Belastingschulden zullen veel bedrijven alsnog de das omdoen cmSm-k Hoe het niet moet ECONOMIE 17 Hele autowereld speculeert over entree de mensen thuis helpen. ,,En we hebben nog steeds in veel plaatsen kantoren'', verzekert een woord voerder. Uitkomst De 250 servicepunten voorzien in een behoefte, merkt Coebergh. ,,Het gaat niet alleen om ouderen. Ook bijvoorbeeld voor mensen die de Nederlandse taal niet goed be heersen is een servicepunt een uitkomst. Als we een bankkantoor sluiten, komt er in principe een servicepunt terug, zeker in klei nere gemeenschappen. Bankieren gaat steeds meer digitaal, maar niet iedereen kan of wil dat. Dan is het fijn dat ze met vragen terecht kunnen bij een vertrouwd ge zicht.'' Niemand staat te juichen als er een bankkantoor sluit, maar Coe- bergh benadrukt dat de klanten heel tevreden zijn over de service punten. Dat heeft ook te maken met de wijze waarop de service punten worden gekozen, denkt hij. ,,We zoeken een rustige win kel met de goede uitstraling. Boek handels zijn goede locaties, en bij voorbeeld bibliotheken of ge meentehuizen. In een drukke su permarkt zullen we geen kantoor openen.'' Er moet wel goed gekeken wor den naar die locatiekeuze, zegt een woordvoerder van KBO-PCOB. ,,We hoorden van een servicepunt van een bank in een bibliotheek dat alleen op woensdag van 9 tot 11 open is, omdat er te weinig perso neel is om het te bemensen'', zegt de woordvoerder. Ook de commu nicatie met de klanten kan vaak beter, vindt de ouderenorganisa- tie. „Mensen weten niet altijd dat er een servicepunt komt als het bankfiliaal verdwijnt.'' Een andere wens van de oude- renorganisatie is dat meer banken bij elkaar hun diensten aanbieden. Maar dat is nog niet mogelijk, zegt Coebergh. ,,Alle banken hebben hun eigen systemen.'' Belangstelling Onder ondernemers is veel be langstelling voor een servicepunt. Het levert extra inkomsten op, al dus Van Atten. ,,En er komen meer mensen in de winkel. Die kijken dan ook even naar de boeken en andere artikelen die we verkopen.'' Ook de winkelomzet stijgt, dus voor de ondernemer snijdt het mes aan twee kanten. ING heeft als beleid dat de klant altijd binnen tien autominuten bij een bankkantoor of servicepunt kan zijn. ,,Dat lukt vrijwel overal. Alleen in Zeeuws Vlaanderen en op Terschelling niet'', verzekert Coebergh. Daarmee doet ING het goed, vindt KBO-PCOB. ,,Wij ken nen voorbeelden waarbij mensen 40 kilometer moeten rijden voor ze bij een bankfiliaal zijn.'' ,,Wij zijn niet bang voor Apple'', riep VW-baas Herbert Diess afge lopen weekeinde stoer in de Duitse pers. Hij denkt dat het een 'zeer logische stap' is voor Apple om met een elektrische zelfrij- dende auto op de markt te komen. Maar hij denkt dat het nog wel even duurt voor het zover is. De auto-industrie is namelijk een an dere dan de technologiesector, denkt Diess. Daar stap je niet een- twee-drie in. Nu auto's steeds meer rijdende computers worden, lijkt de tijd rijp. Apple is goed in software, de sign, batterijtechniek, chipdesign én is grootmeester in het verbete ren van bestaande producten. Het bedrijf is daar zo goed in dat het als ondernemer je dood kan beteke nen. Vraag maar aan Nokia en Blackberry of makers van fototoe stellen en horloges. Bovendien heeft Apple een schier bodemloze schatkist. Apple zelf is op de beurs 1,9 biljoen (12 nullen) euro waard. Het bedrijf is een geldmachine en heeft mo menteel 162 miljard euro op de bank. Genoeg om de complete Volkswagen Group én Toyota te kopen, waarna er nog 50 miljard euro over blijft. Apple is al lang met de auto bezig. In 2014 werd er al begonnen. Een team van duizend mensen werd erop gezet. En Apple haalde tal van ingenieurs van autofabrikanten binnen. In Californië worden al ja ren proeven gedaan met zelfrij- dende auto's van Apple. Dat zijn nu nog omgebouwde auto's waar van het dak vol staat met camera's en scanners. Volgens analisten moet de eerste Apple Car ergens tussen 2024 en 2027 van de band rollen. Zelfstandig, natuurlijk. Wie gaat de auto voor Apple De kunstmatige intelligentie voor zo'n auto zal een huzarenstukje zijn produceren? Hyundai, Kia, Nissan ze worden allemaal genoemd. Maar de onderhandelingen gaan moeizaam. Want als Apple een auto laat bouwen, komt er een Ap ple-logo op de motorkap en dan zal ook het leeuwendeel van de winst naar de Amerikanen gaan. Zo gaat het met de in China ge maakte iPhone immers ook. In directiekamers wordt druk gediscussieerd of assemblage voor Apple verstandig is of dat de pro ductie en verkoop van de eigen au to's lucratiever is. Apple zou mil jarden willen investeren in het be drijf dat de Apple Car gaat bou wen. Apple zelf zwijgt in alle talen. In 2017 