II
O
O
O
lil
16 ECONOMIE
We beginnen
niet pas met
produceren als
het gaat vriezen
Kort
Tesla investeert 1,5 miljard
in digitale munt bitcoins
De koers van de bitcoin steeg gisteren naar
een nieuw recordniveau van meer dan
44.000 dollar. Dit gebeurde na het nieuws
dat Tesla 1,5 miljard dollar heeft geïnves
teerd in de digitale munt en bitcoins wil
gaan accepteren als betaling voor
producten. De prijs van de bitcoin sprong in
Londen met wel 15 procent omhoog. Tesla
deed de aankondiging in een update over
zijn investeringsbeleid. Ook andere digitale
munten zaten in de lift.
KLM gebruikt voor het eerst
synthetische kerosine
KLM en Shell hebben samen een stapje ge
zet richting duurzame vliegtuigbrandstof.
De luchtvaartmaatschappij heeft onlangs
voor het eerst een passagierstoestel voor een
klein deel laten vliegen op synthetische ke
rosine, geproduceerd met behulp van her
nieuwbare energie. In de brandstoftanks
van het vliegtuig, dat van Amsterdam naar
Madrid vloog, was 500 liter van deze duur
zame kerosine bijgemengd. Dat is slechts
een fractie van de hoeveelheid brandstof die
nodig is voor zo'n vlucht. ,,Deze eerste
vlucht op synthetische kerosine laat zien dat
het mogelijk is en we voorwaarts kunnen",
zegt KLM-topman Pieter Elbers.
Minder autoschade, maar
verzekering niet goedkoper
Autoverzekeringen zijn in doorsnee niet
goedkoper geworden ondanks dat er vorig
jaar minder schades werden gemeld. De
meeste autoverzekeraars verlaagden hun
premies niet, blijkt uit een onderzoek van
de financiële vergelijkingssite Geld.nl. De
verzekeraars geven verschillende redenen
om de premies niet te verlagen. Zo zou het
totaalbedrag per schade nog steeds hoog
zijn en zal dit in de toekomst verder stijgen.
Andere verzekeraars geven aan de premies
op de langere termijn stabiel te houden. Zo
hoeven de premies ook niet direct fors om
hoog als het aantal schades hoger uitvalt.
Arcelor
Mittal
AkzoNobel
ABN
Amro
Heineken
Elk ander jaar zou
Jaap Havekotte
dolgelukkig zijn
geweest met de
aankondiging dat
winterweer op
komst is, maar dit
jaar was hij even in mineur. De ei
genaar en zoon van de oprichter
van schaatsenfabriek Viking
vreesde dat de lockdown de
schaatsgekte zou temperen.
,,Ja, ik dacht oh mijn god, uitge
rekend nu met corona krijgen we
dit weer. Wat een ramp met alle
winkels dicht, dan is er natuurlijk
niemand die nog schaatsen gaat
kopen.'' Achteraf bleek zijn vrees
nergens voor nodig. ,,Het is waan
zinnig druk'', vertelt de 73-jarige
ondernemer aan de telefoon. En
hoorbaar opgelucht zegt hij: ,,Met
dank aan internet kan gelukkig al
les gewoon doorgaan.'' Afgelopen
vrijdag kwamen de eerste bestel
lingen bij de schaatsproducent
binnen. Een dag later ging het
goed los: elke dag stromen hon
derden bestellingen binnen.
Van sportzaken tot onlinewin-
kelketens als Bol.com, allemaal
willen ze de wereldberoemde Vi
king-schaatsen bij de fabriek af
nemen. ,,Is er toch nog iets posi
tiefs aan coronatijd'', klinkt het
vrolijk aan de andere kant van de
lijn. ,,Sommige mensen hebben
veel geld kunnen sparen en heb
ben veel tijd over'', verklaart hij de
animo voor de schaatsen. En Ha-
vekotte heeft nog een verklaring
waarom Nederland in de ban lijkt
van schaatsen: ,,Mensen zijn het
zat om binnen te zitten.''
Voor de achttien medewerkers
van zijn schaatsfabriek in Almere
is het meteen alle hens aan dek.
Iedereen, ook medewerkers die
zich normaal bezighouden met
zaken als administratie of produc
tie, zijn druk met het verwerken
en inpakken van de bestellingen.
Ook Havekotte - hij heeft de da
gelijkse leiding van het bedrijf in
middels overgedragen aan direc
teur Hiddo Visser -- draait over
uren. ,,Ik hoef gelukkig op mijn
leeftijd niet meer met dozen te
gaan sjouwen, maar ik houd
vooral in de gaten of alles goed
loopt en help mee met het ver
werken van de bestellingen.''
De laatste keer dat ze het zo
druk hadden, is alweer tien jaar
geleden. Dat wil overigens niet
zeggen dat het bedrijf in de tus
sentijd weinig te doen had. De
schaatsenmaker - in 1948 opge
richt door vader Jaap - maakt de
schaatsen grotendeels zelf in de
fabriek in Almere én levert ze aan
de top van de schaatswereld.
,,De hele wereldtop rijdt op
onze schaatsen en ook fanatieke
hobbyisten weten ons goed te
vinden. Daar zijn we natuurlijk
ongelooflijk trots op en dat is
waarmee we ons bedrijf in leven
houden. Maar je moet niet denken
dat we op een goudmijn zitten.
We blijven sterk afhankelijk van
het winterweer.''
De schaats die dit jaar flink wat
extra geld in het laatje van Viking
brengt, is de cruiser. Deze schaats,
met een hoge schoen en die ook
gebruikt wordt bij langlaufen,
blijkt erg gewild bij schaatsmin-
nend Nederland. Havekotte snapt
dat wel: ,,Die schaatsen zitten een
stuk comfortabeler dan de lagere
en je kunt er goed mee rechtop
blijven staan.''
Zelf heeft Havekotte ook een
paar van de cruiser. Hij is sowieso
een echte schaatsfanaat, vertelt
hij. ,,Ik ben opgegroeid met
schaatsen. Mijn vader was lange
baanschaatsen bedacht samen
met Co Lassche de Viking-schaats
en hij was bevriend met alle be
kende schaatsers uit die tijd, on
der wie Kees Broekman.''
Hoewel de 73-jarige onderne
mer niet kan wachten om het ijs
op te gaan, verwacht hij weinig
tijd te hebben als het straks kan.
,,Meestal kan ik in zo'n drukke pe
riode pas tegen het laatste week
end, als het hier in het bedrijf wat
rustiger is geworden, eventjes de
Ankeveense plassen op.''
Bang dat de schaatsen dit jaar zo
dinsdag 9 februari 2021
KOERS
LUCHTVAART
PREMIE
Schaatsgekte
slaat toe, en dat
merken ze bij Viking
O
Staalbedrijven
zaten gisteren
in de lift.
4!%
Beleggers zijn
blij dat
AkzoNobel de
overnamepoging
van Tikkurila
staakt.
47%
Beleggers zijn
benieuwd naar
jaarcijfers die
morgen naar
buiten komen.
43%
Brouwer blijft
last houden
van de lange
lockdowns
Natasja de Groot
Almere
- Jaap Havekotte, eigenaar en
zoon van de oprichter van Viking
E
o
c