Een aangename allemansvriend 7,9 19 'We vergelijken ons kapot bij zorgverzeke ringen en energiecon tracten, maar waarom niet bij onze auto?' met aantrekkelijkere prijzen en een betere range dan de eerste exempla ren." Bij Athlon tonen de cijfers aan dat Nederland warmloopt voor com pacte SUV's zoals de Renault Captur en Hyundai Kona, vertelt Niels van den Hoogen. ,,Zodoende gaan wij er van uit dat die over een paar jaar heel populair zijn als gebruikte auto. Dat duidt op een hogere restwaarde en dat kun je weer terugzien in een la gere TCO. Maar dat beeld kan wel elk jaar anders zijn, omdat de markt al tijd in beweging is.'' Renault Laguna Wanneer een model of merk nog niet zo lang op de markt is of een beden kelijke reputatie heeft, sorteert dat eveneens effect. ,,De Renault Laguna II van 15 jaar geleden is daar een be rucht voorbeeld van'', blikt Jochem Lubbers terug. ,,Toen bleek dat die auto veel technische problemen had, reageerden leasemaatschappijen snel door hun calculaties voor nieuwe contracten aan te passen. Op basis van opgedane ervaringen bouwden ze een extra buffer in voor onvoor ziene problemen en dus steeg de leaseprijs. Ik denk zelfs dat de hui dige opvolger van die Laguna, de Ta lisman, daar nog altijd last van heeft.'' Voor een nieuw merk als het Chinese Aiways geldt dat het zich nog niet heeft bewezen. Daardoor is de minimaal 39.950 euro kostende Aiways U5 gemiddeld duurder in de lease dan een Volkswagen ID.4, die een veel hogere catalogusprijs van minimaal 47.290 euro kent. Zelf berekenen Voor 'gewone' consumenten wordt het ook steeds eenvoudiger om de to tale kostprijs van een auto te bereke nen. Daar heeft bijvoorbeeld de ANWB op zijn site een rekentool voor die ook handig is voor tweede hands auto's. Athlon biedt op zijn site een calculator die privérijders laat zien hoeveel een bepaald model ze per maand kost. ,,Voor ons is het juist belangrijk om het verschil in kosten te tonen tussen een nieuwe auto en het model dat mensen nu rijden'', zegt Derk Wage- laar van Leaseauto.nl, dat vooral leasecontracten afsluit voor particu- liere automobilisten. ,,Wanneer je het kenteken van je huidige auto in voert op onze site, zie je wat die je ongeveer kost per maand en wat het kan schelen als je overstapt op een nieuwe auto in de private lease.'' Bij die berekening zijn de brandstofkos ten buiten beschouwing gelaten. Wagelaar raadt consumenten aan hun autokosten goed tegen het licht te houden. ,,We vergelijken ons met z'n allen kapot bij zorgverzekeringen en energiecontracten, maar waarom niet bij onze auto? Uiteraard is het af hankelijk van het aantal kilometers dat je rijdt en de looptijd van het leasecontract, maar voor veel auto mobilisten is het onder de streep voordeliger om privé te leasen dan een auto te kopen. Zeker als het mo del jonger is dan vijf jaar. Als je zelf een Fiat 500 koopt, ben je per maand vrijwel zeker meer kwijt dan wat die bij ons in de lease kost.'' Hoe dat kan? Leasemaatschappijen profiteren van schaalvoordelen, waardoor zij auto's voordeliger kun nen aanbieden, legt Wagelaar uit. Dat klinkt aantrekkelijk, maar je moet er wel rekening mee houden dat het af sluiten van een privateleasecontract gevolgen kan hebben. Je zit er enkele jaren aan vast en omdat je feitelijk een financiering afsluit, is het moge lijk dat je bijvoorbeeld een minder hoge hypotheek kunt krijgen. De auto's van Volkswa gen, Seat en Skoda heb ben één ding gemeen: ze vallen qua rijeigenschap- pen, interieur en ergono mie enorm in de smaak bij Europese consumen ten. Stap in en alles lijkt precies daar te zitten waar je het verwacht. Ook het rijden is een feest van herkenning. De auto's hebben meestal een comfortabel onder stel en iedereen rijdt er direct zonder problemen mee weg. Dat geldt ook voor de Ateca, die in 2016 op de markt kwam. Dit on langs gefacelifte model vertoont grote overeen komsten met zijn neven van het Volkswagen concern, de Skoda Karoq en de Volkswagen T-Roc. De vormgeving is keurig, maar het model heeft weinig karakteristieks. Meest opvallend zijn de nieuwe bumpers en grille. Ook nieuw zijn de ledkoplampen en -ach terlichten. De richting aanwijzers zijn net als bij Audi en VW dynamisch. Seat levert standaard een 8,25 inch multime dia-display. Het optio nele navigatiesysteem met 9,2 inch display heeft spraakbediening. We missen alleen een draai- knop voor het audiovo- lume. Je zit lekker hoog in deze Seat. Door zijn hoge dak is de hoofd ruimte voor en achter voorbeeldig en ook de bagageruimte is met een inhoud van 510 liter top. Daarmee blijkt de Ateca zeer geschikt als gezins auto en voor mensen met een hobby die ruimte vreet. Met neergeklapte achterbank ontstaat een laadruimte van 1604 li ter. Alleen een verschuif bare achterbank had hier nog voor meer flexibili teit gezorgd. De 1.5-motor (testver- bruik 1 op 13,5) klinkt niet zo rauw als sommige andere viercilinders en de combinatie met de zeventraps DSG-bak leidt tot een fijne aan- drijflijn. Mede dankzij de fijne rijeigenschappen is de Ateca een echte alle mansvriend, die appel leert aan de wensen en verlangens van veel auto rijders. GO VRIJDAG 5 FEBRUARI 2021 - DERK WAGELAAR Seat Ateca 1.5 TSI DSG7 (150 pk/110 kW), vanaf €38.450 De Ateca is zeer gebruiksvriendelijk. Alles zit op een logische plek. fotos bart hoogveld De Seat Ateca is een van de vele cross-overs uit het gamma van de Volkswagen-groep. Hij is een echte allemans vriend die zich onder scheidt door zijn rela tief lage prijs. Uitstekende weglig- ging. Opvallend pret tig in het gebruik. Hoge zitpositie. Achterbank niet ver schuifbaar. Geen draaiknop voor audiovo- lume. Niet als (milde) hy bride leverbaar. De Ateca is een auto die je koopt met je ge zonde verstand. Niet te duur, niet te opvallend, maar ruim, goed rijdend, sterk genoeg en zeer bij de tijd dankzij onder meer het digitale dash board en de prettige rijeigenschappen. - Erik Kouwenhoven ®Kijk op de site bij /auto voor extra testnotities G De aanschafprijs van de nieuwkomer Aiways U5 is ruim 7000 euro lager dan van de VW ID.4, maar toch is de ID.4 in de lease goed koper door het grotere vertrouwen in het merk en de verwachte rest waarde.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 19