'Mijn werkgever houdt voor de ritten rekening met de schooltijden' 'In die jaren dat ik nu rij, heb ik 's nachts gelukkig nog nooit iets vervelends meegemaakt' 5 Het is haar droom om samen met haar aan staande, die ook chauffeur is, later een eigen transportbe drijf te beginnen. Tot die tijd combineert Tamara van Hoeve (40) uit Terneuzen het trucken met het moederschap. Tamara ging van fulltime la dytrucker zijn, naar parttime, ze heeft immers twee kinderen. Ze had het zichzelf vast makkelijker gemaakt als ze ander werk was gaan doen, maar daar moet je bij haar niet mee aankomen. ,,Je kunt een chauffeur wel uit de vracht- wagen halen, maar de liefde voor het vak niet uit de chauffeur." De horeca-opleiding heeft Ta mara voor piet snot gedaan. Ze wist eigenlijk meteen na school al dat ze daar niks mee zou willen doen. Ze begon daarom rond haar 16de met werken bij de handels onderneming van haar peetoom. ,,Trailers schilderen. Maar toen zag ik ook al die trucks en toen wist ik het: Dit wil ik gaan doen." Ze ging naar de chauffeursschool in Bergen op Zoom en al op haar 17de reed ze met een dieplader. Na zich een tijdje helemaal op de opvoeding van de kinderen te hebben gericht, werkt Tamara nu bijna drie jaar bij Verbrugge in Terneuzen, als 'springer'. ,,Ik heb dus geen eigen vaste vrachtwa gen, ik rij op wat beschikbaar is. Liefst in een DAF, maar zeg dat niet tegen mijn vent, want dat is een echte Volvo-man." Ze werkt nu parttime, drie da gen in de week rijdt ze met vloei stoffen, zoals latex, polyol of ook gevaarlijke stoffen zoals styreen. Laden op Dow en vervolgens naar België, Frankrijk, of ze blijft in ei gen land. Ze is haar werkgever dankbaar. ,,Ze houden voor de rit ten rekening met de schooltijden. Ik ben dus altijd op tijd thuis. Ik doe dus één rit per dag, later ho pelijk weer véél meer." Dus hoezo 'transport is niks voor vrouwen'? Tamara: ,,Het moet wel in je zitten en je moet van rijden houden, maar dan staat er ook niks meer in je weg. Laat die mannen maar kletsen." In haar werk komt Tamara twee soorten collega's tegen. ,,Er zijn er die niet eens met je willen praten, dat zijn vaak chauffeurs van de oude garde. Of ze willen je juist met alles helpen. Ik heb daar een hekel aan. Het is mq'n werk. Ook dat gesjouw met die lange slan gen, ik doe dat juist graag!" Wat rijden betreft, doen vrou wen volgens Tamara ook absoluut niet onder voor mannen. ,,Vrou- wen rijden rustiger. Dat zie ik ook aan mezelf, ik laat me niet gek maken op de weg. Vrouwen zijn misschien wel schoner op hun truck. Bij mij moet ie altijd blin ken, van buiten én van binnen. Ik heb altijd van die doekjes bij me." In het seizoen rijdt ze bieten voor haar werkgever Bosman, maar daarbuiten is het net zo makkelijk diervoeder, kunstmest of stukgoed, ook naar het buitenland. Ze is er een hele week mee van huis, maar de afwisseling en de vrijheid zou Miranda Konings (29) uit Biervliet voor geen goud willen missen. Paardenkrachten trokken Miranda altijd al aan. Ze deed de opleiding paardenhou- derij, haalde daarbij ook haar groot rijbe wijs, maar uiteindelijk bleek er geen werk. Paardenkrachten bleven het, maar dan on der haar kont, ze rijdt rond in haar Scania, haar home away from home. Ze rijdt met een trailer met zogenaamde walkingfloor, een druk op de knop en de boel schuift automatisch leeg. ,,Ideaal werk als je een vrouw bent, want dit kan echt ie dereen hoor." Het is op de baan dat Mi randa echt haar mannetje moet staan. Ie dereen kent de verhalen van chauffeurs die zonder voorzieningen als toilet en douche langs de weg of op parkings pauze staan te maken of moeten overnachten. ,,Voor mannen is dat al geen pretje, als vrouw moet je dat al helemaal niet opzoe ken. Ik begin dus altijd al op tijd met het zoeken naar een goed plekje om te kunnen staan." Miranda kan vaak terecht op het terrein van klanten, waar ze ook kan douchen. Of ze opteert voor parkings waar ze al vaker heeft gestaan en waar ze zich veilig voelt. Ze is immers maar alleen. ,,In die jaren dat ik nu rij, heb ik wat dat betreft 's nachts ge lukkig nooit iets vervelends meegemaakt." Wel was Miranda bijna twee jaar gele den betrokken bij een flink ongeval in Duitsland. En dat had niks te maken met stuurmanskunsten. ,,Er stond plots een schuifzeiltrailer stil op de rijbaan. Zonder knipperlichten, helemaal niks. Ik kreeg het niet aangeremd en ben daar toen vol ach- terop gereden." Ze hield er een gebroken knieschijf en een gebroken borstbeen aan over, verbleef een week in een Zuid-Duits ziekenhuis, maar het weerhield haar er niet van terug achter het stuur te kruipen. Daarvoor doet ze haar werk te graag. Hoewel Miranda heel goed alleen kan zijn, zou ze het geweldig vinden ooit sa men met haar vriend, ook chauffeur bij Bosman, te gaan rijden. GO ZATERDAG 6 FEBRUARI 2021 Tamara van Hoeve. foto peter nicolai Tamara van Hoeve Miranda Konings Miranda Konings. foto peter nicolai

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 53