7
SONGFESTIVAL AHOY
Vanwege corona
gaat er een streep
door het Eurovisie
Songfestival in de
bekende uitbundige
vorm. Producer
Sietse Bakker bereidt
zich voor op een
uitgekleed feest.
Maar 'sober'? Nee!
Het was pre-corona nog de
show van de ronkende
getallen. Meer dan
65.000 mensen zouden
de negen shows in het
Rotterdamse Ahoy bezoeken. Zo'n
drieduizend delegatieleden zouden
in hotels langs de Maas neerstrijken.
En maar liefst 1500 kwetterende
journalisten uit alle hoeken en gaten
van de toen nog kwieke wereld zou
den het hele gebeuren in een mega-
pershal verslaan.
En nu, tussen de tweede en derde
coronagolf in? Nu heeft executive pro
ducer Sietse Bakker zijn uitspraak dat
het Eurovisie Songfestival 'niet zon
der groot feest tón' in moeten slik
ken, is er in het gunstigste scenario
plek voor maar zesduizend zittende
bezoekers, mogen de delegaties uit
slechts tien gasten bestaan, komen er
vijfhonderd verslaggevers en is dat
alles - in Bakkers woorden - 'gewoon
verschrikkelijk balen'. „Wat moet ik
zeggen? Natuurlijk had ik het evene
ment ook liever in een kolkend Ahoy
met een zee van vlaggetjes gehouden,
maar het is niet anders. Gelukkig gaat
de show hoe dan ook door.''
Tot diep in 2020 hielden Bakker en
zijn team hoop dat het evenement in
zijn oude vertrouwde vorm door kon
gaan. In december was die illusie
door oplaaiende coronacijfers, trage
vaccinaties en mutaties weggespoeld.
Zelfs een uitgeklede editie met be
perkt publiek is nog 'uiterst onzeker',
erkent Bakker. Half april ('zo laat mo
gelijk') hakt de organisatie de knoop
door: een beetje of helemaal geen
toeschouwers voor de halve finales
op 18 en 20 mei en de finale op 22
mei.
In het somberste scenario, als de
pandemie iedereen thuishoudt, komt
er zelfs geen enkele toeschouwer of
buitenlandse artiest naar Ahoy. Dan
moeten presentatoren Chantal Jan
zen, Jan Smit, Edsilia Rombley en
Nikkie de Jager de optredens vanuit
de verschillende landen in een leeg
Ahoy aan elkaar praten; wel zijn er op
het podium intervalacts.
,,Rotterdam verheugde zich natuur
lijk op een zinderend feest in de hele
stad, dus ja, het is vreselijk. Maar het
is echt niet zo dat er voor Rotterdam
niks overblijft. Zo'n 180 a 200 miljoen
tv-kijkers worden tijdens de tv-
shows nog altijd getrakteerd op een
geweldige impressie van de stad.
Zulke promotie: onbetaalbaar. En we
gaan er, zelfs in het ongunstigste sce
nario, nog steeds drie waanzinnige
shows van maken. Zonder publiek,
ja, maar ik denk dat de tv-kijker daar
beetje bij beetje aan gewend is ge
raakt. Verder troost ik mezelf met het
idee dat we een historische positie in
de songfestivalgeschiedenis inne
men. De eerste afgelaste show. En de
eerste in een tijd van pandemie.''
„Natuurlijk. En toch: ik denk dat we
door al deze ontwikkelingen wel
voor vernieuwingen zorgen die altijd
zullen blijven. Alleen al het uitge
breide plan om besmettingen te
voorkomen: het health and safety-
protocol.''
,,Door een combinatie van honder
den maatregelen, waar door Uefa en
Tour de France al goede ervaringen
mee zijn opgedaan. 1,5 meter, mond
kapjes, ventilatie, een beperkt aantal
contactmomenten, ga zo maar door.
Een quarantaineplicht voor buiten
landse artiesten kan zo nodig ook.
Wat we niet doen: toeschouwers se
lecteren op wel/niet gevaccineerd.
Dat is in een democratie onwenselijk.
Maar we kunnen mensen wel een
sneltest laten doen. Hopelijk zijn die
in mei makkelijker en vlugger.''
