II ECONOMIE 17 In Nederland moet een klant soms dagen wachten op bezorging van bestelde boodschappen, in Istanboel staat binnen tien minuten een bezorgscooter voor de deur met de online bestelde spullen. De Turkse start-up Getir heeft al vijf jaar succes met 'boodschappen in tien minuten'. Nu wil het bedrijf ook buiten Turkije de markt veroveren. naar online bestellen ook in Turkije enorm doen toenemen. Daarvan hebben bezorgdiensten wereldwijd geprofiteerd, ook Getir. ,,Maar laten we duidelijk zijn, ik ben liever van daag dan morgen van die pandemie af. Die vertraagt ons ook op veel vlak ken.'' Pandemie of geen pandemie, in Turkije gaat Getir letterlijk en figuur lijk als een speer. De vraag die op doemt is of de tienminutenbelofte geen onveilige werkomstandigheden voor de koeriers veroorzaakt. Eind vorig jaar klaagde de vakbond van brommerkoeriers in Turkije over on veiligheid door werkdruk. De bond stelt dat bij 13 procent van alle ver keersongelukken bezorgbrommers betrokken zijn. Dat komt vooral door het ratingsysteem in de bezorgapps - waaronder het sterrensysteem van Getir - dat maakt dat koeriers zich genoodzaakt voelen hard te rijden. Klanten kunnen daarnaast online fooien geven als ze tevreden zijn over de bezorging. Volgens Salur ziet Getir streng toe op hard rijden. ,,We willen niet dat een koerier zijn leven op het spel zet omdat iemand nu een ijsje wil eten.'' Koeriers die toch te hard rijden, krij gen een waarschuwing. Een tweede keer en ze zijn hun baan kwijt. ,,We zijn niet snel omdat we hard rijden'', zegt Salur. ,,We zijn snel omdat we een magazijn vol producten dicht bij jouw huis hebben.'' Vorig jaar wist Getir 128 miljoen dollar aan buitenlandse investerin gen binnen te halen voor de interna tionale uitbreiding. Na London zul len in de komende maanden nog twee Europese steden erbij komen. Welke dat zijn, houdt Salur liever ge heim tot de lancering. Ook doet hij gheimzinnig na de vraag of er plan nen zijn voor een tak in Amsterdam. „Misschien wel'', zegt hij. ,,Het lijkt me fantastisch. En we kunnen dit prima doen met fietskoeriers, als dat is hoe jullie het doen.'' den bij restaurants te bestellen, waar bij de levertijden niet gebonden zijn aan tien minuten. Daarmee concur- rert Getir direct met de minstens zo populaire Turkse bezorgapp Yemeks- epeti. Om de ultrasnelle bezorging te kunnen waarmaken, is meer nodig dan een paar duizend koeriers; na melijk een geavanceerde eigen stads- kaart, waarop alle uithoeken van Istanboel staan. En vooral zijn ge noeg magazijnpunten nodig, zodat koeriers geen lange afstanden hoeven af te leggen. Getir analyseert daarnaast continu data, vertelt Salur. ,,We vernieuwen onze producten constant, en per wijk. Als genoeg klanten de zoek functie gebruiken om een bepaald product te vinden, dan voegen we dat toe." Daarmee denkt hij dat het een voudig is ook in andere landen te sla gen. „Ik hoef niet te weten wat Lon- denaren willen, mijn systeem vertelt me binnen een paar weken wel wat Londenaren willen." Aan zelfvertrouwen is geen ge brek bij de snel groeiende Turkse start-up. Eind januari lanceerde het bedrijf in Londen de eerste vestiging buiten Turkije. En dat smaakt naar meer. „We willen de komende ja ren in zoveel mogelijk landen gaan zit ten", aldus Salur. De corona- pandemie heeft de vraag Tien is het toverwoord bij de Turkse bezorgservice Getir: tien minuten vanaf het moment dat je op de be- taalknop in de app drukt, tot het ge luid van de deurbel klinkt. In die tien minuten heeft iemand in een maga zijn dichtbij je huis de bestelling bin nengekregen, zijn de producten ver zameld, is een koerier op een scooter gesprongen en naar je toe gereden. Het zijn producten die je in een grote supermarkt kunt kopen: le vensmiddelen, verse groenten en fruit; maar ook wc-papier, tandpasta en condooms. In de categorie 'huis en wonen' kun je zelfs gloeilampen, iPhone-opladers, printpapier en pan toffels bestellen. ,,Zo simpel is het'', zegt Nazim Sa lur, ceo en bedenker van Getir. ,,Als je er tijdens het koken achter komt dat je een ingrediënt mist, dan kom ik je dat in tien minuten brengen. Als je op de bank zit en opeens zin hebt in We zijn niet snel omdat we hard rijden, we zijn snel omdat we een magazijn dicht bij jouw huis hebben ijs, dan sta ik over tien minuten voor je deur.'' Salur weet zijn product als geen ander te verkopen. Hij heeft de ene na de andere oneliner op de tong lig gen. ,,Wij hebben luiheid gedemo cratiseerd'', zegt hij lachend. ,,Voor een euro of twee meer, zijn wij in feite jouw eigen butler.'' Getir bete kent in het Turks simpelweg 'breng het'. Salur bedacht het concept naar ei gen zeggen in vijf seconden. Hij had al een app die in drie minuten een taxi naar iemand toestuurt, en hij dacht 'als een taxi zo snel bij iemand kan zijn, dan kan dat ook met een tas boodschappen'. In 2015 ging Getir van start in de miljoenenstad Istanboel. Daar zijn de paarse Getir-scooters met een gele bak achterop inmiddels niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Na succes vol pionieren in Istanboel, is de dienst sinds kort ook in de steden Ankara, Izmir, Bursa en Kocaeli te gebruiken. De Getir-app staat volgens Salur op de telefoons van 16 miljoen Turken. Getir heeft de app later uit gebreid met een functie om maaltij- zaterdag 6 februari 2021 GO De Getir-bezorg- scooters zijn domi nant aanwezig in het straatbeeld van Istan- boel. Nazim Salur be dacht Getir naar eigen zeggen in vijf secon den. FOTO'S GETIR Mitra Nazar Istanboel - Nazim Salur, ceo van Getir

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 17