OPENPfDIUM II Rosann 6 Boze examenleerlingen Lodewijk College vrezen voor hun diploma In Open Podium stellen we Zeeuwse muzikanten in alle leeftijden voor. En dat niet alleen; we geven ze de kans ook te laten zien en horen wat ze in hun mars hebben. In aflevering 1: singer-songwriter Rosann uit Groede. naar het museum al aansprak. De Middelburgse Sprenger was erfge naam van een welgestelde familie, maar wilde naar Canada om boer te worden. ,,Hij had in principe een per fect leven voor zich, maar koos ervoor achter zijn eigen geluk aan te gaan." Ze schreef er het nummer Beweeg in de tijd over: over de drang van men sen om blindelings mee te gaan met de stroming en Sprenger die daarmee geen genoegen nam. ,,Na bijna 150 jaar staat de herinnering van Meinard nu in het Zeeuws Museum, terwijl degenen die met de stroming mee gingen door de tijd vergeten zijn." Voor het eerst schreef ze in het Ne derlands, omdat het lied ten slotte over een landgenoot gaat. ,,Ik vind het mooi om zo dicht mogelijk bij die persoon te blijven. Ik vond in het Ne derlands schrijven eerst lastig omdat het ineens heel kwetsbaar is." Wil jij ook laten zien en horen wat je kan? Mail dan naars.stockman@pzc.nl. latie. Want die hebben we nou een maal." Ze liet het Engelstalige luister liedje aan familie en vrienden horen, die haar ervan overtuigden om er meer mee te doen. Rosann gaat er vol voor. De singer- songwriter deed in december 2019 mee aan Frank's Audio Idols op radio zender 3FM en won daar vervolgens een optreden mee op NPO Radio 5. Afgelopen jaar stond ze in de finale van talentenjacht Spectra en deed ze mee aan coachingstraject Popsport van Popaanzee. ,,Ik heb daar veel van geleerd en er vooral meer zelfver trouwen van gekregen." Momenteel is ze halve finalist bij de landelijke muziekcompetitie Art Rocks. De op dracht was een nummer te schrijven dat geïnspireerd is op een kunstwerk of historisch object. In het Nederlands Rosann koos het 'Leren mannen hemd, waarschijnlijk gedragen door Meinard Sprenger', uit het Zeeuws Museum. Een museumstuk dat haar jaren geleden tijdens een schoolreis Rosann Kerckhaert (20) valt direct op door haar stem: die klinkt helder, krachtig en breekbaar te gelijk. De gitariste en zangeres heeft met die stem ook een verhaal te vertellen. ,,Ik ben iemand die in het dagelijks leven moeilijk haar gevoel kan omschrijven. Met muziek durf ik dat wel. Dan voel ik me niet kwetsbaar maar juist heel erg sterk." Onzekerheden Van podiumvrees heeft Rosann nog nooit gehoord. ,,Ik ging als klein meisje al gewoon op een podium staan en zing eigenlijk al heel mijn leven." Eigen nummers schrijven en spelen wat er in haar opkwam, deed Rosann ook al langer. ,,Maar vaak deed ik daar niets mee." Tot ze twee jaar geleden besloot het zelfgeschre ven nummer Square op te nemen in de studio van Hugo van Rooijen. In eerste instantie vooral voor haarzelf. ,,Ik vond vaak dat bestaande num mers niet beschreven wat ^k graag beschreven zou willen hebben. Lied jes gaan er vaak over dat je helemaal 'in love' bent of liefdesverdriet hebt. Nooit over de kracht die je eruit kan halen of de onzekerheden in een re- Ik ben iemand die in het dagelijks leven moeilijk haar gevoel kan omschrijven. Met muziek durf ik dat wel Na het bericht dat de eindexamens doorgaan, brak paniek uit onder leerlingen in de vwo 6-klas. Ze vre zen dat ze de examens niet gaan ha len, omdat ze de laatste maanden geen fysieke lessen hebben gevolgd. Alleen in de ochtenduren krijgen ze online lessen, die elk een half uur duren. Dat geldt ook voor de havis ten en de vmbo-t leerlingen. 