8 ZEELAND NIEUW LEVEN OUDE KOFFIEBRANDER Rob Jansens blies Biggelaar nieuw leven in. Daardoor trekt er zo nu en dan weer een walm van geroosterde koffiebonen over Roosendaal. Jaarlijks worden bonen voor zo'n 20 miljoen kopjes koffie geroosterd. Roosendaal Als klein jochie zette hij z'n fietsje al tegen de muur van de Biggelaar- fabriek als hij in hartje Roosendaal moest zijn. ,,En dan ineens die heerlijke geur van versgebrande koffiebonendat is me altijd bijgebleven. Die lucht doet iets met me." Zo'n veertig jaar later trekt er zo nu en dan - als de wind goed staat - opnieuw een walm van ge roosterde koffiebonen over Roosen daal. Dankzij Rob Jansens, die het Roosendaalse koffiemerk in 2015 nieuw leven inblies. ,,Ik krijg nu exact hetzelfde gevoel van die geur als toen. Heerlijk." Daarmee keerde een van Roosen- daals bekendste merken terug. Want tegenwoordig refereert alleen het ge lijknamige leegstaande winkelcen trum aan waar ooit de fabriek van Van den Biggelaar stond, een van de bekendste en grootste koffiebrande rijen in de regio. Koloniale waren Biggelaar werd begin 1800 opgericht door Marijn van den Biggelaar, die een winkel runde in 'koloniale wa ren': koffie, thee en tabak. Zijn zoon Petrus begon in 1884 de branderij. Waar mensen vroeger hun koffiebo nen thuis roosterden, bedacht Petrus dat mensen meer behoefte hadden aan een kant-en-klaar product. On der leiding van zijn drie zoons maakte Biggelaar een enorme groei door, weet Jansens, die de geschiede nis van 'zijn' koffie tot achter de komma uitploos. ,,In de topjaren, zeg maar vanaf de jaren 30 tot ongeveer 1955, werkten er zo'n zestig mensen in Roosendaal. Daarnaast had de fa milie nog branderijen in Breda en Antwerpen." Daarna gaat het bergafwaarts. De zaak wordt meerdere keren verkocht, meer dan eens breekt er brand uit en investeringen om bij de tijd te blijven worden niet gedaan. In de jaren 80 van de vorige eeuw stopt het koffie- branden, de tabakstak blijft over. Als ook die in de jaren 90 wordt opge kocht, verdwijnt de naam Van den Biggelaar van de markt. De terugkeer Geboren Roosendaler Jansens heeft dan inmiddels van koffie zijn beroep gemaakt, bijvoorbeeld in dienst bij voedingsmiddelengigant Nestlé. Wanneer in 2013 Jansens' vader en moeder kort na elkaar komen te over lijden, krijgt hij de vraag wat hij ei genlijk nog wil in zijn leven. Het ant woord: Biggelaarkoffie terug op de markt brengen. ,,Die geur terugbren gen, een oud concept in een nieuw jasje... Ik werd er zo enthousiast van." Nog diezelfde week krijgt Jansens de merkrechten, spreekt hij oud-me dewerkers en directeuren, en na twee jaar plannen maken presenteert Jan- sens in november 2015 in theater De Kring het eerste pakje 'nieuwe' Big- gelaarkoffie. Niet in Roosendaal ge brand, maar dat blijkt uiteindelijk een kwestie van tijd. Emotie Om de rentree van de koffie te pro moten, gaat Jansens letterlijk van deur tot deur om zijn product aan de man te brengen: ,,Ik heb geloof ik de deuren van alle horecazaken van West-Brabant en Zeeland wel inge trapt." En niet voor niks, er blijkt vraag naar de rentree van het Roo- sendaalse bakkie: ,,Ik merkte dat het terugbrengen van zo'n oud merk écht werd gewaardeerd. Zeker in deze tijd, waarin juist veel van die be kende merken verdwijnen." Het horecasucces zorgt ervoor dat Jansens zich ook meer op bedrijven gaat richten. Biggelaarthee (acht smaken) wordt ook nieuw leven in geblazen. In 2017 besluit Jansens dat het er weer écht van moet komen: Biggelaar moet zijn koffiebonen weer St in Roosendaal gaan roosteren. ,,Dat was geen rationele keuze hoor, meer emotie. Maar ik vond altijd dat dat op termijn wel moest gebeuren." Die droom komt uiteindelijk in 2020 uit; met een gloednieuw kan toor aan de Borchwerf, mét een eigen branderij, is Biggelaar eindelijk hele maal terug van weggeweest. Over hoeveel klanten hij heeft Ik krijg nu hetzelfde gevoel van die geur als toen (Biggelaar levert uitsluitend aan horeca en bedrijven) houdt hij de kaken stijf op elkaar: ,,We moeten de conculega's niet wijzer maken dan ze zijn." Ondertussen zorgen Jansens en zijn vier medewerkers ervoor dat er jaarlijks zo'n 150.000 kilo boontjes worden geroosterd. Goed voor 18 tot 20 miljoen kop pen koffie. Doordeweekse dagen Jansens: ,,Dat is met één brander, die gebruiken we alleen op door deweekse dagen en op kantoor uren. We kunnen veel meer pro duceren, maar dat hoeft nu niet." Want Biggelaarkoffie verder laten groeien zou mooi zijn, het is geen must: ,,We hebben ruimte voor nog drie branders, maar we willen gecontroleerd groeien. Het zou ge weldig zijn als Biggelaarkoffie op termijn weer landelijk bekend is, maar ik wil ook niet mainstream worden. De kwaliteit en de passie mogen er niet onder lijden." Hoeveel bakjes Biggelaar hij zelf eigenlijk per dag wegtikt? ,,Toch zeker wel tien tot twaalf, denk ik. Ja, ik ben zelf wel een echte koffie- leut." maandag 8 februari 2021 ZV Het 'Roosendaalse bakkie' is terug van weggeweest Coen Hagenaars Rob Jansens uit Roosendaal blies koffiemerk Biggelaar nieuw leven in. fotos peter van trijen/pix4profs Tegenwoordig roostert Biggelaar - boontjes weer in Roosendaal. net als vroeger - zijn - Rob Jansens

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 50