'Praten over wat er in de gevangenis was gebeurd, was thuis een taboe' Nog maar 17 was ze toen ze in de cel belandde. Haar verzet tegen de dictatuur van ayatollah Khomeini werd genadeloos bestraft. Over de hel op aarde die de gevan genis was, heeft ze lang niet willen spreken. Over de tijd erna, die ze doorbracht in ge dwongen maatschappelijk isolement, ook niet. Maar nu is daar haar levensverhaal en deelt ze meer dan ze ooit gedaan heeft. Mardjan Seighali (57) is klein van stuk, heeft een prachtige bos zilverwit haar en donkere, sprankelende ogen. In haar huis in Almere schenkt ze gemberthee met citroen, limoen en kurkuma. Sinds 1990 woont ze in Nederland, met haar echt genoot Rasoul, die ze omschrijft als een ondernemende, zorgzame, geëmancipeer de man. In hun nieuwe thuisland bouwden ze samen een bestaan op, gretig alle kansen aangrijpend. Samen hebben ze twee in middels volwassen zoons: Pouya en Pasha. ,,Nadat Khomeini aan de macht kwam, liet hij steeds duidelijker zijn ware gezicht zien. Hij voerde de hoofddoekplicht in, verbood bepaalde boeken, ongetrouwde mannen en vrouwen mochten niet samen de straat op, protest werd bloedig de kop ingedrukt en de sfeer werd steeds grim miger. Ik wilde vechten voor vrijheid. Maar wie niet voor het regime was, werd bestem peld als staatsgevaarlijk en opgepakt.'' Dat overkwam ook Seighali. Na anderhalf jaar opsluiting kregen haar ouders haar vrij, maar alleen onder strikte voorwaar den. Ze moest trouwen met haar vriend Rasoul, met wie ze voor haar gevangen schap al een relatie had, kreeg een studie verbod, mocht niet werken of anderszins deelnemen aan het openbare leven en moest zich wekelijks melden bij het poli tiebureau. Gedwongen trouwen en een non-actief bestaan: met deze repressie methode wilden de ayatollahs voorkomen dat ze haar 'opruiende' ideeën onder het volk zou verspreiden. En ondanks de verschrikkingen van de gevangenis en de goede bedoelingen van haar ouders, nam Seighali hen deze 'deal' toch kwalijk. ,,Ze deden het over mijn hoofd heen. Ik dacht: hoe halen jullie het in je hoofd om mij vrij te krijgen in ruil voor een huwe lijk? Is dat vrijheid? Ooit had ik heus wel met Rasoul willen trouwen, maar niemand had het recht dat besluit voor mij te nemen. Nog altijd vragen mensen: maar het was toch beter dan de gevangenis? Ja, dat kun nen we achteraf zeggen, nu blijkt dat het goed heeft uitgepakt. Maar op dat moment voelde het als een ultieme aanslag op mijn autonomie. Het enige dat ik wilde was zélf keuzes maken, mijn eigen weg bepalen. En dat kon ik toen, na mijn vrijlating, nog steeds niet.'' ,,Ik voelde me schuldig. Waarom kwam ik wel vrij en zij niet? Er waren er genoeg die voor de vrijheid stierven, zoals mijn kame raad Tahmina. Ze was 17, even oud als ik, en ook opgepakt wegens politieke betrokken heid. 's Nachts lagen we naast elkaar op de grond in de cel, te fluisteren, zoals meisjes doen. Ze vertelde over de jurk waarin ze later wilde trouwen. Op een nacht werd ze opgehaald en kwam ze niet meer terug. Het ene moment voelde ik haar warmte nog naast me, het volgende bestond ze niet meer. Geëxecuteerd. Ik wist: nu was zij het, maar ik had het ook kunnen zijn. Met dat besef heb ik lang geworsteld. Ik droom nog steeds van Tahmina. Zoals ik ook vaak droom dat ik in het vliegtuig zit, per ongeluk land in Teheran en niet meer weg kan komen. Een nachtmerrie.'' In de jaren na haar gevangenschap voelde ze zich passief en apathisch. Haar wil was haar afgenomen, ze was er, maar ze was er niet. Al die droefheid komt samen in één beeld, zegt ze: haar trouwfoto. Ze haalt hem tevoorschijn. Naast Rasoul staat Seig hali, 19 jaar, in haar bruidsjurk, met een wit gezichtje en veel oogmake-up. Beiden blikken wat verschrikt en ongemakkelijk in de camera. ,,Als ik ernaar kijk, voel ik nog steeds de pijn. Ik was een fragiel vogel tje zonder levensvreugde.'' Tussen de vier muren van haar huis sleepten de dagen zich voort. Dat ze moe der werd, maakte dat ze volhield, maar het isolement en de uitzichtloosheid depri meerden haar. En dan had ze ook nog een trauma dat ze met niemand kon delen. Die ene keer dat ze over de gevangenis sprak, sloeg haar vader op tafel: 'Hier praten we niet meer over!' Wat zijn dochter was aan gedaan, was te zwaar om te dragen. Het on derwerp was taboe en dat maakte Seighali eenzaam. ,,Ik moest doen alsof dat deel van mijn leven niet bestond. Wat er gebeurd was, moest mijn geheim blijven.'' ,,Ik begreep dat mijn ouders vooruit wil den. Mijn herinneringen duwden hen naar een plek waar ze niet wilden zijn. Ze wil den ons gezin beschermen tegen de pijn, dus was er geen ruimte voor mijn verhaal. In plaats daarvan deden ze het deksel erop - uit angst, ongemak en onvermogen. En hun onmacht is getransformeerd tot mijn eigen onmacht. Ik praatte er met niemand over, ook niet met Rasoul. Na verloop van tijd kón ik het niet eens meer.'' Na veertig jaar praat ze wel. In haar boek licht ze een tipje van de sluier op van haar gevangenschap: de martelingen en verne deringen, de stank en het vuil, de angst en de wanhoop. Lang deed ze haar best dat deel van haar geschiedenis te wissen, tot dat het niet meer ging. Hoe harder ze het wegduwde, hoe aanweziger het werd. Niet alleen woekerde het trauma als onkruid in haar ziel, ook werkte het door in haar rela tie met Rasoul. Dat wat niet besproken werd, kwam als een muur tussen hen in te staan. En liet ze door te zwijgen niet juist datgene toe wat de dictatuur wilde berei ken, namelijk heersen over haar gedachten? Je werd opgepakt in 1982, wegens het verspreiden van politieke pamfletten tegen het bewind van de ayatollahs. Waartegen kwam je in opstand? Waarom? Ze wilden je redden. Loyaliteit aan je medegevangenen speelde ook mee, schrijf je in je boek. Waarom accepteerde je dat? 28

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 108