tf)
Verstikkende reconstructie van
een bloederige doofpotaffaire
14
-2
Wéér een vampierfilm? David Verbeek wist dat hij
van goeden huize moest komen om het platgewalste
genre een frisse draai te geven. Dat lukte, maar het kostte
dik tien jaar om Dead Beautiful op het doek te krijgen.
Nu on demand
The White Tiger
One Night in Miami
The Dig
min
FILMNIEUWS
Uitreiking
ziet er
anders uit
Jennifer
Lopez in
actiefilm
Voor wie dol is op hor
ror van het bloederig
ste soort: Dead
Beautiful - te zien op
het International
Film Festival Rotter
dam (IFFR) - tapt uit een héél ander
vaatje. David Verbeek lijkt zijn pu
bliek te willen waarschuwen. ,,Ik
speel er een beetje mee, maar ik denk
niet dat die mensen in ddt opzicht
aan hun trekken komen", aldus de
40-jarige regisseur en scenarist die na
het in Rotterdam gesitueerde Beat
(2004) vooral films in Azië draaide
(waaronder Shanghai Trance en R U
There).
,,Ik wil het publiek laten nadenken
over wat vampirisme nu eigenlijk is.
Het was altijd een metafoor voor de
adel en mysterieuze zaken in kaste
len waar het gewone volk niets van
ziet. En de achterdocht die dat op
roept. Als we dat eens vertalen naar
het nu, gaat die metafoor dan nog
op?" Het Engelstalige Dead Beauti
ful, in Taiwan gedraaid met interna
tionale acteurs onder wie Hollands
talent Gijs Blom, concentreert zich
op wat ze daar de fuerdai noemen:
een generatie jongeren die opgroeit
in extreme welvaart. ,,Dus niet de
aristocratie. Dit is het juist het
nieuwe geld. Wat als deze mensen nu
eens veranderen in bloedzuigers?"
,,Ik kwam op het idee toen ik in
Sjanghai woonde en zag dat er be
paalde bevolkingsgroepen heel luid
ruchtig aanwezig zijn", vervolgt Ver
beek. ,,Met van die grote Lamborghi-
ni's en in clubs met doorzichtige
badkuipen vol champag
neflessen. Jochies van 20
met een heel escort aan
modellen om zich heen.
Dat soort taferelen. In de
Chinese taal is 'bloedzui
ger' ook een term die vaak
gebruikt wordt voor men
sen die op een 'oneerlijke'
manier leven ten opzichte
van andere bevolkings
groepen."
Slachtoffer
Verbeek benadrukt deze
groep mensen niet te wil
len veroordelen. ,,Ik ken er wel een
paar persoonlijk en zie ze meer als
slachtoffer van de situatie waarin ze
opgroeien. Ze gaan naar een speciale
school, spreken alleen met andere
heel rijke mensen en raken daarom
vervreemd van het 'gewone' leven.
En binnen zo'n gesloten cirkel wil je
ook je waarde bewijzen. Dan creëer
je ervaringen. Dus: laten we met die
Lamborghini's gaan racen, ook al is
het illegaal. Of laten we eens een
zeldzame diersoort eten."
Dead Beautiful begint met zo'n 'er
varing'. Iemand uit de vriendengroep
die we volgen (nog voor ze wakker
worden met vampiertandjes), is
overleden. Vervolgens springt de
'dode' uit een taart. Grapje!
,,Zij leven in een experience economy
in plaats van een material
economy. Als je het leven
op deze manier inkleurt,
weet je op een gegeven
moment niet meer goed
wat echt is en wat niet.
Ook in emotionele zin.
Hoe weet je nog dat er
sprake is van echte liefde
als je nooit zult weten dat
iemand ook bij je blijft
wanneer het economisch
niet goed gaat? In die situ
atie zullen ze nooit ko
men."
