II Wéér fluit rechter kabinet terug 4 AVONDKLOK VERKEERDE WET Al sinds september werd over de avondklok gedacht, maar gisteren schoot een rechter de wettelijke basis voor de maatregel af. Het kabinet werd totaal overrompeld. ,,Er waren waarschuwingen, maar iedereen dacht dat dit kon.'' Uit alles sprak gisteren de onmacht van premier Mark Rutte. ,,Ik doe toch echt een klemmend beroep op alle Nederlanders: blijf alsjeblieft binnen.'' Een beroep, een advies, maar geen gebod. Amper vijf uur eerder had de Haagse rechter een streep gezet door de avondklok. Het kabinet gebruikte een wet die was bedoeld voor een dijkdoor braak, een noodsituatie. Niet voor een avondklok waar volgens de rechter al vaker over was gesproken. En die al 'ruim vóór de daadwerke lijke invoering' als optie was ge noemd. Oftewel: de juristen van de ministers Ferd Grapperhaus (Justi tie) en Sander Dekker (Rechtsbe scherming) hebben de verkeerde wet gebruikt. Premier Mark Rutte sprak van een 'tegenvaller' in plaats van een blunder, maar de gêne straalde er bij hem vanaf. ,,We doen er alles aan om de avondklok te behou den.'' Ambtenaren haastten zich gisteren, op voorwaarde van anoni miteit, om zich te verdedigen. Hun verhaal: Als we inderdaad het ver keerde spoor hebben gekozen, dan is dat in volle overtuiging geweest. ,,Er waren waarschuwingen, maar iedereen dacht dat dit kon'', zegt een betrokkene. Bovenal is pas in een heel laat stadium nagedacht over welke wet een avondklok ei genlijk zou moeten stutten. Al in september oppert het OMT de maatregel tegenover het kabinet, maar die schuift deze dan nog ter zijde. In de ministerraad klagen mi nisters dat de avondklok te veel aan de Tweede Wereldoorlog doet den ken. In november borrelt de maat regel weer op. Op het ministerie van Justitie wordt alsnog gewerkt aan een wettelijke basis 'voor als de avondklok ooit nodig mocht zijn'. Vergeten wet Juristen op het departement heb ben de Wet buitengewone be voegdheden burgerlijk gezag (Wbbbg) op het oog. Een vergeten wet die stamt uit 1953. Voordeel van die wet is: je kunt als regering een avondklok voor het gehele land op leggen, zonder de noodtoestand uit te roepen, licht minister Grapper- haus toe. Aan het Binnenhof haalt iedereen de schouders op. Voor een avondklok is toch geen meerder heid in het parlement. Welke wet gebruikt zou moeten worden lijkt dan nog een theoretische discussie. Pas in januari dringt de vraag zich weer op, als het kabinet uit vrees voor de Britse coronavariant op zoek gaat naar steun voor de avond klok. Achter de schermen belt mi nister Hugo de Jonge zich suf. Met succes: partijen spreken ineens niet meer van een taboe. Ze willen het kabinet 'niet dwarsbomen' en 'alle opties ophouden'. Kortom: groen licht voor de avondklok. Het kabinet en een deel van de Tweede Kamer zijn zo vooral bezig met óf de avondklok er moet ko men. Niet met de vraag hóé. In het debat dat volgt, oppert alleen SGP- leider Kees van der Staaij dat hij het onprettig vindt dat de Raad van State niet over het gebruik van de Dit is een tegenvaller. We doen er alles aan om de avondklok te behouden Wbbbg heeft geadviseerd. Die is juist hét adviesorgaan als het gaat over de wetgeving die een kabinet wil toepassen. Van der Staaij: ,,Nu is het alsof de regering zegt: nee, we kunnen die stap helemaal over slaan.'' Het is een zeldzaam tegengeluid, dat minister Grapperhaus sust met de belofte dat hij de Raad van State alsnog zal raadplegen. De Tweede Kamer stemt in, de avondklok gaat op 23 