Geweldloos communiceren i ECONOMIE 15 1^ WINKELEN ONLINE AAN HET WERK Een deur die te hard wordt dichtgeslagen. Een luid telefoongesprek wanneer jij je nou écht even moest concentreren. Je partner die vragen komt stellen over de plan nen voor het avondeten en niet doorheeft dat je net in een belangrijke vergadering zit. Voor hen die inmiddels al bijna een jaar samen thuiswer ken, zitten irritaties in een klein hoekje. We redden het wel, maar van harte gaat het vaak niet. Onze minister van coronazaken mag dan graag zeggen dat er 'licht aan het einde van de tunnel' te zien is, voor veel thuiswerkende kop pels en gezinnen is het nog verdomd donker. Als thuiswerker ben je werknemer, docent, klusjesmens, chef-kok en sociaal werker in één. Je partner is niet alleen je lief, maar ook de mede-manager in de bv Gezin. De hele operatie van het thuisbedrijf draaiende houden, dat gaat niet zonder slag of stoot. Irritaties horen daar bij, dat is niet anders. Het is wel zaak om die ergernissen te ontzenuwen voor ze gaan etteren. Bouwen die irritaties zich immers op zonder dat je er iets mee doet, dan word je steeds lichter ontvlambaar. De ander hoeft dan maar in je buurt verkeerd te ademen, en je ontsteekt in woede. Niet echt ge zond voor de relatie. Ergernissen moetje ontzenuwen voor ze gaan etteren Om te zorgen dat deze huis-tuin-en-keukencon- flicten niet escaleren, kun je gebruikmaken van ge weldloze communicatie, de methode van psycho loog Marshall Rosenberg. Deze techniek is heel geschikt om de dagelijkse ergernissen bespreekbaar te maken, zonder dat de ander meteen op de achterste benen staat. De vereenvoudigde versie werkt ongeveer zo: 3. Benoem een behoefte die voor jou achter dat gevoel ligt. Dit maakt namelijk duidelijk waarom dit voor jou een belangrijk punt is: ,,Ik zou graag willen dat we tijdens het eten aan dacht hebben voor elkaar.'' De methode van geweldloze communicatie is helaas niet fool proof. Het voorkomt niet alle ruzies. Het maakt de kans erop wel kleiner. Alle beetjes helpen om ongeschonden aan het einde van die lange, donkere tunnel te geraken. UMG naar beurs in Amsterdam Tesla bouwt autofabriek in India Voor consumenten zit er nu wei nig anders op dan online te shop pen. En dat doen ze ook vrij mas saal, ziet Adyen aan de hand van betaalgegevens. Het Nederlandse techbedrijf, gespecialiseerd in het faciliteren van betalingen voor webshops, internetbedrijven als Spofity en Netflix en winkels zoals de Bijenkorf, zag in de laatste zes maanden van 2020 het aantal ver werkte betalingen met maar liefst 29 procent stijgen vergeleken met een jaar eerder, tot een totaal van 174,5 miljard euro. Een fikse groei, maar voor Adyen komt het niet als een ver rassing. ,,De trend van online win kelen is al ver voor de crisis inge zet, corona heeft de trend alleen maar versneld'', constateert Jan- Pieter Lips, hoofd van de afdeling Retail and Hospitality Solutions bij Adyen. Populariteit Dat corona de populariteit van online winkelen flink vergroot, kwam al naar voren in een onder zoek dat de betalingsverwerker recent hield onder 25.000 consu menten wereldwijd. Daarin gaf 28 procent van de Nederlanders aan dat zij nu meer online shop pen dan voor de pandemie. Ook zeiden mensen die normaliter in de winkel shopten, nu online 40 procent meer besteden. En: 27 procent verwacht na de corona crisis vaker online te winkelen. Daarmee lijkt het erop dat het de consument steeds minder uit- maakt of hij iets online of in de winkel koopt. Wat volgens Lips wél telt, is of het bestellen en beta len online en het terugbrengen van spullen in de winkel soepel verloopt. Daar zijn bedrijven met een klantvriendelijke website of app die hun financiële systemen en voorraden goed op orde heb ben, duidelijk in het voordeel. Ook de winkeliers die al voor corona click collect hadden, zijn volgens Lips in het voordeel. Sinds vorige week heeft zo'n driekwart van de niet-essentiële onderne- Bedrijven die al click collect hadden, komen beter door de crisis mers zo'n afhaalloket. Pure nood zaak vaak, maar er zijn ook winke liers die het al als service aanbo den. ,,Bedrijven die hier al mee bezig waren, zijn over het alge meen bedrijven die