Als je zelf kreunend en steunend door het leven gaat, is de kans groot dat de kinderen dat overnemen ik vervolgens ook. Want ik wil mijn stress niet op haar afreageren. De angst voor het virus weten we wel goed buiten de deur te houden. Als haar opa corona krijgt, bespreken we onze zorgen nooit waar ze bij is. En hoewel ze hem mist, lijkt ze verder niet te begrijpen wat het risico is. Inmiddels is hij gelukkig weer beter. Soms vraag ik me af wat we de kinderen van nu leren. Als je het positief bekijkt, leren we ze solidariteit. De juf van mijn dochtertje heeft de kinderen uit haar klas uitgelegd dat ze niet naar school mogen om te voorkomen dat er nog meer oude en zieke mensen in het ziekenhuis belanden. Ik hoop dat mijn dochter niet ziet dat de vliegtuigen ondertussen wel nog over vliegen en de Gall Gall open is. Gelukkig ligt ze al op bed als in de talkshows BN'ers samenkomen om te chitchatten over een of ander nieuw televisieprogramma. Ik leerde vroeger van mijn ouders dat school het allerbelangrijkste was. Ik vraag me af of ik dat haar nog aan haar verstand krijg gepeuterd. Ik stel me voor dat ze me hier ooit, als opstandige puber, nog mee gaat confronteren: hoezo moet ik mijn huiswerk maken? Ooit waren de scholen maanden dicht. Het is goed dat al die prinsjes en prinses jes leren dat de wereld niet maakbaar is, hoor ik sommige volwassenen zeggen. Ik vraag me steeds vaker af of we zelf niet worden gedreven door een illusie van maakbaarheid. We maken de wereld van onze kinderen, die zelf nauwelijks worden getroffen door het virus, kapot in een wan hopige poging onze eigen gezondheid te beschermen. Maar hoe succesvol is dat, en tegen welke prijs? Pedagoog Ingeborg Dijkstra, die ik mijn zorgen voorleg, bekijkt het veel positiever. Ze ziet de coronacrisis als een cursus om- gaan met teleurstellingen. ,,Dit is echt een les in veerkracht voor kinderen. En, mits ze in een veilig gezin opgroeien, hoeven ze daar niet slechter uit te komen", stelt Dijk stra me gerust. Ze begeleidt vanuit haar eigen praktijk kinderen, tieners en ouders en praat met hen ook veel over de corona crisis. ,,Jonge kinderen weten vaak de zon nige kanten van iets in te zien. Ze hebben niet de bagage om de ernst van de situatie in te schatten. Ik krijg van kinderen bij voorbeeld te horen dat ze het fijn vinden dat ze hun ouders nu meer zien, of dat ze vaker samen spelletjes spelen." Anders is het voor kinderen in de leeftijd vanaf 12 jaar, stelt Dijkstra. ,,Als puber maak je je los van je ouders en zijn contac ten met vrienden heel belangrijk. Dat die contacten nu worden beperkt, heeft op hen een grotere impact. Ze zijn zich bovendien meer bewust van de ernst van de situatie." Ze raadt ouders aan om extra alert te zijn op depressieve gevoelens bij hun tiener kinderen, en staat daarin niet alleen. In de media verschijnen voortdurend alar merende berichten over de psychische gevolgen van de lockdown voor jongeren. Een op de zeven jongeren heeft depressieve klachten, bleek in november uit onderzoek van het Amsterdam UMC, en vaak gaan die klachten gepaard met paniekaanvallen. Toch gooide het kabinet daarna de scholen dicht en stelde een avondklok in. Volgens Dijkstra hangt het vooral van de ouders af hoe een kind de coronacrisis ervaart. ,,Als je zelf kreunend en steunend door het leven gaat, is de kans groot dat kinderen dat overnemen. Ik ken ouders die tijdens de eerste golf drie keer per dag de coronastatistieken checkten. Die angst breng je dan ook over op je kinderen." Nee, dat is geen verwijt, zegt ze stellig. Maar ze vindt wel dat 'volwassenen de taak hebben de rol van verantwoordelijke ouder op te pakken'. Haar tip is om de dagelijkse routines zoveel mogelijk in stand te hou den, zoals op tijd opstaan ook al hoeft er niemand de deur uit voor werk of school. Erover praten met je kinderen is belang rijk. ,,Stel vooral vragen. Wat doet het met jou? Wat mis je? En kijk bijvoorbeeld mee met het Jeugdjournaal en praat er daarna even met ze over", aldus de pedagoog. Dat je als ouder een belangrijke verant woordelijkheid hebt om je kind door deze moeilijke tijd heen te loodsen, ben ik met haar eens. Wat het lastig maakt, is dat ik me als moeder soms behoorlijk onthand voel. Ik wil mijn dochter leren dat bewegen belangrijk is terwijl het zwembad dicht is. Ik wil haar leren hoe belangrijk onderwijs is met een dichte school, en hoe ze met andere kinderen speelt terwijl ze als enig kind alleen thuis zit. Opvoeden in coronatijd, later zullen wij ouders weten in hoeverre we daarin zijn geslaagd.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 101