Afvalverwerker heeft het druk dankzij klussers
- m
18 ECONOMIE
TOEKOMST BAGAGE
- - mwffl
In 2050 moet deze zelfrijdende bagagekar doodnormaal zijn op Schiphol. foto Amsterdam airport schiphol
We beginnen
voorzichtig. Het
blijft natuurlijk
spannend
Een vliegveld vol
zelfrijdende
voertuigen, dat is
het ultieme doel
van Schiphol. Toch zal
het nog wel even duren.
De eerste zelfrijdende
bagagekar rijdt sinds
gisteren rond op de
luchthaven. Op proef.
Die slimme luchthaven laat nog
wel eventjes op zich wachten, zegt
Hassan Charaf, die voor Schiphol
aan de toekomst werkt. Nee, hij
heeft nog niet stiekem een koffer
voor de zelfrijdende bagagekar ge
gooid om te kijken of die vanzelf
stopt. Maar de innovatiemanager
heeft hem al wel zien rondrijden.
,,Het is best spannend om te zien
hoe zo'n trekker opeens zelf gaat
rijden, vrij surrealistisch. Het ziet
er gek uit.''
Schiphol beproeft deze maand
met KLM en fabrikant Smart Air
port Systems een zelfrijdende ba
gagetrekker, zo'n voertuig dat een
trits karretjes met koffers en
vracht over de luchthaven sleept.
Het bedrijf wil zo achterhalen of
het laden en lossen van vliegtui
gen op het drukke platform effi
ciënter, veiliger en schoner kan.
De eerste tests met de trekker,
die uiterlijk niet afwijkt van be
mande voertuigjes, zijn nog op
een afgesloten stukje Schiphol.
Charaf: ,,We beginnen voorzich
tig. Het blijft spannend om een
zelfrijdend voertuig los te laten op
het luchthaventerrein. We willen
vooral zien hoe de voertuigen zich
gedragen, zowel in de bagagekel-
Schiphol
ders als buiten op het platform.
Dan moeten we nog even niet de
gewone operatie dwarszitten.''
Later deze maand gaat de trek
ker van de Franse fabrikant TLD
ook tussen het andere platform-
verkeer rijden. Met echte bagage,
van de bagagekelder naar het
vliegtuig. ,,Nog wel op een wat
lagere snelheid en met een be
stuurder die in geval van nood kan
ingrijpen. Maar die zit niet met
zijn handen aan het stuur'', zegt
Charaf.
,,Het wagentje heeft meerdere
sensoren om zo veel mogelijk vat
te krijgen op de complexe omge
ving. Die registreren waar hij is en
wat er om hem heen gebeurt." Dat
is vooral nodig omdat het in goede
tijden erg druk wordt op en rond
de platforms van het vliegveld,
waar naast bagagekarren ook tank
wagens, cateringtrucks, wc-wa-
gens, loopbruggen, vliegtuigtrap
pen, vliegtuigtrekkers én vliegtui
gen door elkaar krioelen.
Later dit voorjaar worden con
currerende bagagetrekkers, onder
meer van het Nederlandse Van-
derlande, beproefd op de zuster-
vliegvelden in Eindhoven en Rot
terdam. ,,Daarna bundelen we wat
we geleerd hebben, om de vol
gende stappen te zetten.''
'Mijn droom'
De bagagekarproef is maar een
puzzelstukje in allerlei tests die
het luchthavenbedrijf ondanks de
enorme klappen van de coronacri
sis uitvoert om de koers voor de
toekomst te bepalen. ,,Fabrikanten
van luchthavenvoertuigen zijn het
verst met deze wagens. Maar ook
andere voertuigen zullen zelfrij-
dend worden. Dat is stilletjes ook
mijn droom: een vloot autonome
voertuigen die zonder uitstoot
over de luchthaven rijdt.''
Vorig jaar deed de luchthaven al
een proef met een deels elektri
sche vliegtuigtrekker die toestel
len van de gate kan wegduwen en
- bestuurd door de vlieger - over
de luchthaven manoeuvreert. Dat
scheelt brandstof, uitstoot en her
rie.
Toekomstige tests gaan verder
dan voertuigen alleen. Bij een aan
tal gates hangen camera's die
vanaf de aankomst van een vlieg
tuig tot het vertrek alle handelin
gen registreren, zoals het laden en
lossen van koffers, tanken, cate
ring en het legen van wc's. ,,Met
kunstmatige intelligentie beoor
delen we die beelden, zodat we
kunnen kijken of dat hele proces
efficiënter, sneller en veiliger kan.''
