©NDERNEMER Kijktip Winkelier als afhaalchinees 'Afschaffing van partnertoets is veel eerlijker voor zzp'ers' Politieke talkshow: van de week 'mkb-Kamerleden' over regeldruk en perspectief Kappersbranche krijgt nauwelijks coronasteun, ANKO luidt noodklok Sonja Prenen, kapster in Breda, is een optimistische en realistische ondernemer, maar het totaal ontbreken van enige overheidssteun breekt haar nu op, zowel financieel als emo tioneel. ,,Ik snap heel goed dat ik dicht moest, maar geldelijke compensatie ontbreekt." Bijna drie jaar geleden besloot Prenen voor zichzelf te begin nen. Met twintig jaar ervaring in loondienst bij kapsalons, zou dat moeten lukken. Ze kocht met haar man een ander huis, verbouwde de garage tot kapsalon met twee stoelen en opende in oktober 2018 haar eigen zaak: Kapper Sonja. Simpel en duidelijk, zonder poespas. Na ruim zes weken in de tweede lockdown, begint de angst en onzekerheid toe te slaan. Partnertoets Tijdens de eerste lockdown ontving ze één maand een uitkering in het kader van de TOZO-regeling. In de huidige lockdown komt ze niet in aanmerking voor een steunbedrag. Dat heeft alles te maken met de partnertoets. ,,Iedereen denkt dat wij overheidssteun krijgen, maar dat is dus niet zo." Gonny Eussen, woordvoerder van brancheorganisatie ANKO, herkent dit: „Veel kapsters hebben inderdaad een partner met een inkomen. Dat wil niet zeggen dat dit ook voldoende is voor alle kosten die het gezin heeft. Wij pleiten in Den Haag dan ook voor afschaffing van de partnertoets of een gestaffelde variant. Dat is veel eerlijker." Pensioenpot Prenen en haar man kunnen op zich nog wel de vaste lasten betalen en eten kopen. Maar alle 'extra' dingen, dat lukt niet meer. „Wij hebben twee schoolgaande kinderen die komend schooljaar allebei een hbo-studie beginnen. Onlangs bleek dat mijn dochter een bril nodig heeft. Tja, daar hebben we dan even geen geld voor, maar dat kan natuurlijk niet. Al dit soort kosten moet ik uit mijn pensioenpot halen." Ondertussen bekruipt Prenen het gevoel dat de Haagse kreet 'we doen het samen' niet voor haar geldt. ,,Ik neem de maatregelen heel serieus, maar begrijp af en toe echt de logica ervan niet. In mijn kleine salon, waar ik vóór de lockdown telkens één klant toeliet, alles desinfecteerde, een mondkapje droeg en waar mogelijk anderhalve meter afstand hield, is al die tijd echt niemand besmet geraakt. Toch moet ik dicht en ergens snap ik dat ook. Tegelijkertijd kun je bij wijze van spreken tien keer op een dag naar de supermarkt gaan als je dat leuk vindt! Op zulke momenten zakt bij mij de moed weleens in de schoenen." Stoppen Kapster Sonja weet ondertussen niet meer wat ze moet doen en overweegt te stoppen. ,,Dat wil ik natuurlijk helemaal niet, maar zo doorgaan kan ook niet. Nogmaals: iedereen denkt dat wij overheidssteun krijgen, maar dat is niet zo. Toen ik op 14 december de laatste klant heb geknipt, ben ik mijn huis in gegaan en tot op heden niet meer teruggegaan naar mijn salon. Ik weet dat het opgeruimd moet worden en rommel is niks voor mij, maar ik kan het gewoon nog niet opbrengen om te gaan opruimen." deondernemer.nl Wie kent niet de gevleugelde term 'Sambal bij*'? Chinezen veroverden Nederland met tal loze restaurants met vaak een afhaalbalie. De toekomst van winkels gaat er ook zo uitzien. We steunen massaal lokale onder nemers. Met campagnes, brieven naar ministers en bewuste online bestellingen bij hen. Je zou ver wachten dat ze staan te juichen bij al deze aandacht, maar tot mijn verbazing lees ik berichten over klagende winkeliers die zichzelf met afkeer nu een distributiebedrijf noemen. Voor sommigen is het wennen aan deze nieuwe realiteit. Verkoopplatform Veel winkeliers hebben afgelopen jaar sterk ingezet op hun online aanwezigheid. Soms met een eigen webomgeving, een andere keer hebben ze zich aangesloten bij een