AUTO Het loopt de spuigaten uit met verschillende ÜI Rotondes zorgen dat het verkeer veiliger en vlotter doorstroomt. Maar met de wildgroei aan soor ten rotondes groeit ook de ver warring, want elke soort lijkt z'n eigen voorrangsregels te hebben. Hoe zit dat? 18 VRAAG ANTWOORD Mag je je telefoon wel gebruiken als je stilstaat voor het stoplicht? het in de hand houden van een smartphone. Ditzelfde geldt trouwens ook voor andere elektronica, zoals een naviga tiesysteem, dashcam of een tablet. Hoe is Volkswagen op de naam Up! gekomen? Mijn buurman rijdt in een Volkswagen Up!. Ik zat te den ken hoe ze ooit deze naam hebben verzonnen en ik kwam tot deze verklaring. De U wordt op z'n Engels uitge sproken en dan wordt het 'joe' en de P wordt 'pie' dus voluit: Joepie! Klopt dit? Was het al bekend? Anders heb ik een wereldprimeur... —Aat Schilperoort Heeft een fietser voorrang bij zebrapad? De rotonde bestaat al sinds de jaren 20 van de vorige eeuw, maar pas deze eeuw nam het aantal rotondes in Nederland een vlucht. In middels liggen ze op meer dan vijf duizend plekken. ,,In zekere zin is de rotonde het slachtoffer van zijn eigen succes'', zegt 'verkeerspsycholoog' Gerard Tertoolen, verbonden aan XTNT, een adviesbureau voor verkeer en vervoer. Als gedragswetenschap per analyseert hij onze gewoontes in het verkeer. ,,In principe is de rotonde een geni ale uitvinding, maar op dit moment lijkt het een trend om overal zo'n ding neer te leggen. Voor je gevoel rij je soms om de honderd meter over een rotonde en het lastige is dat ze al lemaal van elkaar kunnen verschil len. Heb je één of meerdere rijstro ken, is de rotonde rond of ovaal (de zogenoemde ovatonde, red.), rijden de fietsers op of naast de rotonde, en hoe zit het met de voorrangsregels? Die zijn vreemd genoeg niet overal gelijk.'' Waarom is Nederland eigenlijk zo dol op de rotonde? Dat zit hem aller eerst in de betere doorstroming van het verkeer. Vergeleken met een kruispunt met verkeerslichten kan een goed aangelegde rotonde per uur veel meer voertuigen verwerken, waardoor we met z'n allen minder lang stilstaan. Bovendien zijn de bochtige constructies goedkoper om te onderhouden, terwijl ze - onder meer door de lagere snelheid waar mee voertuigen het knooppunt na- 'Rotondes verschillen en vreemd genoeg zijn ook de voorrangsregels niet overal gelijk' deren - tot minder verkeersongeval len moeten leiden. In theorie, ten minste. Irritatie Want hoewel dit type 'verkeersplein' veel pluspunten heeft, neemt de kri tiek toe. Uit onderzoek van verkeers bureau VIA (in opdracht van RTL Nieuws) in 2018 bleek al dat rotondes niet altijd veiliger zijn dan klassieke kruispunten. 'Ze verschijnen in aller lei soorten en maten, met elk eigen verkeersregels. Dat zorgt niet alleen voor onverwachte en onoverzichte lijke situaties, maar leidt ook tot on nodig veel ongevallen', luidde één van de conclusies. Tertoolen en zijn collega's onder zoeken dagelijks wat de effecten van al die verschillende aspecten van ro tondes zijn op verkeersdeelnemers. ,,De wirwar van regels leidt tot on duidelijkheid en ergernis bij wegge bruikers, en irritatie in het verkeer is een zeer gevaarlijke emotie. Dat kan er voor zorgen dat mensen agressie ver of juist achtelozer gaan rijden, met alle gevolgen van dien. Er zijn veel elementen van invloed op de veiligheid rond rotondes, maar van uit de gedragswetenschappen kun nen we stellen dat het eenvoudiger en eenduidiger maken van de regels de verkeersveiligheid ten goede komt.'' Er bestaan weliswaar sinds 1998 richtlijnen voor de aanleg van roton des, maar niet elke gemeente houdt zich daar aan. Soms noodgedwongen, VRIJDAG 19 FEBRUARI 2021 WW Autospecialist Niek Schenk beantwoordt lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl Als je voor een rood verkeers licht stilstaat, mag je dan wel je telefoon even pakken om te kijken of iemand je heeft ge- appt of een ander liedje op te zetten op Spotify? —Jos Klein Ja, dat mag. Uitsluitend tijdens het rijden geldt een verbod op Grappig, zoals u deze naam hebt ontleed. Maar ik moet u teleurstellen. Autofabrikanten kiezen liefst een modelnaam die in zo veel mogelijk landen makkelijk kan worden uitge sproken en daar ook wordt be grepen. Het Engelse woord Up is heel internationaal. Niemand bij Volkswagen zal eraan heb ben gedacht hoe je die letters apart kan uitspreken om een Nederlands woord te creëren. De Up! was bedoeld als kleine auto met de ruimte en het comfort van een auto uit een hogere klasse. Hoger, oftewel Up! Het uitroepteken hoort er officieel bij, om dit nog eens te onderstrepen. Later heeft Volkswagen wel eens uitgelegd dat de naam ook zo treffend was omdat de U en P de mid delste letters waren in de naam van de voorganger van de Up!: de Lupo. Overigens kiezen fa brikanten er soms voor om in bepaalde landen een model naam te wijzigen. Omdat het woord in een andere taal dan toch een betekenis heeft die ze niet geassocieerd willen zien met hun product. Veelal zijn dat scheldwoorden, schuttingtaal of woorden die duiden op seks of geslachtsdelen. Sü*. Moet ik een fietser voorrang geven als hij fietsend het zebrapad oversteekt? —Corne Kemmeren Nee, dat hoeft u niet. Wel als de fietser is afgestapt en met zijn fiets aan de hand lopend oversteekt. Op een zebrapad hebben namelijk alleen voet gangers voorrang én invaliden voertuigen, zoals een elektri sche rolstoel of scootmobiel. Rotonde is de weg kwijt ROLAND TAMELING - GERARD TERTOOLEN Hebben fietsers wel of niet voor rang? En zet je je linker knipperlicht wel of niet aan als je de rotonde drie kwart neemt? FOTO FLIP FRANSEN/ANP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 18