snelheid? Fijne familie-SUV op elektriciteit 19 Terwijl de ID.3 als op volger kan worden ge zien van de Volkswagen Golf, is de grotere en hogere ID.4 min of meer een elektrische Tiguan. Serieuze con currentie heeft de elek trische SUV (nog) niet. Zoals bij alle Volkswa gens is ook dit een auto waarin je je meteen thuis voelt en waarmee je zon der problemen wegrijdt. Hij is niet supersnel, maar rijdt uitstekend en het extra gewicht van de accu's laat zich nauwe lijks voelen. Het interieur oogt nieuw en tegelijk heel vertrouwd. Bovendien heb je op de achterbank en in de bagageruimte nóg meer plek dan in de toch al niet krappe ID.3. Bovendien mag de ID.4 een geremde aanhanger of caravan van 1000 kilo trekken, terwijl de ID.3 slechts een fietsendrager van 75 kilo aan kan. Qua afwerking, ergo nomie en gebruiksgemak kan de ID.4 niet op fou ten worden betrapt. Hooguit het feit dat de volumeknop van het multimediasysteem geen haptische signalen geeft wanneer je erop drukt, kan als irritant worden ervaren. Wat ook irritant is, en zelfs ronduit gevaarlijk, is dat we tijdens deze test op de ene dag het linker achterportier niet kon den openen en een dag later het rechter achter portier. Niet van binnen en ook niet van buiten. Kennelijk heeft VW nog niet alle software-bugs verwijderd. Volkswagen belooft een actieradius van 501 kilometer, maar wij kwa- men niet verder dan 380 kilometer, zij het onder winterse omstandighe den. Dankzij een driefa- selader duurt het met 11 kilowatt 6.15 uur om van helemaal leeg tot 100 procent te laden, terwijl snelladen met maximaal 125 kilowatt gaat. Dat is adequaat om in een half uurtje van 20 tot 80 pro cent acculading te gaan, maar de laadsnelheid van de ID.4 is niet revolutio nair. Zeker niet als je be denkt dat concurrerende modellen van Tesla en Hyundai/Kia in de loop van dit jaar met gemak het dubbele zullen halen. een uiterst plezierige cocktail. Hele maal als daar na afloop endorfine aan wordt toegevoegd; een goedje dat het lichaam als een soort beloning afgeeft wanneer je een potentieel gevaarlijke situatie hebt overleefd. Superieur Behalve het evolutionaire nut van snelheid, speelt volgens Bos ook het onderscheiden van anderen een rol. „Iemand die sneller rijdt in een auto voelt zich superieur aan de rest. En op de kermis komen jeugdige ma cho's soms lijkwit uit een kermisat tractie, maar ze zouden het zo weer doen als ze daarmee nog meer indruk konden maken op de dames. Dit alles onder het motto: kijk eens wat ik durf.'' Volgens Freud heeft de mens van nature ook een zekere doodsdrift. Hard rijden, een achtbaan of bun- geejumpen spelen in op deze drift. Eigentijdse psychologen geloven echter dat het zoeken naar sensaties vaak een substituut is voor dieper- gaand emotioneel contact. „Mensen die bijvoorbeeld moeite hebben met intimiteit, zoeken situaties op die vergelijkbare fysiologische reacties geven'', legt psycholoog Maarten Kouwenhoven uit. ,,De in de herse nen aangemaakte stof dopamine komt niet alleen vrij bij emotioneel contact, maar ook bij het ervaren van een kick. Maar emotioneel contact is bevredigend en een kick werkt slechts korte tijd. Daarom is een kick zo verslavend. Spanningzoekers kun nen over het algemeen alleen op deze manier het gevoel krijgen dat ze echt leven. Het leven van een spanning zoeker is dus nooit saai, maar wel op pervlakkig." Verkeerspsycholoog Cees Wilder- vanck is vooral geboeid door het ver schijnsel dat niet alleen de 'thrillsee- ker' is geboeid door snelheid, maar dat ook de gemiddelde verkeersdeel nemer vaak wat harder wil dan wet telijk is toegestaan. Al is het 'maar' 20 kilometer per uur. Dat komt volgens hem voor een deel door de steeds be