zelfdoding Onder politici Een pandemie vraagt om wetten waar nooit iemand over nadacht Meergoede ambtenaren daarging het in het spoeddebat niet over 4 Erik Ziengs met een foto van Joël. Nog steeds kan hij niet praten over zijn ver lies zonder dat hij volschiet. Praten over zelfmoord gedachten kan anoniem: chat via 113.nl, bel 113 of bel gratis 0800-0113. en had een lieve vriendin. Het deed Ziengs allemaal denken dat hij zich misschien wel om niks zorgen maakte. ,,Hij en zijn vrien din waren gek op elkaar. We wa ren dan ook stomverbaasd dat hij het uitmaakte. Pas achteraf besef ten we dat hij alle schepen achter zich aan het verbranden was.'' Ziengs is aan het werk in Den Haag die 2de oktober. Thuis in As sen heeft zijn vrouw een aanva ring met haar zoon. Hij wil niks die dag, is stuurs. ,,Mieke belde me 's middags op om te zeggen dat ze hem naar zijn kamer had gestuurd. Ik zei dat ik hem nog zou bellen.'' Het telefoongesprek dat volgde, was het laatste dat Ziengs met J oël had. ,,Ik zei dat hij normaal moest doen. Ik heb hem echt stevig aan gepakt. Gezegd dat het eens afge lopen moest zijn met het gesode mieter. Ik was er ook klaar mee, de dag erna zou de hulpverlener ko men. Ik zei nog: 'Nu ga je zeker weer weglopen?' Hij zei: 'Nee pap, ik loop niet weg'. Dat heeft hij in derdaad niet gedaan.'' Die avond net na zevenen - een uur na het gesprek dat Ziengs met hem heeft gehad - loopt zijn moe der naar Joëls kamer om hem te halen voor het eten. Daar loopt ze op tegen zijn lichaam. ,,Ik zat net te eten met collega's toen mijn telefoon ging. Mieke, stond er in het scherm. Maar het was Mieke niet. Het was de buur man die was komen aansnellen en die me vertelde wat er gebeurd was.'' Na al die jaren blijft de ge beurtenis een open wond. Voor de twee broers en de zus van Joël, voor zijn moeder en ook voor Ziengs. Allemaal worstelen ze nog dagelijks met het verlies. Blij ei ,,Het heeft iedereen veranderd. Mij ook. Ik was altijd een blij ei. Tot 2013. Ik heb daarna een lange peri ode gehad dat ik alles relativeerde. In de fractie ging ik er dan hard in als iemand een politiek probleem aankaartte. Dan viel ik uit en zei: flikker toch op, waar maak je je druk om? Dat is later weer minder geworden. Maar ik ben nog steeds wiebelig af en toe.'' Drie keer per jaar let hij extra op: de dagen voor Joëls verjaardag, de dagen voor zijn sterfdag en met kerst. ,,Dan camoufleer ik mijn buien wel met humor, maar er is altijd wel een moment dat het me overvalt en ik emotioneel word. Daarom ontwijk ik dingen. Ik ga niet naar fractie-uitjes of naar het kerstdiner. Ik moet daar dan Erik spelen, terwijl ik dat niet kan.'' Achteraf neemt Ziengs zich het laatste gesprek met zijn zoon nog steeds kwalijk. ,,Had ik maar tegen mijn vrouw gezegd: ga nog eens bij hem kijken na mijn telefoontje. Was ik maar niet boos op hem ge worden. Had ik hem maar meege nomen naar Den Haag. Maar hij was er al langer mee bezig, daar ben ik van overtuigd. Alleen heb ik het idee dat ik hem nog over de rand heb heen geduwd door dat stevige gesprek. Mijn omgeving zegt: dat is niet zo. Maar ^k moet er mee verder.'' Politiek verslaggever Hans van Soest schrijft elke week over wat er speelt in Den Haag. Deze week: en wéér tikte een rechter de overheid op de vingers. Premier Mark Rutte praat het liefst over de rijks overheid in combinatie met het woord 'afslan ken'. Maar na deze week zal hij zich mogelijk achter de oren krabben: juist wat meer goede ju risten hadden hem veel leed kun nen besparen. Het kabinet kwam met de schrik vrij dinsdagavond. Nadat de rech ter een streep had gezet door de avondklok omdat er volgens hem een verkeerde rechtsgrond was ge kozen, moesten wetgevingsjuris ten op het ministerie van Justitie en Veiligheid als dollen aan de slag om de boel te repareren. Er werd een noodwet in elkaar gezet en een spoedappèl aangevraagd bij het Gerechtshof. En hoewel heel Nederland zich verbaasde over het 'juridisch geklungel van het