Veel minder hardrijders in Zeeland geflitst
ZEELAND 3
SMART OP NIEUWBOUW WOONCOMPLEXEN A
ouders, hun broertjes, zusjes en fa
milie hebben. Maar we willen ook
dat ze in hedendaagse accomodaties
wonen."
Volgens hem doen mensen
net 'alsof cliënten geen ex
tra zorg nodig hebben'.
„Terwijl we te maken
hebben met mensen
met (ernstige) meer
voudige beperkingen.
Ze zijn totaal afhanke
lijk zijn van de professio
naliteit van anderen."
Meer centraliseren heeft niets
te maken met personeelstekorten,
zegt Stavorinus. Wel heeft hij zich
te houden aan regels van het Rijk.
,,We krijgen voorgeschreven hoe we
het moeten doen en krijgen daar
geld voor. Zo is voor iedere cliënt
(15.000 in Nederland, 400 in Zee
land) exact omschreven hoeveel uur
er besteed moet worden aan dagbe
steding, woonbegeleiding en extra
hulp. En ik ben opgevoed met de ge
dachte dat je niet meer geld mag uit
geven dan je krijgt."
Daar wringt de schoen. 's Heeren
Loo kreeg bij de overname van Ar
duin 20 miljoen euro van het Rijk.
Dat moest genoeg zijn om in vijf
jaar tijd orde op zaken te stellen.
,,Dat is niet genoeg, we schieten er
bij in en hebben dus haast. Waarom
we Arduin toch overnamen? Omdat
we vinden dat cliënten in Zeeland
goede hulp nodig hebben."
rand van Middelburg waar honder
den cliënten bij elkaar zaten. ,,Mijn
zussen hebben daar ook gezeten, ik
weet hoe het er was", zegt Van Bel-
zen. „De complexen die 's
Heeren Loo bouwt, zijn
echt anders. Weliswaar
met gezamenlijke facili
teiten en kleine groe
pen mensen die bij el
kaar wonen, maar niet
op grote slaapzalen in
lange gangen. Iedereen
krijgt nu een eigen woning."
Geen stap terug
Geïrriteerd kan directeur Roland
Stavorinus (foto) raken als mensen
doen 'alsof's Heeren Loo een stap
terug doet in de tijd'. ,,Zij zijn dan
nooit in Vijvervreugd geweest. Dat
waren slaapzalen, open douche
ruimten, dat was een centrale keu
ken en er was één locatie op heel
Walcheren. Dat is hier niet aan de
orde. Sterker: we gaan uit van kleine
groepen van maximaal acht bewo
ners met hun eigen studio's, maar
wel met de mogelijkheid om de
nachtzorg beter te organiseren."
Netwerk
Er komen complexen in Vlissingen,
Middelburg en Goes, met elk zo'n
64 tot 96 cliënten. ,,We willen in
principe hetzelfde wat Arduin
wilde: zorgen dat mensen ddar wo
nen waar ze hun sociale netwerk,
Het ministerie van Justitie en Vei
ligheid schrijft de daling vooral
toe aan de coronapandemie. Door
dat de overheid adviseerde om zo
veel mogelijk thuis te blijven, was
het een stuk minder druk op de
weg dan gebruikelijk. In de pro
vincies Limburg en Flevoland
nam het aantal flitsboetes het
sterkst af: met meer dan 25 pro-
cent. In Zeeland ging het om 21
procent.
N57
In de provincie staan twaalf flits
palen. Daarvan flitsten er elf vorig
jaar minder vaak dan in 2019. De
enige uitzondering is de paal
langs de N57 bij Serooskerke op
Schouwen-Duiveland. Daar steeg
het aantal betrapte hardrijders
juist van 13.480 naar 15.932.
De andere twee palen op
Schouwen-Duiveland, langs de
N59 bij Oosterland, zagen het
aantal overtreders met 16 procent
zakken tot ieder iets meer dan
10.000. Op de rondweg bij Bigge-
kerke, de N656 bij Oud-Vosse-
meer en de Deltaweg bij zowel
Goes als Wilhelminadorp nam
het aantal snelheidsovertreders
met bijna de helft af.
Zeven van de twaalf Zeeuwse
flitspalen staan opgesteld bij ver
keerslichten. Zij registeren het
ook als iemand door het rode licht
rijdt. Dat gebeurde afgelopen jaar
2733 keer, 19 procent minder vaak
dan in het jaar ervoor. Op de
Schroeweg in Middelburg, ter
hoogte van McDonald's, werd het
vaakst door rood licht gereden
(890 keer). Op de kruising van de
N286 en de Reimerswaalseweg
(de weg naar de Oesterdam) op
Tholen steeg het aantal roodlicht-
boetes met bijna een kwart.
De afgelopen jaren zorgde de
flitspaal langs de N253, tussen
Oostburg en Draaibrug, voor ver
uit de meeste snelheidsboetes. In-
middels is zij voorbijgestreefd
door de paal langs de N57 bij Se-
rooskerke, want in 2019 zakte het
aantal bekeuringen van 22.925
naar 15.518.
De trajectcontrole
op de Zeelandbrug
zorgde in drie
maanden tijd voor
4607 boetes
Op de N253 is sinds 9 november
wel trajectcontrole actief, op het
gedeelte tussen Sint Anna ter
Muiden en de rotonde bij de Heil-
leweg. Dat leverde tot eind de-
cember de eerste ruim 2000 boe
tes op.
Sinds 21 september is er ook tra
jectcontrole van kracht op de Zee-
landbrug. Daar waren in ruim
drie maanden tijd 4607 hardrij
ders de klos. De al langer wer
kende trajectcontrole in de Wes-
terscheldetunnel legde afgelopen
jaar 12.301 snelheidsovertredingen
vast.
Hogere boetes
De verkeersboetes zijn dit jaar op
nieuw verhoogd. Wie buiten de
bebouwde kom 10 kilometer per
uur (na correctie) te hard rijdt,
kan rekenen op een boete van 69
euro. Binnen de bebouwde kom is
dat 74 euro. Het negeren van het
rode licht kost 250 euro.
donderdag 11 februari 2021
wil eindelijk een eigen plek
Een schets van hoe het nieuwe complex in Goes eruit kan gaan
zien. foto 's heeren loo
Op de Zeeuwse wegen zijn vorig
jaar aanzienlijk minder hardrij
ders geflitst dan in 2019. In to
taal kregen bijna 66.000 be
stuurders een bon in de bus. Een
jaar eerder waren dat er nog
84.000.
Rolf Bosboom
Vlissingen
Esmeralda Si-
moskie: Zo fijn om
dan echt een
eigen plek te heb
ben. FOTO DIRK-JAN GJEL-
TEMA