II
ECONOMIE 17
In Nederland moet een klant soms dagen wachten
op bezorging van bestelde boodschappen, in Istanboel
staat binnen tien minuten een bezorgscooter voor de deur
met de online bestelde spullen. De Turkse start-up Getir
heeft al vijf jaar succes met 'boodschappen in tien minuten'.
Nu wil het bedrijf ook buiten Turkije de markt veroveren.
naar online bestellen ook in Turkije
enorm doen toenemen. Daarvan
hebben bezorgdiensten wereldwijd
geprofiteerd, ook Getir. ,,Maar laten
we duidelijk zijn, ik ben liever van
daag dan morgen van die pandemie
af. Die vertraagt ons ook op veel vlak
ken.''
Pandemie of geen pandemie, in
Turkije gaat Getir letterlijk en figuur
lijk als een speer. De vraag die op
doemt is of de tienminutenbelofte
geen onveilige werkomstandigheden
voor de koeriers veroorzaakt. Eind
vorig jaar klaagde de vakbond van
brommerkoeriers in Turkije over on
veiligheid door werkdruk. De bond
stelt dat bij 13 procent van alle ver
keersongelukken bezorgbrommers
betrokken zijn. Dat komt vooral door
het ratingsysteem in de bezorgapps -
waaronder het sterrensysteem van
Getir - dat maakt dat koeriers zich
genoodzaakt voelen hard te rijden.
Klanten kunnen daarnaast online
fooien geven als ze tevreden zijn over
de bezorging.
Volgens Salur ziet Getir streng toe
op hard rijden. ,,We willen niet dat
een koerier zijn leven op het spel zet
omdat iemand nu een ijsje wil eten.''
Koeriers die toch te hard rijden, krij
gen een waarschuwing. Een tweede
keer en ze zijn hun baan kwijt. ,,We
zijn niet snel omdat we hard rijden'',
zegt Salur. ,,We zijn snel omdat we
een magazijn vol producten dicht bij
jouw huis hebben.''
Vorig jaar wist Getir 128 miljoen
dollar aan buitenlandse investerin
gen binnen te halen voor de interna
tionale uitbreiding. Na London zul
len in de komende maanden nog
twee Europese steden erbij komen.
Welke dat zijn, houdt Salur liever ge
heim tot de lancering. Ook doet hij
gheimzinnig na de vraag of er plan
nen zijn voor een tak in Amsterdam.
„Misschien wel'', zegt hij. ,,Het lijkt
me fantastisch. En we kunnen dit
prima doen met fietskoeriers, als dat
is hoe jullie het doen.''
den bij restaurants te bestellen, waar
bij de levertijden niet gebonden zijn
aan tien minuten. Daarmee concur-
rert Getir direct met de minstens zo
populaire Turkse bezorgapp Yemeks-
epeti.
Om de ultrasnelle bezorging te
kunnen waarmaken, is meer nodig
dan een paar duizend koeriers; na
melijk een geavanceerde eigen stads-
kaart, waarop alle uithoeken van
Istanboel staan. En vooral zijn ge
noeg magazijnpunten nodig, zodat
koeriers geen lange afstanden hoeven
af te leggen.
Getir analyseert daarnaast continu
data, vertelt Salur. ,,We vernieuwen
onze producten constant, en per
wijk. Als genoeg klanten de zoek
functie gebruiken om een bepaald
product te vinden, dan voegen we dat
toe." Daarmee denkt hij dat het een
voudig is ook in andere landen te sla
gen. „Ik hoef niet te weten wat Lon-
denaren willen, mijn systeem vertelt
me binnen een paar weken wel wat
Londenaren willen."
Aan zelfvertrouwen is geen ge
brek bij de snel groeiende Turkse
start-up. Eind januari lanceerde het
bedrijf in Londen de eerste vestiging
buiten Turkije. En dat smaakt naar
meer. „We willen de komende ja
ren in zoveel mogelijk
landen gaan zit
ten", aldus Salur.
De corona-
pandemie
heeft de vraag
Tien is het toverwoord bij de Turkse
bezorgservice Getir: tien minuten
vanaf het moment dat je op de be-
taalknop in de app drukt, tot het ge
luid van de deurbel klinkt. In die tien
minuten heeft iemand in een maga
zijn dichtbij je huis de bestelling bin
nengekregen, zijn de producten ver
zameld, is een koerier op een scooter
gesprongen en naar je toe gereden.
Het zijn producten die je in een
grote supermarkt kunt kopen: le
vensmiddelen, verse groenten en
fruit; maar ook wc-papier, tandpasta
en condooms. In de categorie 'huis en
wonen' kun je zelfs gloeilampen,
iPhone-opladers, printpapier en pan
toffels bestellen.
,,Zo simpel is het'', zegt Nazim Sa
lur, ceo en bedenker van Getir. ,,Als je
er tijdens het koken achter komt dat
je een ingrediënt mist, dan kom ik je
dat in tien minuten brengen. Als je
op de bank zit en opeens zin hebt in
We zijn niet snel omdat
we hard rijden, we zijn
snel omdat we een
magazijn dicht bij jouw
huis hebben
ijs, dan sta ik over tien minuten voor
je deur.''
Salur weet zijn product als geen
ander te verkopen. Hij heeft de ene
na de andere oneliner op de tong lig
gen. ,,Wij hebben luiheid gedemo
cratiseerd'', zegt hij lachend. ,,Voor
een euro of twee meer, zijn wij in
feite jouw eigen butler.'' Getir bete
kent in het Turks simpelweg 'breng
het'.
Salur bedacht het concept naar ei
gen zeggen in vijf seconden. Hij had
al een app die in drie minuten een
taxi naar iemand toestuurt, en hij
dacht 'als een taxi zo snel bij iemand
kan zijn, dan kan dat ook met een tas
boodschappen'.
In 2015 ging Getir van start in de
miljoenenstad Istanboel. Daar zijn de
paarse Getir-scooters met een gele
bak achterop inmiddels niet meer
weg te denken uit het
straatbeeld. Na succes
vol pionieren in
Istanboel, is de
dienst sinds kort
ook in de steden
Ankara, Izmir,
Bursa en Kocaeli
te gebruiken. De
Getir-app staat
volgens Salur op
de telefoons
van 16 miljoen
Turken.
Getir heeft
de app later uit
gebreid met een
functie om maaltij-
zaterdag 6 februari 2021
GO
De Getir-bezorg-
scooters zijn domi
nant aanwezig in het
straatbeeld van Istan-
boel.
Nazim Salur be
dacht Getir naar eigen
zeggen in vijf secon
den. FOTO'S GETIR
Mitra Nazar
Istanboel
- Nazim Salur, ceo van Getir