tf) Verstikkende reconstructie van een bloederige doofpotaffaire 14 -2 Wéér een vampierfilm? David Verbeek wist dat hij van goeden huize moest komen om het platgewalste genre een frisse draai te geven. Dat lukte, maar het kostte dik tien jaar om Dead Beautiful op het doek te krijgen. Nu on demand The White Tiger One Night in Miami The Dig min FILMNIEUWS Uitreiking ziet er anders uit Jennifer Lopez in actiefilm Voor wie dol is op hor ror van het bloederig ste soort: Dead Beautiful - te zien op het International Film Festival Rotter dam (IFFR) - tapt uit een héél ander vaatje. David Verbeek lijkt zijn pu bliek te willen waarschuwen. ,,Ik speel er een beetje mee, maar ik denk niet dat die mensen in ddt opzicht aan hun trekken komen", aldus de 40-jarige regisseur en scenarist die na het in Rotterdam gesitueerde Beat (2004) vooral films in Azië draaide (waaronder Shanghai Trance en R U There). ,,Ik wil het publiek laten nadenken over wat vampirisme nu eigenlijk is. Het was altijd een metafoor voor de adel en mysterieuze zaken in kaste len waar het gewone volk niets van ziet. En de achterdocht die dat op roept. Als we dat eens vertalen naar het nu, gaat die metafoor dan nog op?" Het Engelstalige Dead Beauti ful, in Taiwan gedraaid met interna tionale acteurs onder wie Hollands talent Gijs Blom, concentreert zich op wat ze daar de fuerdai noemen: een generatie jongeren die opgroeit in extreme welvaart. ,,Dus niet de aristocratie. Dit is het juist het nieuwe geld. Wat als deze mensen nu eens veranderen in bloedzuigers?" ,,Ik kwam op het idee toen ik in Sjanghai woonde en zag dat er be paalde bevolkingsgroepen heel luid ruchtig aanwezig zijn", vervolgt Ver beek. ,,Met van die grote Lamborghi- ni's en in clubs met doorzichtige badkuipen vol champag neflessen. Jochies van 20 met een heel escort aan modellen om zich heen. Dat soort taferelen. In de Chinese taal is 'bloedzui ger' ook een term die vaak gebruikt wordt voor men sen die op een 'oneerlijke' manier leven ten opzichte van andere bevolkings groepen." Slachtoffer Verbeek benadrukt deze groep mensen niet te wil len veroordelen. ,,Ik ken er wel een paar persoonlijk en zie ze meer als slachtoffer van de situatie waarin ze opgroeien. Ze gaan naar een speciale school, spreken alleen met andere heel rijke mensen en raken daarom vervreemd van het 'gewone' leven. En binnen zo'n gesloten cirkel wil je ook je waarde bewijzen. Dan creëer je ervaringen. Dus: laten we met die Lamborghini's gaan racen, ook al is het illegaal. Of laten we eens een zeldzame diersoort eten." Dead Beautiful begint met zo'n 'er varing'. Iemand uit de vriendengroep die we volgen (nog voor ze wakker worden met vampiertandjes), is overleden. Vervolgens springt de 'dode' uit een taart. Grapje! ,,Zij leven in een experience economy in plaats van een material economy. Als je het leven op deze manier inkleurt, weet je op een gegeven moment niet meer goed wat echt is en wat niet. Ook in emotionele zin. Hoe weet je nog dat er sprake is van echte liefde als je nooit zult weten dat iemand ook bij je blijft wanneer het economisch niet goed gaat? In die situ atie zullen ze nooit ko men." Ruim tien jaar geleden ondernam Verbeek een eerste poging om zijn film in China te financieren en te schieten. ,,We hebben vanaf dat moment steeds ervaren wat de peri kelen van de Chinese filmindustrie zijn. In die tijd waren veel producen ten actief met héél veel geld, maar niet echt met goede smaak. Dus: snel