Seksdocumentaire heeft
zelf ook iets ranzigs
Ekster lijmt breekbaar gezin
in onvervalste emo-kitsch
15
Tom Hanks
schittert weer
als vanouds
NEWS OF THE WORLD
brengt orde en balans terug, held ver
trekt richting horizon zodra de klus
geklaard is. De spaghetti-variant was
veel cynischer van toon. De held was
een ruwe bolster, maar zonder
blanke pit (denk aan Clint Eastwood
als The man with no name) die vooral
zichzelf redde en nauwelijks besef
had van enig moreel kompas. Een
antwoord op wat we zat waren: die
ouderwetse zedenleer.
In de VS zeiden vervolgens films als
The Wild Bunch (1969), Little Big Man
(1970) en - we maken even een stevige
sprong - Unforgiven (1992) meer en
meer vaarwel tegen het good guy ver
sus bad guy-principe. Sterker, ze gaven
commentaar op de verhalen van vroe
ger met hun heldhaftige cowboys en
andere geromantiseerde leugens. Ke
vin Costners Dances With Wolves
(1990) nam het zelfs expliciet op voor
de 'indianen'.
De neo-western is droeviger van
toon. News of the World met Tom
Hanks, maar eerder ook The Assassina
tion of Jesse James By the Coward Robert
Ford (2007) en binnenkort (als de bios
coop haar deuren weer mag openen)
First Cow schetsen hoe het er nou écht
moet zijn geweest, daar en toen in dat
'wilde' westen. Of het genre krijgt een
make-over zoals Quentin Tarantino
deed met bijvoorbeeld Django Unchai
ned (2012) waarin een zwarte ex-slaaf
zint op wraak.
Dappere cineasten als de gebroeders
Coen hevelden de western zelfs over
naar deze tijd. In No Country for Old
Men (2007) komt een door Tommy Lee
Jones gespeelde sheriff tot de bittere
conclusie dat vechten tegen het kwaad
misschien wel onbegonnen werk is.
De vertelvorm is zó vaak gereprodu
ceerd dat een herkenbaarheid is opge
bouwd. Bijna iedere kijker heeft er ook
een persoonlijke geschiedenis mee,
vooral de Amerikanen. Die ingebak
ken nostalgie, daar kunnen en züllen
filmmakers altijd een beroep op blij
ven doen.
Caught in the Net
Het is geen verrassing of uitzon
dering meer: hordes viespeuken
struinen het internet af op zoek
naar (te) jonge meisjes. In het
Tsjechische filmexperiment
Caught in the Net krijgen drie
meerderjarige 'actrices' met een
minderjarig uiterlijk de opdracht
om, onder begeleiding van het
team achter de documentaire,
zich online voor te doen als 12-ja-
rige meisjes.
Al na een uur of vijf hebben
83 mannen contact gezocht en in
bijna 90 procent van de gevallen
halen ze direct hun geslachtsdeel
uit hun broek en zetten ze aan tot
videoseks. Het is allemaal van
zelfsprekend schokkend. De dis
cussies achteraf zullen daarom
vooral ethisch van aard zijn. Wor
den de 'jagers' voldoende incog
nito gemaakt bijvoorbeeld? (Tsje
chische kijkers herkenden de
mannen wat al leidde tot enkele
arrestaties.) Caught in the Net gaat
over ranzigheid, maar heeft in zijn
opzet zelf ook iets ranzigs. Het zal
hoe dan ook het bewustzijn van
het fenomeen 'grooming' vergro
ten. Misschien moest iemand dit
schot voor open doel toch eens
nemen. - Gudo Tienhooven
Penguin Bloom
Begin je net aan een loodzware
gewenning van een leven in een
rolstoel en is elke prikkel er een te
veel, zit er een jonge ekster in je
huis die honingpotten omgooit.
Sam (Naomi Watts) kan de ge
wonde vogel wel wurgen, maar
gedoogt de situatie. Iedereen van
de familie Bloom verwerkt het
trieste ongeval - Sam raakte tij
dens een vakantie aan de onder
kant verlamd - op zijn eigen ma
nier. Het verzorgen van de vogel,
die Penguin wordt genoemd,
zorgt voor wat afleiding. Penguin
wordt een onderdeel van het ge
zin. Zijn langzame genezing loopt
parallel aan Sams mentale herstel.
Penguin Bloom balanceert op het
randje van de emo-kitsch, maar
een serieus drama maken over de
worsteling met een handicap
waar je met de hele familie naar
kan kijken, is ook een prestatie.
- Gudo Tienhooven
donderdag 11 februari 2021
GO
Tom Hanks en
Helena Zengel in
News of the World
(boven). Beneden
van links naar
rechts: The Good,
the Bad and The
Ugly, Once Upon a
Time in the West,
Unforgiven en No
Country for Old
Men.
FOTO'S UNIVERSAL PICTURES,
GETTY IMAGES, WARNER BRO
THERS, BRUNOPRESS/WENN
WESTERN
Regie: Paul Greengrass. Hoofdrol
len: Tom Hanks en Helena Zengel.
Te zien op Netflix
Goede westerns vertellen niet al
leen iets over het verleden van
Amerika, maar ook over de tijd
waarin de film is gemaakt. Dat geldt
in menig opzicht voor News of the
World, de derde recente film met
Tom Hanks die hoofdzakelijk alleen
online te zien is.
Regisseur Paul Greengrass, bekend
van de Jason Bourne-verfilmingen,
verwijst in zijn film, die zich afspeelt
vlak na de Amerikaanse burgeroor
log rond 1870, diverse keren naar
het huidige Amerika, waar fake
news, discriminatie, machtsmisbruik
schering en inslag zijn. De man die
dit allemaal aan den lijve onder
vindt, is een legerveteraan, Captain
Kidd, die door Tom Hanks op zijn
bekende waardige wijze wordt ver
tolkt. De man voorziet in zijn levens
behoefte door naar afgelegen dor
pen af te reizen om krantenartike
len voor te lezen aan de lokale,
analfabete bevolking die hongert
naar nieuws.
Onderweg ontfermt Kidd zich over
een blank meisje dat door een
indianenstam is ontvoerd en dat
moederziel alleen op de wereld
staat nadat ook haar indiaanse fa
milie is uitgemoord. Kidd stelt zich
ten doel om het kind (een vrijwel
zwijgende rol van de Duitse actrice
Helena Zengel) bij haar tante af te
leveren.
News of the World is in menig op
zicht de keerzijde van de western-
klassieker The Searchers (1956)
waarin John Wayne jarenlang op
zoek gaat naar zijn door indianen
ontvoerde nichtje. Speelde Wayne
een verbitterde man, de rol van
Hanks is meer humaan van aard.
Greengrass, bekend om hectische
actiescènes, vertelt deze keer het
verhaal op een bijna bedaarde wijze
maar weet wel de kijker te raken
met zijn pleidooi voor medemense
lijkheid. -Ab Zagt
DOCUMENTAIRE
Regie: Barbora Chalupova en Vit
Klusak
Nu te zien op Picl
'Actrices' met jong uiterlijk
gaan online als 12-jarige meis
jes. FOTO CINEMA DELICATESSEN/MILAN JAROÖ
DRAMA
Regie: Glendyn Ivin Cast: Naomi
Watts, Andrew Lincoln en Jacki
Weaver
Nu te zien op Netflix