Ondergang dreigt voor trotse Hollandse zeilvloot 12 NIEUWS NOODKREET ZEILSCHIPPERS Honderden Nederlandse charterzeilschepen dreigen verloren te gaan. De beloofde miljoenensteun is nog steeds niet uitbetaald. Schippers Ton en Jouke Lemmers (vader en zoon) vrezen voor het einde van oer-Hollands cultureel erfgoed. ,,Als ik failliet ga, is ook het schip verloren." 1 Pampus. Het kabinet zegde 15 mil joen euro steun toe aan de charter vaart. Een halfjaar later is het geld nog steeds niet uitgekeerd, omdat er gebakkeleid wordt over hoe het ver deeld wordt en wie het krijgt. Dat probleem begint bij de defini tie van de 'bruine vloot', zoals de chartervaart in de volksmond heet. De omschrijvingen 'varend erfgoed' of 'historische, houten schepen met bruine zeilen' voldoen niet, aange zien de schepen juist zijn aangepast aan de strenger wordende veilig heidseisen. ,,Er zijn geen houten schepen meer en bijna niemand heeft bruine zeilen'', zegt Jouke Lem mers, zoon van Ton. Ook de aan de noodsteun gekop pelde SBI-code, die elk bedrijf in het Handelsregister krijgt, zorgt voor problemen. Zeilschepen vallen in dezelfde categorie als veerponten, rondvaartboten en cruiseschepen. Jouke: ,,Als de Holland-Amerika Lijn ook aanspraak kan maken, is het potje zo leeg.'' De schepen in de haven van Durger- dam liggen er mooi bij in het win terse tafereel. De Stella Maris, een klassieke klipper, is een van de blik vangers. Normaal bevaart schipper Ton Lemmers (79) met zijn passa giers het IJsselmeer, de Waddenzee en de Oostzee. Door de coronacrisis ligt zijn charter- én woonschip al maanden werkeloos in de haven. ,,Het laatste geld heb ik in ok tober 2019 verdiend'', zegt Ton som ber. ,,Veel boekingen zijn doorge schoven naar dit jaar. Maar ik zie niet gebeuren dat we met Pasen weer kunnen varen.'' Het doet pijn. Ton zit al een halve eeuw in het zeilvak. Hij begon met een oud vrachtschip dat hij redde van de sloop en eigenhandig ombouwde tot zeilschip. De kennis over masten, zeilen en het tuigen haalde hij bij oud-schippers. In de jaren 80 was hij een van de pioniers van de huidige chartervloot, die met ruim vierhon derd schepen de grootste ter wereld is. Ton: ,,Het is een uniek product, een stukje Hollands Glorie.'' De historische vloot met zeilsche pen, die soms honderd jaar oud zijn, wordt bedreigd. Ze mogen door de coronamaatregelen niet met passa giers varen. Ondernemers verliezen gemiddeld 75 procent omzet. Velen staan aan de rand van een faillisse ment. Vorig jaar juni hielden 175 schepen een protest bij het eiland Onwerkbaar Bovendien sluiten de criteria van de brancheverenigingen veel onderne mers juist uit. Jouke komt niet in aan merking omdat zijn zeiljacht (Chero kee) nog geen vijftig jaar oud is en hij met minder dan twaalf passagiers vaart. Vader Ton, die gepensioneerd is, haalt de grens van 40.000 euro omzet niet. ,,De criteria deugen niet, zijn on werkbaar en juridisch niet houd baar'', zegt Jouke. ,,Te veel onderne mers vallen buiten de boot. Mijn vader is een van de oprichters van de chartervloot. Het zou bespottelijk zijn als hij geen steun krijgt.'' Een maand geleden stuurden Ton en Jouke met veertig andere onderne mers een brandbrief naar staatssecre taris Mona Keijzer (Economische Za ken). Daarin bieden ze oplossingen voor simpeler criteria, zodat het geld sneller en eerlijker verdeeld kan wor den. Ze stellen onder meer een aparte subcategorie in de SBI-code voor, zo dat alleen commerciële charterzeil schepen in aanmerking komen. De Tweede Kamerleden Hilde Pal- land (CDA) en Aukje de Vries (VVD) hebben Keijzer om opheldering ge vraagd. Volgens de staatssecretaris is tijd nodig voor een 'juridisch houd baar en praktisch uitvoerbaar instru ment' dat eerst getoetst moet worden door de Europese Commissie. Ook wil ze voorkomen dat er een overlap is met de al bestaande Tegemoetko ming Vaste Lasten (TVL) voor getrof fen ondernemers. ,,Datgene wat in de reguliere TVL vergoed wordt, moet niet ook nog eens vergoed worden via deze regeling'', zei Keijzer on langs. De ondernemers overleven nog dankzij goedwillende klanten die vouchers hebben geaccepteerd en hun reizen hebben uitgesteld naar dit jaar. Met de aanbetalingen kunnen vaste lasten worden be taald, zoals het onderhoud, de keuring en het havengeld. Ton: ,,Gasten beta len vooruit. Daardoor kan ik het schip in orde maken. Maar als ik niet kan varen, moeten ze een keer hun geld terug.'' Jouke: ,,Als we in het voorjaar niet kunnen varen, kunnen klanten de vouchers niet verzilveren. Die han gen als een zwaard van Damocles De criteria voor steun zijn onwerkbaar en juridisch niet houdbaar woensdag 17 februari 2021 GO 'We zij n het visitekaart j e van Tonny van der Mee Durgerdam/Rotterdam De vloot in de haven van Durger- dam. - Jouke Lemmers

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 12