Belastingschulden zullen veel
bedrijven alsnog de das omdoen
cmSm-k
Hoe het
niet moet
ECONOMIE 17
Hele autowereld speculeert over entree
de mensen thuis helpen. ,,En we
hebben nog steeds in veel plaatsen
kantoren'', verzekert een woord
voerder.
Uitkomst
De 250 servicepunten voorzien in
een behoefte, merkt Coebergh.
,,Het gaat niet alleen om ouderen.
Ook bijvoorbeeld voor mensen die
de Nederlandse taal niet goed be
heersen is een servicepunt een
uitkomst. Als we een bankkantoor
sluiten, komt er in principe een
servicepunt terug, zeker in klei
nere gemeenschappen. Bankieren
gaat steeds meer digitaal, maar
niet iedereen kan of wil dat. Dan is
het fijn dat ze met vragen terecht
kunnen bij een vertrouwd ge
zicht.''
Niemand staat te juichen als er
een bankkantoor sluit, maar Coe-
bergh benadrukt dat de klanten
heel tevreden zijn over de service
punten. Dat heeft ook te maken
met de wijze waarop de service
punten worden gekozen, denkt
hij. ,,We zoeken een rustige win
kel met de goede uitstraling. Boek
handels zijn goede locaties, en bij
voorbeeld bibliotheken of ge
meentehuizen. In een drukke su
permarkt zullen we geen kantoor
openen.''
Er moet wel goed gekeken wor
den naar die locatiekeuze, zegt een
woordvoerder van KBO-PCOB.
,,We hoorden van een servicepunt
van een bank in een bibliotheek
dat alleen op woensdag van 9 tot 11
open is, omdat er te weinig perso
neel is om het te bemensen'', zegt
de woordvoerder. Ook de commu
nicatie met de klanten kan vaak
beter, vindt de ouderenorganisa-
tie. „Mensen weten niet altijd dat
er een servicepunt komt als het
bankfiliaal verdwijnt.''
Een andere wens van de oude-
renorganisatie is dat meer banken
bij elkaar hun diensten aanbieden.
Maar dat is nog niet mogelijk, zegt
Coebergh. ,,Alle banken hebben
hun eigen systemen.''
Belangstelling
Onder ondernemers is veel be
langstelling voor een servicepunt.
Het levert extra inkomsten op, al
dus Van Atten. ,,En er komen meer
mensen in de winkel. Die kijken
dan ook even naar de boeken en
andere artikelen die we verkopen.''
Ook de winkelomzet stijgt, dus
voor de ondernemer snijdt het
mes aan twee kanten.
ING heeft als beleid dat de klant
altijd binnen tien autominuten bij
een bankkantoor of servicepunt
kan zijn. ,,Dat lukt vrijwel overal.
Alleen in Zeeuws Vlaanderen en
op Terschelling niet'', verzekert
Coebergh. Daarmee doet ING het
goed, vindt KBO-PCOB. ,,Wij ken
nen voorbeelden waarbij mensen
40 kilometer moeten rijden voor
ze bij een bankfiliaal zijn.''
,,Wij zijn niet bang voor Apple'',
riep VW-baas Herbert Diess afge
lopen weekeinde stoer in de
Duitse pers. Hij denkt dat het een
'zeer logische stap' is voor Apple
om met een elektrische zelfrij-
dende auto op de markt te komen.
Maar hij denkt dat het nog wel
even duurt voor het zover is. De
auto-industrie is namelijk een an
dere dan de technologiesector,
denkt Diess. Daar stap je niet een-
twee-drie in.
Nu auto's steeds meer rijdende
computers worden, lijkt de tijd
rijp. Apple is goed in software, de
sign, batterijtechniek, chipdesign
én is grootmeester in het verbete
ren van bestaande producten. Het
bedrijf is daar zo goed in dat het als
ondernemer je dood kan beteke
nen. Vraag maar aan Nokia en
Blackberry of makers van fototoe
stellen en horloges.
Bovendien heeft Apple een
schier bodemloze schatkist. Apple
zelf is op de beurs 1,9 biljoen (12
nullen) euro waard. Het bedrijf is
een geldmachine en heeft mo
menteel 162 miljard euro op de
bank. Genoeg om de complete
Volkswagen Group én Toyota te
kopen, waarna er nog 50 miljard
euro over blijft.
Apple is al lang met de auto bezig.
In 2014 werd er al begonnen. Een
team van duizend mensen werd
erop gezet. En Apple haalde tal van
ingenieurs van autofabrikanten
binnen. In Californië worden al ja
ren proeven gedaan met zelfrij-
dende auto's van Apple. Dat zijn
nu nog omgebouwde auto's waar
van het dak vol staat met camera's
en scanners. Volgens analisten
moet de eerste Apple Car ergens
tussen 2024 en 2027 van de band
rollen. Zelfstandig, natuurlijk.
Wie gaat de auto voor Apple
De kunstmatige
intelligentie voor zo'n
auto zal een
huzarenstukje zijn
produceren? Hyundai, Kia, Nissan
ze worden allemaal genoemd.
Maar de onderhandelingen gaan
moeizaam. Want als Apple een
auto laat bouwen, komt er een Ap
ple-logo op de motorkap en dan
zal ook het leeuwendeel van de
winst naar de Amerikanen gaan.
Zo gaat het met de in China ge
maakte iPhone immers ook.
In directiekamers wordt druk
gediscussieerd of assemblage voor
Apple verstandig is of dat de pro
ductie en verkoop van de eigen au
to's lucratiever is. Apple zou mil
jarden willen investeren in het be
drijf dat de Apple Car gaat bou
wen. Apple zelf zwijgt in alle talen.