januari in. Een dikke week la ter komt een klip en klare waar schuwing binnen bij het ministerie van Justitie. Hoewel de avondklok al is inge gaan, heeft de Raad van State alsnog gekeken naar het toepassen van de wet. Net zoals de Haagse rechter dat gisteren deed, ziet de Raad een pro bleem met de 'spoed' waar het kabinet mee schermt. De Raad van State waarschuwt op 1 februari het kabinet dat 'de vraag rijst of er wel van een zodanig urgente situatie sprake was dat toepassing WETGEVING van de Wbbbg in de rede lag.' Op het ministerie wordt dat ad vies niet als alarmerend ervaren. Ja, er zijn vraagtekens te plaatsen. Maar de Raad van State zegt niet: pas op, dit gaat mis. In ambtenaren- termen: er is geen red flag. Boven dien: de trein rijdt al. Een meerder heid van de Tweede Kamer is vóór de avondklok. Uitspraak Dat blijkt buiten de advocaten van Viruswaarheid gerekend. Die heb ben, zonder al te veel publiciteit, op 11 februari voor de Haagse recht bank betoogd dat de juridische on derbouwing van de avondklok niet deugt. Niemand in het kabinet heeft de dag van gisteren, de dag van de uitspraak in die rechtszaak, omcirkeld in de agenda. Als de uit spraak in de ochtend komt, slaat die in als een bom. Ambtenaren op het ministerie van Justitie zetten zich direct aan het schrijven van een nieuwe spoedwet, terwijl er ook hoger beroep wordt aangetekend, dat vrij dag dient. Terwijl op het ministerie van Algemene Zaken alle ministers en premier Mark Rutte in spoed zitting bijeen zijn, is de wet al af. Dat het ministerie dat beter maan den geleden had kunnen doen, wil niemand erkennen. Ministers Grapperhaus en De Jonge en premier Rutte zagen de uitspraak van de rechter niet aankomen. fotos anp, robin utrecht woensdag 17 februari 2021 GO Blunder kwam stap voor stap tot stand Tobias den Hartog Den Haag - Mark Rutte, premier Het juridische gehar rewar rond de avond klok is niet de eerste keer dat het kabinet zich verslikt in de co- ronaregels. Eind december ging het kabinet ook al nat voor de rechter. De activisten van Viruswaarheid klaagden toen het kabi netsbesluit aan om alle reizigers die Nederland binnenkwamen te ver plichten een negatieve PCR-test te laten zien. Ook toen stelde de rechter Viruswaarheid in het gelijk, omdat het be sluit juridisch niet op de juiste gronden was ge nomen. Het kabinet re pareerde de regeling snel, waardoor de nega tieve testuitslag alsnog verplicht werd. Dat rechters het kabi net op de vingers tikken, omdat het zijn juridische huiswerk niet op orde heeft, past in een breder patroon. Zo zette de rechter in 2019 een streep door de stikstof wetgeving in Nederland. Die zou niet voldoen aan Europese wetgeving. Daardoor stopten acuut allerlei bouwprojecten, konden woningen niet gebouwd worden en be drijven niet uitbreiden. Het kabinet heeft die stikstofwet nog maar deels kunnen repareren. Rutte noemde het 'het meest ingewikkelde dossier' dat hij ooit bij de hand had gehad. Eerder moest het ka binet aparte rookruim tes in de horeca verbie den, omdat de rechter die in strijd vond met een internationaal ge zondheidsverdrag. En dan was er nog het 'Ur- genda-vonnis' waarbij de rechter bepaalde dat het kabinet meer moest doen om aan internatio nale klimaatakkoorden te voldoen. Het kabinet vond dat de rechter te veel op de stoel van de politiek ging zitten, omdat hij in ternationale verdragen anders interpreteerde dan de regering. In ho ger beroep haalde het kabinet bakzeil.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 4