's Mid dags kunnen ze naar school komen om vragen te stellen aan docenten. ,,Maar dat is alleen op afspraak, en ook die lessen duren maximaal een half uur", vertellen de leerlingen, die anoniem willen blijven. De vwo'ers merken dat hun re sultaten lijden onder de lessen. Hun cijfers zijn soms stukken lager. Ze zijn bang dat ze het centraal schriftelijk examen niet gaan halen. ,,Er is gewoon te weinig tijd om alle theorie te behandelen. Je moet in de lessen oefenen met leestoetsen en examens. Daar is geen tijd voor." De leerlingen kunnen zich thuis bo vendien moeilijk motiveren. ,,De docenten doen hun best, maar via het beeldscherm komt de stof ge woon anders binnen." Desnoods in een tent De problemen zijn meermaals aan gekaart bij de schoolleiding, maar ze vonden dat ze geen bevredigend antwoord kregen. ,,Er zou geen ruimte zijn, maar het schoolge bouw is leeg. Zet ons in gymzalen, of desnoods in een tent op het schoolplein", zegt één van de leer lingen. Al sinds begin december zitten leerlingen van het Lodewijk College thuis. Door een corona-uit braak moest de locatie aan de Zel- denrustlaan de deuren sluiten. Toen onderwijsminister Arie Slob enkele weken later bekend maakte dat alle scholen dicht moes ten, werd een uitzondering ge maakt voor examenleerlingen. Zij mochten wel fysieke lessen volgen. Op andere Zeeuwse middelbare scholen gebeurt dat ook: leerlingen zitten in elk geval een deel van de week in de klas. ,,Waarom kan het op andere scholen wel, en bij ons niet?", vragen de leerlingen van het Lodewijk College zich af. Rector Jan Roose begrijpt dat leerlingen zich zorgen maken. ,,Een centraal eindexamen gaat uit van een gelijk speelveld in het hele land, maar dat is er niet. Leerlingen van onze locatie aan de Zeldenrustlaan hebben twee weken langer lessen gemist." De lokalen in de gebou wen zijn volgens Roose te klein voor fysieke lessen. ,,We mogen per lokaal maximaal 12 leerlingen toe laten. Dat zou betekenen dat leer lingen maar één van de drie lessen fysiek kunnen volgen. Hoe leg je dan al die stof uit? Ik snap de frus tratie. Maar onze inschatting was dat we de schade het meest zouden beperken als we alle lessen online zouden geven, en dan 30 minuten. We weten dat het zwaar is voor leerlingen, maar we hebben de keu ze naar eer en geweten gemaakt." De schoolleiding heeft leerlingen en ouders inmiddels laten weten dat vanaf 1 maart wel fysieke lessen gegeven worden aan examenleer lingen. Leerlingen kunnen dan een derde van de tijd naar school. ,,De situatie zoals die nu is, is onhoud baar voor de leerlingen", licht Roose dat besluit toe. ,,We denken nog steeds dat het huidige model effectiever is, maar je moet ook kij ken naar hoe lang leerlingen het thuisonderwijs kunnen opbren gen." maandag 15 februari 2021 GO Singer-songwriter Rosann Kerckhaert (20) komt uit Groede. In 2019 won ze de talentenjacht Frank's Audio Idols op 3FM. Ze werkt op het moment aan nieuwe nummers, ook in het Nederlands. Naast singer-songwriter is Rosann derdejaars student genees kunde in Rotterdam, maar vol gend jaar staat voor haar in het teken van muziek. ,,Ik rond mijn bachelor dit jaar af en neem een tussenjaar waarin ik hele maal op muziek wil focussen. En hopelijk veel optreden." Singer-songwriter Rosann: ,,,Ik vond vaak dat bestaande nummers niet beschreven wat ik graag beschreven zou willen hebben." foto anne hana Wil je Rosann muziek horen en zien spelen? Kijk op pzc.nl/video 'Met muziek voel ik me heel erg sterk' Sophie Stockman -Rosann Kerckhaert Examenklas wil fysieke lessen VWO-examenleerlingen van het Lodewijk College in Terneuzen zijn boos op de schoolleiding. Ze vinden dat ze niet goed op de eindexamens zijn voorbereid. Op andere middelbare scholen volgen examenleerlingen fy sieke lessen; op de Terneuzense school zijn er alleen lessen via het beeldscherm. ,,Waarom kan het daar wel, en bij ons niet?", vragen de leerlingen zich af. Cornelleke Blok Terneuzen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 26