De aanwas van nieuwe gezichten en beelden heeft veel gevestigde namen finaal van de kaart geveegd Jongere 3: ,,Een film met James Dean? Geen idee!" Bij een peiling onder veertigers en vijftigers in de familie- en vriendenkring bleek zijn rol als Jim Stark in Rebel Without a Cause de enige die men bleek te kennen. De Duitse filmwetenschapper Hans Jür- gen Wulff bedacht lang geleden de term Deanofilie, een geaardheid die zich volgens hem in golfbewegingen blijft manifesteren. Na het explosieve begin in de jaren 50 laai de de aandacht voor James Dean elke tien jaar opnieuw op, zo had hij vastgesteld. Over het grote geheel genomen is daarin echter een scherpe daling waar te nemen. Kunnen we eigenlijk wel spreken van een icoon - dat letterlijk 'geschilderde heiligenafbeelding' betekent - als het in de loop der tijd zo is afgebladderd? Het antwoord luidt: nee, eerlijk gezegd niet. Dat is jammer voor James Dean, maar gelukkig hebben we de foto's nog. Hij is overigens niet het enige bejubelde idool van vroeger dat ons vandaag de dag geen biet meer interesseert. Of zoals de Engelse filmcriticus John Bleasdale onlangs blogde: 'Het probleem met iconen is dat ze ertoe neigen de persoon uit te wissen. Che Gue vara wordt een T-shirt, Bob Marley een poster aan de muur van talloze studenten- kamers en Marilyn Monroe een kapsel, een pruilmond en een jurk die onverwacht omhoog wordt geblazen'. Ja, zelfs good old Marilyn is aan erosie onderhevig. Eind vorige eeuw kon je hare weelderigheid nog geregeld tegenkomen in magazines en tele visieshows, niet in de laatste plaats dankzij Madonna's eerbetoonvideo bij Material Girl. Inmiddels wordt er voornamelijk nepnieuws over haar verspreid. Beroemde beauty's blijken dus ook vergankelijk te zijn. Filmgodinnen en klassieke sekssym- bolen als Jayne Mansfield, Brigitte Bardot, Gina Lollobrigida, Anita Ekberg en Ursula Andress - weer een ex-date van Dean - verdwijnen en masse uit zicht. Het mag een wonder heten als iemand van onder de 40 ze überhaupt herkent. Wat wil je, nu zowel de gezusters Kardashian als Scar lett Johansson, Beyoncé en honderden fitgirls met een knopdruk op je telefoon- scherm paraderen. Het heeft er alle schijn van dat de wisse ling van de wacht in een stroomversnelling is geraakt. De aanwas van nieuwe gezich ten en beelden heeft veel gevestigde namen finaal van de kaart geveegd. Over Che Guevara hoeven we ons geen zorgen te maken; de ultieme revolutionair 30 Bob Marley leeft voor altijd voort, omdat muziek iets biedt wat voor boeken en films niet is weggelegd.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 110