Seksdocumentaire heeft zelf ook iets ranzigs Ekster lijmt breekbaar gezin in onvervalste emo-kitsch 15 Tom Hanks schittert weer als vanouds NEWS OF THE WORLD brengt orde en balans terug, held ver trekt richting horizon zodra de klus geklaard is. De spaghetti-variant was veel cynischer van toon. De held was een ruwe bolster, maar zonder blanke pit (denk aan Clint Eastwood als The man with no name) die vooral zichzelf redde en nauwelijks besef had van enig moreel kompas. Een antwoord op wat we zat waren: die ouderwetse zedenleer. In de VS zeiden vervolgens films als The Wild Bunch (1969), Little Big Man (1970) en - we maken even een stevige sprong - Unforgiven (1992) meer en meer vaarwel tegen het good guy ver sus bad guy-principe. Sterker, ze gaven commentaar op de verhalen van vroe ger met hun heldhaftige cowboys en andere geromantiseerde leugens. Ke vin Costners Dances With Wolves (1990) nam het zelfs expliciet op voor de 'indianen'. De neo-western is droeviger van toon. News of the World met Tom Hanks, maar eerder ook The Assassina tion of Jesse James By the Coward Robert Ford (2007) en binnenkort (als de bios coop haar deuren weer mag openen) First Cow schetsen hoe het er nou écht moet zijn geweest, daar en toen in dat 'wilde' westen. Of het genre krijgt een make-over zoals Quentin Tarantino deed met bijvoorbeeld Django Unchai ned (2012) waarin een zwarte ex-slaaf zint op wraak. Dappere cineasten als de gebroeders Coen hevelden de western zelfs over naar deze tijd. In No Country for Old Men (2007) komt een door Tommy Lee Jones gespeelde sheriff tot de bittere conclusie dat vechten tegen het kwaad misschien wel onbegonnen werk is. De vertelvorm is zó vaak gereprodu ceerd dat een herkenbaarheid is opge bouwd. Bijna iedere kijker heeft er ook een persoonlijke geschiedenis mee, vooral de Amerikanen. Die ingebak ken nostalgie, daar kunnen en züllen filmmakers altijd een beroep op blij ven doen. Caught in the Net Het is geen verrassing of uitzon dering meer: hordes viespeuken struinen het internet af op zoek naar (te) jonge meisjes. In het Tsjechische filmexperiment Caught in the Net krijgen drie meerderjarige 'actrices' met een minderjarig uiterlijk de opdracht om, onder begeleiding van het team achter de documentaire, zich online voor te doen als 12-ja- rige meisjes. Al na een uur of vijf hebben 83 mannen contact gezocht en in bijna 90 procent van de gevallen halen ze direct hun geslachtsdeel uit hun broek en zetten ze aan tot videoseks. Het is allemaal van zelfsprekend schokkend. De dis cussies achteraf zullen daarom vooral ethisch van aard zijn. Wor den de 'jagers' voldoende incog nito gemaakt bijvoorbeeld? (Tsje chische kijkers herkenden de mannen wat al leidde tot enkele arrestaties.) Caught in the Net gaat over ranzigheid, maar heeft in zijn opzet zelf ook iets ranzigs. Het zal hoe dan ook het bewustzijn van het fenomeen 'grooming' vergro ten. Misschien moest iemand dit schot voor open doel toch eens nemen. - Gudo Tienhooven Penguin Bloom Begin je net aan een loodzware gewenning van een leven in een rolstoel en is elke prikkel er een te veel, zit er een jonge ekster in je huis die honingpotten omgooit. Sam (Naomi Watts) kan de ge wonde vogel wel wurgen, maar gedoogt de situatie. Iedereen van de familie Bloom verwerkt het trieste ongeval - Sam raakte tij dens een vakantie aan de onder kant verlamd - op zijn eigen ma nier. Het verzorgen van de vogel, die Penguin wordt genoemd, zorgt voor wat afleiding. Penguin wordt een onderdeel van het ge zin. Zijn langzame genezing loopt parallel aan Sams mentale herstel. Penguin Bloom balanceert op het randje van de emo-kitsch, maar een serieus drama maken over de worsteling met een handicap waar je met de hele familie naar kan kijken, is ook een prestatie. - Gudo Tienhooven donderdag 11 februari 2021 GO Tom Hanks en Helena Zengel in News of the World (boven). Beneden van links naar rechts: The Good, the Bad and The Ugly, Once Upon a Time in the West, Unforgiven en No Country for Old Men. FOTO'S UNIVERSAL PICTURES, GETTY IMAGES, WARNER BRO THERS, BRUNOPRESS/WENN WESTERN Regie: Paul Greengrass. Hoofdrol len: Tom Hanks en Helena Zengel. Te zien op Netflix Goede westerns vertellen niet al leen iets over het verleden van Amerika, maar ook over de tijd waarin de film is gemaakt. Dat geldt in menig opzicht voor News of the World, de derde recente film met Tom Hanks die hoofdzakelijk alleen online te zien is. Regisseur Paul Greengrass, bekend van de Jason Bourne-verfilmingen, verwijst in zijn film, die zich afspeelt vlak na de Amerikaanse burgeroor log rond 1870, diverse keren naar het huidige Amerika, waar fake news, discriminatie, machtsmisbruik schering en inslag zijn. De man die dit allemaal aan den lijve onder vindt, is een legerveteraan, Captain Kidd, die door Tom Hanks op zijn bekende waardige wijze wordt ver tolkt. De man voorziet in zijn levens behoefte door naar afgelegen dor pen af te reizen om krantenartike len voor te lezen aan de lokale, analfabete bevolking die hongert naar nieuws. Onderweg ontfermt Kidd zich over een blank meisje dat door een indianenstam is ontvoerd en dat moederziel alleen op de wereld staat nadat ook haar indiaanse fa milie is uitgemoord. Kidd stelt zich ten doel om het kind (een vrijwel zwijgende rol van de Duitse actrice Helena Zengel) bij haar tante af te leveren. News of the World is in menig op zicht de keerzijde van de western- klassieker The Searchers (1956) waarin John Wayne jarenlang op zoek gaat naar zijn door indianen ontvoerde nichtje. Speelde Wayne een verbitterde man, de rol van Hanks is meer humaan van aard. Greengrass, bekend om hectische actiescènes, vertelt deze keer het verhaal op een bijna bedaarde wijze maar weet wel de kijker te raken met zijn pleidooi voor medemense lijkheid. -Ab Zagt DOCUMENTAIRE Regie: Barbora Chalupova en Vit Klusak Nu te zien op Picl 'Actrices' met jong uiterlijk gaan online als 12-jarige meis jes. FOTO CINEMA DELICATESSEN/MILAN JAROÖ DRAMA Regie: Glendyn Ivin Cast: Naomi Watts, Andrew Lincoln en Jacki Weaver Nu te zien op Netflix

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 43