KLM 16 ECONOMIE 1^ UITVOERING STEUNREGELS Kort |l Deliveroo verliest beroep Maaltijdbezorgers van Deliveroo zijn werk nemers die recht hebben op een arbeids overeenkomst. Dat concludeert het ge rechtshof Amsterdam. In 2019 kwam de rechtbank Amsterdam al tot hetzelfde oor deel. Deliveroo ging in hoger beroep en be sloot in 2018 de aflopende contracten van bezorgers niet meer te verlengen. In plaats daarvan konden ze als zelfstandig onderne mer aan de slag. Door de uitspraak kunnen de maaltijdbezorgers een arbeidsovereen komst bij Deliveroo opeisen, die met terug werkende kracht geldt. 'Druppel op gloeiende plaat' Dat winkeliers open mogen voor 'click and collect' biedt nauwelijks soelaas voor de om zet. Op verschillende plekken in het land houden winkeliers de afhaaloptie al voor ge zien. Volgens brancheorganisatie INretail biedt alleen het heropenen van de winkels op 3 maart uitkomst en is ook de mentale nood bij ondernemers hoog. Volgens een eerdere flitspeiling van INretail gaf 72 pro cent van de ondernemers aan heil te zien in de mogelijkheid om klanten bestellingen te laten ophalen. Maar daarbij was van meet af aan duidelijk dat dit geen volwaardige op lossing zou bieden voor de omzetverliezen. ,'u f'O- Gapend gat in de balans Air France-KLM lijkt van alle grote Europese luchtvaartmaatschappijen het meeste last te krijgen van langdurige perioden met lage aantallen passagiers. Er is sprake van een ga pend gat in de balans van Air France-KLM, schrijven marktkenners in een rapport over de sector. Volgens experts van zakenbank Bernstein is de capaciteit om schulden te dragen bij Air France-KLM kleiner en wordt het daarmee lastiger om vers kapitaal aan te trekken. Nederland en Frankrijk, de grootste aandeelhouders, zijn al maanden in gesprek over aanvullende steun, bovenop de ruim 10 miljard euro die al is toegekend via lenin gen en garantiestellingen. DSM Heineken Air France- KLM Kent u de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland? Honderdduizenden ondernemers inmiddels wel. De RVO toetst of er wel of geen steun wordt verleend aan bedrijven die door corona in de problemen zijn gekomen. Utrecht Het was - voorzichtig uitgedrukt - even schakelen voor de ambtenaren van RVO. Doorgaans zijn ze druk met adviezen en subsidies aan ondernemers die willen ver duurzamen, internationaliseren of innoveren. En nu kreeg de rijks dienst opeens duizenden radeloze, verdrietige of woedende onderne mers aan de lijn die door corona en de verplichte sluiting faillisse ment vrezen. Tientallen medewerkers probe ren dat in goede banen te leiden. Berend werkt bij de online chat- dienst van RVO, een van de ma nieren om direct en snel vragen te beantwoorden. Hij klikt naar een volgend gesprek: 'Jullie laten ie dereen stikken. Schaam jezelf. Misselijkmakend volk zijn jullie.' De ondernemer begint al te schel den terwijl de chatbot nog verbin ding maakt met een van de chat- medewerkers om een vraag over de Tegemoetkoming Vaste Lasten te beantwoorden. Berend haalt diep adem en begint het gesprek: ,,Goedemorgen, waarmee kan ik u helpen?" De ondernemer aan de andere kant gaat helemaal los. ,,Jullie maken iedereen kapot. Vie zeriken. Ja, negeer me maar weer. Lafbek. Durf je niks te zeggen, vies mannetje. Vieze fucking pedo dat je bent.'' Berend komt er niet tus sen. Chat-coördinator Anna: ,,Men- sen die zo schelden zijn zeldzaam, maar het gebeurt, dus we zijn voorzichtig met het geven van na men.'' Ze begrijpt het wel, onder nemers vechten voor het voortbe staan van hun bedrijf. ,,Emoties lopen dan hoog op. Wij leggen uit dat we de regels niet maken, alleen uitvoeren en dat we ieder signaal over de on rechtvaardigheid van de regeling doorgeven aan het ministerie van Economische Zaken. We proberen altijd te kijken naar wat wel kan. Maar iedere chatter ligt er weleens wakker van.'' Sommige ondernemers zijn zó wanhopig dat ze dreigen de hand aan zichzelf te slaan. Iedereen bij RVO die zich bezighoudt met de Covid-steunpakketten krijgt een training van Stichting 113 Zelf moordpreventie. ,,Er zijn echt schrijnende gevallen die je heel graag wilt helpen, maar wij kun nen de regels niet veranderen. Dat raakt je.'' Zoenen De scheldpartijen zijn er, maar vaker is opluchting dat de steun wordt toegekend. Een onderne mer die op de chat hoort dat de omzet in het eerste kwartaal wordt vergeleken met de omzet in het eerste kwartaal van 2019 is door het dolle: ,,Wat een goed PARTIJEN nieuws! Ik kan je wel zoenen, maar dat mag natuurlijk niet van de coronaregels.'' De eerste regeling die RVO uit voerde was de zogenoemde TOGS, waarbij ondernemers 4000 euro kregen om de ergste nood te leni gen. Er werd 221.551 keer een be roep op gedaan en er werd 865 miljoen euro uitbetaald. Daarna kwam de TVL, de Tegemoetko ming Vaste Lasten, in inmiddels twee rondes. Daar werd nog eens 1,2 miljard euro aan besteed, ver deeld over 137.804 aanvragen. De TVL vergoedt een deel van de vaste lasten als de kwartaalomzet minimaal 30 procent lager is dan pre-corona. Anna voelt nog de adrenaline die stroomde toen ze in maart vo rig jaar gevraagd werd om een ploeg samen te stellen die via de site met de ondernemers zou gaan chatten. Dat had RVO nog nooit gedaan. ,,In twee uur heb ik de schijfwijzer gemaakt en een week later hadden we vijftig mensen uit de hele organisatie achter het scherm zitten om te chatten.'' En de vragen kwamen, duizen den per dag. De RVO had nooit eerder dergelijk direct contact met ondernemers. ,,Maar het is zo goed I' MAALTIJDBEZORGERS ZIJN GEEN ZZP'ERS T AFHAALLOKET WINKELS AIR FRANCE-KLM O woensdag 17 februari 2021 GO Het biotechbe- drijf veerde op na verlies van wege de stop op een medij- cijnontwikkeling. De toeleveran cier aan voe- dings- en ge zondheidszorg had meevallende kwartaalcijfers. De bierbrouwer kreeg een ad viesverlaging door het Frans- Duitse Oddo BHF. Zakenbank Bern stein schroefde de aanbeveling voor de lucht vaartcombinatie terug. a> E o Giovanni en zijn collega's van RVO keerden al 2 miljard euro uit Ton Voermans RVO voert niet alle Covid- regelingen uit. Zo is de Tozo (Tijdelijke overbruggings regeling zelfstandig onder nemers), een uitkering op bijstandsniveau, in handen van de gemeenten. En de NOW, een tegemoetkoming in de loonkosten, wordt uitgevoerd UWV. Giovanni doet de webcare op de sociale media van RVO. FOTO GUUS SCHOONEWILLE

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 16