'Het moet wel in je zitten en je moet van rijden houden'
4
'Als ik ergens voor
het eerst kom,
denken ze vaak
dat ik de dochter
van de baas ben'
Vrouwen in het
transport
het als vrouw goed naar je zin hebben in het
transport." Ook Michelle maakt het geregeld
mee dat andere chauffeurs of havenarbeiders
haar ongevraagd met van alles willen helpen.
Michelle laat ze dan maar. ,,Dan moet er bij
voorbeeld een lampje vervangen worden. Kan
ik best zelf hoor, maar als zij het dan per se wil
len doen, laat ik ze hun gang gaan. Ik vind dat
wel lekker makkelijk."
Het was bepaald niet zo
dat Monique Chantal
Vink (31) uit Sint Jan
steen als klein meisje
dacht: 'Weet je wat?
Later als ik groot ben, ga ik stront
vervoeren met de vrachtwagen.'
Maar dat is precies wat ze doet en
ze zou niks anders meer willen.
Met haar slanke lichaam, blonde,
met extensions verlengde haren en
superlange felgelakte nagels is 'Mo'
het prototype meisje-meisje. Mo
nique Chantal werkte in de horeca,
maar raakte daar snel op uitgeke
ken. Ook een baan 'in de sales' was
het niet voor haar. Uiteindelijk had
ze meerdere baantjes tegelijk, een
tje daarvan was bij een koeriersbe
drijf. ,,Het leukste vond ik het om
de niet alledaagse ritjes te doen."
Toen viel het kwartje. „Rijden
vind ik leuk, ik wilde lekker ver
dienen, dat kon in het transport."
Ze haalde haar dure groot rijbe-
wijs door tussenkomst van de
overheid. Om het chauffeurstekort
in te dammen, vergoedde het Rijk
een tijd de kosten, die ver in de
duizenden euro's lopen. Monique
Chantal startte met het rijden van
bieten. Dat beviel haar uitstekend.
Toen kreeg ze het aanbod vloeibare
mest te komen rijden voor Van Al
phen uit Axel. Ze moest er niet
eens twee keer over nadenken. ,,De
combinatie van zo'n grote truck en
een tank erachter, dat 'heeft' iets
voor mij. Ik vind dat prachtig. Of
het zwaar en smerig werk is? Ja, je
moet met zware slangen slepen en
je krijgt wel eens wat druppels op
je kleren, maar net zoals de meeste
mensen, heb ik gewoon een
douche en een wasmachine thuis,
dus ik zie het probleem echt niet."
Zo'n meid die zo'n combinatie
rijdt, tegenwoordig met een dikke
achtcilinder, laat de hoofden altijd
wel draaien. ,,Als ik ergens voor het
eerst kom op het erf, denken ze
vaak dat ik de dochter van de baas
ben omdat ik dit werk doe."
Ze rijdt fulltime en heeft onder
weg altijd gezelschap van haar
hondje Jimmy, de jack russel rijdt
altijd met haar mee. Ze is single.
„Mannen van buiten het transport
snappen echt geen hout van wat ik
doe en waarom ik het graag doe.
Sommige collega-truckers behan
delen me juist als een of andere go
din. Willen me altijd 'helpen' en
zo. Laat me lekker bezig, ik kan
mijn werk echt zélf."
ZATERDAG 6 FEBRUARI 2021 GO
Volgens de laatste cijfers
(2019) van brancheorganisa
tie Transport en Logistiek
Nederland (TLN) bedraagt
het aandeel vrouwelijke
vrachtwagenchauffeurs vier
procent. ,,Dat is niet veel,
maar wel een verdubbeling
sinds 2017", zegt TLN-woord-
voerder Bart van Pagée. ,,Dat
komt deels door de techni
sche ontwikkelingen die het
werk steeds minder zwaar
maken. Ook wordt er actief
campagne gevoerd om meer
vrouwen achter het stuur te
krijgen."
In 2019 werkte de helft van
de vrouwelijke chauffeurs
parttime (minder dan 35 uur).
Bij de mannen is dat 18 pro
cent. Een derde van de
chauffeuses is jonger dan 35
jaar. Bij de mannelijke chauf
feurs is dit iets meer dan een
kwart.
De helft van de werkgevers
meent dat er best voordelen
zitten aan het in dienst heb
ben van vrouwelijke chauf
feurs. Zij noemen als eerste:
tevreden klanten. Ook wor
den er door vrouwelijke
chauffeurs minder schades
gereden.
VERVOLG VAN PAGINA 3
Michelle de Jonge. foto marcelle davidse
Monique Chantal Vink
Monique Chantal Vink. foto peter nicolai