O O O lil 16 ECONOMIE CORONA JAARCIJFERS Kort RWE eist schadevergoeding voor verbod op gebruik steenkool De Duitse energiereus RWE eist schadever goeding van de Nederlandse staat, omdat die het opwekken van elektriciteit met be hulp van steenkool wil verbieden. Het be drijf zegt daardoor 1,4 miljard euro schade te lijden, meldt minister Bas van 't Wout (Eco nomische Zaken en Klimaat) aan de Tweede Kamer. RWE is eigenaar van de kolenge- stookte elektriciteitscentrale in de Eemsha- ven. Uiterlijk 1 januari 2030 moet die gestopt zijn met het gebruik van kolen voor de elek triciteitsproductie. Het ministerie meent dat het energiebedrijven voldoende tijd geeft om kolencentrales geschikt te maken voor andere brandstoffen. Minder startende bedrijven, wel stijging in de uitvaartbranche Het aantal startende bedrijven is in januari voor het eerst in zeven maanden teruggelo pen. Ook zijn er vorige maand meer bedrij ven gestopt dan in enig andere maand van de coronacrisis, meldt de Kamer van Koop handel (KvK). Was er in december nog sprake van 19 procent meer starters dan een jaar eerder, afgelopen maand nam dit aantal juist met 7 procent af tot 22.448. Vooral in de logistiek en de persoonlijke dienstverlening - beroepsgroepen die door de lockdown tij delijk op slot zitten - werden er minder nieuwe ondernemingen opgezet. Alleen in de uitvaartbranche steeg het aantal starters. KFC verkoopt door lockdown minder kip en snacks in Europa Kipketen KFC heeft in het laatste kwartaal van 2020 ongeveer een tiende minder aan kip, friet en andere snacks verkocht in West-Europa. In deze periode golden in veel landen weer strenge lockdownmaatregelen. Zo mogen Nederlandse consumenten al sinds oktober niet meer in restaurants eten, en moet KFC het hier dus hebben van afha lers. In 2020 daalde de omzet van de fast foodketen in West-Europa met 12 procent. Op de voor KFC belangrijkere Chinese markt en de Amerikaanse thuismarkt werd het afgelopen kwartaal wel wat meer omzet geboekt. Adyen Aegon Unilever TomTom Op de beurs gebeurde overigens gisteren het omgekeerde. Shell, dat 20 miljard dollar verlies bekend maakte, steeg op dat nieuws. Unile ver, met bijna 10 miljard euro winst, ging omlaag. Beide bedrijven wer ken in heel andere sectoren, maar beide hadden te maken met de ge volgen van corona. Bij Shell pakte dat desastreus uit. Afgelopen jaar werd gekenmerkt door een flinke daling van de olie- en gasprijzen. In de VS was de olieprijs zelfs korte tijd negatief. Dat raakte Shell op verschillende manieren. Ten eerste moest Shell tientallen miljarden afschrijven op de waarde van de olie- en gasvelden die het in bezit heeft. Die afschrijvingen ver klaren het overgrote deel van het verlies. De enorme prijsdalingen van olie en gas hadden meerdere oorzaken. Zo was er enige tijd sprake van een prijzenoorlog tus sen Saoedi-Arabië en Rusland. Uit eindelijk werd door de kemphanen besloten de productie te verlagen. ,,Daar hadden wij ook last van'', zei ceo Ben van Beurden van Shell in een toelichting. Impact Belangrijker was de economische impact van corona. Door de pande- mie gingen wereldwijd delen van de economie op slot. Er werd min der geproduceerd, minder auto ge reden en bovenal minder gevlogen. Daardoor daalde de vraag naar olie en gas, wat tot lagere prijzen leidde. Die dalende vraag werkte ook door in de raffinaderijen. De marges gin gen omlaag en de raffinaderijen draaiden niet op vol vermogen. Voor de verkoop van benzine was het juist weer een goed jaar zei, Van Beurden. ,,We bedienen dagelijks 30 miljoen klanten in 80 landen. Daar hebben we een topjaar ge draaid. Ook met de verkopen van motor- en smeerolie.'' Het bedrijf verkoopt veel meer benzine dan het zelf produceert. Ook wordt goed verdiend met verkopen in de pompshops. In Nederland is Shell bijvoorbeeld de grootste hambur- gerverkoper, meer dan McDonald's. Shell heeft al de nodige maatrege len genomen om de kosten omlaag te krijgen. Het bedrijf gaat een aan tal olie- en gasvelden afstoten, evenals een aantal raffinaderijen. Ook gaan er 9000 mensen uit om kosten te besparen. Naast corona speelt er een nog andere meer fundamentele ont wikkeling, de energietransitie. Er