snelheid?
Fijne familie-SUV
op elektriciteit
19
Terwijl de ID.3 als op
volger kan worden ge
zien van de Volkswagen
Golf, is de grotere en
hogere ID.4 min of
meer een elektrische
Tiguan. Serieuze con
currentie heeft de elek
trische SUV (nog) niet.
Zoals bij alle Volkswa
gens is ook dit een auto
waarin je je meteen thuis
voelt en waarmee je zon
der problemen wegrijdt.
Hij is niet supersnel,
maar rijdt uitstekend en
het extra gewicht van de
accu's laat zich nauwe
lijks voelen.
Het interieur oogt
nieuw en tegelijk heel
vertrouwd. Bovendien
heb je op de achterbank
en in de bagageruimte
nóg meer plek dan in de
toch al niet krappe ID.3.
Bovendien mag de ID.4
een geremde aanhanger
of caravan van 1000 kilo
trekken, terwijl de ID.3
slechts een fietsendrager
van 75 kilo aan kan.
Qua afwerking, ergo
nomie en gebruiksgemak
kan de ID.4 niet op fou
ten worden betrapt.
Hooguit het feit dat de
volumeknop van het
multimediasysteem geen
haptische signalen geeft
wanneer je erop drukt,
kan als irritant worden
ervaren.
Wat ook irritant is, en
zelfs ronduit gevaarlijk,
is dat we tijdens deze test
op de ene dag het linker
achterportier niet kon
den openen en een dag
later het rechter achter
portier. Niet van binnen
en ook niet van buiten.
Kennelijk heeft VW nog
niet alle software-bugs
verwijderd.
Volkswagen belooft
een actieradius van 501
kilometer, maar wij kwa-
men niet verder dan 380
kilometer, zij het onder
winterse omstandighe
den. Dankzij een driefa-
selader duurt het met 11
kilowatt 6.15 uur om van
helemaal leeg tot 100
procent te laden, terwijl
snelladen met maximaal
125 kilowatt gaat. Dat is
adequaat om in een half
uurtje van 20 tot 80 pro
cent acculading te gaan,
maar de laadsnelheid van
de ID.4 is niet revolutio
nair. Zeker niet als je be
denkt dat concurrerende
modellen van Tesla en
Hyundai/Kia in de loop
van dit jaar met gemak
het dubbele zullen halen.
een uiterst plezierige cocktail. Hele
maal als daar na afloop endorfine aan
wordt toegevoegd; een goedje dat het
lichaam als een soort beloning afgeeft
wanneer je een potentieel gevaarlijke
situatie hebt overleefd.
Superieur
Behalve het evolutionaire nut van
snelheid, speelt volgens Bos ook het
onderscheiden van anderen een rol.
„Iemand die sneller rijdt in een auto
voelt zich superieur aan de rest. En
op de kermis komen jeugdige ma
cho's soms lijkwit uit een kermisat
tractie, maar ze zouden het zo weer
doen als ze daarmee nog meer indruk
konden maken op de dames. Dit alles
onder het motto: kijk eens wat ik
durf.''
Volgens Freud heeft de mens van
nature ook een zekere doodsdrift.
Hard rijden, een achtbaan of bun-
geejumpen spelen in op deze drift.
Eigentijdse psychologen geloven
echter dat het zoeken naar sensaties
vaak een substituut is voor dieper-
gaand emotioneel contact. „Mensen
die bijvoorbeeld moeite hebben met
intimiteit, zoeken situaties op die
vergelijkbare fysiologische reacties
geven'', legt psycholoog Maarten
Kouwenhoven uit. ,,De in de herse
nen aangemaakte stof dopamine
komt niet alleen vrij bij emotioneel
contact, maar ook bij het ervaren van
een kick. Maar emotioneel contact is
bevredigend en een kick werkt
slechts korte tijd. Daarom is een kick
zo verslavend. Spanningzoekers kun
nen over het algemeen alleen op deze
manier het gevoel krijgen dat ze echt
leven. Het leven van een spanning
zoeker is dus nooit saai, maar wel op
pervlakkig."
