Wout raapt afval
voor de kick
Adviesbureaus onderzoeken sociale en financiële gevolgen
Twaalf mooie
Zeeuwse meiden
Wielrenner Wesley Mol
In de race voor Miss-Teen
en -Beauty-verkiezing
is klaar voor een nieuw
buitenlands avontuur
In april moet er meer duidelijk zijn.
Het adviesbureau is ingeschakeld,
nadat de Tweede Kamer in novem
ber een motie aannam van Middel
burgs D66-Kamerlid Rutger Scho-
nis. Het parlement riep in die motie
op onderzoek te doen naar de soci
ale en economische effecten van
een tolvrije tunnel op Zeeuws-
Vlaanderen én op Zeeland als ge
heel. Ook werd een onderzoek ge
vraagd naar de financiële gevolgen
van het al in 2022 tolvrij maken van
de tunnel.
Voor beide onderzoeken zijn in
middels door de rijksoverheid de
opdrachten verstrekt aan externe
adviesbureaus. Zij moeten in april
rapporteren, zodat hun bevindin
gen meegenomen kunnen worden
bij de vorming van een nieuw kabi
net, na de Kamerverkiezingen van
17 maart.
Zeeland Tolvrij
In reactie op een notitie van de
Stichting Zeeland Tolvrij, die ijvert
voor het eerder tolvrij maken van
de Westerscheldetunnel, hebben
Gedeputeerde Staten dit deze week
laten weten. Zeeland Tolvrij kwam
zelf in haar notitie tot de conclusie
dat de tunnel niet voor 400 milj oen
euro nu al gratis kan worden, maar
voor 265 miljoen euro.
Gedeputeerde Staten schuiven de
berekening van Zeeland Tolvrij niet
helemaal terzijde. Wel wordt aan
gegeven dat de stichting een aantal
kosten niet heeft meegenomen,
wat voor 75 procent het verschil
verklaart. Zeeland Tolvrij heeft, vol
gens GS, toekomstige vervangings
investeringen en rentelasten niet
meegeteld. Ook zijn personeelskos
ten en een bijdrage aan de verbre
ding van de Sloeweg op Zuid-Beve
land niet volledig meegerekend, al
dus het provinciebestuur.
Zeeland Tolvrij stelde in haar no
titie ook dat de rijksoverheid finan
cieel enorm heeft geprofiteerd van
de Westerscheldetunnel. Het Rijk
zou in 2009 bij de verkoop van zijn
aandelen in de tunnel aan de pro
vincie in 2009 een resultaat hebben
behaald van 543 miljoen euro. 'Dit
is juist', antwoorden Gedeputeerde
Staten droogjes. Het Rijk had na-
Gedeputeerde Staten
schuiven de
berekening van
Zeeland Tolvrij niet
helemaal terzijde
melijk een jaarlijks rendement van
minimaal 7,5 procent bedongen op
haar investering in de tunnel vanaf
de opening in 2003. In de overna
mesom die de provincie heeft be
taald voor de rijksaandelen in 2009,
is dit meegenomen. Maar dan al
leen over de jaren 2003-2009
waarin het Rijk 95,4 procent van de
aandelen bezat en de provincie de
rest. Tegelijkertijd heeft het Rijk in
2009 de exploitatiebijdrage voor de
tunnel - vergelijkbaar met die voor
de vroegere veerboten - afgekocht,
waarmee, aldus GS, tot 2033 881
miljoen euro was gemoeid.
De overname van de tunnel heeft
vooral voordelen gebracht, vinden
Gedeputeerde Staten. De in 2015
geopende Sluiskiltunnel kon met
geld van de Westerscheldetunnel
worden aangelegd. Ook mag de
provincie sindsdien zelf de toltarie
ven bepalen. Sinds 2012 zijn die ge
lijk gebleven en van 1 januari 2020
zijn de tarieven voor abonne
mentshouders, t-taggebruikers,
zelfs gedaald.
Regen of niet, Wout uit Philippine trekt er op uit.
Met zijn grijper vist hij al het afval uit de
struiken. Zeeland telt meer vrijwillige
afvalruimers. Maar of het zwerfvuil vermindert
als er statiegeld op blikjes wordt geheven,
betwijfelen ze. zeeland 4
It
vrijdag 5 februari 2021 pzc.nl e-mail: walcheren@pzc.nl
ZEELAND13
ZEELAND14
'Tolvrije tunnel kan goedkoper'
Het eerder dan in 2033 tolvrij
maken van de Westerschelde-
tunnel kan best wel eens goed
koper uitvallen dan de 400 mil
joen euro, waar het dagelijks
provinciebestuur het eerder
over had. Een extern financieel
adviesbureau buigt zich erover.
Harmen van der Werf
Middelburg
Om de dag heeft Wout
Janssen wel een afvalzak vol.
FOTO PETER NICOLAI