Kogel is door de kerk: geen NK op natuurijs 7 WITTE WERELD SPOOR Na vijf dagen spoorchaos laat NS de treinen vandaag weer meer volgens de normale dienstregeling rijden. Maar hoe kan het toch dat NS en ProRail een klein decennium na de sneeuwellende van 2012 nog steeds niet de winter aankunnen? Utrecht Het zag er een week geleden zo veelbelovend uit. ,,Alle draaiboeken zijn up-to-date, de voorraden op peil en onze mensen hebben de juiste instructies gehad'', citeerde NS Lisette van Ooste, programma manager seizoensvoorbereidingen, in een persbericht. ,,Sinds de strenge winter van 2010-2011 heb ben NS en ProRail samen een uitge breid winterprogramma.'' Een week later is van alle mooie woorden weinig terechtgekomen. 15.000 treinen vielen er sinds zon dag uit, volgens de site Treinreizi ger^. Ruim twee keer zoveel als de 7000 na de sneeuwchaos van 2012. Zondag schrapte NS alle treinen, de dagen erna werd voor maximaal de helft van het reguliere rooster gere den. Wél ingezette treinen waren vrijwel alleen sprinters en telden slechts enkele rijtuigen. Reizigers stonden hutjemutje, wat voor een klachtenregen zorgde. NS wijst op de infrastructuur, ProRail dus. ,,Omdat de wissels bij de emplacementen waar onze trei nen staan opgesteld als laatste door ProRail werden ontdooid, konden we lange tijd niet bij onze treinen'', zegt woordvoerder Arno Leblanc. Gevolg was dat die daardoor dagen stilstonden. ,,Zodra een trein 48 uur niet rijdt zijn we wettelijk verplicht deze uitgebreid te laten inspecte ren. Daardoor kunnen we nog steeds veel treinen niet inzetten.'' ProRail wijst op de zeldzame cock tail van hevige sneeuw, storm en extreme vrieskou. ,,Het Neder landse spoor telt 6500 wissels. De meesten zijn verwarmd, maar bij dit extreme weer helpt dat niet'', vertelt Coen van Kranenburg. ,,Sneeuwploegen moeten ze dan met bezems, bladblazers en gas branders sneeuwvrij maken. Met 7000 kilometer spoor is dat a hell of a job." ProRail betwist dat NS achteraan stond. ,,Heel capa bele mensen kijken welke wissels prioriteit krijgen. We weten hoe belangrijk de trei nen van NS zijn.'' 'Onacceptabel' Reizigersvereniging Rover kijkt het hoofdschuddend aan. ,,Dat de treinen zondag niet reden begrijpen we, maar de problemen duren nu al dagen'', zegt directeur Freek Bos. Rover wil een onderzoek naar het herstelver mogen van het ov na grote storin gen. ,,Of het nu storm is, hitte of sneeuwval, het duurt vaak enorm lang voordat de dienstregeling weer normaal is.'' Hildebrand van Kuijeren, oprich ter van Treinreiziger.nl, noemt de spoorellende onacceptabel. ,,Zelfs de winterdienstregeling, waarbij voor 80 procent wordt gereden, lukte nog niet. Het valt toch niet uit te leggen dat er tussen Den Haag en Rotterdam nog steeds slechts twee keer per uur een trein rijdt met drie treinstellen?" Vraag is wat NS en ProRail heb ben geleerd van de sneeuwrijke winters van 2009 tot 2012. Extreem winterweer zorgde toen meer maals voor dagenlange problemen en gestrande reizigers. ,,Toch bleef NS altijd met 70 tot 80 procent van de treinen rijden'', aldus Van Kuij- eren. ,,Door de lockdown bedraagt het aantal reizigers een fractie van wat het normaal is. Bedenk je eens wat voor chaos het anders zou zijn. Dan was het land te klein.'' In 2012 beloofde minister van In frastructuur Milieu Melanie Schultz de Tweede Kamer het spoor winterproofte maken. NS en ProRail zouden zich richten op drie ele menten: ,,Een snellere reistijd, een betrouwbaardere dienstverlening en een betere reiservaring. Een be trouwbaarder dienstverlening be tekent het minimaliseren van het optreden van verstoringen en de impact van verstoringen.'' In