OPENPfDIUM
II
Rosann
6
Boze examenleerlingen Lodewijk College vrezen voor hun diploma
In Open Podium stellen we Zeeuwse muzikanten in alle leeftijden voor. En dat niet
alleen; we geven ze de kans ook te laten zien en horen wat ze in hun mars
hebben. In aflevering 1: singer-songwriter Rosann uit Groede.
naar het museum al aansprak. De
Middelburgse Sprenger was erfge
naam van een welgestelde familie,
maar wilde naar Canada om boer te
worden. ,,Hij had in principe een per
fect leven voor zich, maar koos ervoor
achter zijn eigen geluk aan te gaan."
Ze schreef er het nummer Beweeg in
de tijd over: over de drang van men
sen om blindelings mee te gaan met
de stroming en Sprenger die daarmee
geen genoegen nam. ,,Na bijna 150
jaar staat de herinnering van Meinard
nu in het Zeeuws Museum, terwijl
degenen die met de stroming mee
gingen door de tijd vergeten zijn."
Voor het eerst schreef ze in het Ne
derlands, omdat het lied ten slotte
over een landgenoot gaat. ,,Ik vind
het mooi om zo dicht mogelijk bij die
persoon te blijven. Ik vond in het Ne
derlands schrijven eerst lastig omdat
het ineens heel kwetsbaar is."
Wil jij ook laten zien en horen wat je
kan? Mail dan naars.stockman@pzc.nl.
latie. Want die hebben we nou een
maal." Ze liet het Engelstalige luister
liedje aan familie en vrienden horen,
die haar ervan overtuigden om er
meer mee te doen.
Rosann gaat er vol voor. De singer-
songwriter deed in december 2019
mee aan Frank's Audio Idols op radio
zender 3FM en won daar vervolgens
een optreden mee op NPO Radio 5.
Afgelopen jaar stond ze in de finale
van talentenjacht Spectra en deed ze
mee aan coachingstraject Popsport
van Popaanzee. ,,Ik heb daar veel van
geleerd en er vooral meer zelfver
trouwen van gekregen." Momenteel
is ze halve finalist bij de landelijke
muziekcompetitie Art Rocks. De op
dracht was een nummer te schrijven
dat geïnspireerd is op een kunstwerk
of historisch object.
In het Nederlands
Rosann koos het 'Leren mannen
hemd, waarschijnlijk gedragen door
Meinard Sprenger', uit het Zeeuws
Museum. Een museumstuk dat haar
jaren geleden tijdens een schoolreis
Rosann Kerckhaert (20)
valt direct op door haar
stem: die klinkt helder,
krachtig en breekbaar te
gelijk. De gitariste en
zangeres heeft met die stem ook een
verhaal te vertellen. ,,Ik ben iemand
die in het dagelijks leven moeilijk
haar gevoel kan omschrijven. Met
muziek durf ik dat wel. Dan voel ik
me niet kwetsbaar maar juist heel erg
sterk."
Onzekerheden
Van podiumvrees heeft Rosann nog
nooit gehoord. ,,Ik ging als klein
meisje al gewoon op een podium
staan en zing eigenlijk al heel mijn
leven." Eigen nummers schrijven en
spelen wat er in haar opkwam, deed
Rosann ook al langer. ,,Maar vaak
deed ik daar niets mee." Tot ze twee
jaar geleden besloot het zelfgeschre
ven nummer Square op te nemen in
de studio van Hugo van Rooijen. In
eerste instantie vooral voor haarzelf.
,,Ik vond vaak dat bestaande num
mers niet beschreven wat ^k graag
beschreven zou willen hebben. Lied
jes gaan er vaak over dat je helemaal
'in love' bent of liefdesverdriet hebt.
Nooit over de kracht die je eruit kan
halen of de onzekerheden in een re-
Ik ben iemand die in het
dagelijks leven moeilijk
haar gevoel kan
omschrijven. Met
muziek durf ik dat wel
Na het bericht dat de eindexamens
doorgaan, brak paniek uit onder
leerlingen in de vwo 6-klas. Ze vre
zen dat ze de examens niet gaan ha
len, omdat ze de laatste maanden
geen fysieke lessen hebben gevolgd.
Alleen in de ochtenduren krijgen
ze online lessen, die elk een half uur
duren. Dat geldt ook voor de havis
ten en de vmbo-t leerlingen. 's Mid
dags kunnen ze naar school komen
om vragen te stellen aan docenten.
,,Maar dat is alleen op afspraak, en
ook die lessen duren maximaal een
half uur", vertellen de leerlingen,
die anoniem willen blijven.
