MEDIA CULTUUR 17 documentaire, die de NTR vanavond uitzendt onder de vlag van iDoc. Het is zoals museumdirecteur Taco Dibbits het treffend omschrijft in het begin van de film: lang werd gedacht dat een dergelijke expositie onmogelijk was, omdat er geen sla- vernijobjecten waren om te tonen. In het daaropvolgende krappe uur maken de museummedewerkers en Does duidelijk hoe nauw de collectie verweven is met de donkere kant van de Nederlandse handelsdrift. Does: ,,Dat is inderdaad lang het adagium geweest bij het museum: geen object, geen verhaal. Het won derlijke, het mooie van het hele tra ject is dat de medewerkers van het museum anders zijn gaan kijken. Want de voorwerpen met een duide lijke relatie tot de slavernij waren er wel, maar men keek er zo niet naar. De esthetiek, de pracht en praal, daar lette men op. En minder op: staat hier een verhaal op dat met de slaver nij te maken heeft?'' Marten en Oopjen Pijnlijk voorbeeld in het begin van de documentaire: de taaie onderhande lingen over Rembrandts Marten en Oopjen en de restauratie van de hoge portretten waren vorig decennium grote onderwerpen in de Neder landse media. Vrijwel nooit ging het over de schaduwzijde: over dat Martens vader een fortuin vergaarde met een suikerfabriek - dankzij de slavenarbeid op de plantages dus. Of over Oopjens tweede echtgenoot, Maerten Daey, die in toenmalig Nederlands-Brazilië een tot slaaf gemaakte vrouw verkrachtte en een kind bij haar verwekte. Ook bizar: toenmalig Amerikaans president Barack Obama gaf in 2014 samen met premier Mark Rutte een persconferentie in de Nachtwacht zaal van het museum. Daar hangt ook een doek van Bartholomeus van der Helst, Schutters van wijk VIII in Amsterdam onder leiding van kapitein Roelof Bicker. Op dat schilderij staat een zwarte jongen afgebeeld, in een rode mantel. Hij lijkt te fungeren als een soort trofee van de schutterij. Niemand vroeg zich tot een paar jaar geleden af wie hij was en wat hij op het bekende werk deed. Het leidt in De medewerkers van het Rijksmuseum zijn anders gaan kijken de documentaire bijna tot een schuldbekentenis van Eveline Sint Nicolaas, conservator geschiedenis en al ruim twintig jaar dagelijks werkzaam tussen de kunstwerken in het Rijksmuseum. Does: ,,Dat vond ik zo dapper van haar, dat ze zich zo kwetsbaar durft op te stellen en eer lijk durft toe te geven: ik zag hem niet. Zij maakt daarmee de weg vrij voor een ieder om tot nieuwe inzich ten te komen.'' Ook andere musea in Nederland houden hun collectie kritisch tegen het licht, met veel meer oog voor een eventuele link naar slavernij. Does: ,,Maar ik vergelijk het Rijksmuseum graag met een dinosaurus. Het duurt soms even voordat een dino in bewe ging komt, maar als hij eenmaal op gang is, dreunen zijn stappen stevig door.'' Een Zeeuw die lucht kreeg van de komende slavernijexpositie in het Rijksmuseum, had nog wel iets in zijn schuur liggen, dat wellicht bruikbaar was. Hij doneerde een zogeheten voetboei aan het museum, waar tot slaaf gemaakte mensen met hun enkels aan werden vastgemaakt, als ze niet aan het werk waren. Ook kettingen waarmee ze geketend wer den, hoorden bij de schenking - en straks ook bij de expositie. Een witte medewerker van het museum spreekt in de docu over het schuldgevoel dat de voorwerpen bij hem oproepen. Does: ,,Je hoeft je voor mij niet voor je voorouders te schamen, maar meer voor de mens heid. Na een eerdere film die ik over slavernij heb gemaakt, kreeg ik een recente foto van zo'n voetboei, die nu nog altijd in Colombia wordt ge bruikt. Het bestaat gewoon nog steeds, dat is eigenlijk onvoorstel baar.'' maandag 15 februari 2021 Installatie La Bouche du Roi, de mond van de koning, van Romuald Hazoumé, gemaakt ter ere van de 200ste verjaardag van de afschaffing van de slavernij. A Schilderij door Michiel van Musscher van de familie Hees en een tot slaaf gemaakte, uit 1687. Meervoudige voetboei. FOTO'S RIJKSMUSEUM 44 —Ida Hoes, documentairemaker A Doos met voorstel ling van de handel in mensen, 1749. Links onder: medewerkers van het museum twij felen: is deze band voor een mens? Ida Hoes. fotos rijks museum, GUUS SCHOONEWILLE 2Doc Nieuw Licht: Het Rijks museum en de slavernij Vanavond, 20.25 uur, NPO2 '<■1 -v-'ji. ;vj. t\i«C k

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 17