Wout raapt afval voor de kick Adviesbureaus onderzoeken sociale en financiële gevolgen Twaalf mooie Zeeuwse meiden Wielrenner Wesley Mol In de race voor Miss-Teen en -Beauty-verkiezing is klaar voor een nieuw buitenlands avontuur In april moet er meer duidelijk zijn. Het adviesbureau is ingeschakeld, nadat de Tweede Kamer in novem ber een motie aannam van Middel burgs D66-Kamerlid Rutger Scho- nis. Het parlement riep in die motie op onderzoek te doen naar de soci ale en economische effecten van een tolvrije tunnel op Zeeuws- Vlaanderen én op Zeeland als ge heel. Ook werd een onderzoek ge vraagd naar de financiële gevolgen van het al in 2022 tolvrij maken van de tunnel. Voor beide onderzoeken zijn in middels door de rijksoverheid de opdrachten verstrekt aan externe adviesbureaus. Zij moeten in april rapporteren, zodat hun bevindin gen meegenomen kunnen worden bij de vorming van een nieuw kabi net, na de Kamerverkiezingen van 17 maart. Zeeland Tolvrij In reactie op een notitie van de Stichting Zeeland Tolvrij, die ijvert voor het eerder tolvrij maken van de Westerscheldetunnel, hebben Gedeputeerde Staten dit deze week laten weten. Zeeland Tolvrij kwam zelf in haar notitie tot de conclusie dat de tunnel niet voor 400 milj oen euro nu al gratis kan worden, maar voor 265 miljoen euro. Gedeputeerde Staten schuiven de berekening van Zeeland Tolvrij niet helemaal terzijde. Wel wordt aan gegeven dat de stichting een aantal kosten niet heeft meegenomen, wat voor 75 procent het verschil verklaart. Zeeland Tolvrij heeft, vol gens GS, toekomstige vervangings investeringen en rentelasten niet meegeteld. Ook zijn personeelskos ten en een bijdrage aan de verbre ding van de Sloeweg op Zuid-Beve land niet volledig meegerekend, al dus het provinciebestuur. Zeeland Tolvrij stelde in haar no titie ook dat de rijksoverheid finan cieel enorm heeft geprofiteerd van de Westerscheldetunnel. Het Rijk zou in 2009 bij de verkoop van zijn aandelen in de tunnel aan de pro vincie in 2009 een resultaat hebben behaald van 543 miljoen euro. 'Dit is juist', antwoorden Gedeputeerde Staten droogjes. Het Rijk had na- Gedeputeerde Staten schuiven de berekening van Zeeland Tolvrij niet helemaal terzijde melijk een jaarlijks rendement van minimaal 7,5 procent bedongen op haar investering in de tunnel vanaf de opening in 2003. In de overna mesom die de provincie heeft be taald voor de rijksaandelen in 2009, is dit meegenomen. Maar dan al leen over de jaren 2003-2009 waarin het Rijk 95,4 procent van de aandelen bezat en de provincie de rest. Tegelijkertijd heeft het Rijk in 2009 de exploitatiebijdrage voor de tunnel - vergelijkbaar met die voor de vroegere veerboten - afgekocht, waarmee, aldus GS, tot 2033 881 miljoen euro was gemoeid. De overname van de tunnel heeft vooral voordelen gebracht, vinden Gedeputeerde Staten. De in 2015 geopende Sluiskiltunnel kon met geld van de Westerscheldetunnel worden aangelegd. Ook mag de provincie sindsdien zelf de toltarie ven bepalen. Sinds 2012 zijn die ge lijk gebleven en van 1 januari 2020 zijn de tarieven voor abonne mentshouders, t-taggebruikers, zelfs gedaald. Regen of niet, Wout uit Philippine trekt er op uit. Met zijn grijper vist hij al het afval uit de struiken. Zeeland telt meer vrijwillige afvalruimers. Maar of het zwerfvuil vermindert als er statiegeld op blikjes wordt geheven, betwijfelen ze. zeeland 4 It vrijdag 5 februari 2021 pzc.nl e-mail: walcheren@pzc.nl ZEELAND13 ZEELAND14 'Tolvrije tunnel kan goedkoper' Het eerder dan in 2033 tolvrij maken van de Westerschelde- tunnel kan best wel eens goed koper uitvallen dan de 400 mil joen euro, waar het dagelijks provinciebestuur het eerder over had. Een extern financieel adviesbureau buigt zich erover. Harmen van der Werf Middelburg Om de dag heeft Wout Janssen wel een afvalzak vol. FOTO PETER NICOLAI

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 29