©NDERNEMER Hoe Julians moeder hielp met winst KVK Innovatie Top 100 Podcast w Winkeliers leren van webshops 'Probeer problemen op te lossen die dicht bij jezelf liggen' van de week deondernemer.nl Rotterdams bedrijf Somnox verovert de wereld met robot die slaapproblemen oplost De slaaprobot van het Delftse bedrijf Somnox heeft de eerste prijs gewonnen van de vijftiende KVK Innovatie Top 100. Inspiratiebron was de chronisch slecht slapende moeder van oprichter Julian Jagtenberg. ,,Onze robot vermindert stress en maakt je hoofd leeg." Bij het robotica-instituut aan de TU Delft ontwikkelde Jagten berg robots. „Mijn moeder had slaapproblemen, dus zeiden we tegen elkaar: kunnen we iets in de technologie vinden dat haar kan helpen? Lang verhaal kort: na veel 3D-printen en prototypes getest op mijn moeder vonden we iets dat daadwerkelijk bleek te werken." Als we allemaal genoeg zouden slapen, wordt de zorg minder belast, zijn bedrijven productiever, wereldwijde economieën gezonder, het verkeer veiliger en onze kinderen slimmer. Jagtenberg: „Slaap is de beste ziektekostenverzeke ring die je kunt afsluiten. Een uitgeruste wereld is een mooiere wereld. Ik vind dat ondernemers problemen moeten oplossen die dichtbij hen liggen. Ze hebben dan de juiste passie om met een oplossing te komen." Crowdfunding op Kickstarter Jagtenberg en zijn toenmalige collega studenten van de TU Delft deden het en startten Somnox, een samenstelling van de Latijnse woorden Somno en Nox: slapen en nacht. Somnox deed mee aan het acceleratorprogramma van YES!Delft en begon een succesvolle crowdfunding- campagne op Kickstarter. Samenwerking met Auping volgde, de Somnox Slaap- robot werd een feit en intussen zijn er wereldwijd meer dan vijfduizend tevre den slapers. ,,Door de subtiele geluiden en bewegingen die de robot maakt, wordt een menselijke ademhaling gesimuleerd en ontspan je gemakkelijker. Zo val je niet alleen rustiger in slaap, maar ook sneller en dieper. De robot vermindert stress en helpt het hoofd leeg te maken. Dat zorgt voor een uitgerust gevoel overdag." De innovatie bleef niet onopgemerkt: na de slaaprobot buiten onze landsgrenzen (zoals de VS) aan te bieden, kreeg Somnox veel internationale media-aandacht (zelfs Wall Street Jour nal) en won het diverse prestigieuze prijzen zoals Red Dot Design en de Rabobank Duurzame Innovatie Prijs. KVK Innovatie Top 100 Voor het Rotterdamse bedrijf komt daar de eerste prijs van de vijftiende KVK Innovatie Top 100 nog eens bij. De onafhankelijke jury, onder leiding van innovator Ruud Koornstra, was unaniem in de keuze. De bekendmaking vond online plaats, in het bijzijn van koning Willem-Alexander. Jagtenberg is er nog beduusd van. ,,Als een van de genomineerden keek ik mee, ineens kwam ik vol in beeld en had ik een gesprek met de koning!" vertelt hij. ,,Het winnen van deze innovatieprijs kwam echt als een volslagen verrassing." Wat ondernemers kunnen leren van AFAS-marketeer Martijn Delahaye Tikkeltje eigenwijs Online ondernemers werden nog wel eens met een schuin oog aangekeken door uitbaters van stenen winkels. Alsof het nep was, veel minder moeite zou kosten. Een effect van corona is dat dit beeld ver dwijnt en de verhoudingen recht worden getrokken. De afgelopen jaren waren web shops de aartsvijanden van winkeliers. Balend en soms met tranen in de ogen zagen winkeleigenaren steeds meer omzet wegvloeien naar online aanbieders en dat voelde vaak oneerlijk, want webshops hadden het toch veel gemakkelijker? Nu, tijdens de coronacrisis, zien we dat winkeliers die al eerder bezig waren met online marketing en dito verkoop het aanzienlijk beter doen dan winkeliers die daar nog niets mee deden. Waren ze al lekker actief op social media, dan kunnen ze nu veel eenvoudi ger