'Ik heb de neiging het pad te kiezen waar nog niet veel mensen Waar zijn onze schepen? Dat is het voordeel van 80 worden. Ik heb veel mooie herinneringen Je tachtigste verjaardag vieren. Hoe doe je dat? Daarover hoeft Wim Hofman zich niet het hoofd te breken. Vie ren, dat wordt voor hem gedaan. Ter gelegenheid van het afronden van zijn tachtigste jaar op dinsdag 2 februari staat de uitgave gepland van We vertrekken voordat het licht is, een bundel met verhalen en il lustraties voor volwassenen. Tij dens de presentatie - online, want ja, corona - zal hij voorlezen en vragen beantwoorden. Een thea terbewerking van Zwart als inkt, zijn verhaal over Sneeuwwitje en de zeven dwergen, is in de maak bij theatergroep Zeelandia. En na tuurlijk deed hij zelf een beschei den duit in het zakje met een co lumn in deze krant, gisteren te le zen naast zijn tekening van een bedeesd jongetje met een feest- muts. Jarig, had hij erboven gezet. Toch waren er andere tijden. Wim: ,,Er wordt nu ophef gemaakt van mijn tachtigste. Maar ik heb ook jaren gehad dat er geen ver jaardag was. Begin jaren zestig zat ik tijdens mijn priesteropleiding een aantal jaren in Vlaanderen. Daar deden ze niet aan verjaarda gen. Terug in Nederland hadden mijn medestudenten gezien dat ik vaak diertjes tekende. Kwamen ze op mijn verjaardag met levende dieren aan. Een witte kip rende zo door mijn kamer. Ze hadden ook kevers en een worm." Als we bij hem binnenstap pen in zijn serre aan de Kou- dekerkseweg in Vlissingen heeft hij een zelfgemaakte kruidkoek in de oven staan. Op het beeldscherm van zijn computer licht een beeld van Rome op. Dat is geen toeval. Het was de laatste jaren tra ditie geworden dat hij en echtgenote Toke op zijn ver jaardag naar de Italiaanse hoofdstad gingen. Zoon Maar ten kwam dan vanuit Californië over om te gidsen. Dochter Mach- teld, die met haar gezin in Austra lië woont, was ook weieens van de partij. Dit jaar zit zo'n familiesa mensmelting er niet in. Maarten - hij werkt bij Google - heeft een vliegsimulator aangeschaft. Wim vliegt met hem mee in een geel vliegtuigje boven Rome. Het Co losseum, het Pantheon, het oogt net echt. Maarten bedient de stuurknuppel vanuit Amerika, hij leert er volgens Wim echt mee vliegen. „Kijk, daar zit ik, in dat gele vliegtuigje. Geel, ik houd van geel." Het was 1967, hij was kape laan en ging voor het eerst naar Rome. Een docent filosofie gaf hem een lift in zijn Dafje. Pasta's, pizza's, hij had nog nooit Italiaans gege ten, nog nooit een espresso ge dronken. Hij zag oudheid, renais sance, barok, modernisme: ,,Rome was en is overrompelend, zo veel stijlen, de stad is met geen andere te vergelijken. Roma o morte, Rome of de dood, dat is een leus van Ga ribaldi, de man die een eenheid maakte van Italië, hij is één van mijn helden. Roma o morte, het werd ook mijn leus. Een jaar na die eerste keer hebben Toke en ik de trein gepakt naar Rome. We wer den er verliefd. Later hebben we er ons dertigjarig huwelijksfeest ge vierd met de kinderen." Het reizen mist hij onder- dehand wel. Met enige weemoed denkt hij aan de herfst van 2019, toen hij met Toke in de auto door Frankrijk naar Barcelona reed. Het was de laatste reis voor het corona virus de wereld op slot deed. ,,Frankrijk was leuk, we hadden het land nog nooit in kerstsfeer ge zien. In Montpellier was een fan tastisch spektakel, er stond een draaimolen in de vorm van een immense kerstboom, je kon in een bal gaan zitten en meedraaien." Oud worden is niet zijn favo riete onderwerp. Vorig jaar werd hij met spoed in het ziekenhuis opgenomen. Hartritmestoornis sen. ,,Ach", zegt hij nu, ,,ik voel me beter dan een jaar geleden. Oud worden is normaal, dat zie je aan de presidenten van Amerika. De