O 24 MEDIA CULTUUI ANGELA KIJKT TV Sinds het begin van de pandemie is de dalende trend bij kijkcijfers omgezet in een flinke groei. De vraag: is het televisielandschap veranderd? ,,De tweede lockdown bracht een andere stemming met zich mee'', zegt Frans Klein (NPO). Het was al rond elven 's avonds en ik kreeg af kickverschijnselen. Het ging toch niet gebeu ren dat er een hele dag voorbij was gegaan zónder item van hondje Toto en zijn baasje Gordon? Voor de zekerheid spoelde ik RTL Boulevard nog een keer terug, want Peter R. de Vries laat tegenwoordig geen mogelijkheid onbenut om het hondje te noe men. Waarbij hij diens naam met evenveel liefde en warmte uitspreekt als de term Eurovisie Songfestival. Maar nee, niks. Met een item met drie bekende vrouwen die waar schuwden voor de malafide hondenhandel, die op bloeit tijdens de coronacrisis, omdat iedereen ineens een huisdier wil. Het ging er maar kort over Toto en Gordon, al heb ik zo'n donkerbruin vermoeden dat die stiekem de aanleiding vormden voor het gesprek. Hoe dan ook, het ging over Toto en Gordon. Als een junk hing ik gelukzalig in de kussens van de bank. over zich heen gekregen vanwege Toto. De Franse bulldog is doorgefokt en zielig, de Hondenbescher ming is boos en elke BN'er heeft er zijn plasje over ge daan in de media, waarbij ook Gordons vermeende trackrecord als snel verveelde hondenbezitter fijntjes werd aangestipt. Ook door valse stiefzuster Gerard Jo ling. Juist door Gerard Joling, moet ik zeggen. Die twee hebben immers al twintig jaar een haat-liefde verhouding. Als de één een draaiende camera ont waart en iets lelijks over de ander kan zeggen, zal die het niet laten. Hoewel ik altijd #teamGeer ben, wil ik voor de ver andering Gordon een hart onder de riem steken. Ik weet het, ik ben hier niet altijd even aardig voor hem geweest, maar vandaag wel. Ik ben namelijk dolblij dat hij Toto heeft gekocht. Er is geen betere remedie tegen depressieve gedachten over de rondvliegende Britse variant en tergend trage vaccinaties of ergernis over het zwellende ego van Diederik Gommers, dan hondje Toto. Elk kwartier is er wel een nieuw bericht. Dan zegt BN'er A er iets over, reageert Gordon boos dat de Hondenbescherming zijn reet kan likken, waar BN'er B dan weer iets van vindt en Gordon daarop dreigt met een advocaat. Wegens smaad en laster. Gordon, die een ander beticht van smaad en las ter! Het moet echt niet gekker worden. Ik kan me niet herinneren dat ik de afgelopen elf maanden zo hard heb gelachen. Of het moet zijn geweest toen ik zijn zogenaamde biografie herlas. En voor je het weet, ben je die hele avondklok vergeten. Gordon en hondje Toto zijn precies wat dit land op dit moment nodig heeft. Bedankt Gordon! Quote van de dag Seizoen vier 'Mocro' Inside gaat langer door ij het spelpro- gramma Wie Ben Ik? vormen aange klede etalagepop pen de tribune. Het satirische pro gramma Even Tot Hier bedacht grote schermen waarop publiek via een videoverbinding is te zien en Matthijs van Nieuwkerk wilde een grote zaal met vierhon derd bezoekers, maar vult nu een immense stellage met muzikanten. Het is, zeker wat publiek betreft, al een tijdje behelpen in televisiepro gramma's tijdens de pandemie. Lege en matig gevulde studio's zijn de grootst merkbare verschillen met het pre-coronatijd, terwijl televisie kij ken een opleving doormaakt. Tijdens de eerste week van de avondklok za ten tussen 9 en 12 uur 's avonds ruim 5 miljoen mensen aan de beeldbuis, bijna 800.000 meer dan een jaar gele den toen corona opkwam. Het is een logische ontwikkeling - we kunnen de deur niet uit - waarbij de vraag luidt: is het televisielandschap gedu rende twaalf maanden veranderd? Lenig ,,Het is'', stelt Peter van der Vorst, di recteur content bij RTL, ,,opvallend hoe snel we met z'n allen konden schakelen. We wisten niet wat de ad verteerders gingen doen, hoe het ver der moest met bijvoorbeeld de dra maproducties die stil kwamen te lig gen. Inmiddels maken zo veel proto collen van alles mogelijk. De televi siewereld is ontzettend flexibel ge bleken.'' ,,De pandemie", vervolgt Frans Klein, directeur Video bij de NPO, ,,leerde ons lenig, creatief en alert te zijn. Dat je altijd klaar moet zijn voor welke situatie dan ook. Toen de coro nacrisis zich aandiende, wilden mensen eigenlijk meteen goed wor den geïnformeerd. Ze waren honge rig naar informatie, nieuws en ken nis over corona. Over gezondheid, economie, de