Hoe de scheidslijn tussen goed en kwaad
steeds troebeler werd
I'
Niet meer dan een erotische
aflevering uit de bouquetreeks
14
Film van de week. Net als je denkt dat de western definitief is
uitgestorven, steekt het genre toch de kop weer op. Van klassiekers
als Once Upon a Time in the Westtot de nieuwe Netflix-titel News of
the World - wat maakt westerns een blijvertje en hoe hebben de
films zich in de loop der decennia ontwikkeld?
Nu on demand
Malcolm Marie
True Mothers
One Night in Miami
FILMNIEUWS
Lawrence
gewond
aan oog
'Disney wil
studio MGM
overnemen'
aarden, revolvers,
postkoetsen, stoom
treinen en zo nu en
dan een overval. Het
waarom van de wes
tern, die zich al be
gin 1900 liet zien, is
eigenlijk vrij gemakkelijk te verkla
ren. Een gevecht tussen cowboys en
indianen kon iedereen begrijpen, ook
toen films nog geen geluid bevatten.
Het was bovendien lekker goed
koop. Het genre speelt zich groten
deels in de buitenlucht af, dus kunst
licht was niet nodig, en de woestijn
en berglocaties lagen niet te ver van
Hollywood vandaan. Een paar stan
daard sets, waaronder de klassieke
saloon met klapdeuren, kon je einde
loos hergebruiken.
Maar westerns hadden vooral iets
overzichtelijks. De kijker kreeg een
wereld van simpele waarheden voor
geschoteld met volstrekt heldere
scheidslijnen tussen goed en kwaad.
Het besef dat er sprake was van een
diepgeworteld racisme, kwam pas
veel later. Met een meer sarcastische
blik kan je de western beschouwen
als een propagandamiddel: Amerika
is niet zomaar een land, mensen had
den ooit de 'goddelijke opdracht' om
het te koloniseren, waarbij 'ernstige
bedreigingen als indianen moesten
worden overwonnen'. De inheemse
bevolking werd gereduceerd tot een
stel barbaren. De toekomst was voor
de nieuwe, witte man.
In de jaren 30 had je al grote wes
ternsterren als Roy Rogers - en ook
John Wayne verscheen ten tonele.
Wayne speelde de hoofdrol in Stage
coach (1939), het voorlopige hoogte
punt van het genre, met een simpel
mooi verhaal over verschillende types
mensen die zoeken naar een plek in de
nieuwe wereld.
De spaghettiwestern
gaf het genre nieuw
elan. De toon was veel
cynischer. De held was
een ruwe bolster, maar
zonder blanke pit, die
vooral zichzelf redde,
met nauwelijks een
moreel kompas
Deze, maar later ook The Searchers
(1956) en The Man Who Shot Liberty
Valance (1962) waren artistieker van
aard (beroemd regisseur John Ford
schoot in het oogverblindende Monu
ment Valley), bevatten beter acteer
werk en boden ruimte aan iets meer
nuance (sekswerkers konden bijvoor
beeld ook een hart van goud hebben).
Hoe vaker je ze terugziet, hoe meer
grijstinten ze bevatten. De b-film was
opgetild naar een hoger niveau, maar
nog wel binnen het 'vanzelfspre
kende' idee dat er met koloniseren
niks mis is en je voor indianen toch op
z'n minst zeer op je hoede moest zijn.
Spaghettiwestern
Dat kunnen wij ook, dachten ze
vooral tijdens de sixties in Italië en
Spanje. De 'spaghettiwestern', met
evergreens als A Fistful of Dollars
(1964), The Good The Bad and the Ugly
(1966) en natuurlijk Once Upon a Time
in the West (1969), hadden hun eigen
handtekening met meer contrasten
tussen weidse landschappen en zwe
terige gezichten in close-up, minder
dialogen en meer snoeihard geweld.