bestaand verkoopplatform. Veelal geboren uit noodzaak om toch iets van omzet te kunnen ge nereren in deze tijd. Gelukkig zien we hier positieve resultaten. Is het andersoortig werk dan in de winkel staan en mensen per soonlijk adviseren? Jazeker! Dat is ook de reden dat verschillende winkeliers hun beklag doen. Toekomstbeeld Het zal nog even duren, maar er komt een moment dat de winkels weer open gaan. Dat consumenten weer komen snuffelen. Een praatje komen maken en op basis van persoonlijk advies een keer een ander product kopen. Het wordt echter niet meer zoals het was. Het winkelen van toen is echt ver leden tijd. Het toekomstbeeld dat ik voor mij zie, doet denken aan de afhaalchinees van vroeger. Een deel van het etablissement ingericht als restaurant waar klanten worden bediend en soms een ander gerecht proberen. Een ander deel ingericht voor de afhalers. Klanten die pre cies weten wat ze willen, die kiezen voor snelheid en gemak. Ik denk dat de inrichting van veel winkels gaat veranderen. Met een sectie voor online bestelling en het ver trouwde deel met mooi uitge stalde producten. Wellicht met de looproute naar het afhaalloket door de winkel heen, om te verlei den tot extra verkoop. Is het erg dat het vak verandert? Misschien. Voor sommigen. Toch zou ik nu de kans pakken en meebewegen op deze nieuwe dynamiek tussen online en offline kopen. Afhaalhoreca Die afhaalchinees is niet alleen een enorm succes geweest, het heeft ook de basis gelegd voor de afhaalhoreca zoals we die nu kennen. Het zal voor velen lastig zijn hun bedrijf en werk hierop in te richten. Maar ook leuk! Zo blijf je als winkelier jezelf en je bedrijf telkens opnieuw uitvinden en word je toekomstbestendig. Wie weet horen we in het 'nieuwe normaal' wel veelvuldig: ,,Spaar- punten bij?" Minder regeldruk en meer maatwerk voor ondernemers, zoveel mogelijk financiële ruimte (én perspectief) en bovendien een speciale mkb-bank. Deze politieke thema's staan centraal in de eerste aflevering van talkshow De Ondernemer Kiest. Thierry Aartsen (VVD), Mustafa Amhaouch (CDA), Eppo Bruins (ChristenUnie) en Chris Stoffer (SGP) waren te gast bij Hans Biesheuvel van ONL. De talkshow werd gepresenteerd door Thomas Hendriks van De Ondernemer. Centraal in het gesprek stond het ONL-manifest 'We moeten het geld eerst weer verdienen'. Ondernemers moeten financieel worden gesteund in plaats van belast bij het aannemen van personeel, aldus de Kamerleden. Een mkb- bank met regionaal bereik is daarbij gewenst, in plaats van de systeembanken die te veel regels hanteren. ,,De grote banken hebben het inmiddels laten afweten als het gaat om het mkb. Onder het miljoen hoef je daar niet meer aan te komen", stelt VVD'er Aartsen kritisch. Eppo Bruins (CU) ziet een enorme kans: ,,We hebben de Volksbank nog steeds in bezit. Daar kunnen we een bank van maken zoals we willen dat-ie werkt. Met als doel particuliere en kleine ondernemers krediet te verlenen." Stoffer (SGP) gelooft in crowdfunding, terwijl Amhaouch (CDA) vol lof is over Qredits, dat bijna net zo veel overbruggingskrediet ver strekte in de coronacrisis als de vier systeem- banken. ,,Wij zijn voor een mkb-bank, dichtbij ondernemers, dichtbij in de regio." Ook Kapper Sonja ziet het (bijna) niet meer zitten volg ons op nmoQti) De Ondernemer Kiest POLITIEKE TALKSHOW Wat gaat de politiek doen voor ondernemers? Scan de QR-code hiernaast om de talkshow De Ondernemer Kiest te bekijken. Of ga naar deondernemer.nl/verkiezingen Petra Lubbers is managing director van Tom Orrow en zit in de Raad van Advies van De Ondernemer. Dit is een wekelijkse uitgave van De Ondernemer De artikelen worden geschreven door de redactie van De Ondernemer, deels in samenwerking met betalende partners. Meer praktische tips en inspirerende verhalen? Ga naar deondernemer.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 19