Kopzorgen om parkeerbeleid Sluis
Arnold Scheppers (D&T): 'We zijn op het verkeerde been gezet'
6
Nét niet de langstzittende burgemeester van het land
RANGLIJST
Burgemeester Jan
Frans Mulder (65) is
met bijna 18 jaar de
langstzittende
burgemeester van
Zeeland én verknocht
aan 'zijn' gemeente
Hulst. ,,Ik ga hier niet
meer weg."
,,Je moet altijd uitdaging hebben.
En Hulst heeft zoveel ontwikkelin
gen: Perkpolder, de Hedwigepol-
der, de Bierkaai in Hulst. Zulke
grote projecten, die een andere ge
meente met 28.000 inwoners één
keer in de veertig jaar meemaakt. Ik
heb van de raad ook de ruimte ge
kregen om de laatste periode grens
overschrijdend bezig te zijn. Hulst
is een goede keuze geweest."
,,Ik heb wel eens één keer gedacht
aan een wissel. Toen ik destijds op
de Markt liep, kwam een mevrouw
naar me toe die zei: 'U bent toch de
burgemeester? U gaat toch niet
weg?' Toen ben ik snel met die af
weging gestopt. Ik dacht, dit is niet
goed. Dit moet ik niet doen."
,,In het bedrijfsleven zie je dat
managers snel wisselen en een bur
gemeester vind ik toch een beetje
een burgervader. Ik heb pleegkin
deren en dan zie je ook dat het be
langrijk is om een stukje stabiliteit
te hebben. Daarbij is het een wissel-
werking met de inwoners en de
politiek. Als je merkt dat ze het wel
een beetje met je gehad hebben,
Zeeuws-Vlaanderen
is het beste dat ons is
overkomen. We willen
niet terug naar de
Randstad
dan ga je verder kijken. Maar ik heb
dat helemaal niet gehad, eerder an
dersom. En het gebied is prachtig."
,,Mijn kinderen zijn hier gebleven
en de kleinkinderen wonen in de
buurt. We zijn zo gewend aan
Zeeuws-Vlaanderen en Hulst.
Zeeuws-Vlaanderen is het beste
dat ons is overkomen. Ik zou niet
meer terug willen naar de Rand-
stad."
,,Ik zal nooit een Hulstenaar
worden, dat gaat natuurlijk niet.
Maar het is zo vertrouwd, als ik in
de randstad kom dan horen ze zelfs
dat mijn uitspraak veranderd is."
De problemen zijn bekend. Door
storingen en onleesbare schermen
waren de nieuwe parkeerautoma
ten vorig jaar een tijdje buiten wer
king. Dat raakte Sluis hard in de
portemonnee. Want nadat alles
was verholpen, had de gemeente
203.000 euro meer voor de automa
ten betaald dan verwacht. Het to
tale kostenplaatje kwam uit op
ruim 450.000 euro.
Sluis dicht het gat door het voor
lopig schrappen van de scanauto,
een voertuig dat nummerplaten
scant en daardoor foutparkeerders
eruit pikt. De auto kostte inclusief
software zo'n twee ton.
,,Een overschrijding van 203.000
euro is zorgelijk", zei VVD'er Philip
Thomaes onlangs tijdens een com
missievergadering van de gemeen
teraad. ,,Dit dossier verdient geen
schoonheidsprijs." Coalitiegenoot
Sjaak Quaak (CDA) was het daar
roerend mee eens. Hij vond dat het
nieuwe beleid te snel was inge
voerd. ,,Je moet je oude schoenen
niet weggooien voordat je nieuwe
hebt."
Zwaar hoofd in
Verder krijgt de gemeenteraad vol
gens hem te weinig informatie over
hoeveel het invoeren van parkeer-
vergunningen op kenteken gaat
kosten. ,,We moeten besluiten over
iets wat we niet weten. Dat is niet
acceptabel." En over de scanauto:
,,Die moest komen omdat het een
besparing op de boa's was. Hoe
gaan we straks handhaven? Ik heb
er een zwaar hoofd in."