culturele sector. Wij als journalistieke en nieuwsorganisatie konden de kijkers meteen bedienen in tijden van crisis en nood met nieuws, verdieping en achtergron den.'' Hij paste de programmering aan met extra uitzendingen van Een- Vandaag, Nieuwsuur en de talkshow Op1, maar ook initiatieven als Front- berichten en Heimwee TV. Ook RTL zag de kijkersaantallen bij nieuws -en actualiteitenprogram ma's omhoog schieten. ,,De pijlers onder onze programmering. Met zo- We hopen dat er snel weer publiek bij mag, want dat missen we wel heel erg Expeditie Robinson mogelijk dichter bij huis wel RTL Nieuws, Editie NL, Boulevard en de talkshows van Eva en Beau. We braken records wat marktaandeel be treft", zegt Van der Vorst. ,,De benodigde maatregelen en richtlijnen hebben in heel veel op zichten geleid tot flexibiliteit en creativiteit", vertelt Marco Louwe- rens, directeur Televisie bij Talpa. ,,Dankzij de enorme inzet, flexibili teit en vindingrijkheid ontstonden tijdens de eerste maanden van de cri sis bijzondere initiatieven'', refereert hij aan de eenmalige uitzending De Toekomst van Nederland en In het hart van Nederland. ,,Maar ook Hart in Aktie en Crisis in de tent." Waar moest worden bezuinigd, zocht RTL het in de, zogeheten 'blockbusterstrategie': één langer programma in plaats van twee kor tere van een uur. ,,Eigenlijk was dat in januari pas de bedoeling, maar doordat alles wegviel hebben we dat naar voren gehaald. Dat bleek te wer ken'', aldus de directeur, refererend aan Kopen Zonder Kijken, Married at First Sight en Het Perfecte Plaatje. ,,Die blockbusterstrategie willen we vanaf dit voorjaar zoveel mogelijk doorzet ten, bijvoorbeeld met Uitstel van Exe cutie en Help Mijn Man is Klusser, al le nen natuurlijk niet alle programma's zich voor zo'n langere lengte.'' Lichter De behoefte van de kijker veranderde naarmate het coronajaar vorderde. ,,De tweede lockdown bracht een an dere stemming met zich mee'', ver volgt Klein. ,,Er was al meer duiding over corona, maar mensen waren ook toe aan meer ontspanning.'' SBS 6 scoorde met We Want More, Wie van de 3, Chateau Meiland en de laatste weken met Marble Mania. ,,Groot entertainment en actualitei tenprogramma's zijn genres die de consument altijd al aanspreken, maar sinds de uitbraak van Covid-19 hele maal. We hebben op deze behoefte met een mix aan verbindende, ont spannende en informatieve be staande en nieuwe programma's in gespeeld'', aldus Louwerens. Na de honger naar nieuws wil de kijker meer vermaak, zo is de trend. Louwerens: ,,We hebben de indruk dat er op dit moment minder be hoefte is aan wat wordt ervaren als programma's over zwaardere onder werpen. Bij SBS6 keken er bijvoor beeld minder mensen dan verwacht naar Mijn Leven in Hun Handen.'' Van der Vorst: ,,,,De wat zwaardere humaninterestprogramma's waren wat minder in trek. Mensen waren beperkt in hun vrijheid, er was al ge- Hij is altijd welkom voor een kop koffie en je weet maar nooit of daar iets leuks uitkomt. En toen was daar ineens reddende engel Jinek. Gordon heeft afgelopen week een hoop gezeur vrijdag 5 februari 2021 GO TELEVISIE De Videoland serie Mocro Maffia krijgt een vierde seizoen. Dat vertelde producent An- nemieke van Vliet na de pre sentatie van Netflix. Wan neer die op Vi deoland moet verschijnen, is nog niet be kendgemaakt. RADIO De ochtend show Veronica Inside wordt met een halfuur verlengd. Vanaf maandag is het programma met Wilfred Genee (foto), Rick Ro- mijn, Niels van Baarlen en Flo- rentien van der Meulen van 07.00 uur tot 09.30 uur. 3 ■o Dennis Jansen —Peter van der Vorst, directeur content RTL Lang bleven de kan didaten en kijkers vorig jaar in het on gewisse over het doorgaan van Expe ditie Robinson in 2020. De spellen in en om het Gota Re sort op de Filipijnen waren al klaar, maar uiteindelijk ging er een streep door het programma, al jaren lang het kijkcijferka non van RTL. Dit jaar willen de producen ten en zenders toch kijken of er een editie inzit. ,,We bekijken de mogelijkheden om het dichter bij huis op te nemen'', aldus Van der Vorst. ,,De realityprogramma's Temptation Island en Prince Charming deden het goed. Daar konden we ook niet naar tropische eilanden in Azië, maar zijn we naar Italië geweest. Dich ter bij huis, daar kan het net zo goed.'' - Een woordvoerder van Talpa over een mogelijke terugkeer van Gordon op Radio 538.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 24