AUTO X Wat kost een auto alsje alles meerekent? De aanschafprijs van een auto is één ding. Maar hoeveel geld ben je er over z'n hele gebruiksduur aan kwijt? Leasemaatschappijen zijn meesters in het berekenen van de TCO: de total cost of ownership. Daar kun je ook als particulier je voordeel mee doen. 18 VRAAG ANTWOORD Mijn auto staat stil: kan ik uitstel van apk of korting op de wegenbelasting krijgen? Moeten die dieren niet worden afgeschermd? Mogen trucks op twee rijstroken voorsorteren? iever sta je er niet bij stil, maar als je alle kosten van een auto eens op een rijtje zet, gaat het al gauw om vele honderden euro's per maand. Daarom is het alleszins de moeite waard om de totale kosten eens uit te pluizen. Leasemaatschappijen doen niet an ders. Zij hanteren de term TCO, af korting voor total cost of ownership, ofwel alle kosten die je gemiddeld maakt om een auto voor je deur te zetten en te gebruiken. ,,In die bere kening neem je alles mee'', legt ex pert Jochem Lubbers, senior partner van Fleet Knowledge, uit. ,,Aanschaf- prijs, afschrijving (de waardevermin dering van de auto over een bepaalde looptijd, red.), verwachte onder- houds- en reparatiekosten, financie ring en rente, verzekering, motorrij tuigenbelasting en een prognose van de brandstofkosten.'' ,,De meeste mensen schrikken zich rot van wat hun auto uiteindelijk kost'', weet Lubbers. Hij werkte ja renlang bij leasemaatschappijen, die hij nu helpt met adviezen en trainin gen. ,,Zij maken voor elke auto een berekening van de te verwachten kosten voor een bepaalde looptijd en kilometrage om te weten wat de leaseprijs moet zijn.'' Zo werkt Athlon Nederland, met een wagenpark van zo'n 115.000 au to's een van de grootste leasemaat schappijen, met nauwkeurige voor spellingsmodellen. ,,We luisteren naar de verwachtingen van experts die de automarkt kennen. Dat vullen we aan met keiharde 'ervaringsdata' die we uit ons wagenpark halen'', zegt commercieel directeur Niels van den Hoogen. ,,Zo weten we vrij dui delijk hoe betrouwbaar auto's zijn, hoe veel onderhoud ze gemiddeld nodig hebben en hoe vaak mensen bijvoorbeeld schade rijden of vervan gend vervoer gebruiken. Is een auto diefstalgevoelig, zitten er veel veilig heidssystemen op, verbruikt de mo tor veel of weinig brandstof? Door al die gegevens te verwerken in een ma trix brengen onze experts de totale kosten behoorlijk accuraat in kaart.'' Populair Maar wat bepaalt precies de verschil len in kosten van een auto? Volgens Jochem Lubbers weegt de populari teit van een model zwaar. ,,Kort door de bocht kun je stellen: als een auto minder afschrijft in de eerste paar jaar van z'n leven, leidt dat tot een la gere kostprijs. Het gaat om het ver schil tussen de investering die je doet en wat je er na een paar jaar voor te rugkrijgt.'' Dat geeft een goede basis, maar de restwaarde van een auto is wel een factor waar je flink de mist mee in kunt gaan. ,,Denk maar aan modellen met een dieselmotor: nog niet zo lang geleden was dat het beste dat je kon kiezen, maar nu de populariteit van diesels is gedaald is ook de rest waarde minder. Het omgekeerde beeld lijkt zich te ontwikkelen bij elektrische auto's: daar weten we nog niet zo veel van omdat ze relatief kort op de markt zijn, maar vooralsnog lijken de eerste teruggekomen EV's redelijk waarde vast. Of dat zo blijft is maar de vraag nu het aanbod van EV's toeneemt VRIJDAG 5 FEBRUARI 2021 GO Autospecialist Niek Schenk beantwoordt lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl Afgelopen jaar heb ik mijn auto nauwelijks gebruikt. Er is nog geen 200 kilometer mee gereden. Kan ik om die reden uitstel krijgen voor de apk? Of korting op de wegenbelas- ting?—Gu/do Delahaye Alleen als uw auto echt niet meer de weg op gaat, zijn er enkele opties. Maar u mag er dan tijdelijk geen kilometer mee rijden. In dat geval heeft u bijvoorbeeld recht op maximaal twee maanden uitstel op de keuring, na het verlopen van de apk-vervaldatum. Overigens biedt de Europese Unie van wege de coronacrisis lidstaten gelegenheid de termijn, waar binnen de apk moet plaatsvin den, te verlengen. Maar onze minister van Infrastructuur en Waterstaat maakt daar geen gebruik van, met het oog op de verkeersveiligheid. Verder kunt u tijdelijk vrijstelling krijgen van de motorrijtuigen belasting. U moet het kenteken dan wel laten schorsen op een PostNL-kantoor of via de site van de RDW. Zijn de chauffeurs van vracht wagens met levende kippen, eenden en konijnen verplicht het zeil ervoor te hangen tij dens transport? Het is soms zo vreselijk koud en die die ren zitten daar zonder ook maar iets van bescherming. —Sandra Puschaner Dit is niet tot in detail in de wet geregeld. Maar het is bijvoor beeld wel wettelijk verplicht het vervoermiddel zodanig te ge bruiken dat de dieren letsel en lijden bespaard blijft en dat hun veiligheid is gegarandeerd. Ver der moeten de dieren worden i vervoerd in 'afgesloten contai ners die voldoende worden geventileerd'. Bij extreme tem peraturen, zoals een hittegolf, worden de regels soms tijdelijk aangepast. Ik zie weleens dat een grote vrachtwagencombinatie op meerdere rijstroken voorsor teert om een bocht beter in te kunnen sturen. Mag dat? —Marcel Schot In principe dient ook een vrachtauto de voorsorteer- strook te volgen. Maar in het verkeer geldt ook dat je soms moet anticiperen op de betref fende situatie en de omstan digheden van dat moment. Een handhaver zal de chauffeur hier niet gauw op aanspreken als overduidelijk is dat hij bin nen de strook schade aan een verkeerslicht of lantaarnpaal riskeert, of andere weggebrui kers in de knel dreigen te ko men als zo'n gevaarte door een krappe bocht rijdt. Alleen al vanwege de veiligheid zit er soms niks anders op. Kijk op het complete plaatje ROLAND TAMELING De Renault Captur is een ge wilde auto, wat goed is voor de restwaarde. FOTO RENAULT

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 18