k
Win iedere dag de vrolijkste prijzen op DonaldDuck.nl!
MEDIA CULTUUR 25
w
kV;;*'
ik vanuit dat principe geen televisiepro
gramma maken? Daarop heeft hij met
zijn creatieve team het tv-format be
dacht voor Marble Mania. Talpa heeft
meteen de samenwerking gezocht met
deze jongens. We wilden graag gebruik
maken van hun knowhow en creativi
teit, de exposure gebruiken van hun
YouTube-kanaal. Als aanjager van het
televisieprogramma."
In de zomer van 2020 vinden de eerste
onderhandelingen plaats tussen Talpa
en de broers. In het eerste voorstel van
Talpa, zo blijkt uit de stukken, krijgt zo
wel Jelle als Dion een rol in het televi
sieprogramma. Ze komen een aantal da
gen in dienst van de zender, hun namen
komen op de (Nederlandse) aftiteling,
ze delen in de Nederlandse merchandi
sing van het tv-programma (knikker-
pakketten) en mogen uiteraard hun ei
gen YouTube-kanaal (Jelle's Marble
Runs) houden. Het belangrijkste: ze
krijgen een percentage als het format
aan het buitenland wordt uitgerold.
,,Als het programma een wereldsucces
is, kan dat in de miljoenen lopen. Echt
een grote deal. Bovendien zouden er
voorschotten worden betaald, terwijl
het programma nog niet eens van de
grond is gekomen. Bedenk wel: er was
nog niets toen, geen baan, geen pilot,
niets", aldus Römer. ,,Tegen dit voorstel
hebben zij nee gezegd, maar we hebben
toen gezegd: de deur blijft open. Drie
weken later zijn we weer bijeen geko
men en hebben we een tweede voorstel
gedaan."
Niemand heeft
recht op het
principe van
een
knikkerbaan
Daarin, zo is te zien in de stukken, zijn
er bedragen per afleveringen, zijn er
voorschotten, maar is het percentage
van de formatverkoop aan het buiten
land vervangen door bedragen per knik-
kerbaan die de broers hebben ontwor
pen. ,,Daar nemen we in ieder geval zes
banen van af", verduidelijkt Römer. ,,Als
we naar het buitenland gaan, nemen we
de banen mee en kunnen de broers daar
ook verdienen. We hebben uitgerekend
dat op basis van dit voorstel de broers
direct al zo'n substantieel bedrag had
den kunnen verdienen, ook omdat het
format nu al aan Duitsland is verkocht.
Dat bedrag zou verder op kunnen lopen
naarmate het aan meer landen werd
verkocht.''
,,Een contractonderhandeling loopt al
tijd in verschillende fasen. Een contract
is pas afgerond als beide partijen hun
handtekening eronder hebben gezet. En
die fase hebben we helaas nooit bereikt.
Het breekpunt is geweest dat zij langdu
rige garanties wilden hebben op de ba
nen in het buitenland. Dat is een belofte
die wij niet konden geven.''
Römer: ,,Wij kunnen geen land of bui
tenlandse zender dwingen om de banen
te gebruiken die wij aanbieden. Om de
jongens tegemoet te komen, hebben we
aangeboden dat we bij elke eerste serie
in een land ze sowieso voor zes banen
zouden betalen, of de zender ze nou zou
afnemen of niet. Voor een eventuele
tweede serie in zo'n land konden we
zo'n garantie niet geven. Want wij heb
ben er belang bij om het programma
aan zo veel mogelijk landen zo goed
mogelijk te verkopen. Dat betekent dat
dat format voor Amerika er anders uit
kan zien dan voor Zuid-Korea. Je moet
als producent de vrijheid hebben om
het programma samen met de zender te
richten op de behoefte van de kijker.
Die zijn verschillend per land. Kijk naar
de originele afleveringen van The Mas
ked Singer uit Korea en naar wat ze er in
Amerika van gemaakt hebben. Dat is
een behoorlijk verschil."
,,Dat is gewoonweg niet waar. Het prin
cipe van een knikkerbaan is natuurlijk
overal hetzelfde. Op het moment dat je
een baan hebt, begin je met een knikker
van boven en komt die er beneden weer
uit. Daar is een beperkt aantal variaties
op. A, daar kun je geen rechten aan ont
lenen en B: als je het internet afgaat zie
je ze overal. Maar hier gaat de discussie
niet over: er wordt gesteld dat wij de
formatrechten hebben gestolen en dat
we amoreel hebben gehandeld. Dat wil
ik hierbij wegnemen. Wij hebben ons
uiterste best gedaan om tot een deal te
komen. Zij hebben wel degelijk de kans
gehad."
ADVERTENTIE
n—'ebr*iari
';;:y
tïUzizs.iszr:
zaterdag 30 januari 2021
GO
Het nieuwe tv-pro-
gramma Marble Mania
scoort goed bij de kij
kers. FOTO'S TALPA
—Talpa-topman Paul
Römer
Ik begreep dat zij al een voorstel had
den getekend, John de Mol op vakan
tie ging en dat het contract bij zijn te
rugkomst op allerlei punten gewijzigd
moest worden.
Maar dan kunnen zij er toch niet aan
verdienen?
Toch zien zij hun ideeën terug in jullie
banen.
1
y yyyyy.yYy yyyyy.y-y.vy
rVrtyWyy#/yvyWyy w 4 y
r-4 4-4-* V VV V 41
H jynH4*t*