Hoe de scheidslijn tussen goed en kwaad steeds troebeler werd I' Niet meer dan een erotische aflevering uit de bouquetreeks 14 Film van de week. Net als je denkt dat de western definitief is uitgestorven, steekt het genre toch de kop weer op. Van klassiekers als Once Upon a Time in the Westtot de nieuwe Netflix-titel News of the World - wat maakt westerns een blijvertje en hoe hebben de films zich in de loop der decennia ontwikkeld? Nu on demand Malcolm Marie True Mothers One Night in Miami FILMNIEUWS Lawrence gewond aan oog 'Disney wil studio MGM overnemen' aarden, revolvers, postkoetsen, stoom treinen en zo nu en dan een overval. Het waarom van de wes tern, die zich al be gin 1900 liet zien, is eigenlijk vrij gemakkelijk te verkla ren. Een gevecht tussen cowboys en indianen kon iedereen begrijpen, ook toen films nog geen geluid bevatten. Het was bovendien lekker goed koop. Het genre speelt zich groten deels in de buitenlucht af, dus kunst licht was niet nodig, en de woestijn en berglocaties lagen niet te ver van Hollywood vandaan. Een paar stan daard sets, waaronder de klassieke saloon met klapdeuren, kon je einde loos hergebruiken. Maar westerns hadden vooral iets overzichtelijks. De kijker kreeg een wereld van simpele waarheden voor geschoteld met volstrekt heldere scheidslijnen tussen goed en kwaad. Het besef dat er sprake was van een diepgeworteld racisme, kwam pas veel later. Met een meer sarcastische blik kan je de western beschouwen als een propagandamiddel: Amerika is niet zomaar een land, mensen had den ooit de 'goddelijke opdracht' om het te koloniseren, waarbij 'ernstige bedreigingen als indianen moesten worden overwonnen'. De inheemse bevolking werd gereduceerd tot een stel barbaren. De toekomst was voor de nieuwe, witte man. In de jaren 30 had je al grote wes ternsterren als Roy Rogers - en ook John Wayne verscheen ten tonele. Wayne speelde de hoofdrol in Stage coach (1939), het voorlopige hoogte punt van het genre, met een simpel mooi verhaal over verschillende types mensen die zoeken naar een plek in de nieuwe wereld. De spaghettiwestern gaf het genre nieuw elan. De toon was veel cynischer. De held was een ruwe bolster, maar zonder blanke pit, die vooral zichzelf redde, met nauwelijks een moreel kompas Deze, maar later ook The Searchers (1956) en The Man Who Shot Liberty Valance (1962) waren artistieker van aard (beroemd regisseur John Ford schoot in het oogverblindende Monu ment Valley), bevatten beter acteer werk en boden ruimte aan iets meer nuance (sekswerkers konden bijvoor beeld ook een hart van goud hebben). Hoe vaker je ze terugziet, hoe meer grijstinten ze bevatten. De b-film was opgetild naar een hoger niveau, maar nog wel binnen het 'vanzelfspre kende' idee dat er met koloniseren niks mis is en je voor indianen toch op z'n minst zeer op je hoede moest zijn. Spaghettiwestern Dat kunnen wij ook, dachten ze vooral tijdens de sixties in Italië en Spanje. De 'spaghettiwestern', met evergreens als A Fistful of Dollars (1964), The Good The Bad and the Ugly (1966) en natuurlijk Once Upon a Time in the West (1969), hadden hun eigen handtekening met meer contrasten tussen weidse landschappen en zwe terige gezichten in close-up, minder dialogen en meer snoeihard geweld. Ze gaven het genre nieuw elan. De meest basale plot wSs: held belandt in plaats waar onrecht heerst, held Passion Simple Over obsessieve liefdes zijn al hele reeksen films gemaakt. Met als bekendste voorbeeld de verfilmingen van de klassieker Madame Bovary, naar wie zelfs een syndroom is ver noemd. Aan deze gemoedstoestand lijdt de hoofdpersoon uit Passion Sim ple, de literatuurdocent Hélène die valt op een Rus die iets vaags doet voor de ambassade van zijn land in Parijs. De twee beginnen een heftige affaire die tamelijk eenzijdig is. Zij hunkert naar de seks en de liefde. Hij, het type van een duister verleden gezien zijn vele tatoeages, beschouwt haar als een smakelijk tussendoortje. De seksscènes rijgen zich tot vervelens toe aaneen, waarbij de vrouw (ge scheiden en wonend met een zoontje dat zij verwaarloost) zich zo onder danig opstelt dat zij een makkelijke prooi wordt, die zich moet voegen naar de grillige wensen van haar minnaar. Passion Simple doet zijn titel eer aan. De film zit vol clichés en doet vooral denken aan een erotische afle- vering uit de bouquetreeks. Of nog erger: Fifty Shades of Grey. Hoofdrol speelster Laetitia Dosch doet erg haar best om haar personage enige diep gang mee te geven, maar aan deze af faire valt geen eer te behalen. - Ab Zagt donderdag 11 februari 2021 Omdat de bioscopen voorlopig gesloten zijn, bestaan de filmtips uit titels die op een on-demandplat- form te zien zijn. Een greep uit het aanbod. DRAMA Nu te zien op Netflix Regisseur Malcolm lijkt na een reeks flops eindelijk lovende recensies te oogsten. Eenmaal thuis na de pre mière slaat de stemming om: vriendin Marie moet wat van het hart. Verbaal vuurwerk te over, maar je gelooft geen seconde dat deze twee al een hele geschiedenis samen hebben. DRAMA Nu te zien op Picl Een echtpaar besluit een kind te adopteren. Zoontje Asato heeft er geen problemen mee tot een meisje aanbelt dat beweert zijn biologische moeder te zijn. Alles is even breek baar in dit melancholische Japanse drama. Tranen worden niet getrokken, die vloeien heel vanzelfsprekend. DRAMA Nu te zien op Amazon Prime Video Bokser Muhammad Ali, burgerrech tenactivist Malcolm X, Sam Cooke en American Football-held Jim Brown treffen elkaar in een hotel. Klinkt als een mop, maar is zeker geen klucht. Regina King dompelt haar regie debuut onder in ernst en urgentie. Beluister op de site van deze krant de podcast MovieInsi- ders waarin filmredac teur Gudo Tienhooven en medecinefiel John de Jong hun licht laten schijnen over de nieuwste titels, de beroemdste klassiekers en het laatste filmnieuws. NETFLIX Actrice Jennifer Lawrence is gewond geraakt op de set van de Netflix-co- medy Don't Look Up. De ac trice zou glas in haar oog heb ben gekregen bij een explosie. De film gaat over twee we tenschappers die ontdekken dat een meteo riet over zes maanden op aarde zal in slaan. FILM Disney heeft het voorzien op MGM, van onder meer de James Bond- franchise, schrijven vak bladen. Disney concentreert zich op 'video on demand' nu andere filmstu dio's het zwaar hebben. Eerder al werd 21th Century FOX gekocht, waar door Disney in één klap zijn filmcatalogus uitbreidde. GO De evolutie van de western Gudo Tienhooven DRAMA Regie: Danielle Arbid. Hoofdrollen: Laetitia Dosch en Sergei Polunin. Nu te zien op streamingdienst Picl Hélène hunkert naar liefde in Passion Simple. foto gusto E

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 42