RenlbBlIi
Motorcrosser Jeffrey Herlings bekijkt en vergelijkt andere kampioenen
23
Omdat het WK
motorcross pas
in april begint,
had topfavoriet
Jeffrey Herlings
alle tijd voor een
uitstapje naar de
(virtuele) Formule 1.
Over Verstappen,
Van der Poel en
huisjesmelken.
INTERVIEW
,,Het ligt er maar net aan hoe gek je
leeft. Ik ben met heel weinig heel
gelukkig. Ik zal niet zeggen dat ik
in een arm gezin ben opgevoed,
maar mijn ouders waren geen mil
jonairs. Ik ben met beide beentjes
op de grond gebleven, geef mijn
geld niet uit aan flauwekul of dure
kleding.''
,,Het is begonnen als hobby en dat
is het nog steeds. Zo is het met
heel veel topsporters, of het nu
tennissers zijn, Formule 1-rijders
of voetballers.''
,,Dat is het wel. Ik ben er dagelijks
mee bezig, ook als ik niet train. Ik
probeer het maximale uit mijn le
ven te halen. Wat er op de bank
staat of wat ik aan records of over
winningen heb, zijn bijzaken. Ge
zondheid is het allerbelangrijkste.
Noodgedwongen heb ik de afgelo
pen twee jaar redelijk wat vakantie
gehad, door corona en blessures. Ik
heb jaren gehad dat het elf maan
den doorstoempen was: trainen,
wedstrijden, reizen, verplichtin
gen voor de sponsors. Dat gaat in
de kleren kruipen. Ik doe dit al van
jongs af aan, reis al vanaf 2009 de
wereld rond. Dan is het fijn om
twee jaar een beetje op adem te
kunnen komen.''
Jeffrey Herlings (26): ,,Het klinkt
raar, maar het is alsof je echt in de
Formule 1 aan het racen bent. In de
training ging ik van positie 16 naar
6. Ik vloog lomp de startbocht in,
daar heb ik veel plekken goed kun
nen maken. In de race spinde ik in
de eerste bocht en belandde in de
grindbak. Ik kreeg ook een straf,
waardoor ik nog eens vijftien se
conden verloor. Het gaat om tien
den van seconden, in de motor
cross ligt het wat verder uit elkaar.
Ik finishte als zestiende. Leuk om
een keer te doen. Een Formule 1-
carrière zit er toch niet meer in.''
,,Red Bull is mijn persoonlijke en
mijn teamsponsor. Als ik het
vraag, zou het misschien ook wel
mogen als het qua timing uitkomt.
Daar komt wel veel bij kijken. Je
moet eerst naar Engeland om in
een echte simulator te rijden,
je krijgt een stoeltje aangeme
ten, er moet een circuit afge
huurd worden.
En als ik in een
virtuele race
bots, gebeurt
er feitelijk
niets. Dan
zit ik veilig in
mijn sim. Als
ik op
het circuit
met onge
veer 300
kilometer
per uur tegen
een muurtje
,,Helemaal niets. Het waren twee
scheurtjes in een bot, niets gebro
ken of verbrijzeld. Een bouwer zou
zeggen: dichtkitten en doorgaan.
Na vier weken zag je niets meer op
foto's.''
,,Daar moest nog wel serieus be
lasting vanaf. Het laatste wat ik wil
hebben, is gezeik met de belas
tingdienst. Och, het is niet moei
lijk als mensen achter je vermogen
willen komen.''
,,Ik moet aan de toekomst denken.
Er gaat een keer een einde komen
aan het crossen. Ik kan een heel
lang verhaal houden, maar als je
250.000 euro of meer op je reke
ning hebt, rekenen banken tegen
woordig negatieve rente. Daar val
ik ook onder.''
,,Sponsortechnisch zou ik moeten
zeggen: Van Aert. Maar Mathieu
ken ik al lang. We zijn in de winter
vaak op dezelfde locatie in Spanje
op trainingskamp. Ik ben een paar
keer met hem gaan fietsen. Van
Aert ken ik niet persoonlijk. Ma-
thieu is een toffe peer, een gewone
jongen, een harde werker. En hij
was zondag gewoon de beste.''
,,Er zijn geruchten. In Nederland is
de start van de Dutch Masters al
uitgesteld. Hoe later, hoe groter de
kans dat er publiek bij mag zijn.
Het is nu niet realistisch dat je in
mei een Nederlandse GP kunt
houden met 30.000 bezoekers."
Noodgedwongen heb ik de
afgelopen twee jaar redelijk
wat vakantie gehad, door
corona en blessures
- Jeffrey Herlings
klap, heb ik meer problemen.''
,,Verstappen, honderd procent.
Dan word ik minder moe, haha. Ik
onderschat Formule 1 niet, maar
als ik realistisch ben, dan moet
Mathieu van der Poel serieus har
der trainen dan Max Verstappen.
Mentaal is het een ander verhaal.''
,,Nee, maar als het kan, doe ik lie
ver wat minder, haha. Formule 1 is
zo exclusief, de crème de la crème
van de autosport. Er zijn twintig
zitjes in de wereld. Als ik
Mathieu van der Poel
wil nadoen, kan ik ge
woon de fiets pakken
en het bos in, of de weg
op."
zaterdag 6 februari 2021
PC
'Van der Poel moet harder
trainen dan Verstappen'
Marcel Luyckx
Oploo
Geld is niet de drijfveer om te
blijven crossen?
Je noemt het wel werk.
Zondag verving je Max Verstap
pen in het team van Red Bull
tijdens een virtuele Formule 1-
race. Hoe ging het?
Tony Cairoli, jouw concurrent en
collega bij KTM, heeft ooit in
een echte F1-auto van Red Bull
mogen rijden.
Jeffrey Herlings in zijn laatste race voor de zware crash in september. foto ray archer/ktm
seizoen. Heb je iets overgehou
den aan die val in Faenza?
In het tv-programma Bij Andy in
de auto was je breedsprakig
over je inkomen. 2018, toen je
wereldkampioen werd in de
MXGP, was een topjaar met 4,5
miljoen euro.
Je wordt huisjesmelker. Binnen
een paar jaar wil je zo'n zestig
nieuwbouwwoningen in de ver
huur hebben, verklapte je aan
Andy van der Meijde.
Ben je financieel onafhankelijk
als al die huizen verhuurd zijn?
door Red Bull en Jumbo. Voor
wie was jij tijdens het WK veldrij
den: Van Aert of Van der Poel?
Jouw WK moet in april begin
nen. Houd je rekening met uit
stel?
Begin september maakte een
zware crash een einde aan jouw
Stel: je mag een jaar ruilen met
Max Verstappen of Mathieu van
der Poel. Wie zou je kiezen?
Van hard trainen ben jij niet vies.
Wout van Aert wordt
net als jij gesponsord