandemie in record
tempo herstellen.
33 inzendingen
De interesse van conservatieve po
litici komt niet uit de lucht vallen.
Premier Boris Johnson won de ver
kiezingen in 2019 door tientallen
zetels in traditionele Labour-gebie-
den in het noorden van de sociaal
democraten af te snoepen. Hij be
loofde te zullen investeren in de re
gio's. Met het toekennen van een
vrijhaven biedt Johnson deze men
sen iets tastbaars.
Het idee achter de freeports, en
claves binnen de landsgrenzen, is
simpel. Ze vallen niet onder het ge
wone douaneregime. Grondstoffen
en onderdelen kunnen vaak belas-
ting- en accijnsvrij worden geïm
porteerd en ter plekke worden ver
werkt tot eindproducten. Pas als de
goederen de interne markt op gaan,
wordt invoerbelasting in rekening
gebracht. Aangevuld met een soe
peler regulering en andere voorde
len moet dit welvaart genereren.
De deadline verstreek twee we
ken geleden. Met 33 uitgewerkte in
zendingen was de animo groot. Het
plan voor het opzetten van een
Thames Freeport in Londen sprong
het meest in het oog. Het project in
een gebied ter grootte van 2500
voetbalvelden moet 25.000 banen
opleveren. Het Amerikaanse Ford is
een van de deelnemende partijen.
Ford, gevestigd in de arme deelge
meente Dagenham, produceert in
dieselmotoren, waarvan het ge
bruik door de overheid wordt ont
moedigd. Met de voordelen van een
vrijhaven wil bestuursvoorzitter
Graham Hoare investeren in hoog
waardige elektrische motoren.
Thames Freeport, mits uitverko
zen, wordt volgens critici de uit
zondering op de regel. De focus op
achtergestelde gebieden in het
noorden gaat volgens hen geen
technologische vooruitgang be
werkstelligen. Topbedrijven vesti
gen zich liever op dure locaties om
zo het meest getalenteerde perso
neel aan te trekken. Alleen fabrie
ken, leunend op ongeschoolde ar
beiders, hebben daarom baat bij de
ontwikkeling van freeports. Nissan,
onderdeel van een pitch in het
noordoosten van Engeland, beves
tigt dit beeld. De Japanse automa
ker wil de voordelen van een vrij
haven benutten om de nadelen van
de brexit te ondervangen. De fa
briek in Sunderland zal niet plots
klaps veranderen in een samenbal
ling van divisies. Plannen om de de
signers en de ontwerpers uit de
kantoren in Londen weg te halen
zijn er niet.
Minder frisse kanten
Deze nuance is niet het enige punt
van zorg. De EU verscherpte on
langs de regels voor de (82) vrijha
vens binnen de unie, nadat de min
der frisse kanten van de zones aan
het licht waren gekomen. Ze trek
ken criminele activiteiten aan, wer
ken witwaspraktijken in de hand
en dienen vaak als opslagplaats van
onder meer kunst voor de superrij
ken.
In het Verenigd Koninkrijk vre
zen academici voor een 'race to the
bottom' van lonen en een verplaat
sing van activiteiten vanuit andere
gebieden. De EU zal vooral nauw
keurig in de gaten houden of pre
mier Johnson geen ongebreidelde
staatssubsidie gaat verlenen, wat
tegen de afspraken van de brexit-
deal zou ingaan. Dr. Peter Holmes
van de University of Sussex, die het
nut van de freeports onderzocht,
spreekt van een 'voornamelijk sym
bolische' geste.
Vrijhavens gedijen volgens hem
en andere experts hoofdzakelijk in
sterk gereguleerde en gesloten eco
nomieën als China en Dubai. Cy
nici verwachten dat Johnson de zo
nes vooral als 'proeftuin van expe
rimenten' wil gebruiken, alvorens
ze landelijk uit te rollen. Voor
Sunak zijn de voordelen het meest
duidelijk. Als zijn project van de
grond komt, stijgen de kansen van
de populaire minister om Johnson
als leider op te volgen navenant.
maandag 22 februari 2021
GO
Thijs Launspach is psycholoog en stressexpert.
Hij schreef hierover de boeken Fokking
druk (2018), Werken met millennials (2019)
en Werk kan ook uit (2020).
VOLKSWAGEN
Behalve te wei
nig chips heeft
Volkswagen ook
niet genoeg ac
cu's. De produc
tie van de hybri
deversie van de
nieuwe Golf zou
daaronder lij
den. Het hybri
demodel van de
Golf 8 is in Eu
ropa goed voor
40 procent van
de Golf-verko-
pen. Volkswa
gen heeft aan
gekondigd extra
toeleveranciers
van accu's aan
zich te binden.
LOCKDOWN
Als de winkels
niet open
mogen, zal on
geveer 20 pro
cent van de win
kels de ko
mende twee
maanden sluiten
en komen er
rond de 60.000
banen op de
tocht te staan.
Dat zegt de
Raad Neder
landse Detail
handel (RND).
Winkels zouden
nu samen 680
miljoen euro
aan omzet per
week mislopen.
E
o
Sunderland in het noordoosten van
het Verenigd Koninkrijk, wil een van
de tien vrijhavens worden. foto afp
Britse vrijhavens
vormen de trots
van de brexiteers
Tien vrijhavens moeten de
pronkstukken van het Verenigd
Koninkrijk na de brexit worden.
Deze belastingparadijzen funge
ren als vliegwiel van de econo
mie in verarmde regio's.
Geert Langendorff
Londen
De Thames Freeport in Londen
moet volgens de prognose
25.000 banen opleveren.
Psycholoog Thijs
Launspach bindt
de strijd aan met
beroepsziekte
nr. 1: burn-out. Elke
maandag geeft hij
hier zijn kijk op stress
op het werk. Vandaag:
leren doorzetten.