is veel discussie of al die olie en gas nog wel moet worden opgepompt, of dat er versneld moet worden overgestapt op bijvoorbeeld wind en zonne-energie. Shell zegt zich al voor te bereiden op die nieuwe toe komst door onder andere in water stof en windparken te investeren. ,,Maar olie en gas blijven de ko mende decennia belangrijk'', Voor de verkoop van benzine was het juist een goed jaar, daar draaiden we top maakte Van Beurden duidelijk. ,,Ook om voldoende cash te genere ren om investeringen in hernieuw bare energie mogelijk te maken.'' Unilever is de weg naar duur zaamheid al lang ingeslagen. En dat pakt goed uit, gelet op de cijfers van de voedings- en wasmiddelenmul- tinational. Het bedrijf lijkt ook im muun voor de pandemie, die toch veel landen trof waar Unilever ac tief is. Unilever rapporteerde een (kleine) winststijging tot 9,4 mil jard euro. De komende jaren wil het bedrijf 3 tot 5 procent per jaar groeien, harder dan het gemid delde, maakte Unilever topman Alan Jope gisteren bekend. Unilever had ogenschijnlijk geen last van de coronapandemie. Maar schijn bedriegt volgens Jope. ,,Onze afdeling die aan de horeca levert, heeft bijvoorbeeld een flinke om zetdaling laten zien. En mensen ga ven ook minder uit aan persoon lijke verzorgingsproducten van wege de lockdown.'' We besteed- den minder aandacht aan ons uiter lijk en liepen wat langer rond in oude kleren, wat weer slecht was voor de verkoop van wasmiddel. Meevallers Daar stonden ook weer meevallers tegenover. Zo gingen de verkopen van hygiënische handgels en derge lijke juist flink omhoog. Geld dat we bespaarden op wasmiddel, werd uitgegeven aan schoonmaakmid delen voor thuis. En consumenten werden zich meer bewust van hun gezondheid. Dat betekende dat Unilever meer gezonde voeding en voedingssupplementen verkocht. Daarnaast moest Unilever snel schakelen in de distributie. Klanten kopen nu veel meer online, dus moest die afdeling worden uitge bouwd en opgetuigd. ,,De crisis heeft ons geleerd dat we flexibel en wendbaar moeten zijn'', aldus J ope. Al met al zorgde het voor groei bij Unilever. En die groei moet de ko mende jaren versterkt worden doorgezet. Alle divisies moeten meedoen. Dus zowel de personal care, met onder andere Dove, de di visie home care, met Omo en Cif en de afdeling food, bekend van mer ken als Unox, Hellmann's mayo naise en Ben Jerry's ijs. Unilever zet in op versterking van de merken. Duurzaamheid is daarbij een sleutelwoord, oftewel merken die maatschappelijk ver antwoord werken. ,,Die merken groeien twee keer zo hard als an dere merken. En bij jongeren zijn ze nog populairder'', weet Jope. Zo zag de Vegetarische Slager de omzet vo rig jaar met 70 procent toenemen. Voor de extra groei kijkt Unilever niet alleen naar de producten. De komende jaren wordt ook vol inge zet op versterking van de positie in de VS, India en China. Daar ziet het bedrijf de grootste groeikansen. De verwachting is dat die landen een bovengemiddelde groei laten zie. ,,Ook in landen als Indonesië en Brazilië doet Unilever het goed. En Europa blijft een goede markt voor ons.'' Van de brexit heeft Unilever - sinds kort een volledig Brits bedrijf - nauwelijks last gehad. ,,Alleen wat kleine problemen met papier werk'', zei Jope. Eerder maakte Unilever bekend dat het zijn theedivisie wil verko pen, omdat hier weinig groei in zit. Of het een verkoop of beursgang wordt, is nog niet beslist. ,,Dit jaar komt daar duidelijkheid over.'' ELEKTRICITEITSCENTRALE CORONACRISIS FASTFOOD O 4% De betalings dienstverlener profiteert van positieve cijfers van concurrent PayPal. vrijdag 5 februari 2021 GO Oplopende rente geeft de koers van de verzekeraar een boost. W Beleggers hadden betere jaarresultaten verwacht. te De navigatie- specialist gaat zwaar gebukt onder de lockdowns. Corona raakt Shell hard, maar Unilever profiteert juist De coronapandemie pakt heel verschillend uit voor bedrijven bleek bij de presentatie van de jaarcijfers van Shell en Unilever. De een maakte een historisch hoge winst bekend, de ander een historisch hoog verlies. Peet Vogels Den Haag - Ben van Beurden, ceo Shell E o c

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 16