kabi net' (dixit SP-leider Lilian Marij- nissen), bleef het land die avond na 21.00 uur braaf binnen. Terwijl de Tweede Kamer zich donderdag in een debat boos maakt over de 'blamage' en de 'puinhoop', koos de voorzitter van de Eerste Kamer aan de overkant van het Binnenhof minder grote woorden. ,,Je kunt ook stellen dat deze week bleek dat onze demo cratische rechtsstaat goed werkt'', zegt senaatsvoorzitter Jan Antho- nie Bruijn. ,,Naast een kabinet en een parlement, heb je rechters die meedenken. Dat zorgt voor de no dige controle en balans in het sys teem. Het houdt de wetgever scherp.'' De nuchterheid van Bruijn is op vallend in een week waarin half Nederland woedend over het kabi net heen viel. Het was niet voor het eerst dat het kabinet op de vin gers werd getikt door een rechter. Eerder in de coronacrisis moest het ook al met een reparatiewet komen om inkomende reizigers te kunnen verplichten een negatieve PCR-test te laten zien. Meer voorbeelden: dat de wo ningbouw op zijn gat kwam te lig gen, kwam doordat de rechter een streep zette door de stikstofregels die Den Haag had gemaakt. En eerder verplichtte de rechter het kabinet meer te doen aan de CO2- uitstoot (Urgenda-vonnis) en moesten rookruimtes in de horeca verdwijnen omdat ze in strijd wa ren met een internationaal ver drag. De Eerste Kamer is er juist om extra te controleren of wetsvoor stellen wel goed zijn onderbouwd. Over de omstreden avondklokwet moest de senaat zich nog uitspre ken, maar Bruijn snapt wel dat mensen vragen: doen ze daar hun werk wel goed? ,,Rechten is geen exacte wetenschap. Zet drie juris ten bij elkaar en je krijgt soms drie verschillende interpretaties van een wet. Het zou dus juist verba zend zijn als alle parlementariërs van de Tweede en Eerste Kamer al tijd precies hetzelfde denken als een rechter.'' De opmerking van Bruijn lijkt te worden onderschreven door de voorgeschiedenis van het avond klokdebat. Alleen SGP-leider Kees van der Staaij waarschuwde vooraf dat het kabinet een vormfout maakte. Maar hij is zeker niet de enige jurist in de Tweede Kamer. Bij het aantreden van deze Kamer waren er 26, meer dan welke an dere beroepsgroep dan ook in de volksvertegenwoordiging. Toch dachten anderen - net als justitieminister Ferd Grapperhaus - dat het geen probleem zou zijn. Hoogleraar bestuursrecht Jacobine van den Brink vindt dat Den Haag doorgaans best goed 'juridisch werk' aflevert. ,,Neem de stikstof- regels: daar waren de meningen over verdeeld. Zelfs de Raad van State moest advies inwinnen. Het was helemaal niet zo evident dat de regels niet deugden. En bij de Urgenda-zaak verschillen de me ningen nog steeds of de rechter daar niet te ver is gegaan met de interpretaties van internationale verdragen.'' Ze wil maar zeggen: het ligt allemaal wat genuanceer der. Zeker in een pandemie moe ten wetten worden gemaakt waar niemand ooit over heeft nage dacht. ,,Dan kun je dingen over het hoofd zien.'' Maar Van den Brink ziet wel een ander patroon. Actiegroepen pro beren vaker via de rechter hun ge lijk te krijgen. Dat leidt tot meer rechtszaken en dus ook tot meer gevallen waarin de rechter de overheid in het ongelijk stelt. En dan ziet ze een reëler pro bleem opdoemen: heeft de over heid wel voldoende goede wetge vingsjuristen in dienst? De laatste jaren is bezuinigd op de rijksover heid. Vakbonden waarschuwden eerder dat veel expertise op minis teries dreigde te verdwijnen. ,,Bij de toeslagenaffaire hebben we gezien dat een goede over heid geld kost. Uiteindelijk kon het ook zo misgaan bij de Belastingdienst omdat er zo op het apparaat bezuinigd was. Wie een goede rechts staat wil, kan niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten." Meer goede amb tenaren. Daar ging het deze donderdag in het spoeddebat dan weer niet over. Net zo min als in de meeste verkiezingspro gramma's overigens. GO ZATERDAG 20 FEBRUARI 2021 FOTO CORNÉ SPARIDAENS

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 65