zei topman Tim Cook er voor het laatst iets over. Dat de kunstmatige intelligentie die no dig is voor een echt zelfrijdende auto een huzarenstukje zal zijn. En dat de techniek heel belangrijk is voor Apple. Sindsdien speelt het bedrijf weer stommetje. Loslippig Het rijkste bedrijf ter wereld laat nooit iets los over toekomstige producten. De Amerikanen zou den zelfs zo verbolgen zijn over het feit dat Hyundai deze maand los lippig was, dat de gesprekken ge staakt werden. Hyundai liet ver volgens weten dat er met gepraat werd met Apple, ook niet door dochter Kia. Het aandeel van Kia was door de geruchten over sa menwerking met Apple 60 pro cent gestegen en kelderde vervol gens bijna even hard weer omlaag. Het enige nieuwe harde bewijs dat Apple aan de auto werkt, is de overstap van ingenieurs en top mensen uit de auto-industrie. Re cent kwamen voormalige topmen sen van Tesla en Porsche in dienst. Apple gaat de autowereld op zijn kop zetten, denken analis ten. En die geruchten hebben Britse parlementariërs al zover ge bracht dat ze premier Boris Johnson hebben gevraagd bij Ap ple te bepleiten dat de Apple Car in het VK wordt gebouwd. Daarvoor waarschuwen accoun tants- en adviesfirma PwC en onderzoekers van de Universiteit Leiden in een rapport. De afgelo pen tijd is fors gebruikgemaakt van de mogelijkheid tot belas tinguitstel. Per eind vorig jaar was al voor 13,2 miljard euro aan belastinguitstel verleend, en de regeling loopt nog door tot eind juni. Experts verwachten dat veel bedrijven de schuld niet kunnen afbetalen, ook niet in de afge sproken 36 termijnen. Een verdere verlenging van de regeling in combinatie met het verlengen van terugbetalingsre geling is volgens hen de meest voor de hand liggende oplossing om het aantal faillissementen nog zoveel als mogelijk te beper ken. lastingdienst gevraagd worden om bij te dragen in de oplossing", zegt Edwin van Wijngaarden, partner bij PwC. ,,Als de Belas tingdienst haar belangrijke nieuwe rol niet goed kan invul len, zullen veel van de steun maatregelen weggegooid geld blijken en gaan veel onderne mingen onnodig failliet." Het ministerie van Financiën zegt dat er voor ondernemers al 'een ruime terugbetalingsrege ling' is van drie jaar. ,,En er is ruimte voor maatwerk voor die gevallen waarin dat niet vol doende is." Het ministerie wil hierover ook overleggen met andere schuldeisers van ondernemers. Zo hoopt het kabinet 'zoveel mo gelijk bedrijven in bedrijf te hou den'. Dat er een faillissements- golf aan dreigt te komen, is de laatste tijd al vaker geroepen. Het merendeel van de voor het rapport ondervraagde deskundi gen denkt dat de afdelingen bij zonder beheer van banken in de loop van het tweede kwartaal van dit jaar voller beginnen te ra ken. Het hoogtepunt van de fail- lissementsgolf verwachten ze in het laatste kwartaal van dit jaar. Maar het kantoor ging dicht „Ik dacht dat het met corona te maken had. Maar la ter bleek het helemaal weg te zijn. Ik heb helemaal geen be richt van ze gekregen dat ze gingen sluiten." Veilig bin nen geld pinnen kan niet meer. En de vertrouwde mensen van de bank zijn ook verdwenen. „Ik moet nu naar Hilver sum voor een kantoor. Dat is met het open baar vervoer ingewik keld en moeilijk." En dat is niet het enige nadeel, merkte ze laatst. „Ik moest iets regelen voor mijn testament. Dan moet je naar een kantoor waar je de mensen niet kent om iets dat zo persoonlijk is te regelen. En toen ik vroeg of ik geld kon storten, kreeg ik te horen 'dat kunt u bui ten doen'." De lol is er wel vanaf voor mevrouw van Deurzen. „Het contact met de bank is weg. Ik heb niet het gevoel dat ze me als klant res pecteren. Niet klantvriende lijk, dat stoort me." donderdag 18 februari 2021 GO Wanneer rijden we in een Apple? Wanneer komt Apple met een zelfsturende elektrische auto? Wordt die auto even revolutio nair als de iPhone? En wie gaat de Apple Car bouwen? Wereld wijd is dat hét onderwerp bij de autofabrikanten. Ton Voermans Rotterdam Apple Topman Tim Cook in 2017 Veel bedrijven in Nederland dreigen ten onder te gaan omdat ze de hoge belasting schuld die ze opgebouwd hebben tijdens de coronacri sis waarschijnlijk niet zomaar kunnen terugbetalen. Economieredactie Amsterdam ,,Nu de Belastingdienst een be langrijke, zo niet de belangrijk ste, financier is geworden voor veel ondernemingen, zal de Be Belastingdienst is voor veel bedrijven de belangrijkste financier geworden BAARN Bepaald blij was de 84-jarige Elisabeth van Deurzen niet met de sluiting van het ING kantoor in Baarn. ,,Ik kwam er regelma tig als ik een vraag had over mijn ING-account. Prettig was dat.''

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 17