II DEK*BED www.dekbed-discounter.nl WINTERDEKBED discounter.nl W GRATIS BIJ JE BESTELLING! J 12 NIEUWS Brouwer wil met nieuwe koers sterker uit crisis komen Met operatie Evergreen - naar de huiskleur van de Heinekenflesjes - wil Van den Brink de komende drie jaar 2 miljard euro kosten bespa ren door efficiëntere productie en het schrappen van banen. Na 2023 moet Heineken jaarlijks 350 mil joen euro minder kosten maken. Wereldwijd gaan 8000 arbeids plaatsen verloren. ,,Een enorm aan tal voor een bedrijf als Heineken'', aldus Van den Brink. ,,We doen dat met droefenis, dit zijn collega's die we koesteren. Maar de ingreep is noodzakelijk, we moeten sterker uit deze crisis komen.'' De kosten, 420 miljoen euro, worden vooral in 2020 genomen. De brouwer greep vorig najaar al in op het Amsterdamse hoofdkantoor en de regiohoofdkantoren elders in de wereld. Daar verdwijnt dit kwar taal al 20 procent van de 1700 ba nen. ,,Als nieuwkomer voel ik een grote verantwoordelijkheid als con servator van onze historie en cul tuur. Maar we moeten sneller be wegen. We hebben dat vorig jaar la ten zien bij onze reactie op de pan- demie, nu moeten we het laten zien in het herstel. Heineken heeft vaker kostenbesparingen gedaan. Altijd ad hoc, nooit structureel. Dat doen we nu wel in al onze tachtig be drijfsonderdelen. We moeten con sistent voortdurend verbeteringen in het bedrijf doorvoeren.'' De ingreep treft ook de landenor- ganisaties, waaronder Nederland. Het nieuwe hoofdkantoor in Lei den, waar 400 mensen hadden moeten werken, kent sinds 2020 een vacaturestop en heeft al een be gin gemaakt met het schrappen van banen. De ontslagen zullen door heel de organisatie vallen. De brouwer beloofde vorig jaar dat er in coronajaar 2020 geen ge dwongen ontslagen zouden vallen. ,,Maar vanwege de lockdowns en de economische situatie zijn ingre pen dit jaar onvermijdelijk", zegt de topman nu. Door de coronacrisis daalden de bierverkopen bij het Heinekenconcern wereldwijd ruim 8 procent, vooral doordat de horeca moest sluiten. Nog altijd is ruim 70 procent van de cafés die Heineken- bieren schenken, dicht. De Europese horecaomzet van Heineken is daardoor 40 procent gedaald. Dat werd niet goedge maakt door iets hogere bierverko pen bij supermarkten en slijters, Door de lockdowns en de economische situatie zijn ingrepen onvermijdelijk hoewel de verkopen van het Heine- kenmerk minder hard getroffen werden. ,,In een crisis kiezen men sen vaker voor merken die ze ver trouwen.'' De brouwer maakte daardoor over 2020, bij een omzetdaling van bijna 17 procent tot 23,8 miljard euro, 204 miljoen euro verlies. Dat kwam niet alleen door lagere ver kopen, maar ook doordat het bedrijf cafébazen te hulp schoot. Deze maand is opnieuw de huur kwijt gescholden van de circa 700 cafés die Heineken in Nederland bezit of beheert. Volgens vakbond CNV slaat Hei neken door met de sanering. ,,Het is zeer de vraag of zo'n harde ingreep wel nodig is'', zegt Roel van Riezen van CNV Vakmensen. ,,Heineken leidt nu flink verlies. Het is de vraag in hoeverre het omzetverlies blij vend is. Er zit genoeg vet op de bot ten om deze periode te doorstaan. Zodra de lockdowns worden ver soepeld en de horeca weer open gaat, veert die omzet weer op.'' Van Riezen vindt dat Heineken kostenbesparingen nu vooral af wentelt op het personeelsbestand. ,,Er mag een beter evenwicht ko men tussen de belangen van aan deelhouders en van werknemers. Nu lijken medewerkers te betalen voor de winst van de aandeelhou ders.'' Volgens Van den Brink wordt naar veel meer kostenbesparingen gekeken. ,,We brengen na een ja renlange wildgroei nu het aantal merken, verpakkingen en uitingen terug. In Europa hadden we enorm veel merken. We hebben er 60 afge voerd en er 25 juist opgewaardeerd. Daardoor wordt het werk in de brouwerijen en de logistiek minder complex.'' Zo zet Heineken in Nederland niet langer in op dertig verschil lende merken, maar op een elftal. Met Heineken als spelverdeler, Am- stel en Brand op het middenveld met daaromheen merken als Affli- gem, Desperados en nieuwkomers als Oedipus en Texelse Bierbrou werij, twee Nederlandse craftbier- brouwers waarin Heineken onlangs belangen nam. Alcoholvrij Alcoholvrij bier staat daarbij op elke positie. Op elke plek waar Heine- kenmerken te koop zijn, moet ten minste één 0.0-variant aanwezig zijn, zowel in supermarkten als in de horeca. Heineken 0.0, dat in 2016 als eerste in Nederland werd gelanceerd, is inmiddels in 84 lan den beschikbaar, sinds kort ook in Brazilië, Mexico en de VS. In China en Vietnam is net het alcoholarme Heineken Silver geïntroduceerd. Het concern - in hectoliters de mondiale nummer twee achter AB Inbev - is nu de grootste aanbieder van alcoholvrij bier ter wereld. Snelle levering Achteraf betalen Gratis winterdekbed g| ÜS - riïiiiVj""- donderdag 11 februari 2021 Heineken schrapt8000 banen Een nieuw Heineken. Dat staat topman Dolf van den Brink, die vorig jaar bij de brouwer aan trad, voor ogen. Een bedrijf dat zijn producten sneller naar de consument brengt. Die koers gaat wel ten kosten van bijna 10 procent van het personeel. In Nederland verdwijnen 300 banen. Herman Stil Amsterdam - Dolf van den Brink, topman Heineken 61 ff/ Li 1 Si 8 ..'.T-T -ft ft* 0

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 12