MEDIA CULTUUR 25 De dubieuze dubbelzinnigheid A Clockwork Orange is één grote paradox. De titel zegt het eigenlijk al. Na de Ludovico-methode is Alex organisch (een sinaasappel) van buiten en mechanisch (een uurwerk) van binnen. De film is zowel schokkend als zwart-komisch. Hebben ze net een zwerver afgetuigd, pikt Alex vervolgens doodleuk twee dames op voor een triootje dat we versneld afgespeeld voor ons zien, muzikaal bege leid door een lullige, elektronische bewerking van Rossini's klassieke William Tell Overture. Ook am bigu: tegenover zijn liefde voor alles wat moreel niet door de beugel kan, geniet Alex evenveel van de muziek van Ludwig van Beethoven. En dan de inhoud. Moeten we sympathie voelen voor een ge vaarlijke klootzak die goedbeschouwd door de overheid wordt beroofd van zijn gewelddadige na tuur? Hoe bizar ook, Alex verliest zijn vrije wil en dus in zekere zin zijn menselijkheid. Of om het nóg complexer te maken: is de gehersenspoelde Alex niet eigenlijk pas genezen als hij weer wél kan genieten van het verwerpelijke? Vijftig jaar na dato is de film nog altijd een basis voor fraaie ge sprekken in de kroeg. Vijftig jaar na dato is de film nog altijd basis voor fraaie gesprekken in de kroeg 3 De verknipte vorm Altijd leuk om klassiekers die over de toekomst gaan, opnieuw te zien. Ook van regisseur Stan ley Kubrick is de sciencefictiontrip 2001: A Space Odyssey, gemaakt in 1968 toen nog geen mens voet op de maan had gezet (dat Kubrick de maanlanding met Neil Armstrong in scène zou hebben gezet, is niet voor niets een beroemde complottheorie). Naar Jupiter reizen, zoals in die film gebeurde, is nog altijd niet mogelijk. A Clockwork Orange voorspelde de huidige retrotrend (in kleding, meubels en kleuren) juist. Evenals een meer vrije moraal wat seks betreft, al staan onze huizen niet vol met bi zarre falluskunst. En een avondje stappen be ginnen met een bezoek aan de melkbar (melk met drugs is hier het 'nieuwe' indrinken) is ook nog niet hip and happening. Vooral de foute haardracht met enorme bakkebaarden in A Clockwork Orange verraadt de tijd waarin hij werd gemaakt. De film was in 1971 al een curio siteit, qua vorm wordt hij met de jaren alleen maar nóg absurder en düs fascinerender. 4 De roemruchte reputatie Cultfilms worden wel vaker pas decennia later op hun waarde geschat. In 1971 zagen veel kij kers in A Clockwork Orange een vrijbrief voor anarchie. In Groot-Brittannië steeg het aantal verkrachtingen en gewelddadige misdrijven. Sommige daders waren verkleed als Alex, com pleet met bolhoedje en omgekeerde plakwim- per. Regisseur Kubrick en zijn vrouw kregen van het meer conservatieve publiek zoveel dreigbrieven dat de cineast zelf besloot zijn werk in het land te verbieden. Tot aan zijn dood. Pas sinds begin deze eeuw (kort na Kubricks zwanenzang Eyes Wide Shut met Tom Cruise en Nicole Kidman) mag de film daar op televisie en in bioscopen worden vertoond. Omdat het ver haal een studie is naar de natuur van geweld, blijft hij (vooral inhoudelijk) tijdloos en rele vant. Zo schokkend als toen is de film natuurlijk niet meer, we zijn in de loop der jaren aan heel wat gewelddadiger scènes gewend geraakt. Maar precies dSt fenomeen raakt zo treffend waar A Clockwork Orange eigenlijk over gaat. vrijdag 12 februari 2021 GO Scènes uit A Clockwork Orange en boven in het midden de poster van de film. fotos warner bros 44 Nu te huur via de streamingdiensten Pathé Thuis, Apple TV en Google Play

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 25