Veel minder hardrijders in Zeeland geflitst ZEELAND 3 SMART OP NIEUWBOUW WOONCOMPLEXEN A ouders, hun broertjes, zusjes en fa milie hebben. Maar we willen ook dat ze in hedendaagse accomodaties wonen." Volgens hem doen mensen net 'alsof cliënten geen ex tra zorg nodig hebben'. „Terwijl we te maken hebben met mensen met (ernstige) meer voudige beperkingen. Ze zijn totaal afhanke lijk zijn van de professio naliteit van anderen." Meer centraliseren heeft niets te maken met personeelstekorten, zegt Stavorinus. Wel heeft hij zich te houden aan regels van het Rijk. ,,We krijgen voorgeschreven hoe we het moeten doen en krijgen daar geld voor. Zo is voor iedere cliënt (15.000 in Nederland, 400 in Zee land) exact omschreven hoeveel uur er besteed moet worden aan dagbe steding, woonbegeleiding en extra hulp. En ik ben opgevoed met de ge dachte dat je niet meer geld mag uit geven dan je krijgt." Daar wringt de schoen. 's Heeren Loo kreeg bij de overname van Ar duin 20 miljoen euro van het Rijk. Dat moest genoeg zijn om in vijf jaar tijd orde op zaken te stellen. ,,Dat is niet genoeg, we schieten er bij in en hebben dus haast. Waarom we Arduin toch overnamen? Omdat we vinden dat cliënten in Zeeland goede hulp nodig hebben." rand van Middelburg waar honder den cliënten bij elkaar zaten. ,,Mijn zussen hebben daar ook gezeten, ik weet hoe het er was", zegt Van Bel- zen. „De complexen die 's Heeren Loo bouwt, zijn echt anders. Weliswaar met gezamenlijke facili teiten en kleine groe pen mensen die bij el kaar wonen, maar niet op grote slaapzalen in lange gangen. Iedereen krijgt nu een eigen woning." Geen stap terug Geïrriteerd kan directeur Roland Stavorinus (foto) raken als mensen doen 'alsof's Heeren Loo een stap terug doet in de tijd'. ,,Zij zijn dan nooit in Vijvervreugd geweest. Dat waren slaapzalen, open douche ruimten, dat was een centrale keu ken en er was één locatie op heel Walcheren. Dat is hier niet aan de orde. Sterker: we gaan uit van kleine groepen van maximaal acht bewo ners met hun eigen studio's, maar wel met de mogelijkheid om de nachtzorg beter te organiseren." Netwerk Er komen complexen in Vlissingen, Middelburg en Goes, met elk zo'n 64 tot 96 cliënten. ,,We willen in principe hetzelfde wat Arduin wilde: zorgen dat mensen ddar wo nen waar ze hun sociale netwerk, Het ministerie van Justitie en Vei ligheid schrijft de daling vooral toe aan de coronapandemie. Door dat de overheid adviseerde om zo veel mogelijk thuis te blijven, was het een stuk minder druk op de weg dan gebruikelijk. In de pro vincies Limburg en Flevoland nam het aantal flitsboetes het sterkst af: met meer dan 25 pro- cent. In Zeeland ging het om 21 procent. N57 In de provincie staan twaalf flits palen. Daarvan flitsten er elf vorig jaar minder vaak dan in 2019. De enige uitzondering is de paal langs de N57 bij Serooskerke op Schouwen-Duiveland. Daar steeg het aantal betrapte hardrijders juist van 13.480 naar 15.932. De andere twee palen op Schouwen-Duiveland, langs de N59 bij Oosterland, zagen het aantal overtreders met 16 procent zakken tot ieder iets meer dan 10.000. Op de rondweg bij Bigge- kerke, de N656 bij Oud-Vosse- meer en de Deltaweg bij zowel Goes als Wilhelminadorp nam het aantal snelheidsovertreders met bijna de helft af. Zeven van de twaalf Zeeuwse flitspalen staan opgesteld bij ver keerslichten. Zij registeren het ook als iemand door het rode licht rijdt. Dat gebeurde afgelopen jaar 2733 keer, 19 procent minder vaak dan in het jaar ervoor. Op de Schroeweg in Middelburg, ter hoogte van McDonald's, werd het vaakst door rood licht gereden (890 keer). Op de kruising van de N286 en de Reimerswaalseweg (de weg naar de Oesterdam) op Tholen steeg het aantal roodlicht- boetes met bijna een kwart. De afgelopen jaren zorgde de flitspaal langs de N253, tussen Oostburg en Draaibrug, voor ver uit de meeste snelheidsboetes. In- middels is zij voorbijgestreefd door de paal langs de N57 bij Se- rooskerke, want in 2019 zakte het aantal bekeuringen van 22.925 naar 15.518. De trajectcontrole op de Zeelandbrug zorgde in drie maanden tijd voor 4607 boetes Op de N253 is sinds 9 november wel trajectcontrole actief, op het gedeelte tussen Sint Anna ter Muiden en de rotonde bij de Heil- leweg. Dat leverde tot eind de- cember de eerste ruim 2000 boe tes op. Sinds 21 september is er ook tra jectcontrole van kracht op de Zee- landbrug. Daar waren in ruim drie maanden tijd 4607 hardrij ders de klos. De al langer wer kende trajectcontrole in de Wes- terscheldetunnel legde afgelopen jaar 12.301 snelheidsovertredingen vast. Hogere boetes De verkeersboetes zijn dit jaar op nieuw verhoogd. Wie buiten de bebouwde kom 10 kilometer per uur (na correctie) te hard rijdt, kan rekenen op een boete van 69 euro. Binnen de bebouwde kom is dat 74 euro. Het negeren van het rode licht kost 250 euro. donderdag 11 februari 2021 wil eindelijk een eigen plek Een schets van hoe het nieuwe complex in Goes eruit kan gaan zien. foto 's heeren loo Op de Zeeuwse wegen zijn vorig jaar aanzienlijk minder hardrij ders geflitst dan in 2019. In to taal kregen bijna 66.000 be stuurders een bon in de bus. Een jaar eerder waren dat er nog 84.000. Rolf Bosboom Vlissingen Esmeralda Si- moskie: Zo fijn om dan echt een eigen plek te heb ben. FOTO DIRK-JAN GJEL- TEMA

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 31