hele samenleving is oud gewor den, let maar eens op de samen stelling van de meeste besturen. In het ziekenhuis heb ik wel gemerkt dat het heel gemakkelijk is om te sterven. Dat wist ik eigenlijk al. Tijdens een bezoek aan Alaska, een paar jaar geleden, kreeg ik me toch een kiespijn. Maarten vond een tandarts in een militair hos pitaal. Alles draait daar om geld. Ik kreeg korting, drie kiezen trekken, twee betalen. Maar, zei de tandarts, het is het beste dat je weggemaakt wordt. Daar voor moest ik voor de zoveelste keer een handtekening zetten. Het was fantastisch, de opera tie, ik had geen centje pijn. Toen besefte ik: dat wegma ken is hartstikke fijn. Het moet zeer gemakkelijk zijn om zo te sterven. Nee, nu nog niet. Maar als het ernstig wordt, waarom niet? De aftakeling, het wegkwijnen, dat is ook voor de omgeving geen pretje." Als kind wilde hij al de wereld in. Boeken van ontdekkingsreizi gers hielpen hem op weg. De Noordpool trok hem niet. Afrika wel, een onontdekt land. De pries teropleiding die hij van 1953 tot 1966 volgde was bedoeld om mis sionaris te worden. Zover kwam het niet: „Eén van de bezwaren was dat ik eigen ideeën had. In 1969 besloot ik op eigen houtje een paar maanden naar Afrika te gaan. In Tanzania hadden ze me gevraagd lesmateriaal te helpen ontwikkelen. Uit eindelijk heb ik geprobeerd om voorlichtingsmateriaal voor een ziekenhuis te maken. Ik had geen spullen tot mijn beschikking, daarom schilderde ik op karton en ander verpakkingsmateriaal. Van meel probeerde ik witte verf te maken. Het ziekenhuis rook je al van ver, vooral de matrassen. 's Avonds lagen de zieken op een ga zon bij vuurtjes waarop werd ge kookt. Dat zijn momenten dat je je gaat afvragen: wat doen de blan ken hier? Je ziet dat zo'n land zich zelf moet ontwikkelen. Vooral omdat de bleekgezichten altijd geld willen verdienen. Zo werden er opeens heel veel aardnoten ge teeld op een manier die de traditi onele landbouw verstoorde. Alle- maal indrukken die ik heel mijn leven heb meegenomen." Hij vond Afrika ook dichter bij huis. In Tervuren bij Brussel, in het Afrika Museum: ,,Daar kwam ik tijdens mijn studietijd heel vaak om Afrikaanse kunst na te teke nen. Maskers en voorwerpen, de coraties, van gras gemaakte patro- nen. Vaak was je er alleen, er kwam bijna niemand in dat mu seum. Kijk eens wat wij hebben, die mentaliteit straalde het uit. Het was een particuliere verza meling van koning Leopold, een man die nu zelfs in België langza merhand wordt verguisd." Kijk naar de tekeningen en schilderingen van Wim Hofman. Alles kan als ondergrond dienen, van het deksel van een kartonnen doos tot een op het strand gevon den stukje hout. Hij koestert het gevondene en creëert er zijn eigen wereld op. Insecten, vissen, fanta siedieren, landschappen, al dan niet bevaren zeeën, bijna als strip figuren neergezette mensen. In zijn nieuwste boek We vertrekken voordat het licht is zijn zwart-wit- en kleurillustraties opgenomen. ,,Het is een boek voor volwasse nen. Ik ben benieuwd hoe dat valt met die illustraties. Je moet het niet geïllustreerd noemen, het is niet zo dat de illustraties het ver haal ondersteunen. Ik heb een doos met tekeningetjes naar de uitgeverij gestuurd. Daar hebben ze een mooie keuze gemaakt. Het Het gebonk van hamers op nagels Het ponsen van flenzen het gerakketak Het walsen van platen het geronk Van machines het geluid van de stoomfluit Van kettingen en anlcers defles Die stulcslaat het schip dat weggaat Alles komt terug als ik wacht bij de brug. 4 ZATERDAG 30 JANUARI 2021 GO VERVOLG VAN PAGINA 3 Het gedicht dat vanaf april op de nieuwe Dokbrug in Vlissingen is te lezen als de brug openstaat:

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 52