Snowboots nodig? Ruilen via buurtapp nu enorm populair II l 4 CORONA DETAILHANDEL Een broek of batterijen bestellen en die vier uur later ophalen bij de winkelier om de hoek. Sinds gisteren mag het. Bij driekwart van de ondernemers kan het, schat de brancheorganisatie INretail. De animo bij klanten is groot. ,,Je kunt alles wel online bestellen, maar dan heb je de handschoenen pas over een paar dagen of ze zijn uitverkocht, terwijl je kind nü koude handen heeft en er nü sneeuw ligt. Dat kan gewoon niet.'' De Utrechtse Debora van Stenis beheert de Facebookgroep 'We want wanten (en schaatsen en skibroeken) - Utrecht'. ,,Een buurtgroep voor mensen die win- terkleding, schaatsen of sleetjes zoeken of kwijt willen. Je hebt niets te maken met bezorgers of levertijden, je loopt er even langs, er hoeft niets opgestuurd te wor den. Het is een groot succes. Ik heb Utrecht in de titel gezet want we kregen al reacties van mensen uit Tilburg. Er is heel veel vraag naar. En als het straks gaat dooien hef ik de groep weer op.'' Er zijn vele honderden Face- bookgroepen waar tweedehands kinderkleding wordt aangeboden. En in kinderrijke buurten is de buurt-app de aangewezen plek om snel passende laarsjes te vinden. Want dat is dit jaar lastig. De win ter kwam onverwacht en snel even naar de winkel voor wantjes is er niet bij. ,,Als je nu alleen van die wollen handschoentjes voor je kinderen hebt, baal je. Dus dan vraag je het even in de buurtapp.'' Skipakjes ,,We gaan dit jaar niet op winter sport, maar we hadden wél alles al in huis. Toen heb ik alles maar in de Facebookgroep van de buurt gezet, want het is niet -1 maar -12 en dan zul je maar zonder goede winterkleding zitten. Beetje delen met elkaar kan geen kwaad. We hebben genoeg'', zegt Eva Zant- man uit Bergschenhoek. De moe der van drie kleine kinderen was de berg skipakjes, winterjassen en -broeken en wantjes via de buurt- groep in een paar dagen kwijt. ,,Vooral de wantjes gingen hard. Mensen zeiden: ik heb online be steld maar ik krijg het niet bin nen.'' Het gros van de aangeboden waar in de groep van Debora van Stenis is gratis of over te nemen voor een paar euro. In de buurt- app in haar straat - 87 koopwonin gen - wordt ook druk geruild. 'Mocht iemand nog snowboots in maat 28 nodig hebben, dan heb ik die', appt een bewoonster op zon dagochtend. Een buurvrouw die een halfuur later reageert is al te laat. Ze zijn al vergeven. Zo leuk Bijna ieder kind heeft iets van een ander kind in de straat. De twee dochters van Debora hebben hun laarsjes van buurtkinderen. Torre rolt in de sneeuw in het zwarte skipak van Saskia en Abel stampt met de snowboots die Appie twee jaar geleden droeg. Tientallen kle dingstukken kwamen zo een paar deuren verder goed terecht. De pandemie en de gesloten winkels hebben het ruilen en le nen in de wijk een zwieper gege ven. In de buurtapp van Debora worden ook grif boeken, kastjes, kinderfietsjes, speelgoed, stoelen, gereedschap en kamerplanten doorgegeven. ,,Het is ook zo leuk. Je ontmoet buren die je anders niet zie. Het is tof dat iedereen op zolder gaat kijken. Er zit totaal geen winstoogmerk achter. We zitten met de winkelsluiting alle maal in hetzelfde schuitje.'' Anika Harlaar uit de straat probeert alles tweedehands te krijgen. ,,Ik koop kleding voor mijn dochtertje van 2 en de baby die op komst is. We ko pen met z'n allen zoveel spullen die we kort gebruiken. Dat over- consumeren is niet goed.'' Voor Daka Sport komt de optie van bestellen en af halen als geroepen. ,,Het is momenteel een drama met de bezorging", ver telt Jan-Peter Dankaart, directeur van de sportketen. Door de drukte met de bestellingen en de extreme vertra ging bij PostNL vanwege het winter weer heeft de winkelketen besloten om de optie van online bestellen en thuisbezorging tijdelijk uit te zetten. ,,Er liggen nog duizenden bestel lingen te wachten op aflevering. Die achterstand moeten we eerst weg werken.'' Voor de sportketen die - net als alle niet-essentiële winkels sinds halverwege december dicht is en volledig is aangewezen op inter net - zijn de problemen met de be zorging een flinke tegenvaller. Dan- kaart is blij dat hij klanten een alter natief kan bieden. ,,De bezorgproble- men geven het afhaalloket meteen een enorme boost'', constateert hij. Vele honderden bestellingen kwa men er gisteren binnen voor afhalen. De problemen met de bezorging geven het afhaalloket meteen een enorme boost Voor klanten die schaatsen willen bestellen, heeft de keten een speciale 'call collect' geopend. Klanten bel len naar de winkel, krijgen telefo nisch advies en halen hun schaatsen dezelfde dag (vier uur later) of anders de volgende dag op. ,,We hebben be sloten om de schaatsverkoop bij slechts vijf filialen aan te bieden. Al leen op locaties waar voldoende ruimte is, qua parkeergelegenheid en qua voorraad. We willen voorkomen dat we rijen voor de deuren krijgen.'' Het afhalen is niet alleen voor Daka een pleister op de wond, denkt direc teur Jan Meerman van de brancheor ganisatie INretail. ,,We krijgen van veel ondernemers te horen dat de on line bezorging compleet vastloopt. Bij sommige winkeliers regent het klachten van boze consumenten die wachten op hun pakket. Het loket kan dan toch enige soelaas bieden.'' Dat kunnen winkelketens als Ac tion, Hema en Blokker beamen. Zij kregen gisteren vele honderden be stellingen binnen. Ook bij de klei nere winkeliers rinkelde de telefoon flink door. Zo merkte Chanel de Kok van Lush, verkoper van handge- donderdag 11 februari 2021 PC dfHAAiPUNT GfMKS- BESTfLLIWGfN Afhaalloket meteen populair: bestellingen stromen binnen Wie heeft er nog schaatsjes maat 28 in de aanbieding? Of snowboots en handschoenen? Nederland ruilt zich suf nu de winkels zijn gesloten en de be zorging bij online verkopers traag is. Buurtapps lijken wel lo kale Marktplaatsen. Utrecht Ton Voermans Via de buurtapp komen kinderen in Utrecht aan passende winter kleding. Rechts Debora van Stenis. foto erik van t woud Natasja de Groot Rotterdam -Jan-Peter Dankaart, directeur Daka Sport

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 4