We gaan er, zelfs in
het ongunstigste
scenario, nog steeds
drie waanzinnige
shows van maken
,,Tot nu toe zitten alle 41 kikkers nog
in de kruiwagen en dat is best bijzon
der als je bedenkt dat het overal vol
strekt anders is. Zo is Israël al heel ver
met vaccinaties en kampt Portugal
juist met een diepe crisis. Maar goed:
niemand weet natuurlijk hoe alle
landen er over een paar maanden
voor staan.''
,,Het is fijn om gebruik te maken van
alle toeters en bellen in Ahoy, maar
de historie bewijst dat ook kleine acts
kunnen winnen: kijk naar onze Dun
can Laurence. En ik begrijp dat alle
landen flink bezig zijn iets moois van
hun 'tape' te maken. Er gaat zelfs het
gerucht dat een land het hele Ahoy-
decor, dat we vorig jaar al bekend
maakten, nabouwt. Een gerucht, hè.''
,,Het was geen optie, omdat de win
naar dan te weinig tijd krijgt om de
editie van 2022 te organiseren. Bo
vendien werken we met mensen die
na mei vrij moeten zijn voor andere
tv-projecten, zoals de Olympische
Spelen. En het zou te duur worden.''
,,We blijven binnen het afgesproken
budget van 26,5 miljoen. Dat lukt
mede doordat we vorig jaar een ver
zekering inclusief pandemiedekking
hadden: zo'n verzekering kun je nu
niet meer afsluiten.''
,,We doen het zo omdat die groep al
heel lang geld bij ons heeft uitstaan.
We storten dat geld nu terug en ge
ven deze groep kans op een kaartje.
Zij hebben bij de eerste ronde name
lijk ook al veel moeite moeten doen
om een kaartje te bemachtigen.''
,,Aan de ene kant zijn er mensen die
snakken naar iets feestelijks, iets wat
verbindt en aan de andere kant zijn
er mensen met vragen, en terecht.
Wij hebben de plicht ervoor te zor
gen dat dit evenement bij de tijdgeest
past en dat dit mogelijk is, hebben
we al op kleine schaal laten zien met
Europe Shine a Light, de alternatieve
uitzending vorig jaar.''
,,Sober vind ik helemaal geen goed
woord. Knus ook niet. Te Nederlands.
Misschien intiem, of authentiek?''
,,Ik ben niet zo bijgelovig dat ik
denk dat een slogan een pandemie
veroorzaakt. We hebben wel een
andere slogan overwogen, maar ho
pen dat het toepasselijk blijkt. Dat
de wereld in mei echt een beetje
opengaat.''
donderdag 4 februari 2021
GO
Intiemer genieten dan ooit
Eefje Oomen
Rotterdam
Na 44 jaar had Nederland met
Duncan Laurence eindelijk weer een
winnaar en nu dit. Is het niet onein
dig sneu? Ook voor gaststad Rotter
dam?
Zo ging het vorig
jaar: de speciale show
Europe Shine A Light
werd uitgezonden op
de avond dat de finale
van het geannuleerde
songfestival zou
plaatsvinden. foto ebu
Sietse Bakker:
„Natuurlijk had ik het
evenement ook liever
in een kolkend Ahoy
met een zee van
vlaggetjes gehou
den." FOTO ANP
U was, neem ik aan, liever op een
ander vlak 'historisch' geweest.
Het songfestival is kwetsbaar, zeker
met mogelijk publiek uit binnen- en
buitenland. Hoe voorkom je dat het
één grote besmettingshaard wordt?
Waren alle 41 deelnemende landen
- Sietse Bakker, producer
het er direct over eens dat de show
moet doorgaan?
Wordt het geen oneerlijke wedstrijd
als sommige artiesten live in Ahoy
mogen optreden en anderen een
tape insturen omdat ze niet mogen
uitreizen?
Hebben jullie overwogen het evene
ment naar het najaar te verzetten?
Is er veel extra geld nodig?
Jullie hebben besloten het kleine
aantal tickets dat mogelijk vrijkomt
te verdelen onder de mensen die al
tickets hebben. Is dat fair voor allen
die misgrepen?
In Nederland is ook kritiek. Moeten
we zo'n megafeest nu wel willen?
Dus het wordt een sober festival.
Vlak na uw slogan 'Open Up' ging de
wereld voor het eerst in lockdown.
Heeft u nooit het gevoel bekropen
dat de slogan het heeft afgeroepen?