'Zondag met Lubach' verweeft 18 Satire is niet alleen vermaak, maar ook een bron van informatie. „Programma's als Zondag met Lubach beïnvloeden het stemgedrag'', aldus onderzoeker Mark Boukes. 'Lubach vist in heel de vijver, neemt iedereen op de korrel' HANS VAN ZON ederland is er weer klaar voor. Arjen Lu bach begint morgenavond aan een nieuwe serie Zondag met Lubach, opgehangen aan de Tweede Kamerverkiezin gen op woensdag 17 maart. Daarin neemt Lubach, strak in het pak, het nieuws op de hak met een mix vol satire. Samen met naar schatting twee miljoen andere Nederlan ders kijkt Mark Boukes (33) er naar uit. Niet alleen omdat hij van satire houdt, hij kijkt door een professionele bril naar het programma. De universitair do cent Communicatiewetenschap, verbonden aan de Universiteit van Amsterdam, onderzoekt al jaren de invloed van satire op de mens. Waarom heeft hij daarbij speciale belangstelling voor Zon dag met Lubach Boukes: ,,Hij heeft een onge kend groot en divers publiek. Hij boeit mensen met én zonder be langstelling voor politiek. Zijn programma is niet te vergelijken met bijvoorbeeld Kopspijkers en Koefnoen. Lubach legt nieuwson derwerpen stap voor stap uit en mixt die met satire.'' Volgens de wetenschapper is de format van Lubach uiterst geschikt voor zijn onderzoek. ,,Het programma is in Nederland redelijk uniek. Het bouwt voort op Amerikaanse sa tireshows, maar er is een groot verschil: die zijn allemaal links georiënteerd. Lubach vist in heel de vijver, neemt iedereen op de korrel'', legt Boukes uit. „Daar mee bouwt hij geloofwaardig heid op en kan iemand ermee le ven dat de eigen politieke kleur de maat wordt genomen. Het kan iedereen overkomen.'' De wetenschapper begon tien jaar geleden met zijn onderzoek naar de invloed van satire. Eerst vooral met het oog gericht op de kwalijke kanten ervan. Worden zaken als politiek minder serieus genomen als er entertainment van wordt gemaakt? „Geleidelijk aan ben ik het tegendeel gaan in zien. Dat satire juist een aanvul lende rol speelt in de informatie voorziening. Satireshows kun nen een alternatief platform zijn voor mensen om toch bij de poli- zijn satirische kijk op TTIP voor meer politieke actie.'' Hoe groot die impact was, blijkt uit de reactie van toenma lig minister Liliane Ploumen (Buitenlandse Handel). ,,Ik pro beerde al een hele tijd aandacht te vragen voor TTIP. Ik schreef dan een opiniestuk, maar geen krant was er in geïnteresseerd. Toen Lubach er aandacht aan be steedde, ontstond er plotseling een debat, er werden Kamervra gen gesteld'', aldus Ploumen. Het debat leidde uiteindelijk tot groot verzet. Sinds 2016 liggen de onderhandelingen stil. ,,Het is een bewijs dat een sati reshow een lastig onderwerp veel gemakkelijker bij een breder publiek op de agenda kan zetten dan journaals of een programma als Tegenlicht. Entertainment kan dus wel degelijk politiek relevant zijn'', aldus de communicatiewe tenschapper. Een ander voorbeeld van de in- tiek betrokken te raken. Dat blijkt als je mensen de vraag stelt 'waarom kijk je?'. Het antwoord is tweeledig: ze willen erom la chen en ervan kunnen leren. Journaals en kranten vinden ze saai, omdat die alleen informatie geven, terwijl programma's als Zondag met Lubach op een toe gankelijke manier mensen bij de hand nemen, helpen om een opi nie te vormen. Opiniepagina's in kranten, talkshows op tv zijn voor mensen soms best een wor steling om doorheen te komen.'' Boukes staaft de invloed van satire op kiesgedrag en me ningsvorming met cijfers en voorbeelden. ,,Neem bij voorbeeld de discussie over TTIP, het handelsverdrag van Europa met de VS. Een onderwerp dat ver van de mensen staat. Arjen Lubach bracht het op toegankelijke wijze in de huiskamer en zorgde met vloed van satire is Lubachs uitzen ding met het onderwerp #Hoe- Dan. Daarin fileerde hij de retoriek van de PVV van Geert Wilders. 'Hij heeft wel opinies, maar geen oplossingen', concludeerde Lu- bach in zijn uitzending van fe bruari 2017, kort voor de laatste parlementsverkiezingen. Boukes: ,,(Kiezers)onderzoek wijst uit dat een groep mensen die toen op de PVV wilden stemmen toch aan het twijfelen werden gebracht en op een andere partij hebben ge stemd. Dan zie je dat één medium van invloed kan zijn op de stem- voorkeur van mensen, dat satire bijdraagt tot opinievorming. Satire WE" TEN SC HAF ZATERDAG 6 FEBRUARI 2021 GO Satire beïnvloedt gedrag Uitzending Zondag met Lubach Uitzending Zondag met Lubach Mensen hebben het gevoel dat ze er ook iets van opsteken als ze naar Arjen Lubach kijken, zegt commu nicatiewetenschapper Mark Boukes. foto marco de swart, beeldbewerking mark reijntjens Effect bij mensen die reeds overwogen PVV te stemmen Neiging om PVV te stemmen Gekeken Niet gekeken naar Zondag naar Zondag met Lubach met Lubach mamj jasond j fmamj ja 2014 2015 Effect na aandacht voor het onderwerp TTIP in uitzending Mate van googelen op zoekwoord 'TTIP'

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 66