Ze gaven het genre nieuw elan. De
meest basale plot wSs: held belandt
in plaats waar onrecht heerst, held
Passion Simple
Over obsessieve liefdes zijn al hele
reeksen films gemaakt. Met als
bekendste voorbeeld de verfilmingen
van de klassieker Madame Bovary,
naar wie zelfs een syndroom is ver
noemd. Aan deze gemoedstoestand
lijdt de hoofdpersoon uit Passion Sim
ple, de literatuurdocent Hélène die
valt op een Rus die iets vaags doet
voor de ambassade van zijn land in
Parijs.
De twee beginnen een heftige affaire
die tamelijk eenzijdig is. Zij hunkert
naar de seks en de liefde. Hij, het type
van een duister verleden gezien zijn
vele tatoeages, beschouwt haar als
een smakelijk tussendoortje. De
seksscènes rijgen zich tot vervelens
toe aaneen, waarbij de vrouw (ge
scheiden en wonend met een zoontje
dat zij verwaarloost) zich zo onder
danig opstelt dat zij een makkelijke
prooi wordt, die zich moet voegen
naar de grillige wensen van haar
minnaar.
Passion Simple doet zijn titel eer
aan. De film zit vol clichés en doet
vooral denken aan een erotische afle-
vering uit de bouquetreeks. Of nog
erger: Fifty Shades of Grey. Hoofdrol
speelster Laetitia Dosch doet erg haar
best om haar personage enige diep
gang mee te geven, maar aan deze af
faire valt geen eer te behalen.
- Ab Zagt
donderdag 11 februari 2021
Omdat de bioscopen voorlopig
gesloten zijn, bestaan de filmtips uit
titels die op een on-demandplat-
form te zien zijn. Een greep uit het
aanbod.
DRAMA
Nu te zien op Netflix
Regisseur Malcolm lijkt na een reeks
flops eindelijk lovende recensies te
oogsten. Eenmaal thuis na de pre
mière slaat de stemming om: vriendin
Marie moet wat van het hart. Verbaal
vuurwerk te over, maar je gelooft
geen seconde dat deze twee al een
hele geschiedenis samen hebben.
DRAMA
Nu te zien op Picl
Een echtpaar besluit een kind te
adopteren. Zoontje Asato heeft er
geen problemen mee tot een meisje
aanbelt dat beweert zijn biologische
moeder te zijn. Alles is even breek
baar in dit melancholische Japanse
drama. Tranen worden niet getrokken,
die vloeien heel vanzelfsprekend.
DRAMA
Nu te zien op Amazon Prime Video
Bokser Muhammad Ali, burgerrech
tenactivist Malcolm X, Sam Cooke en
American Football-held Jim Brown
treffen elkaar in een hotel. Klinkt als
een mop, maar is zeker geen klucht.
Regina King dompelt haar regie
debuut onder in ernst en urgentie.
Beluister
op de site
van deze
krant de
podcast
MovieInsi-
ders waarin
filmredac
teur Gudo
Tienhooven
en medecinefiel John de Jong hun
licht laten schijnen over de nieuwste
titels, de beroemdste klassiekers en
het laatste filmnieuws.
NETFLIX
Actrice Jennifer
Lawrence is
gewond geraakt
op de set van
de Netflix-co-
medy Don't
Look Up. De ac
trice zou glas in
haar oog heb
ben gekregen
bij een explosie.
De film gaat
over twee we
tenschappers
die ontdekken
dat een meteo
riet over zes
maanden op
aarde zal in
slaan.
FILM
Disney heeft het
voorzien op
MGM, van
onder meer de
James Bond-
franchise,
schrijven vak
bladen. Disney
concentreert
zich op 'video
on demand' nu
andere filmstu
dio's het zwaar
hebben. Eerder
al werd 21th
Century FOX
gekocht, waar
door Disney in
één klap zijn
filmcatalogus
uitbreidde.
GO
De evolutie van de
western
Gudo Tienhooven
DRAMA
Regie: Danielle Arbid. Hoofdrollen:
Laetitia Dosch en Sergei Polunin.
Nu te zien op streamingdienst Picl
Hélène hunkert naar liefde in
Passion Simple. foto gusto
E