Ruim tien jaar geleden
ondernam Verbeek een eerste poging
om zijn film in China te financieren
en te schieten. ,,We hebben vanaf dat
moment steeds ervaren wat de peri
kelen van de Chinese filmindustrie
zijn. In die tijd waren veel producen
ten actief met héél veel geld, maar
niet echt met goede smaak. Dus: snel
geschreven scripts en met bekende
mensen in de cast die vooral veel vol
gers hebben op Weibo, het Chinese
Twitter. Dan moest je het doen met
soapacteurs of sterker, mensen die in
Dear Comrades
gespoten en alle ooggetuigen werden
gedwongen een geheimhoudingsver
klaring te ondertekenen. Regisseur
Andrej Konchalovsky's reconstructie
van deze zwarte bladzijde uit de Sov
jet-geschiedenis is filmisch adembe
nemend. Gewaagd: er wordt hier niet
gekozen voor het perspectief van de
boze burger, maar juist van een par
tijbestuurder en toegewijd commu
nist. Die loyaliteit wordt op de proef
gesteld, wanneer deze Lyudmila na
het bloedbad haar dochter nergens
kan vinden. Een verstikkend drama
met een opvallend scheutje satire,
waardoor Dear Comrades toch nooit
té zwaar op de maag valt. - G.T.
Pas in de jaren 90 leerden de Russen
wat zich nou precies afspeelde tij
dens de arbeidersstaking van 1962 in
Novotsjerkassk. Het bruut neerslaan
van die opstand moest toen direct de
doofpot in. De lijken werden per
vrachtwagen naar een mortuarium
vervoerd of gewoon ergens gedumpt
in reeds in gebruik genomen graven,
het bloed werd snel van de straten
Yulia Vysotskaya als Lyudmila
'Lyuda' Syomina. foto cherry pickers
donderdag 4 februari 2021
Omdat de bioscopen voorlopig
gesloten zijn, bestaan de filmtips uit
titels die op een on-demandplat-
form te zien zijn. Een greep uit het
aanbod.
DRAMA
Een knaapje uit de sloppenwijken van
India schopt het tot chauffeur van een
rijk koppel. Zolang hij zich onderdanig
opstelt en 'ja' en 'amen' blijft roepen,
is er niks aan de hand. Lijkt het. Deze
Netflix-film lijkt op Oscarwinnaar
Slumdog Millionaire (2008), maar zet
u schrap voor een gemene twist. Die
eerste helft blijkt een valstrik.
DRAMA
Muhammad Ali, Malcolm X, Sam
Cooke en Jim Brown treffen elkaar op
25 februari 1964 in een hotel in Miami
Beach. Klinkt als de aanzet voor een
flauwe mop. Toch wordt deze ont
moeting nooit een klucht. Sterker, Re-
gina King dompelt haar regiedebuut
onder in ernst en urgentie. Met ac-
teervuurwerk waar je u tegen zegt.
DRAMA
Een waargebeurd verhaal dat zich af
speelt op het Britse platteland in
1939, waar een rijke weduwe (Carrey
Mulligan) een amateurarcheoloog
(Ralph Fiennes) inhuurt om de graf
heuvels op haar terrein te onderzoe
ken. Al snel stuiten ze op een Angel
saksisch schip. Mooi acteerwerk,
maar echt opwindend wordt het nooit.
Beluister
op de site
van deze
krant de
podcast
MovieInsi-
ders waarin
filmredac
teur Gudo
Tienhooven
en medecinefiel John de Jong hun
licht laten schijnen over de nieuwste
titels, de beroemdste klassiekers en
het laatste filmnieuws.
GLOBES
Tina Fey en
Amy Poehler
nemen op 28
februari voor de
vierde keer de
presentatie van
de Golden Glo
bes voor hun re
kening vanaf
twee locaties.
Het is nog niet
bekend of er
publiek op
beide locaties
aanwezig is en
of de winnaars
hun prijs virtueel
of persoonlijk in
ontvangst
nemen.
NETFLIX
Jennifer Lopez
zal de hoofdrol
vertolken in The
Mother, een ac
tiefilm voor Net-
flix. Ze speelt
een huurmoor
denaar die haar
dochter, die ze
jaren eerder af
stond, moet
zien te redden.
De Nieuw-Zee-
landse regis
seur Niki Caro
(Mulan) regis
seert, het script
is van Misha
Green (Heroes,
Sons of Anar
chy).
E
VL
Vermogend,
verveeld en...
vampier
Gudo Tienhooven
DRAMA
Regie: Andrej Konchalovsky. Hoofd
rollen: Yuliya Vysotskaya, Vladislav
Komarov en Andrey Gusev. Te zien
op de online-editie van het IFFR.