De vwo'ers merken dat hun re
sultaten lijden onder de lessen.
Hun cijfers zijn soms stukken lager.
Ze zijn bang dat ze het centraal
schriftelijk examen niet gaan halen.
,,Er is gewoon te weinig tijd om alle
theorie te behandelen. Je moet in de
lessen oefenen met leestoetsen en
examens. Daar is geen tijd voor." De
leerlingen kunnen zich thuis bo
vendien moeilijk motiveren. ,,De
docenten doen hun best, maar via
het beeldscherm komt de stof ge
woon anders binnen."
Desnoods in een tent
De problemen zijn meermaals aan
gekaart bij de schoolleiding, maar
ze vonden dat ze geen bevredigend
antwoord kregen. ,,Er zou geen
ruimte zijn, maar het schoolge
bouw is leeg. Zet ons in gymzalen,
of desnoods in een tent op het
schoolplein", zegt één van de leer
lingen. Al sinds begin december
zitten leerlingen van het Lodewijk
College thuis. Door een corona-uit
braak moest de locatie aan de Zel-
denrustlaan de deuren sluiten.
Toen onderwijsminister Arie
Slob enkele weken later bekend
maakte dat alle scholen dicht moes
ten, werd een uitzondering ge
maakt voor examenleerlingen. Zij
mochten wel fysieke lessen volgen.
Op andere Zeeuwse middelbare
scholen gebeurt dat ook: leerlingen
zitten in elk geval een deel van de
week in de klas. ,,Waarom kan het
op andere scholen wel, en bij ons
niet?", vragen de leerlingen van het
Lodewijk College zich af.
Rector Jan Roose begrijpt dat
leerlingen zich zorgen maken. ,,Een
centraal eindexamen gaat uit van
een gelijk speelveld in het hele land,
maar dat is er niet. Leerlingen van
onze locatie aan de Zeldenrustlaan
hebben twee weken langer lessen
gemist." De lokalen in de gebou
wen zijn volgens Roose te klein
voor fysieke lessen. ,,We mogen per
lokaal maximaal 12 leerlingen toe
laten. Dat zou betekenen dat leer
lingen maar één van de drie lessen
fysiek kunnen volgen. Hoe leg je
dan al die stof uit? Ik snap de frus
tratie. Maar onze inschatting was
dat we de schade het meest zouden
beperken als we alle lessen online
zouden geven, en dan 30 minuten.
We weten dat het zwaar is voor
leerlingen, maar we hebben de keu
ze naar eer en geweten gemaakt."
De schoolleiding heeft leerlingen
en ouders inmiddels laten weten
dat vanaf 1 maart wel fysieke lessen
gegeven worden aan examenleer
lingen. Leerlingen kunnen dan een
derde van de tijd naar school. ,,De
situatie zoals die nu is, is onhoud
baar voor de leerlingen", licht
Roose dat besluit toe. ,,We denken
nog steeds dat het huidige model
effectiever is, maar je moet ook kij
ken naar hoe lang leerlingen het
thuisonderwijs kunnen opbren
gen."
maandag 15 februari 2021
GO
Singer-songwriter Rosann
Kerckhaert (20) komt uit
Groede. In 2019 won ze de
talentenjacht Frank's Audio
Idols op 3FM. Ze werkt op het
moment aan nieuwe nummers,
ook in het Nederlands. Naast
singer-songwriter is Rosann
derdejaars student genees
kunde in Rotterdam, maar vol
gend jaar staat voor haar in het
teken van muziek. ,,Ik rond mijn
bachelor dit jaar af en neem
een tussenjaar waarin ik hele
maal op muziek wil focussen.
En hopelijk veel optreden."
Singer-songwriter Rosann: ,,,Ik vond vaak dat bestaande nummers niet beschreven wat ik
graag beschreven zou willen hebben." foto anne hana
Wil je Rosann
muziek horen en
zien spelen?
Kijk op
pzc.nl/video
'Met muziek voel ik me heel erg sterk'
Sophie Stockman
-Rosann Kerckhaert
Examenklas wil fysieke lessen
VWO-examenleerlingen van het
Lodewijk College in Terneuzen
zijn boos op de schoolleiding. Ze
vinden dat ze niet goed op de
eindexamens zijn voorbereid.
Op andere middelbare scholen
volgen examenleerlingen fy
sieke lessen; op de Terneuzense
school zijn er alleen lessen via
het beeldscherm. ,,Waarom kan
het daar wel, en bij ons niet?",
vragen de leerlingen zich af.
Cornelleke Blok
Terneuzen