In 2017 zei topman Tim Cook er
voor het laatst iets over. Dat de
kunstmatige intelligentie die no
dig is voor een echt zelfrijdende
auto een huzarenstukje zal zijn. En
dat de techniek heel belangrijk is
voor Apple. Sindsdien speelt het
bedrijf weer stommetje.
Loslippig
Het rijkste bedrijf ter wereld laat
nooit iets los over toekomstige
producten. De Amerikanen zou
den zelfs zo verbolgen zijn over het
feit dat Hyundai deze maand los
lippig was, dat de gesprekken ge
staakt werden. Hyundai liet ver
volgens weten dat er met gepraat
werd met Apple, ook niet door
dochter Kia. Het aandeel van Kia
was door de geruchten over sa
menwerking met Apple 60 pro
cent gestegen en kelderde vervol
gens bijna even hard weer omlaag.
Het enige nieuwe harde bewijs
dat Apple aan de auto werkt, is de
overstap van ingenieurs en top
mensen uit de auto-industrie. Re
cent kwamen voormalige topmen
sen van Tesla en Porsche in
dienst. Apple gaat de autowereld
op zijn kop zetten, denken analis
ten. En die geruchten hebben
Britse parlementariërs al zover ge
bracht dat ze premier Boris
Johnson hebben gevraagd bij Ap
ple te bepleiten dat de Apple Car in
het VK wordt gebouwd.
Daarvoor waarschuwen accoun
tants- en adviesfirma PwC en
onderzoekers van de Universiteit
Leiden in een rapport. De afgelo
pen tijd is fors gebruikgemaakt
van de mogelijkheid tot belas
tinguitstel. Per eind vorig jaar
was al voor 13,2 miljard euro aan
belastinguitstel verleend, en de
regeling loopt nog door tot eind
juni. Experts verwachten dat veel
bedrijven de schuld niet kunnen
afbetalen, ook niet in de afge
sproken 36 termijnen.
Een verdere verlenging van de
regeling in combinatie met het
verlengen van terugbetalingsre
geling is volgens hen de meest
voor de hand liggende oplossing
om het aantal faillissementen
nog zoveel als mogelijk te beper
ken.
lastingdienst gevraagd worden
om bij te dragen in de oplossing",
zegt Edwin van Wijngaarden,
partner bij PwC. ,,Als de Belas
tingdienst haar belangrijke
nieuwe rol niet goed kan invul
len, zullen veel van de steun
maatregelen weggegooid geld
blijken en gaan veel onderne
mingen onnodig failliet."
Het ministerie van Financiën
zegt dat er voor ondernemers al
'een ruime terugbetalingsrege
ling' is van drie jaar. ,,En er is
ruimte voor maatwerk voor die
gevallen waarin dat niet vol
doende is."
Het ministerie wil hierover
ook overleggen met andere
schuldeisers van ondernemers.
Zo hoopt het kabinet 'zoveel mo
gelijk bedrijven in bedrijf te hou
den'. Dat er een faillissements-
golf aan dreigt te komen, is de
laatste tijd al vaker geroepen.
Het merendeel van de voor het
rapport ondervraagde deskundi
gen denkt dat de afdelingen bij
zonder beheer van banken in de
loop van het tweede kwartaal
van dit jaar voller beginnen te ra
ken. Het hoogtepunt van de fail-
lissementsgolf verwachten ze in
het laatste kwartaal van dit jaar.
Maar het kantoor ging
dicht „Ik dacht dat het met
corona te maken had. Maar la
ter bleek het helemaal weg te
zijn. Ik heb helemaal geen be
richt van ze gekregen dat ze
gingen sluiten." Veilig bin
nen geld pinnen kan niet
meer. En de vertrouwde
mensen van de bank
zijn ook verdwenen. „Ik
moet nu naar Hilver
sum voor een kantoor.
Dat is met het open
baar vervoer ingewik
keld en moeilijk." En
dat is niet het enige
nadeel, merkte ze
laatst. „Ik moest iets
regelen voor mijn
testament. Dan moet
je naar een kantoor
waar je de mensen
niet kent om iets dat
zo persoonlijk is te
regelen. En toen ik
vroeg of ik geld kon
storten, kreeg ik te
horen 'dat kunt u bui
ten doen'." De lol is er wel
vanaf voor mevrouw van
Deurzen. „Het contact met de
bank is weg. Ik heb niet het
gevoel dat ze me als klant res
pecteren. Niet klantvriende
lijk, dat stoort me."
donderdag 18 februari 2021
GO
Wanneer rijden
we in een Apple?
Wanneer komt Apple met een
zelfsturende elektrische auto?
Wordt die auto even revolutio
nair als de iPhone? En wie gaat
de Apple Car bouwen? Wereld
wijd is dat hét onderwerp bij de
autofabrikanten.
Ton Voermans
Rotterdam
Apple Topman Tim Cook in 2017
Veel bedrijven in Nederland
dreigen ten onder te gaan
omdat ze de hoge belasting
schuld die ze opgebouwd
hebben tijdens de coronacri
sis waarschijnlijk niet zomaar
kunnen terugbetalen.
Economieredactie
Amsterdam
,,Nu de Belastingdienst een be
langrijke, zo niet de belangrijk
ste, financier is geworden voor
veel ondernemingen, zal de Be
Belastingdienst is
voor veel bedrijven
de belangrijkste
financier geworden
BAARN Bepaald blij was de
84-jarige Elisabeth van
Deurzen niet met de sluiting
van het ING kantoor in
Baarn. ,,Ik kwam er regelma
tig als ik een vraag had over
mijn ING-account. Prettig
was dat.''