Sebastiaan Keijmel (Onafhanke
lijk West) sprak over een 'ver
schrikkelijk grote overschrijding'.
De scanauto schrappen om daar
mee te parkeerautomaten te beta
len, gaat er bij hem niet in. ,,De on
derste steen moet boven." Arnold
Een overschrijding
van 203.000 euro is
zorgelijk. Dit dossier
verdient geen
schoonheidsprijs
Scheppers (D&T): ,,In september
waren de extra kosten 172.000 euro
en nu nog eens 30.000 extra. Hoe
kan dat? Waarom kloppen de cijfers
niet?" Wethouder Marianne Pois-
sonnier gaf toe dat in de voorberei
ding veel is misgegaan. ,,Maar co
rona en de storingen kwamen er
opeens bij. Ik had de overschrijding
graag teruggedraaid, maar dat kan
niet."
Een extern bureau raadde de ge
meente aan de scanauto te schrap
pen. Het voertuig zou alleen in de
zomer rendabel zijn en de software
zou in West-Zeeuws-Vlaanderen
niet genoeg bereik hebben. D&T,
CDA en Onafhankelijk West kon
den niet leven met die uitleg. ,,De
wethouder doet er nogal luchtig
over, terwijl we op het verkeerde
been zijn gezet'', aldus Scheppers.
dinsdag 16 februari 2021
'Zelfs mijn uitspraak is veranderd'
Sophie Stockman
Rolf Bosboom
Hulst
U groeide op in Dordrecht, rolde
in Papendrecht in de politiek,
werd burgemeester van Axel en
u bent burgemeester van Hulst
sinds juni 2003. Wat is er zo leuk
aan Hulst?
Heeft u nooit aan stoppen ge
dacht?
-Jan-Frans Mulder
Als de Minister van Binnen
landse Zaken over uw herbe
noeming heeft beslist, helpt u
de nieuwe raad en het nieuwe
Jan-Frans Mulder is nét niet de
langstzittende burgemeester
van het land. Hij moet alleen
Henri Lenferink, eerste burger
van Leiden, voor laten gaan.
Lenferink is in functie sinds 15
mei 2003, zeventien dagen lan
ger dan Mulder. Hij is ook twee
jaar jonger dan Mulder en heeft
al aangegeven dat hij nog wel
college na de gemeenteraads
verkiezingen van 2022 met op
starten. Daarna gaat u met pen
sioen. En dan?
een aantal jaren wil doorgaan.
Op de landelijke ranglijst (met in
totaal 352 burgemeesters) staat
Jan Lonink op de derde plaats.
Hij begon één maand later dan
Mulder in Terneuzen en vertrekt
in mei, omdat hij dan 70 jaar
wordt. Burgemeesters moeten
met pensioen als ze die leeftijd
hebben bereikt.
Sinds de grote gemeentelijke
herindeling in 1970 hield Ton
Verbree het in Zeeland het lang
ste vol als burgemeester. Hij was
bijna achttien jaar - van april
1987 tot maart 2005 - eerste
burger van Reimerswaal. Over
twee maanden, op 17 april, zal
Jan-Frans Mulder hem passe
ren.
Een hoofdpijndossier, dat is het
parkeerbeleid van de gemeente
Sluis volgens veel politieke par
tijen aan het worden. De par
keerautomaten waren veel duur
der dan verwacht en de scan
auto die foutparkeerders moet
ontdekken, komt voorlopig niet.
,,Je moet je oude schoenen niet
weggooien voordat je nieuwe
hebt."
Bob Maes
Sluis
-Philip Thomaes, VVD
Burgemeester
Jan-Frans Mulder is
de langstzittende
burgemeester van
Zeeland.
FOTO CAMILE SCHELSTRAETE