Verkeerspsycholoog Cees Wilder-
vanck is vooral geboeid door het ver
schijnsel dat niet alleen de 'thrillsee-
ker' is geboeid door snelheid, maar
dat ook de gemiddelde verkeersdeel
nemer vaak wat harder wil dan wet
telijk is toegestaan. Al is het 'maar' 20
kilometer per uur. Dat komt volgens
hem voor een deel door de steeds be
tere voertuigen en wegen. „Het ge
voel van snelheid dringt nauwelijks
nog tot de bestuurder door. Dat ver
oorzaakt een zekere verveling en ver
mindering van het rijplezier. Om dat
te herstellen legt de mens zich een
zwaardere taak op. In veel gevallen
gaat het dan om een iets dieper inge
trapt gaspedaal."
kilometer per uur op zoutvlaktes rij
den, maar ook in de strijd tussen de
merken Bugatti en SCC om de aller
snelste personenauto. Beide merken
hebben tegenwoordig auto's die
meer dan 1000 pk sterk zijn en top-
snelheden halen tot ver boven de 400
kilometer per uur.
Ook proberen autofabrikanten el
kaar afte troeven als het gaat om de
sprint vanuit stilstand naar 100
km/u. De komst van de volledig elek
trische auto heeft deze wedloop nog
eens in een stroomversnelling ge
bracht. Naar verluidt heeft de nieuwe
Tesla Roadster, die volgend jaar op de
markt komt, er minder dan 2 secon
den voor nodig: een absoluut record.
Binnenoor
Ondanks dat snelheid de mens altijd
heeft geïntrigeerd, ontbreekt het ons
vreemd genoeg aan een zintuig dat
snelheid kan registreren. Volgens
TNO'er Bos beschikt de mens alleen
over zintuigen die een versnelling
kunnen waarnemen. ,,Versnellingen
worden geregistreerd door twee or
ganen in het binnenoor van een
halve centimeter doorsnee. Dat ge
beurt bijvoorbeeld wanneer je op
stijgt in een vliegtuig. Eenmaal op
kruissnelheid registreert je lichaam
niets anders dan wanneer je thuis op
de bank zou zitten, ook al vliegt het
vliegtuig bijna duizend kilometer per
uur.''
Er zijn dus andere dingen nodig
om ons de sensatie van snelheid te la
ten voelen. ,,Bewegingen en gelui
den", zegt Bos. ,,Je ogen registreren
snel iets voorbij schiet,
maar ook het horen van een hoog
toerental in een auto of het voelen
van trillingen in het onderstel, geven
een indicatie hoe hard je gaat.
Je verwachtingen vooraf zijn ook
belangrijk. Zo kan het gebeuren dat
150 kilometer per uur in een Mini een
grotere snelheidssensatie geeft dan
200 kilometer per uur in een comfor
tabele Mercedes. Ten eerste, omdat je
niet verwacht dat een kleine auto zo
hard kan. Ten tweede, omdat je in
een Mini lager bij de grond zit en er
'Vroeger waren de
snelsten ook de beste
jagers. Het had dus
nut om snel te gaan'
dus meer gebeurt op je netvlies en
ten derde, omdat je innerlijke druk-
receptoren, zoals ingewanden en
bloedbanen, meer te verwerken krij
gen in die stuiterende en luidruch
tige Mini.''
Pyromaan
Wat er nou zo leuk is aan hard gaan,
is wetenschappelijk gezien moeilijk
te verklaren. ,,Het zit nu eenmaal in
de mens, zoals iedereen een beetje
pyromaan is'', zei verkeersdeskun-
dige Pieter van Bekkum al eens in
deze krant. ,,Snelheid zorgt ervoor
datje even loskomt van plaats en
tijd."
Ook fysiek gebeurt er het een en
ander. Het lichaam creëert een roes,
veroorzaakt door de adrenaline die
vrijkomt als gevolg van de zogehe
ten vlucht-of-vecht-reflex. Sa
men met de hoeveelheid do
pamine die het lichaam
aanmaakt om de te ver
wachten pijn te verzach
ten, resulteert dat in
WW VRIJDAG 12 FEBRUARI 2021
Volkswagen ID.4 (204 pk/150 kW), vanaf €47.290
De ID.4 is ruim, gebruiksvriendelijk én je mag er
tot 1000 kg mee trekken. foto's bart hoogveld
Uitstekende weglig-
ging. Bijzonder pret
tig in het gebruik.
Lekker ruim.
Geen koploper met z'n
laadtijd. Software-bugs
nog niet allemaal
opgespoord. Geen
verschuifbare achterbank.
De VW ID.4 is een echte
Volkswagen, zowel wat
betreft rijeigenschappen
als gebruiksgemak.
Z'n ruimte en de moge
lijkheid om een kleine
caravan te trekken
maken hem tot een
fijne gezinsauto.
- Erik Kouwenhoven
HKijk op de site bij
/auto voor extra
testnotities
- JELTE BOS, TNO