RenlbBlIi Motorcrosser Jeffrey Herlings bekijkt en vergelijkt andere kampioenen 23 Omdat het WK motorcross pas in april begint, had topfavoriet Jeffrey Herlings alle tijd voor een uitstapje naar de (virtuele) Formule 1. Over Verstappen, Van der Poel en huisjesmelken. INTERVIEW ,,Het ligt er maar net aan hoe gek je leeft. Ik ben met heel weinig heel gelukkig. Ik zal niet zeggen dat ik in een arm gezin ben opgevoed, maar mijn ouders waren geen mil jonairs. Ik ben met beide beentjes op de grond gebleven, geef mijn geld niet uit aan flauwekul of dure kleding.'' ,,Het is begonnen als hobby en dat is het nog steeds. Zo is het met heel veel topsporters, of het nu tennissers zijn, Formule 1-rijders of voetballers.'' ,,Dat is het wel. Ik ben er dagelijks mee bezig, ook als ik niet train. Ik probeer het maximale uit mijn le ven te halen. Wat er op de bank staat of wat ik aan records of over winningen heb, zijn bijzaken. Ge zondheid is het allerbelangrijkste. Noodgedwongen heb ik de afgelo pen twee jaar redelijk wat vakantie gehad, door corona en blessures. Ik heb jaren gehad dat het elf maan den doorstoempen was: trainen, wedstrijden, reizen, verplichtin gen voor de sponsors. Dat gaat in de kleren kruipen. Ik doe dit al van jongs af aan, reis al vanaf 2009 de wereld rond. Dan is het fijn om twee jaar een beetje op adem te kunnen komen.'' Jeffrey Herlings (26): ,,Het klinkt raar, maar het is alsof je echt in de Formule 1 aan het racen bent. In de training ging ik van positie 16 naar 6. Ik vloog lomp de startbocht in, daar heb ik veel plekken goed kun nen maken. In de race spinde ik in de eerste bocht en belandde in de grindbak. Ik kreeg ook een straf, waardoor ik nog eens vijftien se conden verloor. Het gaat om tien den van seconden, in de motor cross ligt het wat verder uit elkaar. Ik finishte als zestiende. Leuk om een keer te doen. Een Formule 1- carrière zit er toch niet meer in.'' ,,Red Bull is mijn persoonlijke en mijn teamsponsor. Als ik het vraag, zou het misschien ook wel mogen als het qua timing uitkomt. Daar komt wel veel bij kijken. Je moet eerst naar Engeland om in een echte simulator te rijden, je krijgt een stoeltje aangeme ten, er moet een circuit afge huurd worden. En als ik in een virtuele race bots, gebeurt er feitelijk niets. Dan zit ik veilig in mijn sim. Als ik op het circuit met onge veer 300 kilometer per uur tegen een muurtje ,,Helemaal niets. Het waren twee scheurtjes in een bot, niets gebro ken of verbrijzeld. Een bouwer zou zeggen: dichtkitten en doorgaan. Na vier weken zag je niets meer op foto's.'' ,,Daar moest nog wel serieus be lasting vanaf. Het laatste wat ik wil hebben, is gezeik met de belas tingdienst. Och, het is niet moei lijk als mensen achter je vermogen willen komen.'' ,,Ik moet aan de toekomst denken. Er gaat een keer een einde komen aan het crossen. Ik kan een heel lang verhaal houden, maar als je 250.000 euro of meer op je reke ning hebt, rekenen banken tegen woordig negatieve rente. Daar val ik ook onder.'' ,,Sponsortechnisch zou ik moeten zeggen: Van Aert. Maar Mathieu ken ik al lang. We zijn in de winter vaak op dezelfde locatie in Spanje op trainingskamp. Ik ben een paar keer met hem gaan fietsen. Van Aert ken ik niet persoonlijk. Ma- thieu is een toffe peer, een gewone jongen, een harde werker. En hij was zondag gewoon de beste.'' ,,Er zijn geruchten. In Nederland is de start van de Dutch Masters al uitgesteld. Hoe later, hoe groter de kans dat er publiek bij mag zijn. Het is nu niet realistisch dat je in mei een Nederlandse GP kunt houden met 30.000 bezoekers." Noodgedwongen heb ik de afgelopen twee jaar redelijk wat vakantie gehad, door corona en blessures - Jeffrey Herlings klap, heb ik meer problemen.'' ,,Verstappen, honderd procent. Dan word ik minder moe, haha. Ik onderschat Formule 1 niet, maar als ik realistisch ben, dan moet Mathieu van der Poel serieus har der trainen dan Max Verstappen. Mentaal is het een ander verhaal.'' ,,Nee, maar als het kan, doe ik lie ver wat minder, haha. Formule 1 is zo exclusief, de crème de la crème van de autosport. Er zijn twintig zitjes in de wereld. Als ik Mathieu van der Poel wil nadoen, kan ik ge woon de fiets pakken en het bos in, of de weg op." zaterdag 6 februari 2021 PC 'Van der Poel moet harder trainen dan Verstappen' Marcel Luyckx Oploo Geld is niet de drijfveer om te blijven crossen? Je noemt het wel werk. Zondag verving je Max Verstap pen in het team van Red Bull tijdens een virtuele Formule 1- race. Hoe ging het? Tony Cairoli, jouw concurrent en collega bij KTM, heeft ooit in een echte F1-auto van Red Bull mogen rijden. Jeffrey Herlings in zijn laatste race voor de zware crash in september. foto ray archer/ktm seizoen. Heb je iets overgehou den aan die val in Faenza? In het tv-programma Bij Andy in de auto was je breedsprakig over je inkomen. 2018, toen je wereldkampioen werd in de MXGP, was een topjaar met 4,5 miljoen euro. Je wordt huisjesmelker. Binnen een paar jaar wil je zo'n zestig nieuwbouwwoningen in de ver huur hebben, verklapte je aan Andy van der Meijde. Ben je financieel onafhankelijk als al die huizen verhuurd zijn? door Red Bull en Jumbo. Voor wie was jij tijdens het WK veldrij den: Van Aert of Van der Poel? Jouw WK moet in april begin nen. Houd je rekening met uit stel? Begin september maakte een zware crash een einde aan jouw Stel: je mag een jaar ruilen met Max Verstappen of Mathieu van der Poel. Wie zou je kiezen? Van hard trainen ben jij niet vies. Wout van Aert wordt net als jij gesponsord

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 23