'Afhaalloket winkels is een lachertje: we willen volledig open' II ECONOMIE 17 Het voelt nu net zo onzeker als toen de crisis net uitbrak Wij hebben goede hoop dat er snel nog meer mogelijk wordt Inmiddels hebben ze zo'n tien opdrachtgevers, waaronder een groot bedrijf in kozijnen, een uitzendbureau voor financieel talent, het bedrijf Uitgekookt.nl en Marketing Oost. Vanwege de animo hebben ze vorig jaar twee nieuwe developers in dienst ge nomen, hopen ze de komende maanden nieuwe klanten bin nen te halen en kunnen ze bin nenkort wellicht meer mensen aannemen. 'Enorme kick' Blue Famingos is niet het enige bedrijf dat de ondernemers uit Zwolle in coronatijd zijn begon nen. Daarnaast hebben ze een website slimmevergelijker.nl ge lanceerd, waar consumenten de beste productdeals kunnen vin den. Ondertussen hebben ze ook Weflycheap in een nieuw jasje gestoken; het richt zich nu meer op de Nederlandse markt met hotels en vakantieparken. Het werk met Blue Famingos bevalt inmiddels zo goed dat het nu hun eerste prioriteit is én blijft, ook als straks het rei zen weer aantrekt, zegt Van Drongelen. ,,Het geeft een enorme kick om te werken met en voor klanten. Bij Weflycheap hebben we namelijk geen in zicht in wie de eindklant is, want de boekingen vinden plaats bij reisorganisaties zoals TUI, Corendon en Traveldeal en niet bij ons.'' Voorlopig valt er sowieso weinig te verdienen met Wefly- cheap: er wordt sporadisch ge boekt voor Europese bestem mingen deze zomer, alleen boekingen voor Nederlandse vakantieparken lopen goed. ,,Het is afwachten hoe het met de vaccinaties loopt en hoe de nieuwe coronavarianten zich ontwikkelen. Eigenlijk voelt het nu net zo onzeker als toen de coronacrisis pas was uitge broken.'' Toch maken de jonge onder nemers zich niet al te druk. Van Drongelen: ,,We hebben deprimerende tijden meegemaakt, maar het is ook mooi om te zien hoe zo'n crisis je vindingrijk maakt en het be ste in je naar boven haalt. Een geluk bij een ongeluk, zou je kunnen zeggen. We zijn blij dat we iedereen in dienst heb ben kunnen houden en ons geen zorgen hoeven te maken over wat de toekomst ons als reisbedrijf brengt.'' Organisaties als INretail lobbyen al sinds de lockdown van half decem ber voor de mogelijkheid van click&collect: de klant doet online zijn bestelling en haalt het op een afgesproken tijdstip op bij de win kel. Vergelijkbaar met wat veel ho recazaken doen of bouwmarkten. Nu het aantal besmettingen be hoorlijk daalt, is het kabinet over stag en mogen alle winkels een af- haalloket hanteren. Zeer waar schijnlijk gaat deze versoepeling in op woensdag 10 februari. Meerman: ,,Eindelijk is het zover, fantastisch nieuws. Het is een eerste stap op weg naar volledige heropening. Wij hebben zelfs goede hoop dat er op korte termijn nog meer mogelijk wordt dan alleen het ophalen van een pakketje. Daarover wordt nu nog volop gesproken.'' Omvallen Volgens hem is het hard nodig dat winkeliers de click&collect-moge- lijkheid krijgen. ,,Door de corona- lockdown staan veel winkels op omvallen. Ruim twee derde van de winkeliers zegt het nog minder dan twee maanden te kunnen volhou den wegens gebrek aan geld. Dat blijkt uit ons onderzoek onder ruim duizend ondernemers.'' Volgens veel ondernemers zijn de inkom sten uit onlineverkoop niet vol doende om in combinatie met de steunmaatregelen van de overheid te overleven. Het merendeel van de bevraagde winkeliers zegt de voorjaarsgoede ren niet te kunnen betalen. Meer dan de helft vindt daarnaast dat banken niet of slecht meedenken in het vinden van oplossingen. Meer man: ,,Nogmaals, de afhaalfunctie is een stap in de goede richting, maar uiteindelijk willen we het liefste van het kabinet horen wan neer de winkels weer helemaal open mogen. Koppel die datum bij voorbeeld aan het aantal besmet tingen. Helaas, dat durven ze tot nu toe niet. Hierdoor blijft er nog steeds veel onzeker.'' Lachertje Winkels, maar ook horecazaken blijven zeer waarschijnlijk tot 2 maart dicht. En dat is precies wat René Repko, general manager bij kledingmerk State of Art niet wil horen. ,,Daar was ik al bang voor. Dat afhaalloket wordt door de poli tiek als zoethoudertje gebruikt richting winkeliers. Wij hebben 29 modezaken in Nederland en voor ons biedt click&collect geen meer waarde. Uiteraard kun je bij ons on line bestellen. Maar wij missen vooral de klant die in de fysieke winkels kleding of schoenen wil passen. Die omzet krijg je echt niet terug met een afhaalloket. Dat is wel een meerwaarde voor een be drijf als Ikea, een tuincentrum of een kleinere winkelier. Maar voor grootwinkelbedrijven in de mode- en schoenenbranche is dit kabi netsbesluit een lachertje. Dit zorgt alleen maar voor vertraging van wat we echt willen: volledig open!'' Toch verwacht de Raad Neder landse Detailhandel, de brancheor ganisatie voor grotere non-food- winkelformules, dat click&collect voor veel ondernemers positief zal uitpakken. ,,Dit systeem mag in alle landen in Europa tijdens een lock- down en geeft klanten een contact loze mogelijkheid en winkeliers een beetje lucht'', zegt directeur Eus Peters. „Winkeliers gaan hier geen winst op maken en het is ook niet de oplossing voor onze proble men. Daarvoor moeten we echt weer open kunnen. Maar het is een hoopvolle eerste stap.'' P a m dinsdag 2 februari 2021 GO Brancheorganisatie INretail is blij dat winkels vanaf volgende week open mogen voor het afhalen van bestellingen. Directeur Jan Meerman noemt het 'fantastisch nieuws'. Toch is er ook kritiek op de loketfunctie. ,,Dit is een poli tiek zoethoudertje." Sanne Schelfaut Zeist - Jan Meerman, directeur brancheorganisatie INretail Eelko van Drongelen, oprichter en directeur van reisbedrijf Weflycheap, is blij dat hij ondanks de crisis niemand hoefde te ontslaan. foto vincent jannink de Bijenkorf l2£) Een vestiging van de Bijenkorf in Maastricht. foto anp

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 17