MEDIA CULTUUR 27 h p|us tv gids Maand van de Bijbel Februari is de maand van de Bijbel, een initiatief waaraan ook KRO- NCRV en de EO meedoen. Reden voor de omroepen om te laten zien dat geloof nog steeds een belangrijke rol kan spelen op televisie. Maar wat is er veranderd in de bijna veertig jaar tussen D'r kan nog meer bij en The Passion? In het EO-programma Hart op de Tong van eind jaren 80, waarin Henk Binnendijk voxpop-achtige gesprekken over religie voerde, was er nog weinig ruimte voor twijfel aan het geloof. De omroep had des tijds gewoon een vaste uitzenddag en er was dus geen enkele netmanager die na dacht over het aantrekkelijk maken van zo'n pro gramma voor een breed publiek. Dat is nu wel an ders, ziet ook EO-journalist Tijs van den Brink. God op tv is lang niet meer zo vanzelfsprekend. ,,Een programma als Adieu God? bestaat al acht jaar en dat kunnen wij blijven maken op onze ma nier vanwege het late tijdstip'', zegt Van den Brink. ,,We hebben wel eens overwogen om het te popu lariseren, maar dan kan het eigenlijk niet meer over God gaan. Dat is geen verwijt aan de NPO hoor, maar gewoon hoe ons huidige mediasysteem werkt.'' Het basisidee van Adieu God? is mensen vragen waarom ze mét geloven en dat was best spannend omdat we als EO ooit zijn opgericht om het evan gelie te verkondigen. Ik denk niet dat dit pro gramma er dertig jaar geleden doorheen was geko men, toen was het meer zenden en nu meer luiste ren. Ikzelf wil ook best mensen mijn mening ge ven over waarin ik geloof, maar ik ben natuurlijk vooral een journalist die vragen stelt.'' Toch moet die open, luisterende houding van de huidige EO niet te ver gaan, vindt Van den Brink. Ruimte voor twijfel moet er kunnen zijn, maar niet ten koste van alles. ,,Als je alleen maar twij felt blijft er niets van over. Geloven is ook echt een stap zetten waarvan je niet precies weet waar die je brengt. Ik vind het daarnaast ook van belang om Als je alleen maar twijfelt blijft er niets over van het geloof eerlijk te zeggen dat geloven niet altijd makkelijk of logisch is.'' Van den Brink rekent er niet op dat er de ko mende jaren méér zendtijd ingeruimd gaat wor den voor programma's over het geloof. Toch ziet hij dat er wel degelijk nog ruimte voor is op tv, bij de jaarlijkse uitzending van The Passion bijvoor beeld. ,,Ik ben er persoonlijk van gecharmeerd, maar sommige christenen vinden dat er weinig overblijft van het geloof. Het gaat er om dat je res pectvol met het verhaal omgaat en dat gebeurt in mijn ogen.'' Als je het oorspronkelijke verhaal veel zou losla ten, passeer je volgens Van den Brink wel een grens. Mag Jezus dan een donkere vrouw worden bijvoorbeeld? ,,Jezus was geen vrouw, maar de kleur van Jezus weet niemand. Het moet gewoon niet opeens een ander verhaal wor den, want ik hoor bij de mensen die dat verhaal als waarheid beschouwen.'' Persoonlijke benadering KRO-NCRV-presentatrice en theologe Jacobine Geel deelt de analyse van haar collega. Ze ziet dat religieuze programma's verschuiven van onder werpen als 'de kerk' of 'het geloof naar een veel persoonlijkere benadering. ,,De invalshoek wordt de man of vrouw die vertelt wat hem of haar inspi reert, bemoedigt of troost. Er is niet langer één waarheid over de inhoud van dat geloof.'' Geel is wel overtuigd van het belang om de ver halen uit de Bijbel te blijven vertellen. ,,Niet als een panklaar recept voor hoe te leven of wat te ge loven, maar als verhalen die mensen kunnen in spireren om zichzelf en de samenleving beter te begrijpen. De groep mensen die het als de waar heid ziet, als de kern van hun bestaan, zal kleiner worden, maar de mensen die uit de Bijbel iets meekrijgen blijft bestaan, al was het maar omdat we zonder dit boek veel in onze eigen cultuur en samenleving niet kunnen begrijpen.'' Zuilen Theologe Mirelle Klomp schreef in 2019 een boek over tien jaar The Passion. Ze denkt dat de individu alisering van de samenleving - en dus van het ge loof- ook terug te zien is in de media. „Vroeger hoorde je bij een zuil en stond de manier waarop je met het geloof omging wel zo'n beetje vast, maar tegenwoordig maakt iedereen zelf een afweging: programmamakers zoeken daarin hun weg door niet te veel voor te schrijven.'' Klomp ziet daarin bijvoorbeeld bij de EO wel een grote verandering. ,,In het geloof was vroeger een soort zekerheid te vinden en dat is nu meer een zoektocht. Overtuigen werkt niet zo goed, maar de vraag naar zingeving is wel heel erg inte ressant en actueel. Je ziet bij The Passion dat men sen om allerlei redenen kijken; voor sommigen is het gewoon entertainment en voor anderen heeft het een diepere betekenis. Die betekenisge ving is heel individueel, mensen koppelen de the ma's die daar aan bod komen aan iets wat ze zelf hebben meegemaakt. Dus het helpt om soms grote verhalen voor een breed publiek te maken om maximaal effect te hebben.'' FEBRUARI dinsdag 2 februari 2021 Media&Cultuu r Bas Hakker The Passion van 2019, gehouden in Dordrecht. foto anp kippa 44 —Tijs van den Brink Voor de tweede keer is februari 'De maand van de Bij bel'. De maand is be dacht door de chris telijke uitgeverijen Royal Jongbloed en Adveniat in samen werking verschil lende partijen waaronder de EO en KRO-NCRV. Het is de bedoeling dat in het hele land aandacht be steed wordt aan de Bijbel en dat geldt ook voor de pro gramma's van de omroepen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 27