contact houden met hun klanten en zelfs met een simpele webshop toch nog wat omzet maken. Bruut geweld Door corona worden winkeliers die nog niets digitaals deden met bruut geweld uit hun comfort- zone gejaagd richting het internet. Daar komen ze tot bij zondere nieuwe inzichten. Waar ze eerst dachten dat web shops het veel gemakkelijker hadden dan 'stenen' winkeliers, zien ze dat het online ook niet allemaal vanzelf gaat. Ook het runnen van een webshop vergt kennis, inzet en middelen, zelfs meer dan ze ooit voor mogelijk hielden. Ook online heb je kosten voor marketing, personeel, voor raad, logistiek en nog veel meer. Waar winkeliers altijd ziek wer den van showrooming, zien ze nu dat er ook zoiets bestaat als webrooming. Klanten oriënteren zich online en bestellen bij hun lokale winkelier die het nu toch ineens wél thuis kan komen bezorgen. Strenger kiezen Mooi is het om ook te zien hoe winkeliers opeens slimmer gaan nadenken over hun aanbod. Het lukt gewoon niet om het totale assortiment uit jouw winkel online te krijgen. Winkeliers gaan strenger kiezen. Dat geeft ook een andere kijk op het aanbod in hun winkel. Ineens krijgen ze boven dien meer belangstelling voor data. Wat kan ik leren uit de cijfers in mijn kassa? Hoe kan ik daar mijn voordeel mee doen? Winkeliers worden verrast door wat ze ontdekken. Prachtig dat ze nu anders gaan denken en dat zelfs leuk vinden. Met al die nieuwe inzichten veranderen ze ook hun strategie in die aloude winkel. Ze ontdekken hoe ze meer toegevoegde waarde en aantrek kingskracht kunnen toevoegen. Ze ontwikkelen zich en komen uiteindelijk sterker en slimmer uit de coronacrisis. Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met KVK. Kijk voor meer informatie op kvkinnovatietop100.nl volg ons op nffloo1 Thijs Talks Thijs van Dijk Beluister deze ij |t3 podcastserie Scan de QR-code om alle afleveringen van Thijs Talks te beluisteren. Of ga naar deondernemer.nl/podcast In de jacht op zijn ultieme marketingelftal spreekt marcom-expert Thijs van Dijk met Martijn Delahaye, directeur marketing communicatie bij AFAS Software. Vinden, veroveren en verrassen is zijn lijfspreuk. Op welke positie past Delahaye het best in het elftal van marketingtoppers en waarom? Thijs Talks is een nieuwe tweewekelijkse podcast over marketing, te beluisteren via De Onder nemer en de bekende podcast-platforms. Het is een zoektocht naar het verhaal achter de marketeers en wat hen inspireert en drijft. Hoe gaan ze om met succes, maar ook met tegenslag en wat kunnen ondernemers daarvan leren? Hoe zit de marketeer in de wedstrijd en wat is de strategie of tactiek om het verschil te maken met de tegenstanders? Eén van die marke tingtoppers is Martijn Delahaye, werkzaam bij AFAS Software, een Nederlandse specialist in bedrijfs software. Een echt familiebedrijf ook, dat zich laat omschrijven als een beetje gek, tikkeltje eigenwijs maar vooral vol met passie voor service en het inspireren van ondernemers. AFAS helpt klanten met hun ERP-software om de bedrijfs processen te vereenvoudigen. Zo houden ondernemers meer tijd over voor waar het echt om draait: ondernemen. Delahaye speelt daar een verbindende factor in en is de afge lopen jaren ook betrokken geweest bij de meest recente sponsorprojecten zoals muziekhal AFAS Live, voetbalclub AZ en het AFAS Circustheater. Fred Rutgers is zelfstandig groei- coach en retail-trendwatcher Julian Jagtenberg (rechts) is met de grote winnaar van de KVK Innovatie Top 100 Dit is een wekelijkse uitgave van De Ondernemer De artikelen worden geschreven door de redactie van De Ondernemer, deels in samenwerking met betalende partners. Meer praktische tips en inspirerende verhalen? Ga naar deondernemer.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 19