'Mijn werkgever
houdt voor de
ritten rekening
met de
schooltijden'
'In die jaren dat ik nu
rij, heb ik 's nachts
gelukkig nog nooit
iets vervelends
meegemaakt'
5
Het is haar droom om
samen met haar aan
staande, die ook
chauffeur is, later een
eigen transportbe
drijf te beginnen. Tot die tijd
combineert Tamara van Hoeve
(40) uit Terneuzen het trucken
met het moederschap.
Tamara ging van fulltime la
dytrucker zijn, naar parttime, ze
heeft immers twee kinderen. Ze
had het zichzelf vast makkelijker
gemaakt als ze ander werk was
gaan doen, maar daar moet je bij
haar niet mee aankomen. ,,Je kunt
een chauffeur wel uit de vracht-
wagen halen, maar de liefde voor
het vak niet uit de chauffeur."
De horeca-opleiding heeft Ta
mara voor piet snot gedaan. Ze
wist eigenlijk meteen na school al
dat ze daar niks mee zou willen
doen. Ze begon daarom rond haar
16de met werken bij de handels
onderneming van haar peetoom.
,,Trailers schilderen. Maar toen
zag ik ook al die trucks en toen
wist ik het: Dit wil ik gaan doen."
Ze ging naar de chauffeursschool
in Bergen op Zoom en al op haar
17de reed ze met een dieplader.
Na zich een tijdje helemaal op
de opvoeding van de kinderen te
hebben gericht, werkt Tamara nu
bijna drie jaar bij Verbrugge in
Terneuzen, als 'springer'. ,,Ik heb
dus geen eigen vaste vrachtwa
gen, ik rij op wat beschikbaar is.
Liefst in een DAF, maar zeg dat
niet tegen mijn vent, want dat is
een echte Volvo-man."
Ze werkt nu parttime, drie da
gen in de week rijdt ze met vloei
stoffen, zoals latex, polyol of ook
gevaarlijke stoffen zoals styreen.
Laden op Dow en vervolgens naar
België, Frankrijk, of ze blijft in ei
gen land. Ze is haar werkgever
dankbaar. ,,Ze houden voor de rit
ten rekening met de schooltijden.
Ik ben dus altijd op tijd thuis. Ik
doe dus één rit per dag, later ho
pelijk weer véél meer."
Dus hoezo 'transport is niks
voor vrouwen'? Tamara: ,,Het
moet wel in je zitten en je moet
van rijden houden, maar dan staat
er ook niks meer in je weg. Laat
die mannen maar kletsen." In
haar werk komt Tamara twee
soorten collega's tegen. ,,Er zijn er
die niet eens met je willen praten,
dat zijn vaak chauffeurs van de
oude garde. Of ze willen je juist
met alles helpen. Ik heb daar een
hekel aan. Het is mq'n werk. Ook
dat gesjouw met die lange slan
gen, ik doe dat juist graag!"
Wat rijden betreft, doen vrou
wen volgens Tamara ook absoluut
niet onder voor mannen. ,,Vrou-
wen rijden rustiger. Dat zie ik ook
aan mezelf, ik laat me niet gek
maken op de weg. Vrouwen zijn
misschien wel schoner op hun
truck. Bij mij moet ie altijd blin
ken, van buiten én van binnen. Ik
heb altijd van die doekjes bij me."
In het seizoen rijdt ze bieten voor haar
werkgever Bosman, maar daarbuiten
is het net zo makkelijk diervoeder,
kunstmest of stukgoed, ook naar het
buitenland. Ze is er een hele week
mee van huis, maar de afwisseling en de
vrijheid zou Miranda Konings (29) uit
Biervliet voor geen goud willen missen.
Paardenkrachten trokken Miranda altijd
al aan. Ze deed de opleiding paardenhou-
derij, haalde daarbij ook haar groot rijbe
wijs, maar uiteindelijk bleek er geen werk.
Paardenkrachten bleven het, maar dan on
der haar kont, ze rijdt rond in haar Scania,
haar home away from home.
Ze rijdt met een trailer met zogenaamde
walkingfloor, een druk op de knop en de
boel schuift automatisch leeg. ,,Ideaal werk
als je een vrouw bent, want dit kan echt ie
dereen hoor." Het is op de baan dat Mi
randa echt haar mannetje moet staan. Ie
dereen kent de verhalen van chauffeurs
die zonder voorzieningen als toilet en
douche langs de weg of op parkings pauze
staan te maken of moeten overnachten.
,,Voor mannen is dat al geen pretje, als
vrouw moet je dat al helemaal niet opzoe
ken. Ik begin dus altijd al op tijd met het
zoeken naar een goed plekje om te kunnen
staan."
Miranda kan vaak terecht op het terrein
van klanten, waar ze ook kan douchen. Of
ze opteert voor parkings waar ze al vaker
heeft gestaan en waar ze zich veilig voelt.
Ze is immers maar alleen. ,,In die jaren dat
ik nu rij, heb ik wat dat betreft 's nachts ge
lukkig nooit iets vervelends meegemaakt."
Wel was Miranda bijna twee jaar gele
den betrokken bij een flink ongeval in
Duitsland. En dat had niks te maken met
stuurmanskunsten. ,,Er stond plots een
schuifzeiltrailer stil op de rijbaan. Zonder
knipperlichten, helemaal niks. Ik kreeg het
niet aangeremd en ben daar toen vol ach-
terop gereden." Ze hield er een gebroken
knieschijf en een gebroken borstbeen aan
over, verbleef een week in een Zuid-Duits
ziekenhuis, maar het weerhield haar er
niet van terug achter het stuur te kruipen.
Daarvoor doet ze haar werk te graag.
Hoewel Miranda heel goed alleen kan
zijn, zou ze het geweldig vinden ooit sa
men met haar vriend, ook chauffeur bij
Bosman, te gaan rijden.
GO ZATERDAG 6 FEBRUARI 2021
Tamara van Hoeve. foto peter nicolai
Tamara van Hoeve
Miranda Konings
Miranda Konings. foto peter nicolai