tere voertuigen en wegen. „Het ge voel van snelheid dringt nauwelijks nog tot de bestuurder door. Dat ver oorzaakt een zekere verveling en ver mindering van het rijplezier. Om dat te herstellen legt de mens zich een zwaardere taak op. In veel gevallen gaat het dan om een iets dieper inge trapt gaspedaal." kilometer per uur op zoutvlaktes rij den, maar ook in de strijd tussen de merken Bugatti en SCC om de aller snelste personenauto. Beide merken hebben tegenwoordig auto's die meer dan 1000 pk sterk zijn en top- snelheden halen tot ver boven de 400 kilometer per uur. Ook proberen autofabrikanten el kaar afte troeven als het gaat om de sprint vanuit stilstand naar 100 km/u. De komst van de volledig elek trische auto heeft deze wedloop nog eens in een stroomversnelling ge bracht. Naar verluidt heeft de nieuwe Tesla Roadster, die volgend jaar op de markt komt, er minder dan 2 secon den voor nodig: een absoluut record. Binnenoor Ondanks dat snelheid de mens altijd heeft geïntrigeerd, ontbreekt het ons vreemd genoeg aan een zintuig dat snelheid kan registreren. Volgens TNO'er Bos beschikt de mens alleen over zintuigen die een versnelling kunnen waarnemen. ,,Versnellingen worden geregistreerd door twee or ganen in het binnenoor van een halve centimeter doorsnee. Dat ge beurt bijvoorbeeld wanneer je op stijgt in een vliegtuig. Eenmaal op kruissnelheid registreert je lichaam niets anders dan wanneer je thuis op de bank zou zitten, ook al vliegt het vliegtuig bijna duizend kilometer per uur.'' Er zijn dus andere dingen nodig om ons de sensatie van snelheid te la ten voelen. ,,Bewegingen en gelui den", zegt Bos. ,,Je ogen registreren snel iets voorbij schiet, maar ook het horen van een hoog toerental in een auto of het voelen van trillingen in het onderstel, geven een indicatie hoe hard je gaat. Je verwachtingen vooraf zijn ook belangrijk. Zo kan het gebeuren dat 150 kilometer per uur in een Mini een grotere snelheidssensatie geeft dan 200 kilometer per uur in een comfor tabele Mercedes. Ten eerste, omdat je niet verwacht dat een kleine auto zo hard kan. Ten tweede, omdat je in een Mini lager bij de grond zit en er 'Vroeger waren de snelsten ook de beste jagers. Het had dus nut om snel te gaan' dus meer gebeurt op je netvlies en ten derde, omdat je innerlijke druk- receptoren, zoals ingewanden en bloedbanen, meer te verwerken krij gen in die stuiterende en luidruch tige Mini.'' Pyromaan Wat er nou zo leuk is aan hard gaan, is wetenschappelijk gezien moeilijk te verklaren. ,,Het zit nu eenmaal in de mens, zoals iedereen een beetje pyromaan is'', zei verkeersdeskun- dige Pieter van Bekkum al eens in deze krant. ,,Snelheid zorgt ervoor datje even loskomt van plaats en tijd." Ook fysiek gebeurt er het een en ander. Het lichaam creëert een roes, veroorzaakt door de adrenaline die vrijkomt als gevolg van de zogehe ten vlucht-of-vecht-reflex. Sa men met de hoeveelheid do pamine die het lichaam aanmaakt om de te ver wachten pijn te verzach ten, resulteert dat in WW VRIJDAG 12 FEBRUARI 2021 Volkswagen ID.4 (204 pk/150 kW), vanaf €47.290 De ID.4 is ruim, gebruiksvriendelijk én je mag er tot 1000 kg mee trekken. foto's bart hoogveld Uitstekende weglig- ging. Bijzonder pret tig in het gebruik. Lekker ruim. Geen koploper met z'n laadtijd. Software-bugs nog niet allemaal opgespoord. Geen verschuifbare achterbank. De VW ID.4 is een echte Volkswagen, zowel wat betreft rijeigenschappen als gebruiksgemak. Z'n ruimte en de moge lijkheid om een kleine caravan te trekken maken hem tot een fijne gezinsauto. - Erik Kouwenhoven HKijk op de site bij /auto voor extra testnotities - JELTE BOS, TNO

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 19