geschreven scripts en met bekende mensen in de cast die vooral veel vol gers hebben op Weibo, het Chinese Twitter. Dan moest je het doen met soapacteurs of sterker, mensen die in Dear Comrades gespoten en alle ooggetuigen werden gedwongen een geheimhoudingsver klaring te ondertekenen. Regisseur Andrej Konchalovsky's reconstructie van deze zwarte bladzijde uit de Sov jet-geschiedenis is filmisch adembe nemend. Gewaagd: er wordt hier niet gekozen voor het perspectief van de boze burger, maar juist van een par tijbestuurder en toegewijd commu nist. Die loyaliteit wordt op de proef gesteld, wanneer deze Lyudmila na het bloedbad haar dochter nergens kan vinden. Een verstikkend drama met een opvallend scheutje satire, waardoor Dear Comrades toch nooit té zwaar op de maag valt. - G.T. Pas in de jaren 90 leerden de Russen wat zich nou precies afspeelde tij dens de arbeidersstaking van 1962 in Novotsjerkassk. Het bruut neerslaan van die opstand moest toen direct de doofpot in. De lijken werden per vrachtwagen naar een mortuarium vervoerd of gewoon ergens gedumpt in reeds in gebruik genomen graven, het bloed werd snel van de straten Yulia Vysotskaya als Lyudmila 'Lyuda' Syomina. foto cherry pickers donderdag 4 februari 2021 Omdat de bioscopen voorlopig gesloten zijn, bestaan de filmtips uit titels die op een on-demandplat- form te zien zijn. Een greep uit het aanbod. DRAMA Een knaapje uit de sloppenwijken van India schopt het tot chauffeur van een rijk koppel. Zolang hij zich onderdanig opstelt en 'ja' en 'amen' blijft roepen, is er niks aan de hand. Lijkt het. Deze Netflix-film lijkt op Oscarwinnaar Slumdog Millionaire (2008), maar zet u schrap voor een gemene twist. Die eerste helft blijkt een valstrik. DRAMA Muhammad Ali, Malcolm X, Sam Cooke en Jim Brown treffen elkaar op 25 februari 1964 in een hotel in Miami Beach. Klinkt als de aanzet voor een flauwe mop. Toch wordt deze ont moeting nooit een klucht. Sterker, Re- gina King dompelt haar regiedebuut onder in ernst en urgentie. Met ac- teervuurwerk waar je u tegen zegt. DRAMA Een waargebeurd verhaal dat zich af speelt op het Britse platteland in 1939, waar een rijke weduwe (Carrey Mulligan) een amateurarcheoloog (Ralph Fiennes) inhuurt om de graf heuvels op haar terrein te onderzoe ken. Al snel stuiten ze op een Angel saksisch schip. Mooi acteerwerk, maar echt opwindend wordt het nooit. Beluister op de site van deze krant de podcast MovieInsi- ders waarin filmredac teur Gudo Tienhooven en medecinefiel John de Jong hun licht laten schijnen over de nieuwste titels, de beroemdste klassiekers en het laatste filmnieuws. GLOBES Tina Fey en Amy Poehler nemen op 28 februari voor de vierde keer de presentatie van de Golden Glo bes voor hun re kening vanaf twee locaties. Het is nog niet bekend of er publiek op beide locaties aanwezig is en of de winnaars hun prijs virtueel of persoonlijk in ontvangst nemen. NETFLIX Jennifer Lopez zal de hoofdrol vertolken in The Mother, een ac tiefilm voor Net- flix. Ze speelt een huurmoor denaar die haar dochter, die ze jaren eerder af stond, moet zien te redden. De Nieuw-Zee- landse regis seur Niki Caro (Mulan) regis seert, het script is van Misha Green (Heroes, Sons of Anar chy). E VL Vermogend, verveeld en... vampier Gudo Tienhooven DRAMA Regie: Andrej Konchalovsky. Hoofd rollen: Yuliya Vysotskaya, Vladislav Komarov en Andrey Gusev. Te zien op de online-editie van het IFFR.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 52