Een aangename
allemansvriend
7,9
19
'We vergelijken ons
kapot bij zorgverzeke
ringen en energiecon
tracten, maar waarom
niet bij onze auto?'
met aantrekkelijkere prijzen en een
betere range dan de eerste exempla
ren."
Bij Athlon tonen de cijfers aan dat
Nederland warmloopt voor com
pacte SUV's zoals de Renault Captur
en Hyundai Kona, vertelt Niels van
den Hoogen. ,,Zodoende gaan wij er
van uit dat die over een paar jaar heel
populair zijn als gebruikte auto. Dat
duidt op een hogere restwaarde en
dat kun je weer terugzien in een la
gere TCO. Maar dat beeld kan wel elk
jaar anders zijn, omdat de markt al
tijd in beweging is.''
Renault Laguna
Wanneer een model of merk nog niet
zo lang op de markt is of een beden
kelijke reputatie heeft, sorteert dat
eveneens effect. ,,De Renault Laguna
II van 15 jaar geleden is daar een be
rucht voorbeeld van'', blikt Jochem
Lubbers terug. ,,Toen bleek dat die
auto veel technische problemen had,
reageerden leasemaatschappijen snel
door hun calculaties voor nieuwe
contracten aan te passen. Op basis
van opgedane ervaringen bouwden
ze een extra buffer in voor onvoor
ziene problemen en dus steeg de
leaseprijs. Ik denk zelfs dat de hui
dige opvolger van die Laguna, de Ta
lisman, daar nog altijd last van heeft.''
Voor een nieuw merk als het
Chinese Aiways geldt dat het zich
nog niet heeft bewezen. Daardoor is
de minimaal 39.950 euro kostende
Aiways U5 gemiddeld duurder in de
lease dan een Volkswagen ID.4, die
een veel hogere catalogusprijs van
minimaal 47.290 euro kent.
Zelf berekenen
Voor 'gewone' consumenten wordt
het ook steeds eenvoudiger om de to
tale kostprijs van een auto te bereke
nen. Daar heeft bijvoorbeeld de
ANWB op zijn site een rekentool
voor die ook handig is voor tweede
hands auto's. Athlon biedt op zijn
site een calculator die privérijders
laat zien hoeveel een bepaald model
ze per maand kost.
,,Voor ons is het juist belangrijk om
het verschil in kosten te tonen tussen
een nieuwe auto en het model dat
mensen nu rijden'', zegt Derk Wage-
laar van Leaseauto.nl, dat vooral
leasecontracten afsluit voor particu-
liere automobilisten. ,,Wanneer je
het kenteken van je huidige auto in
voert op onze site, zie je wat die je
ongeveer kost per maand en wat het
kan schelen als je overstapt op een
nieuwe auto in de private lease.'' Bij
die berekening zijn de brandstofkos
ten buiten beschouwing gelaten.
Wagelaar raadt consumenten aan
hun autokosten goed tegen het licht
te houden. ,,We vergelijken ons met
z'n allen kapot bij zorgverzekeringen
en energiecontracten, maar waarom
niet bij onze auto? Uiteraard is het af
hankelijk van het aantal kilometers
dat je rijdt en de looptijd van het
leasecontract, maar voor veel auto
mobilisten is het onder de streep
voordeliger om privé te leasen dan
een auto te kopen. Zeker als het mo
del jonger is dan vijf jaar. Als je zelf
een Fiat 500 koopt, ben je per maand
vrijwel zeker meer kwijt dan wat die
bij ons in de lease kost.''
Hoe dat kan? Leasemaatschappijen
profiteren van schaalvoordelen,
waardoor zij auto's voordeliger kun
nen aanbieden, legt Wagelaar uit. Dat
klinkt aantrekkelijk, maar je moet er
wel rekening mee houden dat het af
sluiten van een privateleasecontract
gevolgen kan hebben. Je zit er enkele
jaren aan vast en omdat je feitelijk
een financiering afsluit, is het moge
lijk dat je bijvoorbeeld een minder
hoge hypotheek kunt krijgen.
De auto's van Volkswa
gen, Seat en Skoda heb
ben één ding gemeen: ze
vallen qua rijeigenschap-
pen, interieur en ergono
mie enorm in de smaak
bij Europese consumen
ten. Stap in en alles lijkt
precies daar te zitten
waar je het verwacht.
Ook het rijden is een
feest van herkenning. De
auto's hebben meestal
een comfortabel onder
stel en iedereen rijdt er
direct zonder problemen
mee weg.
Dat geldt ook voor de
Ateca, die in 2016 op de
markt kwam. Dit on
langs gefacelifte model
vertoont grote overeen
komsten met zijn neven
van het Volkswagen
concern, de Skoda Karoq
en de Volkswagen T-Roc.
De vormgeving is keurig,
maar het model heeft
weinig karakteristieks.
Meest opvallend zijn de
nieuwe bumpers en
grille. Ook nieuw zijn de
ledkoplampen en -ach
terlichten. De richting
aanwijzers zijn net als bij
Audi en VW dynamisch.
Seat levert standaard
een 8,25 inch multime
dia-display. Het optio
nele navigatiesysteem
met 9,2 inch display heeft
spraakbediening. We
missen alleen een draai-
knop voor het audiovo-
lume. Je zit lekker hoog
in deze Seat. Door zijn
hoge dak is de hoofd
ruimte voor en achter
voorbeeldig en ook de
bagageruimte is met een
inhoud van 510 liter top.
Daarmee blijkt de Ateca
zeer geschikt als gezins
auto en voor mensen met
een hobby die ruimte
vreet. Met neergeklapte
achterbank ontstaat een
laadruimte van 1604 li
ter. Alleen een verschuif
bare achterbank had hier
nog voor meer flexibili
teit gezorgd.
De 1.5-motor (testver-
bruik 1 op 13,5) klinkt
niet zo rauw als sommige
andere viercilinders en
de combinatie met de
zeventraps DSG-bak
leidt tot een fijne aan-
drijflijn. Mede dankzij de
fijne rijeigenschappen is
de Ateca een echte alle
mansvriend, die appel
leert aan de wensen en
verlangens van veel auto
rijders.
GO VRIJDAG 5 FEBRUARI 2021
- DERK WAGELAAR
Seat Ateca 1.5 TSI DSG7 (150 pk/110 kW),
vanaf €38.450
De Ateca is zeer gebruiksvriendelijk. Alles zit op
een logische plek. fotos bart hoogveld
De Seat Ateca is een
van de vele cross-overs
uit het gamma van de
Volkswagen-groep. Hij
is een echte allemans
vriend die zich onder
scheidt door zijn rela
tief lage prijs.
Uitstekende weglig-
ging. Opvallend pret
tig in het gebruik. Hoge
zitpositie.
Achterbank niet ver
schuifbaar. Geen
draaiknop voor audiovo-
lume. Niet als (milde) hy
bride leverbaar.
De Ateca is een auto
die je koopt met je ge
zonde verstand. Niet te
duur, niet te opvallend,
maar ruim, goed rijdend,
sterk genoeg en zeer bij
de tijd dankzij onder
meer het digitale dash
board en de prettige
rijeigenschappen.
- Erik Kouwenhoven
®Kijk op de site bij
/auto voor extra
testnotities
G De aanschafprijs
van de nieuwkomer
Aiways U5 is ruim
7000 euro lager dan
van de VW ID.4,
maar
toch is de ID.4
in de lease goed
koper door het
grotere vertrouwen
in het merk en de
verwachte rest
waarde.