k Win iedere dag de vrolijkste prijzen op DonaldDuck.nl! MEDIA CULTUUR 25 w kV;;*' ik vanuit dat principe geen televisiepro gramma maken? Daarop heeft hij met zijn creatieve team het tv-format be dacht voor Marble Mania. Talpa heeft meteen de samenwerking gezocht met deze jongens. We wilden graag gebruik maken van hun knowhow en creativi teit, de exposure gebruiken van hun YouTube-kanaal. Als aanjager van het televisieprogramma." In de zomer van 2020 vinden de eerste onderhandelingen plaats tussen Talpa en de broers. In het eerste voorstel van Talpa, zo blijkt uit de stukken, krijgt zo wel Jelle als Dion een rol in het televi sieprogramma. Ze komen een aantal da gen in dienst van de zender, hun namen komen op de (Nederlandse) aftiteling, ze delen in de Nederlandse merchandi sing van het tv-programma (knikker- pakketten) en mogen uiteraard hun ei gen YouTube-kanaal (Jelle's Marble Runs) houden. Het belangrijkste: ze krijgen een percentage als het format aan het buitenland wordt uitgerold. ,,Als het programma een wereldsucces is, kan dat in de miljoenen lopen. Echt een grote deal. Bovendien zouden er voorschotten worden betaald, terwijl het programma nog niet eens van de grond is gekomen. Bedenk wel: er was nog niets toen, geen baan, geen pilot, niets", aldus Römer. ,,Tegen dit voorstel hebben zij nee gezegd, maar we hebben toen gezegd: de deur blijft open. Drie weken later zijn we weer bijeen geko men en hebben we een tweede voorstel gedaan." Niemand heeft recht op het principe van een knikkerbaan Daarin, zo is te zien in de stukken, zijn er bedragen per afleveringen, zijn er voorschotten, maar is het percentage van de formatverkoop aan het buiten land vervangen door bedragen per knik- kerbaan die de broers hebben ontwor pen. ,,Daar nemen we in ieder geval zes banen van af", verduidelijkt Römer. ,,Als we naar het buitenland gaan, nemen we de banen mee en kunnen de broers daar ook verdienen. We hebben uitgerekend dat op basis van dit voorstel de broers direct al zo'n substantieel bedrag had den kunnen verdienen, ook omdat het format nu al aan Duitsland is verkocht. Dat bedrag zou verder op kunnen lopen naarmate het aan meer landen werd verkocht.'' ,,Een contractonderhandeling loopt al tijd in verschillende fasen. Een contract is pas afgerond als beide partijen hun handtekening eronder hebben gezet. En die fase hebben we helaas nooit bereikt. Het breekpunt is geweest dat zij langdu rige garanties wilden hebben op de ba nen in het buitenland. Dat is een belofte die wij niet konden geven.'' Römer: ,,Wij kunnen geen land of bui tenlandse zender dwingen om de banen te gebruiken die wij aanbieden. Om de jongens tegemoet te komen, hebben we aangeboden dat we bij elke eerste serie in een land ze sowieso voor zes banen zouden betalen, of de zender ze nou zou afnemen of niet. Voor een eventuele tweede serie in zo'n land konden we zo'n garantie niet geven. Want wij heb ben er belang bij om het programma aan zo veel mogelijk landen zo goed mogelijk te verkopen. Dat betekent dat dat format voor Amerika er anders uit kan zien dan voor Zuid-Korea. Je moet als producent de vrijheid hebben om het programma samen met de zender te richten op de behoefte van de kijker. Die zijn verschillend per land. Kijk naar de originele afleveringen van The Mas ked Singer uit Korea en naar wat ze er in Amerika van gemaakt hebben. Dat is een behoorlijk verschil." ,,Dat is gewoonweg niet waar. Het prin cipe van een knikkerbaan is natuurlijk overal hetzelfde. Op het moment dat je een baan hebt, begin je met een knikker van boven en komt die er beneden weer uit. Daar is een beperkt aantal variaties op. A, daar kun je geen rechten aan ont lenen en B: als je het internet afgaat zie je ze overal. Maar hier gaat de discussie niet over: er wordt gesteld dat wij de formatrechten hebben gestolen en dat we amoreel hebben gehandeld. Dat wil ik hierbij wegnemen. Wij hebben ons uiterste best gedaan om tot een deal te komen. Zij hebben wel degelijk de kans gehad." ADVERTENTIE n—'ebr*iari ';;:y tïUzizs.iszr: zaterdag 30 januari 2021 GO Het nieuwe tv-pro- gramma Marble Mania scoort goed bij de kij kers. FOTO'S TALPA —Talpa-topman Paul Römer Ik begreep dat zij al een voorstel had den getekend, John de Mol op vakan tie ging en dat het contract bij zijn te rugkomst op allerlei punten gewijzigd moest worden. Maar dan kunnen zij er toch niet aan verdienen? Toch zien zij hun ideeën terug in jullie banen. 1 y yyyyy.yYy yyyyy.y-y.vy rVrtyWyy#/yvyWyy w 4 y r-4 4-4-* V VV V 41 H jynH4*t*

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 25