beter door de crisis komen. Ze denken meer vooruit'', zegt Lips. Hij is ervan overtuigd dat click collect een blijvertje is, ook als de winkeliers hun deuren weer ope nen. Gemak speelt daarin een be langrijke rol. Een andere ontwikkeling waar gemak een centrale rol speelt en die sinds corona aan een stevige opmars bezig is, is het gebruik van de qr-code om af te rekenen. Veel horecaondernemers bieden het inmiddels aan. Lips ziet dat ondernemers nu op allerlei manieren proberen om hun klanten extra van dienst te zijn, zeker nu de concurrentie on line moordend is. ,,Het vraagt om investeringen, maar het hoeft niet per se veel geld te kosten.'' Een goed voorbeeld is volgens hem Rituals, dat via WhatsApp klanten helpt met het uitzoeken van arti kelen in de winkel en waar de klant meteen met een betaalpa- gina in WhatsApp kan betalen. Of de Bijenkorf, die klanten private shopping aanbiedt via Zoom. ,,Een medewerker laat kledingstukken via Zoom zien, geeft advies, en de consument kan bij aflevering aan de deur via een qr-code afrekenen. Het is bijna een nieuw verkoop kanaal geworden." Investeren Of online winkelen de fysieke winkels straks zal verdringen? Het lijkt Lips sterk. In het eerdere on derzoek van Adyen gaf meer dan de helft van de Nederlanders aan ernaar uit te kijken om na de crisis weer te gaan shoppen in fysieke winkels. Of het in de toekomst zo blijft, daar is hij niet zo zeker van. ,,Ik ben positief over de rol van de fysieke winkel, maar winkeliers moeten dan wel investeren in de klantervaring." Waar Lips heel stellig over is, is dat we richting een cashloze maat schappij gaan. Het aandeel con tante betalingen lag voor de pan- demie nog op 32 procent, nu is dat 20 procent, blijkt uit cijfers van De Nederlandsche Bank. Lips ver wacht dat die daling doorzet. ,,Ik denk dat sommige winkeliers als zij straks weer open mogen geen contant geld meer accepteren. Het kost ze geld en tijd om te tellen, het brengt risico's met zich mee.'' Bij Adyen doen al die ontwikke lingen - online winkelen, contact loze betalingen - de kassa rinke len. De tweede helft van vorig jaar boekte het een omzetstijging van 28 procent tot 379,4 miljoen euro. De nettowinst ging naar 163,1 mil joen euro, 27 procent meer dan in de tweede jaarhelft van 2019. maandag 15 februari 2021 1. Benoem een waarneming op een zo objec tief mogelijke manier. Bijvoorbeeld: ,,Het valt me op dat je terwijl we zitten te eten, met je telefoon bezig bent.'' 2. Benoem het gevoel dat je ervan krijgt - en houd dit dicht bij jezelf. ,,Ik merk dat ik daar geïrriteerd van word.'' 4. Doe een (concreet) verzoek aan de ander, iets wat voor jou de situatie beter zou maken: „Zouden we tijdens onze gezamenlijke maaltijden allebei onze telefoons weg kunnen leggen?'' De ander kan ervoor kiezen om hier aan gehoor te geven (of niet). Thijs Launspach is psycholoog en stressexpert. Hij schreef hierover de boeken Fokking druk (2018), Werken met millennials (2019) en Werk kan ook uit (2020). PARIJS Het Franse me- diaconglome raat Vivendi wil voor de jaarwis seling muziek- concern Univer sal Music Group (UMC) naar de beurs in Am sterdam bren gen. Universal is het muzieklabel achter sterren als Lady Gaga, Taylor Swift en Billie Eilish. De bedoeling is een belang van 60 procent in de markt zetten. BANGALORE Tesla gaat een fabriek bouwen in India, in de zuidelijke deel staat Karnataka. Tesla opende onlangs al een kantoor in India. In december meldde topman Elon Musk dat dit jaar zou moeten worden begonnen met de verkoop in India, de derde economie van Azië met ruim 1,3 miljard inwo ners. a> E o Jan-Pieter Lips van betaalbedrijf Adyen. foto betsie van der meer 'Stenen winkel blijft, maar moet zijn klanten meer bieden' Door corona zit onlinewinkelen in de lift. Nu de concurrentie moordend is, proberen winke liers op allerlei manieren hun klanten te bereiken en te verlei den, ziet techbedrijf Adyen. Natasja de Groot Amsterdam - Jan-Pieter Lips, Adyen Psycholoog Thijs Launspach bindt de strijd aan met beroepsziekte nr. 1: burn-out. Elke maandag geeft hij hier zijn kijk op stress op het werk. Vandaag: thuiswerken. GO

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 15