Mijmeren en marineren gaan samen op Wijnweetje Van hun moeders kregen zowel meneer als mevrouw Hamersma oneetbare speklapjes voorgeschoteld. Tijd voor revanche. Onlangs deed mevrouw Hamersma dienst als spreek buis voor de boekverkopers in den lande. Op televisie mocht zij een noodkreet slaken dat veel boekwinkels dreigen te verdwijnen door de lockdown. Om dat te voorkomen, riep zij op om vooral boeken online te kopen. En dan niet bij bol.com natuurlijk. Zij had al niet te klagen over de internetverkopen, maar nu ze inmiddels de hele dag staat in te pakken vroeg ze zich af of ze deze niet via Uber Eats kon laten bezorgen. ,,Het zijn toch kookboeken?'' Nu moet ze vaak ook nog tweemaal daags in de rij staan ('niet meer dan vijf pakjes per persoon of bedrijf!') om de hongerigen hun leesvoer te bezorgen. Daarover echter geen onvertogen woord voor de ca mera. Wel verzuchtte ze dat ze pakketjes maken in een winkel zonder aanloop zo saai vond. ,,Het leuke van kookboeken verkopen is met je klanten pra ten. Over recepten, restaurants of wijntips, als meneer Hamers ma er toevallig ook is.'' En ik ben er toevallig bijna altijd. Vooral nu. Anders is het er helemaal zo stil. Toch reageerde ze enorm blij toen ze 's ochtends de overnight onlinebestellingen bekeek. ,,Kijk nou! Dat is leuk! Ik heb Paramaribo er nog niet opgezet of er is er al een verkocht!'' Dat was meteen ook goed nieuws voor Judith Cyrus. Behalve de schrijver van dit boek is zij ook de kok die regel matig de keuken van Mevrouw Hamersma Kookboekwinkel gebruikte voor kooklessen. Maar ja. Hoe dan ook, de eerste royaltybijdrage was een feit. Onder het motto 'zoals het avondklokje thuis tikt, tikt het nergens' besloot mevrouw Hamersma er thuis een recept uit te maken. En bij het gebrek aan klantcontact knoopte ze maar een gesprek met mij aan. Ik was toevallig in de buurt. Aldus mijmerden we samen over speklapjes. Dat we die al zo lang niet meer hadden Eten drinken De lockdown en de avondklok stuwen de wijnprijzen op: om het leed wat te verzachten trakte ren we onszelf thuis op duurdere wijnen. Het geld dat we in de horeca niet aan een lekker flesje kunnen uitgeven wordt geherinves teerd. De super markten melden dat ze hun omzet ten in kostbaardere 'limited editions' en 'special cuvées' nadrukkelijk zien toenemen. Er heeft zich inmiddels ook een online aan bieder gemeld die louter gereputeerde wijnhuizen in het assortiment heeft: VinVinWine, dé wijnshop voor de luxe wijnliefhebber. Mevrouw Hamersma runt een kookboek winkel, meneer Hamersma weet alles over wijn: een gouden combinatie. 36

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 116