Werkloos
Uiteindelijk moet dat volgens
Charaf leiden tot een 'slim Schip
hol'. ,,Autonome voertuigen en
kunstmatige intelligentie worden
vaak neergezet als hosanna die de
wereld gaat redden. Maar zo ver
zijn we nog lang niet.'' Toch zijn al
wel wat piketpaaltjes geslagen.
Een groeiend deel van het wagen
park van de luchthaven, vliegtuig-
afhandelaars en luchtvaartmaat
schappijen rijdt al op stroom.
,,In 2030 moeten al onze activi
teiten op de luchthavens uitstoot-
vrij zijn, autonomie speelt daarin
een rol. Ik heb een stiekeme hoop
dat we richting 2030, het jaar dat
we klimaatneutraal moeten opere
ren, al een heleboel autonome
voertuigen gebruiken. Richting
2050 moet dat doodnormaal zijn.''
Het is volgens de innovatiema
nager niet de bedoeling met robo
tisering allerlei mensen werkloos
te maken. ,,Het doel is zeker niet
om werkgelegenheid weg te ne
men. We gaan niet naar een lucht
haven toe waar de mens geen deel
van uitmaakt. We willen het werk
veiliger maken. We hebben straks
juist hard mensen nodig voor han
delingen die moeilijker te automa
tiseren zijn.''
Dat merkte afvalverwerker Re-
newi. Het bedrijf zit vooral in de
zakelijke markt. ,,Bij de horeca en
bijvoorbeeld hotels zagen we een
flinke terugloop in de hoeveelheid
afval'', zegt bestuursvoorzitter
Otto de Bont. Logisch natuurlijk,
want met name de horeca zit al
lang op slot. Daar staat tegenover
dat huishoudens natuurlijk meer
afval produceren omdat er meer
thuis gekookt wordt. ,,Maar daar
profiteren wij niet van, huishou
delijk afval wordt door gemeenten
opgehaald en niet door ons'', aldus
De Bont.
Toch profiteerde Renewi wel
van particulieren, maar op een an
der terrein. Hele gezinnen zitten
aan huis gekluisterd door corona.
En dat leidde tot een verbouw
woede. ,,We zagen een flinke stij
ging bij het bouw- en sloopafval.
Ook werd er meer grof huishoude
lijk afval aangeboden'', zegt de be
stuursvoorzitter.
De file naar het werk werd inge
ruild voor de file naar de milieu-
straat. ,,Mensen zijn massaal hun
huis gaan opknappen en verbou
wen.'' En dat zorgt weer voor een
toename van het bouw- en sloop
afval. Daarnaast is er ook flink
»Door corona
groeide het aantal
bankstellen dat werd
weggegooid
geïnvesteerd in nieuwe appara
tuur, merkt De Bont. ,,Veel men
sen hebben bijvoorbeeld de keu
ken vernieuwd. Dan wordt ook de
ijskast en de oven vervangen.'' Het
aantal bankstellen bij de milieu
straten groeide eveneens hard
sinds de corona-uitbraak, merkt
Renewi.
De afvalverwerker ziet dat er een
inhaalslag plaatsvindt bij de ver
duurzaming. ,,Er worden veel ver
warmingsketels vervangen door
warmtepompen. De eerste maan
den van de pandemie zag je dat
consumenten nog terughoudend
waren met investeren. Maar de
laatste tijd zien we een inhaalslag,
veel uitgestelde aankopen worden
alsnog gedaan'', zegt De Bont.
Wat Renewi aan de ene kant
verloor aan afvalstromen kreeg het
er aan de andere kant weer bij. Per
saldo krompen de afvalvolumes
licht, maar financieel hield de af
valverwerker het droog.
dinsdag 2 februari 2021
GO
Schiphol test slim wagentje dat
koffers naar het vliegtuig brengt
Herman Stil
Schiphol
(Willing met
515
A5012021
Self driving vehicle
-f
- Hassan Charaf, Schiphol
De coronapandemie heeft in
Nederland nauwelijks tot minder
afval geleid het afgelopen jaar.
Maar de samenstelling van die
enorme afvalberg veranderde
wel.
Peet Vogels
Eindhoven
Een medewerker van afvalver
werker Renewi. foto fred leeflang