O Talpa-directeur Römer: - 24 MEDIA CULTUUI ANGELA KIJKT TV Quote van de dag 'Nu ik een beter figuur heb, bieden mensen aan om mijn boodschappen te dragen' Weer stemden bijna 1,5 miljoen kijkers donderdag af op Marble Mania, de knikkershow van SBS 6. Maar op de achtergrond leeft het beeld dat John de Mol het idee van twee broers heeft afgesnoept. Talpa-topman Paul Römer reageert: „Geloof me, John heeft een zwak voor deze jongens.'' Daar was er weer één. Een programma waarin een groep aantrekkelijke millenni- als een probleem bij de kop pakt, onder zoekt, blootlegt en uitlegt aan de kijker. Ik kan de rubrieken soms amper uit elkaar houden, omdat opzet (veel beelden van bellende, vergaderende en typende tv-makers) of titels op een of andere ma nier op elkaar lijken. Pointer, Rambam, Bait of Pro paganda, zoals dus de nieuwste loot aan de stam heet, dat gisteravond begon op NPO 3. Voor wat ze precies doen, citeer ik de wervende tekst op de website: een 'dreamteam van onder zoeksjournalisten' richt zich op 'mis- en desinfor matie, alternatieve feiten, hoaxes en fake news'. Je kunt je afvragen of de pretentieuze kwalificatie 'dreamteam' ook niet onder het kopje alternatieve feiten hoort, maar laten we ze het voordeel van de twijfel geven. De jonge makers hadden een inte ressant onderwerp gevonden voor de eerste afle vering: de ontmaskering van gelegenheidsviroloog Maurice de Hond. Daar gingen we. Van De Honds te stellige aeroso- lenclaim naar zijn gulle sponsor Klaas Hummel en lijntjes met rijke horeca-ondernemers die groot belang hebben bij het afschaffen van de 1,5 meter samenleving. Er werd uitgelegd hoe De Hond aan cherrypicking doet in wetenschappelijke onderzoe ken. De makers zetten zijn eerdere miskleunen over de millenniumbug, de Deventer Moordzaak en iPadscholen nog eens netjes op een rij. Ook hadden ze onderzocht of het zomaar mocht dat De Hond donaties aan zijn stichting rechtstreeks op zijn privérekening liet binnenkomen. Kortom, wie afgelopen maanden het nieuws een beetje volgde, hoorde weinig nieuws of opwin dends. Maar goed, als er één De Hond-gelovige tot inkeer is gekomen door deze uitzending, is dat mooi meegenomen. Hij had overigens geweigerd om kritische vragen van de programmamakers te beantwoorden. Verbazingwekkend? Nee, ook al niet. Eigenlijk vond ik een kort item aan het begin van de uitzending in potentie interessanter. Het dreamteam liet een veel gedeelde en gelikete tweet zien die zelfs ik als niet-twitteraar voorbij had zien komen: een Arabische vrouw meldde dat ze haar neefje herkende tussen de avondklokrelschoppers en hem had aangegeven. Ze riep Hollanders op haar voorbeeld te volgen. Dat bleek een fake-account. Maar van wie en waarom? Dat wisten de jonge tv-makers dan weer niet. ,,Misschien komen we daar nog achter.'' Ik zou zeggen: kom op jongens, ga bellen en vergade ren. En verras ons volgende week echt. McCartney op TikTok Talkshow Chabot M Met spanning werd gisteren bij Talpa uitgekeken naar de kijkcijfers van Mar ble Mania, het nieuwe knikkerpro- gramma van SBS 6. Zou Nederland we derom in groten getale hebben gekeken naar de rollende balletjes van de BN'ers met het commentaar van Jack van Gel der? Het antwoord: ja. Na de bijna 1,4 miljoen kijkers bij de ouverture, een week eerder, trok de show donderdagavond weer bijna net zo veel belangstellenden. Toch ging de vlag niet helemaal uit. Het beeld dat de laat ste weken is ontstaan over de ontwikke ling van het knikkerprogramma, ook in deze krant, strookt niet met de werke lijkheid, benadrukt Paul Römer. Hij is de televisie- en radiodirecteur van Talpa Network, het mediabedrijf van John de Mol waar onder meer SBS 6 onder valt. Dat beeld is: John de Mol heeft het for mat gepikt van J elle Bakker, een autisti sche jongen die samen met zijn broer Dion al jaren bezig is met knikkerbanen én wedstrijden en daarmee een succes vol YouTube-kanaal bestiert dat tot in Amerika bekend is. Römer geeft deze krant inzage in stukken waaruit blijkt dat De Mol wel degelijk bereid was om samen te werken. De broers, zo bekent hun manager Sascha Visser ook, zijn uit eindelijk niet ingegaan op de voorstel len. Römer: ,,Geloof me, John heeft een zwak voor deze jongens." Römer: ,,Knikkerbanen zijn er in veler lei vormen en gedaanten over de hele wereld. Die van Jelle en Dion zijn niet de enige. Niemand heeft recht op het principe van een knikkerbaan. Op een idee zit geen auteursrecht. Dat idee kun je uitwerken tot een tv-format en dat kun je wél beschermen. Het komt regel matig voor dat uit verschillende hoeken soortgelijke ideeën komen. De één maakt er iets van, de ander laat het lig gen en heeft dan achteraf het gevoel: hey, dat was mijn idee. Maar dat is dan feitelijk niet waar.'' Römer: ,,En dat klopt niet. John was ge- triggerd door de broers en hun knikker- banen en heeft inderdaad gedacht: kan Dreamteam - Pitch Perfect-actrice Rebel Wilson vertelt in het radiopro gramma The Morning Crew With Hughesy dat ze nogal an ders behandeld wordt nadat ze ruim 25 kilo is afgevallen. zaterdag 30 januari 2021 GO MUZIEK De Ameri kaanse Archie nam nietsver moedend een TikTok-filmpje op, toen nie mand minder dan Paul McCartney langswandelde. Zonder dat ze het doorhad. De video heeft al zo'n 28.000 likes. TELEVISIE Splinter Chabot gaat zijn eigen talkshow pre senteren. SPLNTR! is vanaf zondag 21 februari weke lijks te zien op NPO 3. De 24- jarige schrijver praat er 'met jonge, spraak makende en onalledaagse gasten'. 3 ■o v 'We hebben niet amoreel gehandeld' Dennis Jansen Even naar het allereerste begin: de knikkershow is toch een idee van deze broers? Het beeld: John de Mol gaat met de ideeën van de broers aan de haal.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 24