Grote zorgen,
maar scholen
gaan toch open
Theorie dat corona uit lab in
Wuhan komt 'onaannemelijk'
EUWS 11
Leerlingen moeten uiteindelijk
met bepaalde vaardigheden de
arbeidsmarkt op
Al jaren proberen middelbare scho
len meer te differentiëren, zoals dat
heet. Het idee is dat leerlingen zoveel
mogelijk op hun eigen niveau wor
den bediend. Maar met zoveel vak
ken en verschillende docenten blijkt
dat in de praktijk lastig. Alleen al
roostertechnisch is het ingewikkeld
als een leerling bijvoorbeeld met een
uur minder Nederlands zou kunnen,
maar een uur extra wiskunde nodig
heeft.
Leerlingen
En dus zullen de leerlingen in de
praktijk ook zélf een tandje moeten
bijzetten. Met speciale software
kunnen scholieren een deel inhalen
vanuit huis, zegt Melanie van Ehren,
hoogleraar Onderwijswetenschap
pen aan de VU. Ze doet onderzoek
naar de effectiviteit van inhaalpro
gramma's. ,,Ze hebben naast het re
guliere programma bijles nodig om
weer met de gewone lessen te kun
nen meedoen. Dat vraagt iets buiten
de normale lessen om.''
Ook overwegen scholen om leer
lingen meer lesuren te laten volgen
én bijvoorbeeld in de vakanties te
laten doorgaan. Al ziet niet iedereen
daar evenveel in. De scholieren
hebben tijd nodig om de lesstof te
verwerken. ,,Onze leerlingen draaien
al relatief veel lesuren in vergelijking
met andere landen'', zegt Daniëlle
Woestenberg, voorzitter van CNV
Onderwijs. Bovendien: ,,Je moet ook
de mensen en tijd hebben om die ex
tra lessen aan te bieden. Er is in het
onderwijs al een groot lerarentekort
en hoge werkdruk. Een zak met geld
helpt niet zo maar'', aldus Henrik de
Boel, bestuurder bij onderwijsbond
AOb.
Franje
Daarom zullen docenten zelf ook
kritisch moeten kijken naar wat ze de
leerlingen aanbieden. ,,We kijken
hoe we zo efficiënt mogelijk door de
stof kunnen en waar ze de franje
vanaf kunnen halen. Maar dan wordt
het bijna 'teaching to the test'. Dat is
voor de leerlingen niet leuk'', erkent
Scol-bestuurder Hoekstra. Vakken
schrappen gaat niet, want die leer
krachten kunnen de kernvakken niet
ineens geven.
Welk scenario ze ook kiezen, scho
len beseffen dat niet alle leerlingen
ongeschonden door de coronacrisis
komen. Hoekstra: ,,We moeten eer
lijk zijn: het gaat niet voor alle leer
lingen lukken. Ik vind het verdrietig
dat kinderen de nasleep ervaren en
hoop dat het meevalt. Ze zullen het
redden, want de meeste leerlingen
zijn veerkrachtig genoeg om zich aan
deze crisis aan te passen. Maar ze
moeten misschien een andere route
nemen. Een langere route is ook een
goede. Niemand kan er iets aan
doen.''
De stichting Lowys Porquin
maakte woensdag in een brief aan
de ouders bekend het kabinetsbe
sluit om weer te beginnen, naast
zich neer te leggen. De dertig basis
scholen in onder meer Bergen op
Zoom, Halsteren, Hoogerheide en
Woensdrecht blijven tenminste
dicht tot de voorjaarsvakantie, die
op 15 februari begint.
Volgens Lowys Porquin is er te
veel onduidelijk over 'de opmars
van de Britse, Braziliaanse en Zuid-
Afrikaanse coronavariant'. Die on
duidelijkheid bestaat er ook over de
mogelijke derde golf en de quaran-
taineregels. Heropening is daardoor
niet veilig en uitvoerbaar.
Noodopvang en onlineonderwijs
gaat wel door. ,,Op deze manier
hebben leraren ook langer de tijd
om fysiek onderwijs nS de carna
valsvakantie goed voor te berei
den.''
Ondanks brede kritiek in onder
wijsland blijven de West-Bra
bantse scholen voorlopig een uit
zondering. De PO-Raad gaat er
vanuit dat het overgrote deel van de
basisscholen maandag de deuren
opent. ,,Natuurlijk zijn er zorgpun
ten, maar de intentie is en was: we
gaan open'', laat een woordvoerder
weten.
De PO-Raad veroordeelt het besluit
van Lowys Porquin niet. ,,Als een
bestuur besluit om voor hen move
rende redenen niet open te gaan,
dan is dat aan hen. Wel moeten
scholen die dicht blijven dat aan de
onderwijsinspectie melden. Die zal
dan een onderzoek starten.
Dicht blijven zal niet automa
tisch een boete opleveren, stelde
premier Mark Rutte gisteren tij
dens een Kamerdebat over de coro
nacrisis. Tegelijk herhaalde hij de
woorden van minister Arie Slob
(Basis- en Voortgezet Onderwijs)
dat dit niet de bedoeling is. ,,Er is
wel gewoon een onderwijsplicht
en de scholen moeten op een gege
ven moment wel open.''
In de Kamer klonk flinke kritiek
over de voorbereiding van de her
opening van het basisonderwijs.
Volgens verschillende partijen,
waaronder de SP en de PvdA, voel
den scholen zich overvallen en we
ten ze niet goed hoe ze een veilige
heropening kunnen garanderen.
In deze krant spuiden diverse do
centen al hun ongenoegen over de
nieuwe richtlijnen, waarmee Slob
de veilige heropening van scholen
willen garanderen. Zo moeten er in
groep 4 tot 6 'bubbels' van maxi
maal vijf leerlingen gevormd wor
den en in groep 7 en 8 setjes van
twee. Bij een coronageval moet de
hele klas vijf dagen in quarantaine.
Als een leerling zich daarna laat
testen en coronavrij is, mag hij of zij
weer naar school. Anders volgt nog
vijf dagen afzondering. ,,Onwerk-
baar, zijn ze in Den Haag überhaupt
wel eens in een klaslokaal ge
weest?'' vroeg onder meer de
Haagse lerares Natascha de Korte
zich af.
WUHAN Onderzoekers van de
Wereldgezondheidsorganisatie
(WHO) vinden de stelling dat
het gevreesde coronavirus uit
een Chinees laboratorium
komt, niet erg geloofwaardig.
Teamleider Peter Ben Embarek
vindt het een geweldig scenario
om een film over te maken,
maar als verklaring voor het
ontstaan van het nieuwe type
virus Covid-19 niet aanneme-
lijk. Een team van de WHO, on
der wie viroloog Marion Koop
mans, is in China om meer te
weten te komen over de oor
sprong van het virus. De onder
zoekers bezochten het virolo-
gisch instituut van Wuhan dat
als mogelijke bron werd ge
noemd, onder anderen door ex-
president Trump. Volgens Em-
barek waren de gesprekken in
het instituut 'open en eerlijk'.
vrijdag 5 februari 2021
GO
—Hans Luyten, Universiteit Twente
Het overgrote deel van de basis
scholen zal ondanks ophef over
de nieuwe coronaregels maan
dag zijn deuren openen. Het
besluit van dertig scholen in
West-Brabant om dicht te blij
ven, krijgt vooralsnog geen
navolging.
David Bremmer
Den Haag
M In de klas
moeten kin
deren af
stand houden
en mogen ze
met hooguit
vijf leerlingen
een groepje
vormen.