Afvalverwerker heeft het druk dankzij klussers - m 18 ECONOMIE TOEKOMST BAGAGE - - mwffl In 2050 moet deze zelfrijdende bagagekar doodnormaal zijn op Schiphol. foto Amsterdam airport schiphol We beginnen voorzichtig. Het blijft natuurlijk spannend Een vliegveld vol zelfrijdende voertuigen, dat is het ultieme doel van Schiphol. Toch zal het nog wel even duren. De eerste zelfrijdende bagagekar rijdt sinds gisteren rond op de luchthaven. Op proef. Die slimme luchthaven laat nog wel eventjes op zich wachten, zegt Hassan Charaf, die voor Schiphol aan de toekomst werkt. Nee, hij heeft nog niet stiekem een koffer voor de zelfrijdende bagagekar ge gooid om te kijken of die vanzelf stopt. Maar de innovatiemanager heeft hem al wel zien rondrijden. ,,Het is best spannend om te zien hoe zo'n trekker opeens zelf gaat rijden, vrij surrealistisch. Het ziet er gek uit.'' Schiphol beproeft deze maand met KLM en fabrikant Smart Air port Systems een zelfrijdende ba gagetrekker, zo'n voertuig dat een trits karretjes met koffers en vracht over de luchthaven sleept. Het bedrijf wil zo achterhalen of het laden en lossen van vliegtui gen op het drukke platform effi ciënter, veiliger en schoner kan. De eerste tests met de trekker, die uiterlijk niet afwijkt van be mande voertuigjes, zijn nog op een afgesloten stukje Schiphol. Charaf: ,,We beginnen voorzich tig. Het blijft spannend om een zelfrijdend voertuig los te laten op het luchthaventerrein. We willen vooral zien hoe de voertuigen zich gedragen, zowel in de bagagekel- Schiphol ders als buiten op het platform. Dan moeten we nog even niet de gewone operatie dwarszitten.'' Later deze maand gaat de trek ker van de Franse fabrikant TLD ook tussen het andere platform- verkeer rijden. Met echte bagage, van de bagagekelder naar het vliegtuig. ,,Nog wel op een wat lagere snelheid en met een be stuurder die in geval van nood kan ingrijpen. Maar die zit niet met zijn handen aan het stuur'', zegt Charaf. ,,Het wagentje heeft meerdere sensoren om zo veel mogelijk vat te krijgen op de complexe omge ving. Die registreren waar hij is en wat er om hem heen gebeurt." Dat is vooral nodig omdat het in goede tijden erg druk wordt op en rond de platforms van het vliegveld, waar naast bagagekarren ook tank wagens, cateringtrucks, wc-wa- gens, loopbruggen, vliegtuigtrap pen, vliegtuigtrekkers én vliegtui gen door elkaar krioelen. Later dit voorjaar worden con currerende bagagetrekkers, onder meer van het Nederlandse Van- derlande, beproefd op de zuster- vliegvelden in Eindhoven en Rot terdam. ,,Daarna bundelen we wat we geleerd hebben, om de vol gende stappen te zetten.'' 'Mijn droom' De bagagekarproef is maar een puzzelstukje in allerlei tests die het luchthavenbedrijf ondanks de enorme klappen van de coronacri sis uitvoert om de koers voor de toekomst te bepalen. ,,Fabrikanten van luchthavenvoertuigen zijn het verst met deze wagens. Maar ook andere voertuigen zullen zelfrij- dend worden. Dat is stilletjes ook mijn droom: een vloot autonome voertuigen die zonder uitstoot over de luchthaven rijdt.'' Vorig jaar deed de luchthaven al een proef met een deels elektri sche vliegtuigtrekker die toestel len van de gate kan wegduwen en - bestuurd door de vlieger - over de luchthaven manoeuvreert. Dat scheelt brandstof, uitstoot en her rie. Toekomstige tests gaan verder dan voertuigen alleen. Bij een aan tal gates hangen camera's die vanaf de aankomst van een vlieg tuig tot het vertrek alle handelin gen registreren, zoals het laden en lossen van koffers, tanken, cate ring en het legen van wc's. ,,Met kunstmatige intelligentie