AUTO
X
Wat kost een auto alsje alles meerekent?
De aanschafprijs van een auto is één ding. Maar
hoeveel geld ben je er over z'n hele gebruiksduur
aan kwijt? Leasemaatschappijen zijn meesters in
het berekenen van de TCO: de total cost of ownership.
Daar kun je ook als particulier je voordeel mee doen.
18
VRAAG ANTWOORD
Mijn auto staat stil:
kan ik uitstel van
apk of korting op
de wegenbelasting
krijgen?
Moeten die dieren
niet worden
afgeschermd?
Mogen trucks op
twee rijstroken
voorsorteren?
iever sta je er niet bij stil,
maar als je alle kosten van
een auto eens op een rijtje
zet, gaat het al gauw om vele
honderden euro's per maand.
Daarom is het alleszins de moeite
waard om de totale kosten eens uit te
pluizen.
Leasemaatschappijen doen niet an
ders. Zij hanteren de term TCO, af
korting voor total cost of ownership,
ofwel alle kosten die je gemiddeld
maakt om een auto voor je deur te
zetten en te gebruiken. ,,In die bere
kening neem je alles mee'', legt ex
pert Jochem Lubbers, senior partner
van Fleet Knowledge, uit. ,,Aanschaf-
prijs, afschrijving (de waardevermin
dering van de auto over een bepaalde
looptijd, red.), verwachte onder-
houds- en reparatiekosten, financie
ring en rente, verzekering, motorrij
tuigenbelasting en een prognose van
de brandstofkosten.''
,,De meeste mensen schrikken zich
rot van wat hun auto uiteindelijk
kost'', weet Lubbers. Hij werkte ja
renlang bij leasemaatschappijen, die
hij nu helpt met adviezen en trainin
gen. ,,Zij maken voor elke auto een
berekening van de te verwachten
kosten voor een bepaalde looptijd en
kilometrage om te weten wat de
leaseprijs moet zijn.''
Zo werkt Athlon Nederland, met
een wagenpark van zo'n 115.000 au
to's een van de grootste leasemaat
schappijen, met nauwkeurige voor
spellingsmodellen. ,,We luisteren
naar de verwachtingen van experts
die de automarkt kennen. Dat vullen
we aan met keiharde 'ervaringsdata'
die we uit ons wagenpark halen'',
zegt commercieel directeur Niels van
den Hoogen. ,,Zo weten we vrij dui
delijk hoe betrouwbaar auto's zijn,
hoe veel onderhoud ze gemiddeld
nodig hebben en hoe vaak mensen
bijvoorbeeld schade rijden of vervan
gend vervoer gebruiken. Is een auto
diefstalgevoelig, zitten er veel veilig
heidssystemen op, verbruikt de mo
tor veel of weinig brandstof? Door al
die gegevens te verwerken in een ma
trix brengen onze experts de totale
kosten behoorlijk accuraat in kaart.''
Populair
Maar wat bepaalt precies de verschil
len in kosten van een auto? Volgens
Jochem Lubbers weegt de populari
teit van een model zwaar. ,,Kort door
de bocht kun je stellen: als een auto
minder afschrijft in de eerste paar
jaar van z'n leven, leidt dat tot een la
gere kostprijs. Het gaat om het ver
schil tussen de investering die je doet
en wat je er na een paar jaar voor te
rugkrijgt.''
Dat geeft een goede basis, maar de
restwaarde van een auto is wel een
factor waar je flink de mist mee in
kunt gaan. ,,Denk maar aan modellen
met een dieselmotor: nog niet zo lang
geleden was dat het beste dat je kon
kiezen, maar nu de populariteit van
diesels is gedaald is ook de rest
waarde minder.
Het omgekeerde beeld lijkt zich te
ontwikkelen bij elektrische auto's:
daar weten we nog niet zo veel van
omdat ze relatief kort op de markt
zijn, maar vooralsnog lijken de eerste
teruggekomen EV's redelijk waarde
vast. Of dat zo blijft is maar de vraag
nu het aanbod van EV's toeneemt
VRIJDAG 5 FEBRUARI 2021 GO
Autospecialist Niek Schenk beantwoordt
lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl
Afgelopen jaar heb ik mijn
auto nauwelijks gebruikt. Er is
nog geen 200 kilometer mee
gereden. Kan ik om die reden
uitstel krijgen voor de apk?
Of korting op de wegenbelas-
ting?—Gu/do Delahaye
Alleen als uw auto echt niet
meer de weg op gaat, zijn er
enkele opties. Maar u mag er
dan tijdelijk geen kilometer
mee rijden. In dat geval heeft u
bijvoorbeeld recht op maximaal
twee maanden uitstel op de
keuring, na het verlopen van de
apk-vervaldatum. Overigens
biedt de Europese Unie van
wege de coronacrisis lidstaten
gelegenheid de termijn, waar
binnen de apk moet plaatsvin
den, te verlengen. Maar onze
minister van Infrastructuur en
Waterstaat maakt daar geen
gebruik van, met het oog op de
verkeersveiligheid.
Verder kunt u tijdelijk vrijstelling
krijgen van de motorrijtuigen
belasting. U moet het kenteken
dan wel laten schorsen op een
PostNL-kantoor of via de site
van de RDW.
Zijn de chauffeurs van vracht
wagens met levende kippen,
eenden en konijnen verplicht
het zeil ervoor te hangen tij
dens transport? Het is soms
zo vreselijk koud en die die
ren zitten daar zonder ook
maar iets van bescherming.
—Sandra Puschaner
Dit is niet tot in detail in de wet
geregeld. Maar het is bijvoor
beeld wel wettelijk verplicht het
vervoermiddel zodanig te ge
bruiken dat de dieren letsel en
lijden bespaard blijft en dat hun
veiligheid is gegarandeerd. Ver
der moeten de dieren worden
i
vervoerd in 'afgesloten contai
ners die voldoende worden
geventileerd'. Bij extreme tem
peraturen, zoals een hittegolf,
worden de regels soms tijdelijk
aangepast.
Ik zie weleens dat een grote
vrachtwagencombinatie op
meerdere rijstroken voorsor
teert om een bocht beter in te
kunnen sturen. Mag dat?
—Marcel Schot
In principe dient ook een
vrachtauto de voorsorteer-
strook te volgen. Maar in het
verkeer geldt ook dat je soms
moet anticiperen op de betref
fende situatie en de omstan
digheden van dat moment. Een
handhaver zal de chauffeur
hier niet gauw op aanspreken
als overduidelijk is dat hij bin
nen de strook schade aan een
verkeerslicht of lantaarnpaal
riskeert, of andere weggebrui
kers in de knel dreigen te ko
men als zo'n gevaarte door een
krappe bocht rijdt. Alleen al
vanwege de veiligheid zit er
soms niks anders op.
Kijk op het
complete
plaatje
ROLAND TAMELING
De Renault
Captur is een ge
wilde auto, wat
goed is voor de
restwaarde.
FOTO RENAULT