1 lit Zo leest u de krant altijd op tijd tijdens het winterweer In groepjes werken op school lukt nauwelijks 5 HEMA Die maatregel moest juist voor komen dat een hele klas in qua rantaine moet als een leerling besmet blijkt met corona. Schoolleiders vinden dit drin gende advies van het ministerie van Onderwijs echter lastig uit voerbaar, blijkt uit een peiling van de Algemene Vereniging van Schoolleiders (AVS). Ook kiezen niet alle scholen ervoor om leerlingen van groep 7 en 8 een mondkapje te laten dragen. Op amper de helft van de scho len is dit het geval, meestal al leen in de gangen. Op 66 procent van de scholen dragen leer krachten een mondkapje. Afgelopen maandag mochten de basisscholen weer open. Maar mede vanwege het winterweer hield op die dag de helft de deu ren nog gesloten. Woensdag bleek 99,9 procent van alle scho len open. Volgens AVS-voorzit- ter Petra van Haren is dat resul taat 'prijzenswaardig'. Voortgang Van de leraren is 92,4 procent op school, geeft 6,4 procent vanuit huis digitaal onderwijs en is 1 procent niet beschikbaar. Ge middeld ontbreekt 2 procent van de leerlingen om klachten die op corona kunnen duiden. Twee derde van de scholen zegt 'goed of voldoende' zicht te heb ben op de voortgang van de leer lingen. Ruim de helft bleef op niveau, 20 procent van de scho lieren liep vertraging op, 11 pro cent ging juist sneller vooruit. maakte verzorgingsproducten, in Rotterdam: ,,De telefoon staat rood gloeiend met klanten die vragen of ze hun producten al mogen ophalen.'' De telefoon mag er dan flink rinke len, dat geldt niet per se voor de kassa, denkt Meerman. Hij verwacht dat het loket de ondernemers maxi maal 10 procent omzet oplevert. Zijn inschatting is dat nu ongeveer drie kwart van de niet-essentiële onder nemers het afhaalloket hebben omarmd, een kwart ziet er geen heil in of zegt het niet nodig te hebben. Eén ondernemer die er niets in ziet, is de eigenaar van modeketen terStal. Eigenaar Niek Gloudemans zegt onomwonden: „Het is een farce, ik laat mijn medewerkers niet in de vrieskou staan voor maximaal 2 pro cent meer omzet.'' Het stoort de on dernemer dat het in de supermark ten druk is terwijl de winkeliers 'bij 5 graden vorst een tafeltje voor de in gang moeten zetten waar klanten dan hun bestelling mogen afhalen'. Veel winkeliers delen zijn ergernis. Ook Ton en Patricia Kelders van mo deketen Forza uit Maarsen vinden het 'niet te bevatten' dat het bij su permarkten en drogisterijen 'stam pend druk' is, terwijl zij de deuren gesloten moeten houden. Hoewel zij geen hoge verwachtingen hebben van het loket, grijpen ze het toch met beide handen aan onder het mom ACTION van 'alle kleine beetjes helpen'. Voor hun zaken hebben ze sinds gisteren een toonbankje staan waarop ze de bestellingen kunnen neerleggen. Pa tricia: ,,Ik vraag mij wel af hoe ze dit nu gaan handhaven.'' Jan Meerman van INretail ver wacht dat het met de controles door boa's wel zal loslopen. ,,Ik ga ervan uit dat er soepel wordt omgegaan met de regels.'' Directeur Dankaart van Daka Sport gaat daar ook vanuit. Klanten die schaatsen komen afha len, kunnen die in hun auto passen en direct terugbrengen als ze niet goed zitten of omwisselen voor een andere maat. ,,Dat doen we alleen bij schaatsen.'' Dat er niet strikt zal worden gecon troleerd, blijkt ook uit de reactie van de woordvoerster van het Veilig- heidsberaad, het overlegorgaan van de 25 burgemeesters die voorzitter zijn van hun veiligheidsregio. Vol gens de zegsvrouw worden boa's niet de straat opgestuurd om actief de on dernemers te controleren. ,,Er wordt wel gehandhaafd, maar dan wordt er bijvoorbeeld gekeken of er geen rijen voor de deur van een winkel staan of dat een winkelier niet een hele kraam heeft opgetuigd voor zijn deur. Er zal niet aan klanten worden gevraagd naar een bewijs dat er meer dan vier uur zit tussen het moment van be stellen en afhalen.'' We doen er alles aan om de krant de komende dagen weer gewoon bij u in de bus te krijgen. Dit kan Later zijn dan u van ons gewend bent, omdat het winterse weer aanhoudt. De digitaLe krant is weL aLtijd op tijd en kunt u op uw computer, laptop, tablet of telefoon digitaal lezen via krant.pzc.nl Wilt u 24/7 op de hoogte blijven van het Laatste nieuws? Ga naar pzc.nl donderdag 11 februari 2021 PC FOTO'S FRANK DE ROO, ANP Yes, we kunnen weer taart bestellen bij de Hema! Blije gezichten bij ons thuis, want vooral de red velvet taart (met een topping van choco lade en blauwe bessen) is populair. Dinsdagmiddag probeer ik de taart online te bestellen. Helaas, dat valt tegen. Het click collect- systeem van de Hema ha pert niet alleen - ik krijg een paar keer de melding dat er een technische fout is opge treden - uiteindelijk is de boodschap dat onze taart vanwege drukte pas donder dag kan worden afgehaald. Nog een tegenvaller: aange zien de taart goedkoper is dan een tientje, betaal ik 2,50 aan 'voorhandelings- kosten'. Om te kijken of ik woensdag toch iets kan af halen, bestel ik ook een thermobroek voor onze zoon. Die is op voorraad, maar afhalen kan 1 tot 3 werkdagen duren. Een Hema-woordvoerder meldt dat gebak zo populair is dat de bestelperiode is opgerekt naar twee dagen. „Voor de rest verbeteren we het sys teem continu.'' - Sanne Schelfaut Bij winkels als Hema, Blokker en Action was het druk met afhalen. Den Haag Vrijwel alle basisscholen zijn weer open, maar de worste ling met de coronavoorschrif ten is groot. Bijna negen op de tien scholen lukt het niet of alleen enigszins om in vaste, kleinere groepjes te werken. Hanneke Keultjes Action is zo'n winkel waar je voor één dingetje naar toe gaat en met meer spul len dan nodig bij de kassa staat. Dat moet de leiding in gedachten hebben gehad toen ze het minimumbedrag voor 'click collect' vast stelden: liefst 15 euro. Geen wereldbedrag, maar wel fors omdat de meeste spullen onder de 2 euro zijn. Als het mandje gevuld is met 4 noti tieblokken, 8 pennen, 1 zak met waxinelichtjes, 3 E-14 fittings én pinda's voor de vogels moet ik nog datum en tijdstip kiezen. Helaas ver liep dat dinsdag niet be paald soepel. Volgens een Action-woordvoerder waren er problemen met het tijd- slot. De dag erna zijn de kin derziektes eruit, maar blijkt het afhalen pas de volgende dag te kunnen. Een kleine tegenvaller. Net als de 1 euro servicekosten. Action: ,,Klan- ten krijgen de spullen in een big shopper en die kunnen we niet gratis weggeven.'' - Natasja de Groot Z< zin erop gekleed I

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 5