beoor delen we die beelden, zodat we kunnen kijken of dat hele proces efficiënter, sneller en veiliger kan.'' Werkloos Uiteindelijk moet dat volgens Charaf leiden tot een 'slim Schip hol'. ,,Autonome voertuigen en kunstmatige intelligentie worden vaak neergezet als hosanna die de wereld gaat redden. Maar zo ver zijn we nog lang niet.'' Toch zijn al wel wat piketpaaltjes geslagen. Een groeiend deel van het wagen park van de luchthaven, vliegtuig- afhandelaars en luchtvaartmaat schappijen rijdt al op stroom. ,,In 2030 moeten al onze activi teiten op de luchthavens uitstoot- vrij zijn, autonomie speelt daarin een rol. Ik heb een stiekeme hoop dat we richting 2030, het jaar dat we klimaatneutraal moeten opere ren, al een heleboel autonome voertuigen gebruiken. Richting 2050 moet dat doodnormaal zijn.'' Het is volgens de innovatiema nager niet de bedoeling met robo tisering allerlei mensen werkloos te maken. ,,Het doel is zeker niet om werkgelegenheid weg te ne men. We gaan niet naar een lucht haven toe waar de mens geen deel van uitmaakt. We willen het werk veiliger maken. We hebben straks juist hard mensen nodig voor han delingen die moeilijker te automa tiseren zijn.'' Dat merkte afvalverwerker Re- newi. Het bedrijf zit vooral in de zakelijke markt. ,,Bij de horeca en bijvoorbeeld hotels zagen we een flinke terugloop in de hoeveelheid afval'', zegt bestuursvoorzitter Otto de Bont. Logisch natuurlijk, want met name de horeca zit al lang op slot. Daar staat tegenover dat huishoudens natuurlijk meer afval produceren omdat er meer thuis gekookt wordt. ,,Maar daar profiteren wij niet van, huishou delijk afval wordt door gemeenten opgehaald en niet door ons'', aldus De Bont. Toch profiteerde Renewi wel van particulieren, maar op een an der terrein. Hele gezinnen zitten aan huis gekluisterd door corona. En dat leidde tot een verbouw woede. ,,We zagen een flinke stij ging bij het bouw- en sloopafval. Ook werd er meer grof huishoude lijk afval aangeboden'', zegt de be stuursvoorzitter. De file naar het werk werd inge ruild voor de file naar de milieu- straat. ,,Mensen zijn massaal hun huis gaan opknappen en verbou wen.'' En dat zorgt weer voor een toename van het bouw- en sloop afval. Daarnaast is er ook flink »Door corona groeide het aantal bankstellen dat werd weggegooid geïnvesteerd in nieuwe appara tuur, merkt De Bont. ,,Veel men sen hebben bijvoorbeeld de keu ken vernieuwd. Dan wordt ook de ijskast en de oven vervangen.'' Het aantal bankstellen bij de milieu straten groeide eveneens hard sinds de corona-uitbraak, merkt Renewi. De afvalverwerker ziet dat er een inhaalslag plaatsvindt bij de ver duurzaming. ,,Er worden veel ver warmingsketels vervangen door warmtepompen. De eerste maan den van de pandemie zag je dat consumenten nog terughoudend waren met investeren. Maar de laatste tijd zien we een inhaalslag, veel uitgestelde aankopen worden alsnog gedaan'', zegt De Bont. Wat Renewi aan de ene kant verloor aan afvalstromen kreeg het er aan de andere kant weer bij. Per saldo krompen de afvalvolumes licht, maar financieel hield de af valverwerker het droog. dinsdag 2 februari 2021 GO Schiphol test slim wagentje dat koffers naar het vliegtuig brengt Herman Stil Schiphol (Willing met 515 A5012021 Self driving vehicle -f - Hassan Charaf, Schiphol De coronapandemie heeft in Nederland nauwelijks tot minder afval geleid het afgelopen jaar. Maar de samenstelling van die enorme afvalberg veranderde wel. Peet Vogels Eindhoven Een medewerker van afvalver werker Renewi. foto fred leeflang

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 18