een uitgelekte NS-evaluatie uit 2012 werd beloofd de wissels bin nen enkele jaren op 'Zwitsers ni veau' te brengen. ,,Zwitserse wis sels zijn betrouwbaarder en ver warmen de gehele wissel in plaats van een beperkt deel, zoals in Ne derland.'' Volgens ProRail zijn wis sels wel verbeterd en is 60 procent nu elektrisch verwarmd in plaats van met gas. Onduidelijk is of dat het 'Zwitserse niveau' is. NS wijst erop dat het spoor nu eenmaal gebouwd is voor Neder land, waar sneeuw zeldzaam is. ProRail voegt eraan toe dat Duits land deze week ook grote proble men heeft. ,,Daar zijn ze sneeuw meer gewend dan hier. Het is niet zo dat wij in Nederland als enige dit soort problemen hebben.'' Arriva Waar de dienstregeling van NS nog ontregeld is, rijdt grote regionale vervoerder Arriva alweer dagen grotendeels normaal. Maandag en dinsdag kampte de vervoerder al leen in Oost-Nederland met een ontregelde dienstregeling. De trei nen in Noord-Nederland en Lim burg reden het normale rooster. In Limburg nam Arriva maandag zelfs de dienst van NS over. ,,Reizigers die normaliter met de intercity rei zen, konden nu met Arriva-treinen hun reis voortzetten.'' Volgens woordvoerder Nikkie Smit heeft Arriva op de zuidelijke trajecten langere treinen ingezet om voldoende zitplaatsen te bie den. ,,Daarnaast hebben wij onze treinen lokaal gestationeerd. Dat betekent dat wij bij aanvang van de dienstregeling de treinen op de juiste plekken hebben staan. Daar naast wordt ook personeel lokaal ingezet. Ons logistieke proces speelt zich regionaal af, waardoor bijsturen goed mogelijk is.'' In een verklaring van minister Van Ark (Sport) staat: 'Het is op dit moment al erg druk met mensen die op en rond het ijs aanwezig zijn. Het kabinet heeft overlegd met het Veilig- heidsberaad over het organise ren van een NK marathon op natuurijs in Nederland. We zijn gezamenlijk tot de conclu sie gekomen dat het helaas vanwege de druk op de zorg en politie en handhaving nu niet mogelijk is coronaproof afge bakend buiten een wedstrijd te organiseren.' Dat is voor ieder een een teleurstelling, consta teert de minister. De beslissing komt na dagen van overleg. Daarbij moesten vooral zorgen worden wegge nomen over de toestroom van publiek. Uit recente ervaringen was al duidelijk dat het moge lijk is een groep van zo'n 120 topsporters en hun begelei ding 'in een bubbel' te hou den. KNSB noemt het een bittere pil en enorm zware teleurstelling Schaatsbond KNSB stuurde al eerder een plan van aanpak naar het ministerie van Volks gezondheid, Welzijn en Sport. De complete topdivisie (man nen en vrouwen, plus reserves) had al een eerste coronatest ondergaan in de eigen omge ving. In het weekend moest een tweede PCR-test volgen, als alle schaatsers geïsoleerd in een hotel zouden zitten. De kogel moest gisteren door de kerk, anders zou het besluit te laat komen. Volgens de weersvoorspellingen komt de temperatuur na het weekeinde weer boven het vriespunt uit. De laatste editie werd in januari 2013 verreden op het Veluwemeer bij Elburg. ,,Dit is een heel bittere pil, een enorm zware teleurstel ling'', reageert Remy de Wit, technisch directeur van de KNSB. ,,Er lag een unieke kans om in deze vorstperiode een heroïsche wedstrijd te organi seren.'' vrijdag 12 februari 2021 GO Door NS beloofde 'Zwitserse wissels' kwamen er niet David Bremmer Er liggen 6500 wissels in het Nederlandse spoornetwerk. Er komt geen NK marathon- schaatsen op natuurijs. Dat heeft het kabinet besloten, na overleg met de schaats bond en de veiligheids regio's. Edwin van der Aa Den Haag Sportpagina's

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 7