'Het moet wel in je zitten en je moet van rijden houden' 4 'Als ik ergens voor het eerst kom, denken ze vaak dat ik de dochter van de baas ben' Vrouwen in het transport het als vrouw goed naar je zin hebben in het transport." Ook Michelle maakt het geregeld mee dat andere chauffeurs of havenarbeiders haar ongevraagd met van alles willen helpen. Michelle laat ze dan maar. ,,Dan moet er bij voorbeeld een lampje vervangen worden. Kan ik best zelf hoor, maar als zij het dan per se wil len doen, laat ik ze hun gang gaan. Ik vind dat wel lekker makkelijk." Het was bepaald niet zo dat Monique Chantal Vink (31) uit Sint Jan steen als klein meisje dacht: 'Weet je wat? Later als ik groot ben, ga ik stront vervoeren met de vrachtwagen.' Maar dat is precies wat ze doet en ze zou niks anders meer willen. Met haar slanke lichaam, blonde, met extensions verlengde haren en superlange felgelakte nagels is 'Mo' het prototype meisje-meisje. Mo nique Chantal werkte in de horeca, maar raakte daar snel op uitgeke ken. Ook een baan 'in de sales' was het niet voor haar. Uiteindelijk had ze meerdere baantjes tegelijk, een tje daarvan was bij een koeriersbe drijf. ,,Het leukste vond ik het om de niet alledaagse ritjes te doen." Toen viel het kwartje. „Rijden vind ik leuk, ik wilde lekker ver dienen, dat kon in het transport." Ze haalde haar dure groot rijbe- wijs door tussenkomst van de overheid. Om het chauffeurstekort in te dammen, vergoedde het Rijk een tijd de kosten, die ver in de duizenden euro's lopen. Monique Chantal startte met het rijden van bieten. Dat beviel haar uitstekend. Toen kreeg ze het aanbod vloeibare mest te komen rijden voor Van Al phen uit Axel. Ze moest er niet eens twee keer over nadenken. ,,De combinatie van zo'n grote truck en een tank erachter, dat 'heeft' iets voor mij. Ik vind dat prachtig. Of het zwaar en smerig werk is? Ja, je moet met zware slangen slepen en je krijgt wel eens wat druppels op je kleren, maar net zoals de meeste mensen, heb ik gewoon een douche en een wasmachine thuis, dus ik zie het probleem echt niet." Zo'n meid die zo'n combinatie rijdt, tegenwoordig met een dikke achtcilinder, laat de hoofden altijd wel draaien. ,,Als ik ergens voor het eerst kom op het erf, denken ze vaak dat ik de dochter van de baas ben omdat ik dit werk doe." Ze rijdt fulltime en heeft onder weg altijd gezelschap van haar hondje Jimmy, de jack russel rijdt altijd met haar mee. Ze is single. „Mannen van buiten het transport snappen echt geen hout van wat ik doe en waarom ik het graag doe. Sommige collega-truckers behan delen me juist als een of andere go din. Willen me altijd 'helpen' en zo. Laat me lekker bezig, ik kan mijn werk echt zélf." ZATERDAG 6 FEBRUARI 2021 GO Volgens de laatste cijfers (2019) van brancheorganisa tie Transport en Logistiek Nederland (TLN) bedraagt het aandeel vrouwelijke vrachtwagenchauffeurs vier procent. ,,Dat is niet veel, maar wel een verdubbeling sinds 2017", zegt TLN-woord- voerder Bart van Pagée. ,,Dat komt deels door de techni sche ontwikkelingen die het werk steeds minder zwaar maken. Ook wordt er actief campagne gevoerd om meer vrouwen achter het stuur te krijgen." In 2019 werkte de helft van de vrouwelijke chauffeurs parttime (minder dan 35 uur). Bij de mannen is dat 18 pro cent. Een derde van de chauffeuses is jonger dan 35 jaar. Bij de mannelijke chauf feurs is dit iets meer dan een kwart. De helft van de werkgevers meent dat er best voordelen zitten aan het in dienst heb ben van vrouwelijke chauf feurs. Zij noemen als eerste: tevreden klanten. Ook wor den er door vrouwelijke chauffeurs minder schades gereden. VERVOLG VAN PAGINA 3 Michelle de Jonge. foto marcelle davidse Monique Chantal Vink Monique Chantal Vink. foto peter nicolai

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 52